Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح تابستانه کتاب ۹۹ در پایان هفته نخست، آمار جالب توجهی را از خود به جای گذاشته است. این طرح تا روز یکشنبه، نزدیک به ۱۲ میلیارد تومان فروش را در سامانه به ثبت رسانده و حدود ۳۰۰ هزار جلد کتاب در این طرح به فروش رفته است.

تابستانه کتاب ۹۹ با سال‌های گذشته تفاوت‌هایی دارد که آن را در تاریخ ۱۴ دوره طرح فصلی فروش کتاب متمایز می‌کند، شاید بخشی از این تفاوت‌ها به دلیل همه‌گیری کووید۱۹ و برگزار نشدن نمایشگاه کتاب باشد اما همین ویژگی‌ها نشان می‌دهد که اجرای طرح‌های فصلی فروش کتاب همواره نیازمند مطالعه بیشتر برای اثرگذاری بهتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تمرکززدایی از مرکز اصلی فروش کتاب کشور

در استان تهران ۱۱۹ کتابفروشی عضو طرح تابستانه هستند، در میان این اعضا حدود ۳۷ کتابفروشی یعنی کمتر از یک سوم آن‌ها در منطقه خیابان انقلاب جای گرفته‌اند. با این که در این منطقه تعداد کتاب‌فروشی‌ها بسیار زیاد است و عضویت در طرح‌های فصلی فروش کتاب برای همه کتابفروشی‌ها ممکن نیست، این آمار نشان دهنده تمرکززدایی از محدوده میدان انقلاب در این دوره از طرح تابستانه است.

از سوی دیگر ۸۲ کتابفروشی دیگر در استان تهران آمار جالب توجهی را بر جای گذاشته‌اند و اکنون در فهرست کتابفروشی‌ها با بالاترین تعداد فروش در استان تهران، یکی از کتابفروشی‌های خیابان کریم‌ خان زند، یعنی کتابفروشی نشر ثالث، جای دارد.

حضور پررنگ کتابفروشی‌های زنجیره‌ای

مجموعه شهرکتاب، با شعبه‌های گسترده در سراسر شهر، در دسترس بسیاری از شهروندان در داخل و خارج از تهران است، این مجموعه در طرح تابستانه کتاب، با ۱۴ کتابفروشی عضو، بیشترین مشارکت را داشته و سهم قابل توجهی از یارانه فروش کتاب نیز به این مجموعه اختصاص یافته است.

در رتبه دوم، مجموعه انتشارات امیرکبیر با ۴ کتابفروشی و انتشارات علمی و فرهنگی با ۳ شعبه در سطح شهر تهران، بیشترین تعداد کتابفروشی‌های عضو طرح تابستانه کتاب را ثبت کرده‌اند.

مستقل‌ها، در اقلیت

طرح‌های فصلی فروش کتاب، برای حمایت از کتابفروشان است که بتوانند در بازار کساد کتاب، پر با جا بمانند. اما تعداد کتابفروشی‌هایی که کاملا مستقل هستند، در این آمار، کمتر از تعداد کتابفروشانی است که این روزها از رنج کم شدن فروش کتاب و مشکلات معیشتی صحبت می‌کنند.

از ۱۱۹ کتابفروشی عضو طرح تابستانه کتاب در تهران، ۳۷ کتابفروشی مستقل هستند که به هیچ ناشر یا موسسه‌ای پیوسته نیستند و در زمره کتابفروشی‌های زنجیره‌ای با چند شعبه قرار نمی‌گیرند. از این میان، کتابفروشی‌هایی که تنها کتاب می‌فروشند و فروشگاه محصولات فرهنگی نیستند، تعداد مستقل‌ها را به نصف کاهش می‌دهد.

دلیل این امر (حضور پررنگ کتابفروشی‌های زنجیره‌ای در مقایسه با مستقل‌ها) چه استقبال نکردن کتاب‌فروشی‌های مستقل از طرح باشد و چه محدود شدن فرصت مشارکت آنان با وجود موسسات و انتشارات بزرگ با چندین شعبه، شایان توجه است و می‌تواند برای طرح پاییزه کتاب که در پیش خواهد بود، مورد توجه کارشناسان، قرار بگیرد.

مشارکت کتابفروشی‌ها بخشی مهم از طرح‌های فصلی فروش کتاب است، طرح‌هایی که آسیب شناسی آن پس از ۱۴ دوره قطعا به شکل‌های مختلفی انجام شده است. اما هنگام اعلام آمار فروش باید به نکته‌ای چون افزایش قیمت کتاب از سال‌ گذشته تا کنون و افزایش قیمت بسیار قابل توجه آن از آغاز طرح‌های فروش فصلی در سال ۱۳۹۴ نیز توجه داشت.

تا دیروز یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹، طرح تابستانه کتاب در تهران با فروش ۴۵ هزار جلد کتاب، حدود ۲ میلیارد تومان فروش کتاب را به نام خود ثبت کرده است که بنا بر اعلام رجبعلی سالاریان مدیر روابط عمومی و امور بین الملل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، کمتر از ۲۰ درصد فروش کل را شامل می‌شود.

۷۶۱ کتابفروشی از ۳۱ استان کشور در طرح «تابستانه کتاب» مشارکت کرده‌اند که با یارانه ۲۰ درصدی کتاب‌های عمومی، کودک و نوجوان و دانشگاهی را به مخاطبان ارائه می کنند. در این طرح، استان تهران با ۱۱۹ کتابفروشی، اصفهان با ۸۵ کتابفروشی و خراسان رضوی با ۸۱ کتابفروشی بیشترین مشارکت را از آن خود کرده‌اند.

در  طرح تابستانه کتاب ۹۹ که با شعار کتاب بخوانیم، ایمن بمانیم، از  ۱۸مردادماه آغاز شده و تا ۳۰مرداد ادامه خواهد داشت، سقف مجاز خرید برای هر خریدار ۱۵۰ هزار تومان است.

برچسب‌ها تابستانه کتاب 99 اختصاصی ایرنا طرح های ترویجی کتابخوانی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران کتابفروشی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تابستانه کتاب 99 اختصاصی ایرنا موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران کتابفروشی تابستانه کتاب 99 اختصاصی ایرنا موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران کتابفروشی طرح های فصلی فروش کتاب طرح تابستانه کتاب تابستانه کتاب ۹۹ کتابفروشی ها استان تهران تعداد کتاب مستقل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۹۰۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«خدای مهربانم سلام» برای بچه‌ها کتابفروشی‌ها آمد

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «خدای مهربانم سلام» نوشته سنا ثقفی به‌تازگی با تصویرگری تهمینه سلیمانی توسط انتشارات به نشر (آستان قدس رضوی) منتشر و روانه بازار نشر شده است.

این کتاب روایتگر پنج داستان آم وزنده برای بیان رحمت و مهربانی پروردگار مناسب کودکان گروه سنی ب (دانش‌آموزان اول تا سوم دبستان) است. راوی قصه‌های این کتاب خود، کودک است. او هر داستان را با سلام به خدای مهربان آغاز می‌کند و در پایان از خدای توانا یک درخواست دارد. هریک از داستان‌ها براساس نیکوترین نام‌ها و صفات خداوند همچون؛ «یا جابِر»، «یا واهب العَطایا»، «یا خَیر المَرغوبین»، «یا اراف مِن کل رووف» نوشته شده است.

کتاب «خدای مهربانم سلام» طرحی ساده دارد و در قالب نامه نگاری یک کودک، نمونه‌ای از ارتباط ساده بچه‌ها با خداوند را به تصویر کشیده. در هر داستان می‌بینیم که کودک شخصیت قهرمان داستان، در تعدادی نامه، ماجراهایی را طی چند روز برای خداوند می‌نویسد که هر کدام پیرنگ و خط داستانی متفاوتی را دنبال می‌کند. در طول این داستان‌ها علاوه‌بر اینکه کودک ماجراهایی را دنبال می‌کند، با اسامی خداوند هم آشنا می‌شود که هر کدام از این اسامی برگرفته از اسامی خداوند در دعای جوشن کبیر است.

این کتاب با ۳۲ صفحه مصور و قیمت ۶۰ هزار تومان عرضه شده است.

کد خبر 6084279 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • «مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها
  • کتابفروشی که خبر تعطیلی اش را شیرین کرد
  • ثبت‌ نام کتابفروشی‌ ها در سامانه «بازار کتاب»
  • تعطیلی کتابستان در خیابان انقلاب
  • تعطیلی یک کتابفروشی در تهران
  • «خدای مهربانم سلام» برای بچه‌ها به کتابفروشی‌ها آمد
  • «خدای مهربانم سلام» برای بچه‌ها کتابفروشی‌ها آمد
  • بنیاد امسال حضور پررنگ تری در نمایشگاه کتاب دارد
  • آغاز ثبت‌نام کتابفروشی‌ها برای حضور در نمایشگاه کتاب
  • کتاب نو بخریم یا کتاب دست دوم؟