Web Analytics Made Easy - Statcounter

هادی محمدی، کارشناس مسائل خاورمیانه در رابطه با اقدام امارات در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی با خبرنگار تقریب به گفتگو پرداخت که ماحصل این گفتگو در ادامه می آید:


اغلب کشورهایی که در مدار پنهان عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی قرار داشتند از این نقیصه رنج می برند و مجبور هستند برای حفظ تاج و تخت امتیازاتی را واگذار کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنانکه نمونه هایی از تحقیر این کشورها از منظر مالی و حاکمیتی از سوی هم پیمانان غربی آنها مشاهده شده است. به گفته آقای سید حسن نصرالله این کشورها در ارتباط با آمریکا و رژیم صهیونیستی از نظر سیاسی دوشیده می شوند.

در این مقطع خاص و توافق امارات چند نکته قابل ذکر است: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای کسب رای در انتخابات به شدت نیازمند حمایت لابی صهیونیستی است. بر اساس ارزیابی ها و تحلیل های ناظران و اندیشکده ها، ترامپ امتیاز خاصی در بعد داخلی و سیاست خارجی ندارد که بتواند افکار عمومی آمریکا را برای کسب رای جذب کند لذا نیاز دارد تا به رژیم صهیونیستی امتیاز دهد تا در مقابل از پشتیبانی آنها بهره ببرد.

از سوی دیگر خود رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو با مشکل عدم شکل گیری کابینه جدید، اختلاف با صهیونیست های راست افراطی و تظاهرات و اعتراض به وضع اقتصادی در مقابل مقر نخست وزیری و خصوصا پرونده های فساد نخست وزیر رو به رو هستند. نتانیاهو هم در این مقطع خاص به این امتیاز خاص نیاز دارد تا در انتخابات کنیسه در آبان ماه کارت برنده ای در دست داشته باشد. از این رو رسانه های صهیونیست موضوع توافق با امارات را با پروپاگاندا و تبلیغات امری مهم و بزرگ جلوه میدهند. در صورتی که در این مقطع امارات حائز امتیاز قابل توجهی برای افزایش ظرفیت دولت نتانیاهو نیست. این در حالی است که روابط اسرائیل با برخی از کشورهای عربی از گذشته به شکل پنهان و در قالب روابط امنیتی، اقتصادی و سیاسی برقرار بود. چنانکه سفیر امارات در آمریکا در مصاحبه ای خطاب به لابی صهیونیست ها اشاره میکند که امارات از گذشته خدماتی را به رژیم صهیونیستی ارائه کرده است. به نظر می رسد «بن زاید» برای حفظ تاج و تخت حاضر شده است تا در این موقعیت این کارت تبلیغاتی را در اختیار امریکا و رژیم صهیونیستی قرار دهد. تماس تلفنی چند روز گذشته وزیر خارجه امارات با وزیر خارجه ایران و ذکر این نکته در خفا که ایران این توافق را ضد خود تلقی نکند، نشان می داد که این کشور بر اساس یک موقعیت قدرتمندانه اقدام به این کار نکرده است.

بنابراین توافق امارات با اسرائیل موازنه قدرت در منطقه را تغییر نخواهد داد؛ زیرا مشابه چنین ارتباطاتی از گذشته میان دو طرف وجود داشته است. نمونه برجسته آن ترور چند سال قبل یکی از رهبران عملیاتی حماس در امارات به دست جوخه ترور رژیم صهیونیستی است. همچنین در سالهای اخیر روابط مختلف ورزشی و هنری بین دو طرف برقرار بود. برخی گزارش ها نیز نشان می دهد که اساسا خانواده «بن زاید» تربیت شده مادرانی یهودی بوده اند که نهایتا رفتار و کنشگری اجتماعی آنها بسیار به یهودیان نزدیک است.

در شرایط کنونی امارات حاضر است این ریسک بزرگ را بپذیرد که پای رژیم صهیونیستی را به حوزه امنیتی خلیج فارس که همان حوزه امنیتی جمهوری اسلامی است، باز کند. اظهارات سرلشگر باقری در این حوزه بسیار روشن است که اگر کوچکترین رخدادی به عنوان یک تهدید تلقی شود، آن گاه تمام خطوط قرمزی که تاکنون در مورد امارات رعایت می شده است، برداشته خواهد شد.

نکته بسیار مهم که از این توافق و توافق های مشابه آن به ذهن متبادر می شود این است که کشورهای فرسوده حاشیه خلج فارس با کاخ های شیشه ای خود حتی در مقابل جریان انصار الله و مردم یمن هم قادر به حراست از حاکمیت خود نیستند. لذا آنان به خوبی به این واقعیت آگاه هستند که نه تنها در مقابل جمهوری اسلامی که حتی در مقابل یک جریان مقاومت در منطقه هم نمی توانند ایستادگی کنند. چنانکه تا پیش از این یکی از مهم ترین خواسته های مقامات امارات از ایران وساطت برای عدم حمله انصارلله به امارات بوده است. حال آنکه با توجه به توافق اخیر و ریشه های دینداری که در مردم یمن زبانزد جهان اسلام است، دیگر رویکرد مردم یمن و انصار الله درباره امارات مانند گذشته نخواهد بود و حضور صهیونیست ها در این منطقه به هیچ وجه تحمل نمی شود.  
 
انتهای پیام/

گفتگو از:سید مهدی موسوی

منبع: تقریب

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۰۸۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات«وعده صادق» پاسخ عبرت‌آموز برای رژیم غاصب صهیونیستی بود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، روح‌الله زارع، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیضا در نشست تبینی پیرامون مسائل منطقه و عملیات غرورآفرین وعده صادق که در این واحد دانشگاهی برگزار شد،‌ اظهار کرد:‌ امنیت هر جامعه در گروه اقتدار نیرو‌های نظامی است و عملیات هوشمندانه و مقتدرانه وعده صادق که در قبال حمله به بخشی از کنسولگری ایران در دمشق بود پاسخ عبرت‌آموز و سیلی محکمی به رژیم غاصب صهیونیستی وارد کرد.

وی افزود: هرچند عملیات وعده صادق صرفاً جنبه تنبیهی داشت و ایران عامدانه از هدف قرار دادن مراکز عمومی و غیرنظامی پرهیز کرد؛ اما درس بزرگی به رژیم منحوس و کودک کش داد و اقدامی برای حفظ امنیت دیپلماتیک به حساب می‌آید.

عملیات وعده صادق قدرت موشکی ایران را به رخ جهانیان کشید

فرمانده سپاه ناحیه شهرستان بیضا نیز گفت: عملیات وعده صادق قدرت موشکی و پهپادی ایران اسلامی را به رخ جهانیان کشید؛ البته این اولین بار نبود و قبلاً نیز در عملیات‌های مختلف این رژیم کودک کش که عامل بی‌ثباتی در منطقه نیز است، تنبیه شده بود.

علی‌اکبر تقیان با اشاره به عملیات وعده صادق اضافه کرد: این عملیات بزرگ‌ترین عملیات پهپادی و موشکی در سطح جهان بود که قدرت ایران را بار دیگر به رخ دشمنان کشید و اقدام راهبردی و پیامی برای بدخواهان ایران در منطقه و جهان داشته است. شلیک موشک از اقصی نقاط مختلف ایران به سمت اسرائیل و عبور از سامانه‌های به اصطلاح نفوذناپذیر گنبد آهنین، تحقیر رژیم منحوس صهیونیستی را به دنبال داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جابری انصاری: عملیات وعده صادق یک نمایش قدرت بزرگ بود
  • اردوغان: دیگر روابط تجاری با اسرائیل نداریم
  • تصمیم مهم اردوغان درباره رژیم صهیونیستی ؛ روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
  • بی‌سابقه، تحقیرکننده و تغییر دهنده محاسبات
  • عملیات«وعده صادق» پاسخ عبرت‌آموز برای رژیم غاصب صهیونیستی بود
  • تلاش عربستان و امارت در موازنه بین ایران و رژیم صهیونیستی
  • حمله موشکی ایران معادلات آمریکا و غرب را تغییر داد
  • بر باد رفته؛ ۷ ستونی که از اسرائیل فروریخت | تل‌آویو دیگر قادر به مدیریت اوضاع نیست
  • عربستان : توافق ما با اروپا باید به فشار به اسرائیل برای توقف درگیری در غزه منجر شود
  • رئیسی: طوفان الاقصی شکست راهبردی اسرائیل و حامیانش بود