Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-23@12:51:39 GMT

بهشت برای هم‌گناه/ بعد از مدت‌ها یک "سریال خوب"

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۹۶۸۹۰

بهشت برای هم‌گناه/ بعد از مدت‌ها یک 'سریال خوب'

محمد جلالی ؛ عصر ایران - سریال هم‌گناه با جذب مخاطبان بسیاری به کار خود پایان داد؛ سریالی که در شبکه نمایش خانگی پخش شد و پس از ۲۴ قسمت و در 2 فصل عملکرد مطلوبی را از خود به جای گذاشت.

شبکه نمایش خانگی که در ابتدا با سریال‌های طنز به ویژه «قهوه تلخ» توانست جایگاهی جدید اما پرمخاطب را ایجاد کند ناتمام ماندنش در همان ابتدا تجربه‌ای تلخ را به بار آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه کیفیت پایین سریال‌های نمایش خانگی اقبال را به سمت سریال سازی خصوصی و خارج از صدا و سیما کاهش داد اما با تولد «شهرزاد» و هجوم مخاطبان ورق برگشت و کار به جایی رسید تا شهرزاد در آن سالها به تنهایی در برابر سریال‌های تلویزیونی قد علم کند.

اما در این روزهایی که هر روزش با یک سریال نمایش خانگی ورق می‌خورد تلاش برای ساختن مجموعه‌‌ای پرمخاطب بسیار حائز اهمیت است.

البته آزادی کاراکترها در سریال‌های نمایش خانگی و همچنین بهره‌گیری از بازیگران مطرح سینما و سوپراستارها خود به خود مخاطب را جذب می‌کند اما اگر سریال فاقد محتوا باشد کم‌کم و پس از چند قسمت به انزوا کشیده می‌شود.

«هم گناه» با جمع کردن کلکسیونی از بازیگران مطرح در کنار یک فیلمنامه چند وجهی و بافتن داستان زندگی کاراکترها به یکدیگر توانست اثری زیبا خلق کند تا پایان آن حسرتی باشد برای مخاطبانی که دوست داشتند این سریال کماکان ادامه یابد.

در این سریال بار دیگر بحث ترنس‌ها برجسته شد و بازی بدون عیب و نقص «سوگل خلیق» در نقش سیما درحالی پررنگ شد که بازیگران مطرحی همچون پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، محسن کیایی، مسعود رایگان، مهدی‌پاکدل، پدرام‌شریفی، حبیب رضایی، هنگامه قاضیانی، رؤیا تیموریان، احسان کرمی و چندین و چند چهره برتر سینما و تلویزیون کاملاً جلوه‌گری می‌کردند.

از طرفی محسن کیایی و علی کوچکی که بر اساس طرحی از چیترا نادری سناریوی هم‌گناه را تنظیم کرده بودند به خوبی توانستند نقشه راه و داستان‌های زندگی هر کدام از افراد را در کنار یکدیگر قرار دهند تا بیننده داستان را گم نکند.

استفاده از عنصر موقعیت و داشتن یک سورپرایز در هر بخش نیز به هم‌گناه باید اضافه کرد و کار به گونه‌ای شد که بیننده نتواند بگوید در این قسمت سریال حرکت رو به جلویی را شاهد نبوده است.

البته نکته‌ای که هنوز جای خالی آن در شبکه نمایش خانگی به چشم می‌آید دوری از زندگی ایرانی می‌باشد و تمرکز فیلمنامه نویسان بیان مسائل و مشکلات خانواده‌های مرفه است؛ مسئله‌ای که در دو سریال نمایش خانگی «هم‌گناه» و «دل» کاملاً مشهود است و افرادی با خانه‌های ویلایی و بزرگ، ماشین‌های خاص و رفتارهای متفاوت زندگی‌اشان را به رخ مردم می‌کشند و شاید اگر نویسندگان و فیلمنامه‌نویسان تمرکز خود را بر روی سریال‌هایی با سبک ایرانی و خانواده‌های متوسط بگذارند نتیجه‌ای بهتر از این نصیبشان خواهد شد و گواه این مدعا سریالی مثل پایتخت می‌باشد که با اختلاف هنوز هم یکه تازی می‌کند.

شبکه نمایش خانگی این بار سربلند از هم‌گناه خارج شد و به برزخ نیفتاد اما باید دید سریالهای دیگری که این روزها از این شبکه در حال پخش است از جمله سریال طولانی مدت «دل» نتیجه ای امیدبخش خواهد داشت یا که خیر؟!

 

بیشتر بخوانید:

*سریالهای محرم 99 کدامند؟ *نویسنده پایتخت 6: حاضرم همه دارایی اندکم را بدهم تا برگردم به زندگی قبل از «پایتخت»! *صحبت های محسن تنابنده بعداز دریافت جایزه اش (فیلم) لینک کوتاه: asriran.com/0037FX

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: نمایش خانگی همگناه سریال تلویزیونی شبکه نمایش خانگی هم گناه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۹۶۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گناه بزرگ سازنده سریال گناه فرشته

حسن لطفی در روزنامه اعتماد نوشت: با پخش قسمت پایانی سریال گناه فرشته حالا دیگر به راحتی می‌توان درباره حضور بزرگان شعر و داستان ایران در این سریال سخن گفت . بزرگانی همچون احمد شاملو، فروغ فرخزاد، رضا براهنی، عباس معروفی و…که اگر چه متن و زیر متن سریال هیچ نسبتی با ایشان و آثارشان نداشت در هر قسمت به شکل برجسته‌ای بر بخشی از اثرشان تاکید شد .

در نگاه اول، این حضور می‌تواند ادای دینی به ایشان باشد . می‌تواند نشانه ارادت سناریست و کارگردان (حامد عنقا) به بزرگانی باشد که سال‌های نسبتا درازی مغضوب رسانه‌های رسمی و بخشی از حامیان و طرفداران حاد عنقا بود . البته هنوز هم هستند .

هنوز هم تریبون‌های رسمی جایی برای آنها در نظر نمی‌گیرند . بزرگانی که نام بردم هم در زمان حیات‌شان،رغبتی به این جا دادن‌ها نداشتند . (مثل بسیاری از هنرمندان صاحبنام و در قید حیات) . انگار نخواستنی دوطرفه بود . البته فروش آثار و اقبال و نامداری و محبوبیت امثال شاملو، شجریان، فروغ فرخزاد، دولت‌آبادی، عباس معروفی و… هم نشان داد این نفرات چندان نیازی به این تریبون‌ها هم نداشتند .

آواز و شعر و داستان‌شان هم اگر پخش می‌شد با اجازه و پرداخت حق مولف و هنرمند نبود . برگردم به سریال گناه فرشته ! سریالی که نشانی از قدرت نویسنده‌اش در سریال قبلی‌اش (آقازاده) هم ندارد . منظور از این گفته قرار دادن حامد عنقا کنار فیلمنامه‌نویسان خوب کشور نیست و نمی‌خواهم بگویم حامد عنقا فیلمنامه‌نویس خوبی است که به‌زعم من نیست . (حداقل درجه یک نیست)

دردنیای سریال‌سازی سال‌های اخیر هم سریال‌هایی ساخته شده که فیلمنامه‌اش به مراتب بهتر از آقازاده و گناه فرشته است . (پوست شیر، رهایم کن، شهرزاد، می‌خواهم زنده بمانم و…) اما حامد عنقا با سریال‌هایی که ساخته (قلب یخی، پدر، آقازاده) نشان داده که خیلی هم از دنیایی که درام در آن نقش دارد، دور نیست .

می‌داند چه سوژه‌ای را انتخاب کند (البته اگر برایش انتخاب نکرده باشند و به او سفارش نداده باشند) . اقبال مردم هم از آثارش بدک نیست . با این حساب انتظار بیشتری از او می‌رفت .اما عجالتا و در این نوشته کاری به این انتظار ندارم . خبط و خطای حامد عنقا مثل هر فیلمساز دیگری می‌تواند دلایلی داشته باشد (یا نداشته باشد) که ته‌ته‌اش باعث خلق فیلمنامه ضعیفی می‌شود که از ماندگاری اثر کم می‌کند .

اما حامد عنقا در مرتبه نخست به عنوان سناریست و در مرتبه دوم به عنوان کارگردان با استفاده ابزاری از بزرگانی که یاد شد، گناه بزرگی مرتکب شده است .

نمی‌دانم او از این بهره چه قصدی دارد (چون سریال ربطی بین وقایع، شخصیت‌ها و… با بزرگان مشخص نمی‌کند) اما اگر قرار است خودش را بین دگراندیشانی همچون احمد شاملو، عباس معروفی، رضا براهنی و… جا بزند، گناه بزرگی مرتکب شده است.

با آنچه از او دیده‌ام و حرف‌هایی که از او شنیده‌ام به نظر نمی‌رسد این بزرگان آدم‌های دنیای ذهنی او باشند. البته اگر هم اشتباه بکنم هم باز جای این بزرگان در سریال گناه فرشته نیست . هر سال و فیلمسازی باید آدم‌های خودش را به عنوان نشانه داشته باشد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: روایت عجیب پردیس پورعابدینی درباره دادگاه شهلا جاهد (فیلم) سریال «گناه فرشته» کمی بیشتر از یک «قصه»! نفس دختر پژمان بازغی در پشت صحنه سریال گناه فرشته (عکس)

دیگر خبرها

  • بازیگران شبکه نمایش خانگی را ستاره‌باران کردند
  • انتقادها به «گناه فرشته» و ماجرای سخنان جنجالی یک مدیر!
  • می‌خواهند همان بلایی که سر تلویزیون آورند را، سر پلتفرم‌ها هم بیاورند/ آیینه شبکه نمایش خانگی را نشکنید
  • دستورالعمل ساترا برای تبلیغات بازرگانی در شبکه نمایش خانگی
  • رژه پیمان معادی، جواد عزتی و نوید محمدزاده در شبکه نمایش خانگی
  • گناه بزرگ سازنده سریال گناه فرشته
  • گاف عجیب در قسمت آخر «گناه فرشته»
  • سریال‌های ایستاده در صف شبکه نمایش خانگی
  • چرا قسمت آخر «گناه فرشته» ناامید کننده بود؟ 
  • دختر بازیگر مطرح در پشت صحنه گناه فرشته