Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: چهارمین خانواده یوزپلنگ ایرانی سه فردی در سال جاری در پارک ملی توران در اتفاقی کم‌نظیر مشاهده شد.
ایرنا،امیرعبدوس عصر دوشنبه به خبرنگاران اظهار داشت: جواد عرب عامری یکی از همیاران محیط زیست توانسته است از سه فرد یوزپلنگ ایرانی با دوربین گوشی تلفن همراه خود تصاویری ثبت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: مشابه این خانواده یعنی فقط 2 توله بدون مادر در اردیبهشت ماه در حاشیه جاده بیارجمند به زیدر مشاهده و تصویری برداری شده بودند اما به دلیل آنکه تصاویر در تاریکی شب گرفته شده بود تصویر نامشخص و قابل مستند سازی نبود و به همین دلیل تاکنون در آمار مستند سازی درج نشده بودند.
وی بیان کرد: در بررسی تصاویر جدید با مقایسه خال‌های یوز مادر که تا حدودی قابل شناسایی با تمام یوزپلنگ‌هایی که تاکنون شناسنامه دار شده بودند مشخص شد که این خانواده سه فردی جدید است.
عبدوس یادآور شد: با مشاهده این سه یوزپلنگ و ١١ یوزپلنگ دارای شناسنامه سالجاری در مجموع ١٤ یوزپلنگ در ذخیرگاه توران در سال جاری ثبت شده است.
یوزپلنگ ایرانی در فهرست اتحادیه بین‌ المللی حفاظت از محیط زیست قرار دارد، به معنای اینکه گونه ای در خطر انقراض است، حدود ٢ هزار سال پیش یوزها در بیشتر نقاط آسیا حضور داشتند اما اکنون منحصر به نواحی بیابانی ایران شده ‌اند.
در واقع ایران از دهه 1970 به عنوان تنها زیستگاه یوزپلنگ‌ آسیایی شناخته شده است از این رو به آن یوزپلنگ ایرانی نیز می گویند. منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و 470 هزار هکتار، زیستگاه یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که در شرق استان سمنان قرار دارد.
تمام تلاش ها برای شکستن کد انقراض یوز و رسیدن به عدد ٥٠ فرد پیگیری می شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: یوزپلنگ ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۰۴۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی بازارچه محصولات اتباع در سمنان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ کلیچ مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری سمنان گفت: این نمایشگاه با هدف حمایت از تولید کالای ایرانی در راستای تحقق شعار سال، در قالب ۱۳ غرفه محصولات ایرانی زاه اندازی شده است.
در این نمایشگاه محصولات هنری، معیشتی و صنایع دستی ساخت اتباعی عرزضه شده که بصورت قانونی در استان سمنان ساکن هستند.
این نمایشگاه از ۴ تا ۶ اردیبهشت ماه برای عموم دایر است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • یولیا زوتوا: عروس ایرانی ها شدم و بسیار خوش شانس هستم
  • مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)
  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد/جای نگرانی نیست
  • تقدیر از «جین کمپیون» با یوزپلنگ افتخاری لوکارنو
  • استان سمنان ۵ هزار واجد شرایط واگذاری زمین طرح جوانی جمعیت دارد
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم
  • راه اندازی بازارچه محصولات اتباع در سمنان
  • حمایت خانواده شهدای سمنان از اجرای طرح نور