Web Analytics Made Easy - Statcounter

افزایش تعداد افرادی که وارد بورس شده اند، مسائل جدیدی را برای سهامداران و سازمان بورس و نهادی نظارتی ایجاد کرده است که برخی از این موارد می‌تواند، با یک شفاف سازی و یا اطلاع رسانی مشکلات برطرف شود. طی ماه‌های گذشته معاملات بسیاری در بورس با موضوع عدم تائید مواجه شده است یا بسیاری از تصمیمات نظارتی گرفته شده است که سهامداران نسبت به این تصمیمات تا حدودی به دلیل عدم آگاهی از دلایل آن، به این تصمیمات معترض بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در سامانه فارس من نیز سوژه‌های متعددی جهت اعلام دلایل و چرایی ابطال معاملات و یا عدم بازگشایی یا توقف نماد‌ها در برهه‌های مختلف به ثبت رسیده است. یکی از اصلی‌ترین سوژه‌های ثبت شده در این سامانه با عنوان «لزوم نظارت بر نظرات سلیقه‌ای ناظران بورس» بوده است. طی گزارشی با عنوان «۱۹۵ هزار امضا برای نظارت بر بورس/ سازمان بورس ابهامات را با شفافیت پاسخ دهد» به مساله نطارت بر بورس و تعداد ۴۵۰ سوژه ثبت شده در خصوص شفاف سازی در این موضوع پرداخته شد.

محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در گفتگو با خبرگزاری فارس، هم رویه‌های موجود در بخش نظارت سازمان را شفاف دانست و اعلام کرد رویه نظارت بر بورس در ایران مانند همه دنیا است .

شاهین شایان آرانی نیز معتقد است: بسیاری از دلایل ابطال معاملات در همه بورس‌های جهان محرمانه است و شورای عالی در سایر کشور با حضور بخش خصوصی برگزار می‌شود و دولت کمتر در این نهاد بالادستی بورس‌ها دخالت دارد (مشروح گفتگو).

برای مشخص شدن ابعاد نظارت بر بورس در ایران به سراغ سعید اسلامی بیدگلی، دبیر کل کانون نهاد‌های سرمایه گذاری ایران رفتیم. دبیر کل کانون معتقد است، نظارت در کشور دستورالعمل مدون ندارد و باید برای جلوگیری از ایجاد شائبه برخورد سلیقه‌ای در نظارت بر معاملات این دستورالعمل باید هرچه سریعتر نوشته شود.

در ادامه گفتگوی  با سعید اسلامی را می‌خوانید:

 نظارت در بورس در چه ابعادی انجام می‌شود؟ آیا تنها بر معاملات نظارت می‌شود و یا بر خود بورس‌ها هم نظارت انجام می‌شود؟

اسلامی: با تصویب قانون بازار اوراق بهادار و تشکیل نظام جدید بازار اوراق بهادار، عملا یک نهاد رگولاتوری یا قانون گذاری جدید برای این بازار با نام سازمان بورس اوراق بهادار ایجاد شد که درست است که گفته می‌شود نهاد عمومی غیردولتی، اما عملا نهاد حاکمیتی محسوب می‌شود. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز توسط شورای عالی بورس، ولی با حکم وزیر اقتصاد تعیین می‌شوند. سازمان بورس در بازار سرمایه به عنوان بانک مرکزی در بازار پولی کشور است. ارکان اجرایی این نهاد غیردولتی، بورس‌ها هستند و یک سری شرکت‌هایی که کار پشتیبانی انجام می‌دهند، مانند شرکت فناوری، شرکت سپرده گذاری مرکزی، کانون کارگزاران، کانون نهاد‌های سرمایه گذاری ایران، رایان بورس که سامانه کدال را دارد.

در این بین هم سازمان بورس و هم بورس‌ها دارای بخش نظارتی هستند. بخشی از نظارت‌ها در ارکان انجام می‌شود که باصطلاح نهاد‌های خود انتظام در بورس هستند که در همه سطوح این نظارت وجود دارد. بخش دیگری از نظارت نیز در بورس‌ها انجام می‌شود که نظارت بر معاملات در این بخش قرار دارد. تائید یا عدم تائید معاملات در این بخش از سیستم نظارتی سازمان بورس قرار دارد.

بر چه موضوعاتی در بورس‌ها و چه مسائلی در سازمان بورس نظارت می‌شود؟

اسلامی: طبق ماده ۳۵ سازمان بورس و اوراق بهادار، تخلفات اعضا و ناشرین توسط بورس‌ها رسیدگی می‌شود و تخلفات نهاد‌های مالی و نظارت بر بورس‌ها نیز توسط سازمان بورس انجام می‌شود. اما بر سازمان بورس نیز شورای عالی بورس نطارت می‌کند که این شورا فرا قوه‌ای است. در این شورا نماینده قوه قضائیه، ۲ نماینده مجلس، رئیس سازمان بورس، بخش خصوصی، نماینده کانون ها، ۳ خبره بازار، وزیر اقتصاد، وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل بانک مرکزی حضور دارند. یعنی این شورا فراتر از بازار سرمایه تشکیل می‌شود و برای نظارت بر سازمان بورس نیز این شورا باید تصمیم بگیرد.

 مکانیزمی برای نظارت بر سازمان بورس، بورس‌ها و معاملات وجود دارد؟ یعنی اگر فردی شکایتی داشت از چه طریقی می‌تواند این موضوع را پیگیری کند؟

اسلامی: اگر فردی از سازمان بورس شکایت داشته باشد، از طریق طی روند موجود در آیین نامه‌ها می‌تواند این شکایت را مطرح کند و شورای عالی بورس موظف به رسیدگی به این شکایت هاست. همه این نهاد‌های ناظر، مانع نظارت نهاد‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی و نهاد‌هایی از این دست نیست. طی ماه‌های گذشته دادستانی در نامه‌ای از برخی اتفاقات رخ داده در بازار سرمایه اظهار نگرانی کرده است که نشان می‌دهد می‌توان از سایر نهاد‌های ناظر نیز در این باره استفاده کرد. در کشوری با ساختار قانونی و حقوقی مانند کشور ما، نمایندگان مجلس نیز می‌توانند از طریق سوال از وزرا و دعوت از وزرا و رئیس سازمان بورس چه در صحن مجلس و چه در جلسات کمیسیون‌های تخصصی بر بازار سرمایه نطارت داشته باشند. البته از تحقیق و تفحص نیز می‌توان این نظارت را ادامه داد. ولی ساختار نظارت بر بورس‌ها و سازمان بورس همان چیزی است که گفته شد.

بخش نظارت بر معاملات طی ماه‌های گذشته روز‌های پرکاری را داشته است. علت چند برابر شدن میزان ابطال معاملات نسبت به گذشته چیست؟

اسلامی: این سوال باید پیگیری شود. این بخش از نظارت بر بورس برای بسیاری از جمله بنده هم تا حدود زیادی ابهام دارد. برای اینکه بتوانیم درست نظارت کنیم باید همه آنچه به عنوان وظایف نهاد ناظر از او می‌خواهیم به صورت مدون درآمده تا خدای نکرده نظارت بر معاملات، بورس‌ها و سازمان بورس به صورت سلیقه‌ای نشود. نظارت بر معاملات از طریق بورس‌ها و سپس در سازمان بورس اوراق بهادار انجام می‌شود. یعنی سازمان بورس بر تصمیمات تائید یا عدم تائید معاملات به صورت تصادفی نظارت می‌کند تا مشکلی در تصمیمات نهاد‌های نطارتی در بورس‌ها وجود نداشته باشد. اما مواردی هم بوده است که شکایت به سازمان بورس ارسال شده است و مردم خواهان پاسخگویی این سازمان بوده اند که بررسی علل عدم تائید معاملات توسط خود سازمان صورت گرفته است. در بعضی موارد هم شورای عالی بورس به ماجرا وارد شده است.

اما زمانی که حجم معاملات بالا می‌رود، نمی‌توان این نظارت را از یک نهاد بالادستی خواست. ورود به جزئیات و تک تک معاملات برای یک نهاد مانند شورای عالی بورس و یا حتی سازمان بورس غیر ممکن است. شورای عالی بورس هر ۲ هفته یکبار یا ماهی یکبار برگزار می‌شود و نمی‌توان از این شورا خواست بر هر عدم تائید معامله‌ای که در بورس‌ها صورت می‌پذیرد، نظارت کند. پس عملا این راهکار نشدنی خواهد بود.

 آیا سازوکار مشخصی برای نظارت بر معاملات و یا نظارت بر بورس‌ها وجود دارد؟

اسلامی: مساله اساسی در شرایط فعلی طراحی یک سازوکار است تا نظارت بر بورس بر اساس این سازوکار انجام شود. وجود چنین سازوکاری می‌تواند بسیاری از شائبه‌ها را کاهش داده و در نهایت مشکلات را از بین ببرد. الان یک سازوکار وجود دارد که مردم می‌توانند شکایت کنند. اما با افزایش تعداد معاملات مانند انچه در ماه‌های اخیر رخ داده است، سازوکار بسیار مدون که بتوان به صورت مرتب بر معاملات توسط نهاد‌های بالادستی صورت گیرد، وجود ندارد.

 تصویب این سازوکار بر عهده کیست؟

اسلامی: شورای عالی بورس باید این سازوکاری که طراحی می‌شود را تائید و تصویب کند تا برای همه ارکان بورس قابل اجرا باشد. سازوکار موجود می‌گوید که افراد می‌توانند از بورس‌ها و سازمان بورس شکایت کنند و نهاد ناظر بالاتر باید به این شکایت رسیدگی کند.

 یعنی دستورالعمل مدونی وجود دارد که نظارت چگونه باید باشد؟

اسلامی: به طور مشخص دستورالعمل نظارتی مدون درباره ابطال معاملات نداریم. عملا عدم تائید معاملات در حال حاضر از طریق بورس‌ها و واحد حقوقی سازمان بورس انجام می‌شود. زمانی که تعداد شکایات بالا می‌رود، ممکن است شائبه برخورد سلیقه‌ای را افزایش دهد. این مساله در حال حاضر که تعداد افرادی که کد بورسی گرفته اند و در بورس فعال شده اند به شدت رشد داشته است، می‌تواند در آینده مشکلاتی را برای سهامداران و سازمان بورس ایجاد کند.

 نهاد‌های ناظر در سازمان بورس برای مواردی که اعلام می‌کند، آیا دلایل مشخصی دارد؟

اسلامی: بخش‌های نظارتی در سازمان بورس و بورس‌ها حتما برای تائید یا عدم تائید معاملات دلایل کافی دارند که گاهی این دلایل بیان نمی‌شود و نیازی هم به بیان آن نیست؛ ولی قطعا معاملات بر اساس دلایل موجود مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در سازمان بورس اوراق بهادار واحد‌هایی هستند که نظارت بر معاملات بر عهده آنهاست. این واحد‌ها هم در بورس‌ها وجود دارد و هم در سازمان بورس. باید این پاسخگویی در نهاد‌های نظارتی بورس ایجاد شود که چرا در معاملات تغییر ایجاد می‌شود. این مساله در حال حاضر بسیار با اهمیت است.

افزایش افراد حاضر در بورس میزان شکایت‌ها از نهاد ناظر را بالا برده است. این مساله آیا به عدم شفاف بودن دلایل نهاد ناظر ارتباطی ندارد؟

اسلامی: در سال‌های گذشته ماه‌ها می‌گذشت و اصلا موضوعی به نام ابطال معاملات وجود نداشت. اما از زمانی که تعداد سهامداران رشد کرده است، این مساله نیز به شدت افزایش یافته است که برخی از افراد نیز به دلیل بی اطلاعی از قوانین بورس و دلایل ابطال معاملات شروع به اعتراض می‌کنند. نظارت بر بورس‌ها در سازمان بورس اوراق بهادار توسط یک دایره صورت می‌گیرد که تعدادی از کارشناسان مالی در این دایره حضور دارند. در بورس‌ها هم همین مکانیزم وجود دارد که تعدادی از کارشناسان حضور دارند که بر معاملات نظارت دارند.

 به نظر شما چه دلایلی سبب عدم تائید معاملات یک نهاد می‌شود؟

اسلامی: دلایل مختلفی برای ابطال معاملات وجود دارد. در معاملات بلوکی و عمده دلایل با همین موضوع وجود دارد و در معاملات خرد نیز دلایل خاصی وجود دارد که کارشناسان را متقاعد می‌کند تا معامله‌ای را ابطال کنند. حضور افراد خاص در طرف‌های معامله، نقص در سامانه، مسائل اعتباری و ... می‌تواند دلایلی بر ابطال معاملات باشد. به هر دلیلی معامله‌ای ابطال شود باید دلایل آن بیان شود. نهاد ناظر چه در بورس‌ها و چه در سازمان بورس نمی‌تواند بدون ذکر دلیل معامله‌ای را باطل کند.

دلایل نهاد‌های ناظر محرمانه باقی می‌ماند. این برای عده‌ای مشکل ایجاد کرده است. چه راهکاری وجود دارد؟

اسلامی: این دلایل باید در سامانه پیام ناظر بیان شود. اما اینکه مکانیزم خاصی برای اعلام عمومی برای دلایل ابطال معاملات وجود دارد یا خیر بنده اطلاعی ندارم. ولی در مستندات اتفاقاتی که برای هر نماد رخ می‌دهد، باید این دلایل بیان شود. البته نباید گفت: این نظارت چگونه باید باشد، اما در برخی موارد هم نمی‌توان دلایل را ذکر کرد. این دلایل باید محرمانه باشد. در برخی از موارد ممکن است بیان این دلایل مشکلات دیگری را برای ناشر یا سهامدار ایجاد کند. به نظر می‌رسد دلایل ابطال معاملات به صورت کلی باید به صورت شفاف بیان شود و جرئیات آن در مستندات باقی بماند. البته باید این مساله به طرفین معامله ابلاغ شود.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: بورس معاملات بورسی سازمان بورس پارسی خبر سازمان بورس اوراق بهادار نظارت بر معاملات نظارت بر بورس ها ابطال معاملات شورای عالی بورس سازمان بورس سازمان بورس سازمان بورس برای نظارت نهاد های ناظر بازار سرمایه معاملات وجود انجام می شود بورس ها معامله ای نهاد ناظر سلیقه ای یک نهاد ماه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۱۴۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی بورس در بهار ۱۴۰۳| بورس سبزپوش می‌شود؟

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، شاخص‌های بازار سرمایه در دومین روز معاملاتی سال جدید بازدهی مثبت داشتند. در پایان بازار، بیش از ۶۰ درصد نماد‌ها در محدوده‌ی مثبت قرار گرفتند.  شاخص کل در روز دوشنبه ۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ با ۰/۷۷ صدم درصد بازدهی مثبت، ۱۷ هزار و ۲۰۰ واحد افزایش یافت و به عدد ۲ میلیون و دویست و پنجاه و سه هزار و ششصد رسید. شاخص هم وزن هم، افزایش ۸ هزار و ۹۰۰ واحدی داشت و با بازدهی مثبت ۱/۱۸ صدم درصد روی عدد ۷۶۷ هزار قرار گرفت. ارزش معاملات خرد ۶هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود و برآیند خرید و فروش افراد حقیقی، حدود ۴۰ میلیارد تومان ورود پول به سهام و صندوق‌های سهامی را نشان می‌داد. در پایان معاملات روز دوشنبه، بیش از ۶۰ درصد نماد‌ها در محدوده مثبت قرار گرفتند و گروه خودرویی و انبوه سازی نیز، بیشترین تراکنش‌ها را به خود اختصاص دادند. ارزش سفارش‌های خرید ۵۰۵ میلیارد و سفارش‌های فروش ۴۰۰ میلیارد تومان بود. ضمن این‌که ۸۹ نماد به صف خرید رسیدند و در پایان معاملات، ۳۹ نماد هم، در صف فروش قرار گرفتند.  متوسط سرانه خرید و فروش افراد حقیقی به ترتیب ۲۸ و ۲۹ میلیون تومان ثبت شد. بیشترین ورود پول افراد حقیقی در گروه‌های محصولات کامپیوتری، رایانه و فرآورده‌های نفتی بود و در مقابل، صندوق‌های سهامی، بانک‌ها و گروه چند رشته‌ای صنعتی نیز، بیشترین خروج پول را داشتند.  بورس امروز، سه شنبه ۷ فروردین ماه ۱۴۰۳ با افت شاخص کل همراه شد و در مقابل، شاخص هم‌وزن مثبت ماند و حدود ۵۰ درصد از نماد‌های بازار منفی شدند. ارزندگی بازار سرمایه  محمدصادق میرزایی، کارشناس بازار سرمایه درمورد شرایط بورس در جریان معاملات روز‌های آغازین سال ۱۴۰۳ گفت: در این روز‌ها و روز‌های تعطیل، تا حدی ارزش معاملات در بازار سرمایه پایین است. به همین دلیل، نمی‌توان گفت شروع روند در سال ۱۴۰۳ داشته‌ایم. اما باید به این نکته اشاره کرد که با شروع سال نو، بورس وضعیت خوبی دارد. چون در حال حاضر، بازار سرمایه بسیار ارزنده است و با توجه به این‌که خیلی از نماد‌ها با اختلاف زیادی زیر ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند، می‌توان گفت که بازار در محدوده‌ی ارزنده‌ای قرار دارد و اگر یک سری ریسک‌های سیستماتیک به صورت شدید به بازار تحمیل نشوند؛ حتی اگر سایه شان بالای سر بازار باشد و شدت زیادی به خود نگیرند، اما بازار سرمایه می‌تواند به ارزندگی خود نزدیک شود و شاهد رشد ۳۰-۲۰ درصدی در کلیت بازار و شاخص کل باشیم. این کارشناس بازار سرمایه درمورد روند بورس در دو ماه ابتدایی بهار امسال تأکید کرد: فروردین و اردیبهشت می‌توانند ماه‌های خوبی برای بازار باشند، ولی همچنان به سرمایه گذاری غیر مستقیم تأکید می‌کنم چراکه این روز‌ها صندوق‌های سهامی به شدت عالی معامله می‌شوند. کدام صندوق‌ها مناسب سرمایه‌گذاری هستند؟ میرزایی تصریح کرد: در شرایط فعلی، ۴۰ درصد صندوق‌های سهامی مناسب هستند و ۲۰ درصد فراصندوق‌ها و ۱۰ درصد صندوق‌های مختلط و ۲۰ درصد نیز، صندوق‌های طلا و ۱۰ درصد درآمد ثابت می‌توانند منطقی باشند.  این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: افراد در صورت توانایی مهارت در نوسان‌گیری، می‌توانند از صندوق‌های اهرمی نوسان بگیرند. البته باید توجه کنند که این صندوق‌ها مناسب سرمایه‌گذاری بلندمدت نیستند و برای سرمایه‌گذاری بلند مدت حتماً باید صندوق‌های سهامی و فراصندوق‌ها و صندوق‌های طلا درنظر گرفته شوند.  میرزایی خاطرنشان کرد: نکته‌ای که باید درنظر گرفت این است که صندوق‌های درآمد ثابت اصلاً مناسب سرمایه‌گذاری نیستند. چون نرخ بهره حقیقی منفی است و باعث می‌شود فرد از تورم جا بماند و قدرت خریدش در بلندمدت کمتر شود و به همین دلیل، به هیچ عنوان صندوق‌های درآمد ثابت حتی با نرخ بهره فعلی ۳۰ درصدی نیز، توصیه نخواهد شد.

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس در بهار ۱۴۰۳| بورس سبزپوش می‌شود؟
  • شاخص بورس امروز ۸ فروردین/رشد ۱۱ هزار واحدی
  • رشد ۱۲ هزار واحدی شاخص بورس در آخرین روز معاملاتی هفته
  • بورس امروز ۸ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • افزایش چند برابری جریمه‌ها برای تخلفات نهادهای مالی
  • پیش‌بینی بورس فردا ۸ فروردین ۱۴۰۳
  • شاخص بورس امروز ۷ فروردین/افت ۴ هزار واحدی
  • سرریز سرمایه حقیقی به بورس؛ پیش بینی بازار سهام
  • بورس امروز ۷ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس اصلاح می‌شود