Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@10:54:15 GMT

چرا سهم البرز از آب سد کرج و طالقان ناچیز است؟

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۰۳۱۷۱

چرا سهم البرز از آب سد کرج و طالقان ناچیز است؟

ایسنا/البرز مدیر مطالعات پایه آب شرکت آب منطقه‌ای البرز با بیان اینکه دو سد کرج و طالقان دو سد ملی محسوب می‌شود، گفت: این سدها در گذشته برای تأمین بخشی از آب شرب شهر تهران ساخته شده‌اند و برای هر لیتر از آب آن برنامه‎‌ریزی وجود دارد.

سعید نقدی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت دو سد کرج و طالقان گفت: در حال حاضر ۹۲ درصد از ظرفیت سد کرج و ۸۷ درصد از ظرفیت سد طالقان پر است و اگرچه ذخیره آب سد کرج نسبت به سال گذشته پنج درصد و سد طالقان دو درصد کاهش داشته است اما وضعیت هر دو سد خوب ارزیابی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقدی ادامه داد: آبگیری خوب سد کرج و طالقان در دو سال اخیر به دلیل بارش‌های بالاتر از نرمال استان بوده است. میانگین بارش در استان البرز ۴۸۰ میلیمتر است اما امسال شاهد ۵۷۰ میلیمتر بارندگی بوده‌ایم و سال گذشته هم میزان بارش‌ها در البرز ۵۸۴ میلیمتر بود.

وی خاطرنشان کرد: سال‌های قبل از این دو سال شاهد کاهش ذخایر آب دو سد کرج و طالقان بودیم اما امیدواریم در سال آبی جدید هم مثل امسال و پارسال شاهد بارش‌های خوبی باشیم تا این سدها در سال آینده هم خوب آبگیری شوند.

این مسئول در خصوص اینکه چرا با وجود دو سد کرج و طالقان در البرز، سهم آبی استان از این دو سد ناچیز است گفت: سد کرج و طالقان دو سد ملی محسوب می‌شوند که از سال‌های گذشته برای تأمین بخشی از آب پایتخت احداث شده‌اند.

وی ادامه داد: اگرچه بخش عمده‌ای از آب شرب مصرفی استان البرز و کل آب مورد نیاز کشاورزی استان از طریق چاه تأمین می‌شود و در مناطقی از استان هم با مشکل آب شرب مواجه هستیم، اما در هر حال برای هر لیتر از آب دو سد کرج و طالقان برنامه‌ریزی شده و اینکه سهم البرز از این آب افزایش یابد ساده نیست.

نقدی با بیان اینکه البرز استانی خاص است و باید به فکر تأمین منابع آب پایدار برای جمعیت سه میلیون نفری این استان باشیم، گفت: فشار به آبخوان‌ها برای تأمین آب مورد نیاز استان نگران کننده است از همین رو ما تمام تلاش خود را برای افزایش سهم البرز از دو سد کرج و طالقان به کار گرفته‌ایم و میل قلبی و باطنی برای این افزایش داریم.

گفتنی است پیش از این اعلام شده بود سهم البرز از دو سد کرج و طالقان ۶۰ میلیون مترمکعب در سال است که ۴۰ میلیون مترمکعب آن مربوط به سد ۴۲۰ میلیون مترمکعبی طالقان و ۲۰ میلیون مترمکعب از آن هم مربوط به سد ۲۰۵ میلیون مترمکعبی کرج است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی شرکت آب منطقه ای البرز سعید نقدی سد کرج سد طالقان البرز رودخانه کرج دو سد کرج و طالقان سهم البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۰۳۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت آئین پخت سمنوی سادات از البرز در فهرست میراث ملی

به گزارش جام جم آنلاین البرز،رحیم خاکی در مراسم رونمایی از لوح ثبتی آئین پخت سمنوی سادات این‌باره اظهار کرد: سمنو خوراکی سلامت محور است و با توجه به اینکه پخت این سمنو با سابقه‌ای ۸۰ ساله و در سه نسل خانواده سادات با آیین خاص و معنوی همراه بوده در فهرست میراث ملی از استان البرز به ثبت رسیده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز گردشگری خوراک را یکی از سرفصل‌های مهم این حوزه عنوان کرد و گفت: این سمنو نیز می‌تواند به عنوان یکی از سوغات استان البرز در حوزه خوراک به گردشگران معرفی شود.
او نبود اعتبارات لازم برای ثبت، حفظ و مستندسازی در حوزه میراث ناملموس را یکی از مشکلات در این حوزه عنوان کرد و حفظ هویت یک مرز و بوم را در ارتباط مستقیم با حفظ میراث فرهنگی آن دانست.
داوود محمدی سادات نیز در مورد تاریخچه این آئین در خاندان سادات می‌گوید: آئین پخت سمنوی سادات در روستای قدیم حاجی آباد شهرستان کرج حدود ۸۰ سال پیش آغاز شد.
او افزود: اکنون با وجود اینکه این روستا به جزوی از بافت شهری کرج تبدیل شده، جزو مراسم‌های کهن و سنتی است که توسط خانواده سادات حفظ شده و هر ساله طی مراسم خاصی نذر سمنو به کمک اهالی این روستا طبخ می‌شود.

دیگر خبرها

  • حال خوب یک روز بهاری در البرز
  • چتر حمایت بر سر بیماران خاص و صعب‌العلاج
  • تجمع کشاورزان مقابل استانداری قزوین+ فیلم
  • تاخیر در رهاسازی آب و خسارت به محصولات کشاورزی + فیلم
  • پیش بینی غبار محلی و افزایش دما در البرز
  • کانون علمی آرد و نان در البرز راه اندازی می‌شود
  • ثبت آئین پخت سمنوی سادات از البرز در فهرست میراث ملی
  • ویژه نامه جام جم البرز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی افزایش دما در البرز
  • افتتاح خط اتوبوس‌های برقی توسط وزیر کشور در البرز