Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: فصل چهارم کاوش آبراهه‌های تخت جمشید توسط پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با همکاری پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور و دانشگاه هنر شیراز از ۵ مرداد ماه آغاز شده است و تا ۱۸ شهریور ماه سال جاری به مدت ۴۵ روز، ادامه خواهد داشت.

عضو هیئت علمی بخش باستان شناسی دانشگاه هنر شیراز و سرپرست تیم کاوش آبراهه‌های تخت جمشید در گفتگو با خبرنگار مهر، هدف اصلی کاوش فصل چهارم را شناسایی امتداد آبراهی دانست که در بخش شرقی دروازه ناتمام واقع شده و به سمت شمال بنای مذکور ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی اسدی، در مورد زمان و دلیل ساخت این آبراهه بیان کرد: با توجه به نتایج کاوش، این آبراه در مراحل متاخر تری نسبت به دیگر آبراهه‌های تخت جمشید ساخته شده است؛ به عبارت دیگر زمان شکل گیری و ساخت این آبراه پس از بنای کاخ صد ستون، بخش‌های ابتدایی دروازه ناتمام، مجموعه تالار سی و دو ستونی و خیابان سپاهیان، انجام گرفته است.

وی ادامه داد: هرچند به طور کلی شبکه آبراهه‌های تخت جمشید برای دفع آب‌های سطحی این مجموعه در هنگام نزولات جوی ایجاد شده‌اند و عمدتاً دریچه‌هایی از سطح مجموعه به داخل آبراهه‌ها تعبیه شده، اما وضعیت برای آبراهه خاوری دروازه‌های ناتمام، متفاوت است.

اسدی عنوان کرد: تاکنون دریچه‌ای مربوط به دوره هخامنشی در سقف این آبراه، شناسایی نشده است.

اسدی در رابطه با احتمال اتصال این آبراهه به ضلع شمالی تخت گاه تخت جمشید، مطرح کرد: این وضعیت، کارکرد دیگری را برای آبراه مذکور محتمل ساخته است و آن اینکه امتداد شمالی آن به دیواره شمالی تخت گاه متصل بوده و جهت ورود آب از دره شمالی تخت‌جمشید به داخل شبکه آبراهه‌ها، ساخته شده است.

عضو هیئت علمی بخش باستان شناسی دانشگاه هنر شیراز عنوان کرد: ادامه کاوش‌ها به این احتمال و فرضیه، پاسخ قطعی خواهد داد.

سرپرست فصل چهارم کاوش آبراهه‌های تخت جمشید از شناسایی یافته‌های دیگری در این آبراه، خبر داد و افزود: در بخشی از این آبراهه، تمرکزی شامل بیش از ۱۰ اسکلت انسانی و حیوانی، شناسایی شده است که بخشی از این مجموعه اسکلت‌ها در فصل سوم و ادامه آنها نیز در فصل جاری، در حال شناسایی است.

اسدی گفت: اسکلت‌های شناسایی شده عمدتاً در بخش پایینی و میانی رسوبات داخل آبراهه‌ها به دست آمده و ویژگی مهم موارد شناسایی شده، این است که عمدتاً به صورت پراکنده و نه به شکل تدفین، یافت شده‌اند؛ از این رو قرار گرفتن آنها در کانال‌ها، بیشتر مربوط به عوامل ناگهانی به ویژه درگیری و زد و خوردها، برآورد می‌گردد.

وی ادامه داد: ممکن است برخی از اسکلت‌های شناسایی شده که در سطوح پایین رسوبات، قرار دارند مربوط به حادثه حمله اسکندر به این مجموعه در پایان دوره هخامنشی باشد.

اسدی بیان کرد: نمونه‌های آزمایشگاهی برداشته شده، اطلاعات کامل‌تری را در ارتباط با جنسیت، پیوندهای ژنتیکی و تاریخ دقیق این یافته‌ها، به ما خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید نیز در این باره اظهار داشت: در دو فصل اخیر، فصل سه و چهارم احیای آبراهه‌ها، بقایایی استخوانی از انسان و حیوان کشف شد.

حمید فدایی با اشاره به کشف اسکلت در حین مرمت و احیای آبراهه‌های تخت جمشید عنوان کرد: این کشفیات در قالب برنامه کاوش و احیای آبراهه‌ها بوده است، مجاری این آبراهه‌ها گسترده و از لحاظ حجاری و مهندسی یک شگفتی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه آبراهه‌ها در تخت جمشید برای هدایت و دفع نزولات جوی بوده است، گفت: این آبراهه‌ها در دوره‌های تاریخی پر شده بود و از زمانی که مؤسسه شرق‌شناسی کاوش را آغاز کرد، بخش‌هایی از آن پاکسازی شد اما پس از آن تا دهه ۸۰ به فراموشی سپرده شد.

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید با بیان اینکه این پایگاه پاکسازی آبراهه‌ها را در چند فصل تعریف کرد و در دستور کار قرار داد، افزود: علت اصلی برای مرمت و احیای آبراهه‌ها این بود که کاخ‌ها آبگیر بودند و ممکن بود که به آنها آسیب وارد شود به همین دلیل برای حفظ کاخ‌ها احیای کانال آبراهه‌ها مجدد در دستور کار قرار گرفت.

فدایی با بیان اینکه در پاکسازی‌های انجام شده قطعات سنگ و قطعات سفال کشف شده که به لحاظ تاریخی و باستان‌شناسی دارای اهمیت است، بیان کرد: در دو فصل اخیر، فصل سه و چهارم احیای آبراهه‌ها، بقایایی استخوانی از انسان و حیوان کشف شد.

وی با تشریح جزئیات این کشف تصریح کرد: در دروازه نیمه تمام که کاوش‌ها را به سمت حیاط صد ستون لایروبی می‌کردیم به این بقایای اسکلتی برخوردیم که البته چرایی وجود این استخوان‌ها در این مکان جای سوال است و مطالعات درباره اینها کامل نشده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با بیان اینکه شاید در آینده بتوان جوابی درباره وجود این اسکلت‌ها پیدا کرد، یادآور شد: در کاوش امسال به بقایای اسکلتی از حیوان نیز برخوردیم که در هر صورت اینها قطعاً تاریخی هستند و مربوط به بعد از ساخت تخت جمشید است.

فدایی با بیان اینکه در قطعات استخوانی کشف شده آشفتگی دیده می‌شود، تصریح کرد: اینکه مربوط به دوره اسلامی یا پیش از اسلام باشد مشخص نیست و نکته جالب این است که این استخوان‌ها در ارتفاع دو متری از کف آبراهه‌هاست پس مشخص است که در لایه‌های تاریخی بوده اما تشخیص زمان مشخص نیست.

وی با بیان اینکه این کشفیات یک سناریو است که در تراکم و آثاری که در کنارشان است، جواب پیدا می‌کند، گفت: هدف اصلی احیای آبراهه‌ها بود.

کد خبر 5000411

منبع: مهر

کلیدواژه: تخت جمشید علی اسدی ویروس کرونا روز خبرنگار محرم 99 بوشهر شیراز آمار کرونا ماه محرم شیوع کرونا عید غدیر خم شهرکرد گرگان کرمانشاه قزوین بیرجند آبراهه های تخت جمشید جهانی تخت جمشید باستان شناسی شناسایی شده اسکلت ها کشف شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۸۸۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی حیله ور

 حمزه زاده در نشست شورای راهبردی روستای تاریخی کندوان روستای مدفون در دل کوه حیله ور را یکی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شهرستان اسکو و آذربایجان شرقی عنوان کرد و گفت: تاکنون ۶۰ واحد کران در داخل این غار زیرزمینی کشف و از زیر گل و لای بیرون آمده و پیش بینی می‌شود با اجرای طرح‌های مطالعاتی و کاوش‌های باستان شناسی افزون بر ۲۰۰ واحد کران دیگر نیز شناسایی شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با شناسایی کران‌های مدفون روستای حیله ور و جذب سرمایه گذاران و بهره برداری از مجموعه تاریخی این محوطه خواهیم توانست نسبت به توسعه گردشگری و عمرانی روستای کندوان اقدام کنیم.

فرماندار شهرستان اسکو هم با اشاره به ثبت جهانی روستای کندوان بر لزوم اجرای سریع طرح جامع این روستا تاکید و اظهار کرد: با اجرای طرح جامع کندوان ساماندهی این روستا سرعت بیشتری گرفته و شاهد استانداردسازی در ارائه خدمات به گردشگران خواهیم بود.

 فیروزی یکی از تهدیدات و چالش‌های پیش روی کران‌های تاریخی کندوان را ورود خودرو‌های سبک و سنگین گردشگران به داخل روستا عنوان کرد و گفت: لرزش و صدای این خودرو‌ها آسیب‌هایی به کران‌های سنگی کندوان وارد می‌کند که در این راستا طرح ایجاد پارکینگ خودرویی در بیرون از محوطه تاریخی روستا به مساحت ۱۳۰۰ متر مربع و گنجایش ۱۲۰۰ دستگاه خودرو تدارک دیده شده است.

وی همچنین ساخت و ساز‌های غیرمجاز در محدوده تاریخی روستای کندوان را یکی دیگر از چالش‌های پیش روی این روستا برشمرد و افزود: با اجرای سیاست‌های تشویقی برای روستاییان جهت تخریب سازه‌های جدید و انتقال آنها به روستای پایین دست خواهیم توانست تا حدودی از تغییر منظر تاریخی و هویت اصلی کندوان جلوگیری کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • متهم شدن ۷ تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان
  • بازداشت ۷ نوجوان در ارتباط با حمله به اسقف اعظم کلیسای سیدنی
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی حیله ور
  • تخت ‌جمشید دوم ایران کجاست؟
  • برای اولین‌بار ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟
  • «زیرخاکی» پدیده‌ای فراگیر در اصفهان/ قانون بازدارنده نیست!
  • بزرگ‌ترین گنج گمشده ایران کجاست؟
  • محله‌های همدان قدیم مرز بندی داشتند / در کاوش از میدان مرکزی همدان هیچ گنجی یافت نشد
  • ساخت گلخانه و مزایای آن
  • هشدار وقوع سیلاب در مازندران