Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-25@05:10:34 GMT

همسان سازی زیان آور برای مشاغل سخت!

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۹۱۹۱۹

همسان سازی زیان آور برای مشاغل سخت!

بازنشستگان تأمین اجتماعی که مشاغل سخت و زیان‌آور داشته‌اند می‌گویند با اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان متضرر شدند؛ چرا که سابقه آن‌ها برخلاف قانون، ۲۰ سال محاسبه شده و این در حالی اتفاق افتاده که پیش از آن هیچ یک از مدیران تأمین اجتماعی به این تبعیض غیرقانونی اشاره نکرده بودند و به قول آن‌ها این تصمیم کاملاً چراغ خاموش گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعظم طیرانی/

: بازنشستگان تأمین اجتماعی که مشاغل سخت و زیان‌آور داشته‌اند می‌گویند با اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان متضرر شدند؛ چرا که سابقه آن‌ها برخلاف قانون، ۲۰ سال محاسبه شده و این در حالی اتفاق افتاده که پیش از آن هیچ یک از مدیران تأمین اجتماعی به این تبعیض غیرقانونی اشاره نکرده بودند و به قول آن‌ها این تصمیم کاملاً چراغ خاموش گرفته شده است.

اجحافی که سختی کار مشاغل را زیان‌آورتر کرد

در واقع بازنشستگانی که هم با شرایط زیان‌آور کار کرده‌اند و هم با حقوق‌های ناکافی بازنشسته شده‌اند در این طرح پر از تبعیض و غیرقانونی با قوانین داخلی تأمین اجتماعی که مصوب هیچ ارگان قانون‌گذاری را ندارد از یک تا ۳ میلیون تومان متضرر شده‌اند و این اجحاف تأمین اجتماعی سختی کار این مشاغل را زیان‌آورتر از پیش کرده است.

بازنشستگان سخت و زیان‌آور از بی‌توجهی به سابقه سختی کار در محاسبات همسان‌سازی انتقاد دارند.

پس از صدور فیش‌های متناسب‌سازی توسط سازمان تأمین اجتماعی، بازنشستگان از نحوه محاسبه همسان‌سازی انتقاد کردند؛ به خصوص بازنشستگان سخت و زیان‌آور که سابقه سختی کار آن‌ها در همسان‌سازی در نظر گرفته نشده است.

ضرر یک میلیون تومانی بازنشستگان مشاغل سخت

یکی از این بازنشستگان می‌گوید: من به خاطر سختی و زیان‌آور بودن شغلم، ۳۴ روز حقوق می‌گیرم اما در همسان‌سازی ۲۰ روز در نظر گرفته شده است، یعنی سابقه سختی کار را به هیچ‌وجه در نظر نگرفته‌اند. این مسئله موجب شده حدود یک میلیون تومان از آنچه باید، کمتر دریافتی داشته باشم.

وی از مراجعه‌های مکرر به کانون‌های بازنشستگی و همچنین سازمان تأمین اجتماعی خبر می‌دهد و می‌افزاید: به من گفته بودند تفاوت مسئله، نهایت ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومان است اما حالا که فیش‌ها صادر شده، فهمیدم حدود یک میلیون تومان متضرر شده‌ام و این در حالی است که هر سال این مبلغ تکرار می‌شود و در واقع تفاوت یک میلیون تومانی امسال، سال آینده و سال‌های بعد افزایش می‌یابد و پس از چندسال به رقم قابل توجهی خواهد رسید.

به گفته وی این اتفاق یک اجحاف است و بازنشستگان سخت و زیان‌آور را از حقوق ابتدایی خود محروم ساخته است؛ سال‌ها کار دشوار در معادن یا یک کارگاه سخت و بعد، نادیده گرفته شدن این سابقه، عادلانه نیست و سازمان تأمین اجتماعی نباید حق و حقوق آن‌ها را پایمال کند.

تخلفات سازمان تأمین اجتماعی در همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

قربانعلی رمضانی، عضو کانون عالی بازنشستگان کشور در این خصوص می‌گوید: بر اساس رأی دیوان عدالت اداری مشاغل سخت و زیان‌آور دو گروه مد نظر است؛ گروه نخست افرادی هستند که پیش از سال ۱۳۸۶ بازنشسته شده‌اند و افزایش حقوق آن‌ها براساس سابقه مفید پرداخت حق بیمه‌شان محاسبه می‌شد که کانون بازنشستگان به دیوان عدالت شکایت کرد و شعبه عمومی دیوان عدالت رأی صادر کرد که این کار سازمان تأمین اجتماعی خلاف مقررات است و هر سال مشاغل سخت باید ۱.۵ سال محاسبه و افزایش حقوق آن‌ها به طور کامل پرداخت شود. یعنی افرادی که ۲۵ سال در مشاغل سخت و زیان‌آور حق بیمه پرداخت کرده‌اند باید طبق ۳۵ سال محاسبه شود، به این ترتیب مابه‌التفاوت حقوق این افراد پرداخت شد.

رمضانی ادامه می‌دهد: با اعمال طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال جاری، افزایش حقوق این افراد نیز بر اساس سابقه مفید محاسبه و براساس ۲۰ یا ۲۵ سال انجام شده و سوابق بیمه این افراد براساس ۱.۵ سال محاسبه نشده است.

این عضو کانون عالی بازنشستگان کشور می‌افزاید: از سال ۱۳۸۶ به بعد طبق مصوبه مجلس اگر فردی ۲۰ سال خدمت کرده بود باید بخشی از ۱۰ سال باقیمانده تا ۳۰ سال را دولت به سازمان پرداخت کند که بخشی از آن را دولت متقبل شده و بخشی را از کارگر و کارفرما دریافت کرده تا ۳۰ سال کامل شود؛ در واقع از سال ۱۳۸۶ به بعد همه بازنشستگان مشاغل سخت، حق بیمه خود را براساس ۳۰ سال پرداخت کرده‌اند، اما متأسفانه سازمان تأمین اجتماعی در سال جاری که همسان‌سازی حقوق را اجرا کرده افزایش حقوق این بازنشستگان را براساس ۲۰ سال محاسبه کرده که این کار تخلف است. بنابراین در مورد گروه نخست باید افزایش حقوق براساس رأی دیوان عدالت پرداخت می‌شد که این مهم لحاظ نشده است، همچنین در خصوص گروه دوم نیز که حق بیمه کامل پرداخت کرده‌اند تخلف واضح و روشنی صورت گرفته و افزایش حقوق آن‌ها به طور کامل لحاظ نشده است.

رمضانی می‌گوید: شنیده‌ایم قرار است کمیته‌ای برای بازنگری این مهم تشکیل شود. ما هم منتظر هستیم این طرح به طور کامل اجرا شود. امیدواریم مشکل برطرف شود، اما اگر به نتیجه عادلانه نرسیدیم، به دیوان عدالت طرح شکایت می‌کنیم.

افزایش حقوق ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومانی مستمری بازنشستگان

اکبر شوکت، عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به افزایش ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومانی مستمری بازنشستگان بر اساس همسان‌سازی می‌گوید: سازمان باید همسان‌سازی را براساس فرمولی مشخص اجرا می‌کرد و براساس سنوات بیمه‌پردازی محاسبه کرده است. باید بین کسی که با ۲۰ سال سابقه و ۶۰ سال سن و کسی که ۳۰ سال سابقه داشته و بازنشسته شده، تفاوتی باشد. پرداخت بر مبنای سنوات و پایه بیمه‌پردازی، سیستم عادلانه‌ای است.

اجحاف در حق شاغلان سخت و زیان‌آور

شوکت در پاسخ به این پرسش که چرا در حق بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور در محاسبه فرمول‌های همسان‌سازی اجحاف شده، می‌گوید: نمی‌توان فرایند ۱۰ سال بیمه‌پردازی را با فرایند پرداخت ۴ درصد حق بیمه یکی تلقی کرد. به هر حال افرادی که با ۲۰ سال بیمه‌پردازی بازنشسته شده‌اند با کسانی که با سابقه ۳۰ سال بازنشسته می‌شوند، تفاوتی دارند. در اینکه شغل این کارگران سخت بوده حرفی نیست و به هر حال سازمان تأمین اجتماعی باید میانگینی برای آنان در نظر می‌گرفت، اگرچه با آنان مشابه افراد دارای سنوات ۳۰ سال برخورد نمی‌کرد اما نباید مانند افراد با سنوات ۲۰ سال نیز رفتار می‌شد. چون آنان به هر حال ۴ درصد حق بیمه را پرداخت کرده‌اند و شغل بسیار سختی نیز داشته‌اند. با این‌حال خیلی از فعالان صنفی بازنشستگان اعتقاد دارند روح قانون کار در خصوص بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور به شرایط ویژه آنان توجه دارد. به طور حتم کارگری که در معدن در دل زمین سال‌ها کار می‌کند؛ کارگری که در کنار کوره‌های مذاب صنایع ذوب آهن و فولاد مشغول به کار است؛ کارگری که در صنایع نساجی در بخش‌های مختلف ساعت‌ها روی پا می‌ایستد و بوی رنگ و مواد شیمیایی را استشمام می‌کند؛ کارگری که در کارخانه تولید تایر هر روز گازهای مسموم پلاستیکی و غیره را به داخل ریه می‌کشد، بیش از سایر افراد دچار آسیب می‌شود و بازنشستگی سخت و همراه با بیماری دارد و نباید شرایط ویژه این کارگران را صرفاً به علت بیمه‌پردازی، در همسان‌سازی ۲۰ سال در نظر گرفت.

وی ادامه می‌دهد:‌ ای کاش این همسان‌سازی اتفاق نمی‌افتاد و ما حقمان را در پایه مزدی سال ۹۹ می‌گرفتیم. بر مبنای رقم واقعی تورم باید حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به دستمزدها اضافه می‌شد. این رقمی بود که ۴۰ درصد تورم اعلامی بانک مرکزی بر سبد معیشت خانوار تأثیر می‌گذاشت. اگر به درستی اضافه می‌شد، پایه حقوق به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می‌رسید و لازم نبود با منت همسان‌سازی را اجرا کنند.

این عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی می‌افزاید: ما به واحد حقوقی سازمان تأمین اجتماعی درخواست تجدیدنظر داده‌ایم تا همسان‌سازی مجدد بررسی و به گونه‌ای محاسبه شود که حقوق بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور هم پایمال نشود.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: تامین اجتماعی مشاغل سخت همسان سازی حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی بازنشستگان مشاغل سخت مشاغل سخت و زیان آور یک میلیون تومان پرداخت کرده اند همسان سازی بازنشسته شده افزایش حقوق بیمه پردازی دیوان عدالت سال محاسبه هزار تومان حقوق آن ها سختی کار شده اند حق بیمه ۲۰ سال ۳۰ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۹۱۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام عناوین شغل‌های سخت و زیان‌آور در خراسان جنوبی

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان خراسان جنوبی از تأیید سه هزار و  ۹۴۴ عنوان شغلی مورد تقاضا به عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور در استان طی سال گذشته خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، غلامرضا اشرفی امروز در دومین جلسه شورای فرهنگی کارگران استان خراسان جنوبی اظهار داشت: روز جهانی کارگر و هفته کار و کارگر، بهانه‌ای است برای تکریم انسان‌هایی که گردش چرخ‌های تولید، صنعت و اقتدار اقتصادی کشور، ثمره همت بلند، اراده پولادین و دستان توانمند آنهاست. مجاهدانی که عاشقانه سختی‌ها و رنج‌های این عرصه را به جان خریده تا شکوه و عزت را برای مملکت خویش به ارمغان آورند.

وی گفت: باید همه اعضای ستاد بزرگداشت هفته کار و کارگر تمامی تلاش خود را جهت برگزاری هرچه بهتر برنامه‌های پیش‌بینی شده در این هفته انجام دهند. یکی از مهمترین مسائل که باید مدنظر تمام دستگاه‌ها و تشکل‌های مرتبط با جامعه کارو تلاش قرار گیرد تداوم خدمت به این قشر فهیم است. هفته و روز بزرگداشت کارگر مهم است، ولی از آن مهمتر اینکه مسئله و دغدغه این عزیزان با جدیت و تلاش در طول سال پیگیری شود.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان خراسان جنوبی با تأکید بر لزوم پرداخت مطالبات و معوقات جامعه کارگری گفت: روز کارگر روزی خواهد بود که کارگر بداند کارفرما و دولت با وی همراه و حق و حقوق او به طور کامل پرداخت شده باشد.

وی به نقش تشکل‌های کارگری و کارفرمایی به عنوان نهادهای مردم پایه اشاره کرد و اظهار داشت: تشکل‌های تابعه باید زمینه حضور و مشارکت جامعه هدف را در برنامه‌های پیش بینی شده فراهم کنند و کانالی برای ارتباط مدیران و مسئولین با جامعه هدف باشند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان خراسان جنوبی همچنین از دو هزار و 428 درخواست واصله از سوی متقاضیان و از طریق سامانه الکترونیکی به دبیرخانه مشاغل سخت و زیان‌آور مستقر در اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خبر داد و گفت: سال گذشته درخواست‌های مذکور در قالب دو هزار و  915 کارگاه و پنج هزار و 157 عنوان شغلی بوده که در مجموع پس از انجام فرایند اداری مربوطه، دو هزار و 413 درخواست در 110 جلسه کمیته بدوی و تجدیدنظر استانی طرح و بررسی شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل دارای رشدی 141 است.

 در کمیته‌های مذکور پنج هزار و 97 عنوان شغلی مورد بررسی، تشخیص و تطبیق قرار گرفته که در نهایت سه هزار و  944 عنوان شغلی مورد تقاضا از سوی کمیته‌ها به عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور مورد تأیید قرار گرفته است.

به گفته وی در حال حاضر و مطابق با قانون بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور و آیین‌نامه اجرایی مربوطه، کار‌های سخت و زیان آور به کار‌هایی اطلاق می‌شود که در آنها عوامل زیان‌آور فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار غیراستاندارد بوده و در اثر اشتغال کارگر، تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت‌های جسمی و روانی در وی ایجاد می‌شود که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن است.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان خراسان جنوبی گفت: مشاغل تأییدشده از سوی کمیته‌های استانی در دو گروه الف و ب قرار می‌گیرند که مشاغل گروه الف مشاغلی هستند که می‌توان با اتخاذ تمهیدات فنی، مهندسی و بهداشتی و ایمنی در محیط کار، صفت سخت و زیان‌آوری شغل را حذف داد و مشاغلی گروه ب نیز مشاغلی هستند که ماهیتاً سخت و زیان‌آور بوده و با به‌کارگیری تمهیدات فنی، مهندسی و ایمنی صفت سخت و زیان‌آور بودن شغل کاهش یافته، ولی کماکان سخت و زیان‌آور بودن آنها حفظ می‌‌شود.

انتهای پیام/ 252

دیگر خبرها

  • زمان اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد
  • خبر خوش برای بازنشستگان/ زمان اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد
  • همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان از چه زمانی اجرا می‌شود؟
  • اعلام عناوین شغل‌های سخت و زیان‌آور در خراسان جنوبی
  • همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از چه زمانی اجرا می‌شود؟
  • متوسط سن بازنشستگی به ۴۰ سال و کمتر رسیده است
  • متوسط سن بازنشستگی به چند سال رسید؟
  • متوسط سن بازنشستگی به چند سال رسیده است؟
  • متوسط سن بازنشستگی به ۴۰ سال رسید
  • میانگین سن بازنشستگی در ایران به کمتر از ۴۰ سال رسید! | افزایش تقاضاهای کذب برای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور