Web Analytics Made Easy - Statcounter

بر اساس داده‌های پنتاگون ارتش آمریکا در پنج سال گذشته حدود دو میلیون دلار غرامت برای همدردی به غیرنظامیان افغان بابت خسارت ناشی از جنگ در کشورشان پرداخت کرده است؛ داده‌هایی که زوایایی جدید از تلاش مقامهای آمریکایی برای رسیدگی به تاثیرات ناشی از وقوع جراحات و تلفات جانی ناخواسته در طولانی‌ترین جنگ تاریخ این کشور را روشن می‌سازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه واشنگتن پست، این داده‌ها مربوط به دسته‌بندی "پرداخت‌های از روی لطف" هستند که قبلا جزئیاتشان علنی نشده بود. این داده‌ها نشان می‌دهند در سالهای اخیر غرامت پرداختی برای ابراز همدردی از سوی ارتش آمریکا در افغانستان نوسان داشته و در سال ۲۰۱۶ با وقوع ۳۰۰ مورد پرداختی مجموعا به ارزش ۱.۴ میلیون دلار به اوج خود رسیده است. مبالغی که در هر مورد پرداخت شده نیز متنوع بوده و از ۱۳۱ دلار در یک مورد تا ۴۰۰۰۰ دلار در موردی دیگر را در بر می‌گیرد.

بر اساس اسنادی که در این مورد به دست واشنگتن پست رسیده‌اند، این پولها همچنین شامل هزینه‌های اضافی "خسارت جنگی" و پولهای پرداختی به خانواده‌های نیروهای محلی همپیمانی که در زمان خدمت کشته شده‌اند می شوند. با این اسناد می‌توان جزئیاتی نادر را درباره مدیریت نامتعادل و عمدتا مبهم ارتش در قبال تلفات غیرنظامیان در عملیاتهای میدان نبرد فهمید.

در سالهای اخیر عملیاتهای ارتش آمریکا در افغانستان عمدتا از هوا صورت گرفته‌اند به این معنی که سربازان ارتش کمتر وارد رویارویی نزدیک با نیروهای دشمن شده و افراد غیرنظامی نیز در موارد متعدد در وسط تبادل آتش گرفتار می‌شوند.

داده‌های جدید که پولهای پرداختی از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ را در بر میگیرند در حالی مطرح می شوند که دولت ترامپ به دنبال خاتمه دادن به کمپین طولانی مدت آمریکا در افغانستان با اجرای برنامه‌های خارج ساختن نظامیان آمریکایی از این کشور به ویژه در ارتباط با مذاکرات صلح افغانستان است.

این داده‌ها به همراه داده‌های مربوط به سال ۲۰۱۹ که اوایل تابستان امسال علنی شدند، زوایایی جدید را روشن می سازند آن هم در حالی که پنتاگون مشغول توسعه اولین سیاست فراگیر در ارتش در زمینه پیشگیری از تلفات غیرنظامیان و پاسخ به آن است؛ سیاستی که ابتکار عمل مربوط به آن در سال ۲۰۱۸ به دنبال بروز اختلافی چشمگیر میان برآورد ارتش آمریکا در خصوص تلفات و برآورد گروه‌های ناظر بیرونی درباره آنها مطرح شد.

پنتاگون چند دهه و از زمان دست کم جنگ شبه جزیره کره تا کنون به غیرنظامی غرامت از بابت جنگ پرداخت کرده اما این پولها عمدتا در مواردی که ضرورت پیدا کرده‌اند پرداخت شده‌اند از جنگ و حادثه‌ای مرتبط به جنگ تا حادثه‌ای دیگر فرق می‌کرده‌اند. همچنین کار برای غیرنظامیان برای دریافت چنین غرامتهایی از ارتش آمریکا معمولا دشوار بوده است.

دیوید تراکتنبرگ، یک مقام ارشد سابق پنتاگون که تا قبل از استعفایش در سال گذشته میلادی ناظر بر تلاش‌ها برای تدوین قوانین جدید ارتش در قبال تلفات غیرنظامیان بود، اظهار کرد، اطلاعات فاش شده جدید جدیت وزارت دفاع آمریکا در رسیدگی به این مساله را نشان می‌دهند.

داده‌های مربوط به سوابق گذشته درباره غرامت‌های پرداختی برای ابراز همدردی در افغانستان بیشتر از آنکه به سوالها پاسخ دهند سوالهای جدیدی به وجود می آورند. تعداد موارد پرداختی مختلف بوده و از ۱۱ مورد در سال ۲۰۱۵ تا حدود ۳۰۰ مورد در ۲۰۱۶ را در بر می گیرد.

در برخی از این سالها غرامت همدردی خیلی کمتر از غرامت مربوط به "خسارت جنگی" یا "قهرمان جنگی" است که به خانواده‌های نیروهای افغان پرداخت می شوند. در سال ۲۰۱۸ به عنوان مثال ۵۰ مورد غرامت همدردی به ارزش ۱۵۳۰۰۰ دلار پرداخت شد در حالی که تقریبا ۳۰۰ مورد غرامت قهرمان جنگی با ارزش بیش از ۷۱۰۰۰۰ دلار پرداخت شد که نشان دهنده تلفات گسترده‌ای است که شبه نظامیان به نیروهای امنیتی افغان وارد کرده اند.

در سال ۲۰۱۶ این الگو برعکس بوده و ارزش غرامتهای همدردی ۱.۴ میلیون دلار بوده در حالی که غرامت قهرمانان جنگ تنها ۲۵۸۰۰ دلار بوده است. برخی فعالان چگونگی محاسبه خسارات جنگی و غرامت مربوط به قهرمانان جنگی ازسوی پنتاگون و لحاظ کردن آنها در محاسبه پولهای مربوط به خسارات غیرنظامیان را زیر سوال برده‌اند.

داده‌های مربوط به پولهای پرداختی به قهرمانان جنگ که از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ جمعا ۱.۹۴ میلیون دلار بوده سرنخهایی جدید درباره تلفات بالای نیروهای امنیتی افغانستان به دست می دهند؛ تلفاتی که معمولا آمار آنها از سوی دولت آمریکا و دولت افغانستان به جهت این که نشانه آسیب پذیری دولت کابل در برابر طالبان است اعلام نمی شوند.

ارتش آمریکا همچنین در سال ۲۰۱۹ شش مورد غرامت همدردی در عراق از ۱۵۰۰ دلار تا ۱۰۰۰۰ دلار را پرداخت کرده در حالی که هیچ پول مشابهی را در سوریه و دیگر مناطق محل وقوع حملات هوایی و عملیات نظامی آمریکا شامل یمن، سومالی و لیبی پرداخت نکرده است.

اگرچه داده‌های مربوط به سوابق عراق در دسترس قرار نگرفته‌اند اما به نظر میرسد غرامت های ابراز همدردی در این کشور بسیار کمتر از افغانستان بوده است. مقامها به عنوان مثال اذعان کرده‌اند که هیچ غرامتی در قبال یک حمله هوایی در مارس ۲۰۱۷ در جریان نبرد موصل که دست کم ۱۰۰ تن را کشت پرداخت نشده است در حالی که این حمله بیشترین تلفات غیرنظامی را در طی جنگ آمریکا علیه داعش به بار آورد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: افغانستان آمريكا ارتش آمریکا پنتاگون داده های مربوط ارتش آمریکا داده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۰۷۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات اسرائیل به خان یونس و رفح / ۲۶ کشته

آفتاب‌‌نیوز :

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی شامگاه یک شنبه مناطق مختلف شهر غزه از جمله رفح را هدف حملات خود قرار دادند که این حملات تلفات زیادی برجا گذاشته است.

براساس گزارش الجزیره، ارتش اسرائیل یک خانه را در محله المواصی در غرب خان یونس و دو منزل مسکونی دیگر را در رفح مورد حملات خود قرار دادند که به گفته منابع فلسطینی طی آن دست کم ۲۶ نفر از جمله ۱۶ زن و کودک به شهادت رسیدند. 

وزارت بهداشت غزه روز یک شنبه اعلام کرد ارتش اسرائیل طی ۲۴ ساعت گذشته جنایت‌های جدیدی در نوار غزه مرتکب شده و شمار شهدای فلسطینی در مجموع به ۳۴ هزار و ۹۷ نفر افزایش یافته است.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • ناتوانی مردم آمریکا در پرداخت اقساط وام‌ها
  • بیشتر قربانیان حملات اخیر اسرائیل زنان و کودکان بودند
  • آمار وحشتناک از ۲۰۰ روز وحشی‌گری صهیونیست‌ها در غزه
  • ۴ کشته و ۱۰ مفقود در طوفان گوانگدونگ چین
  • ۱۰ کشته در برخورد ۲ بالگرد ارتش مالزی + فیلم
  • درخواست غرامت 120 میلیونی برای بازیکن کشته شده!
  • جزئیات وال‌استریت‌ژورنال از طرح اسرائیل برای حمله به رفح
  • افشای جزئیاتی از طرح اسرائیل برای حمله به رفح
  • ماجرای کشف ۳۰ هزار دلار از دو مسافر آمریکا
  • حملات اسرائیل به خان یونس و رفح / ۲۶ کشته