Web Analytics Made Easy - Statcounter

آن دسته از افرادی‌که روش مدیریت غیرمستقیم را برای مدیریت سهام عدالتشان انتخاب کرده‌اند می‌توانند با انجام اقداماتی نسبت به فروش و یا بهره‌برداری از آن امتیازات روش مستقیم اقدام کنند.

چند هفته ای است که بحث‌های مختلفی از سهام عدالت به گوش می‌رسد، برخی از اعطای کارت اعتباری می‌گویند برخی از عدم واریز به موقع وجه حاصل از فروش آن، برخی می‌گویند سر کسانی که روش غیر مستقیم را انتخاب کردند کلاه رفته و برخی دیگر از نگهداری و عدم فروش سهام عدالت سخن می‌گویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما ماجرا از چه قرار است؟


به گزارش خبرنگار حوزه رفاه اجتماعی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سال 1385 بود که زمزمه‌های مشارکت مردم در پروژه‌های دولت به گوش همه رسید، که دولت با آن کار می‌خواست تا با استفاده از آن، با هدف توزیع عادلانه ثروت، کمک حال اقشار آسیب‌پذیر باشد.

این طرح موسوم به سهام عدالت تا اوایل سال جاری مسکوت بود و فقط چند دوره سودهای نقدی زیر صدهزار تومان به صاحبان آن پرداخت شد.

از ابتدای امسال دولت تصمیم به آزادسازی این سهام کرد که مورد تأیید رهبری نیز قرار گرفت. شیوه آزادسازی به این شکل بود که مردم یا نحوه اداره سبد سهام خود را خود در اختیار بگیرند (روش مستقیم) یا اداره آن را به دولت واگذار کنند (غیر مستقیم).

طبیعی است که در روش سهامداری مستقیم با سازوکارهایی که دولت برای فروش آن در اختیار مردم قرار داد آنها می‌توانند سهام عدالت خود را در بازار و به ‌وسیله بانک‌ها یا کارگزاری‌ها بفروش برسانند، که آن هم در حال حاضر مشکلاتی نظیر واریزهای دیر به دیر و قطره چکانی به حساب سهام‌داران را دارد.

دریافت کارت اعتباری برای سهامدارن سهام عدالت

چندی پیش عباس معمارنژاد، معاون امور بانکی وزارت اقتصاد از ارائه کارت اعتباری سهام عدالت به سهامداران خبر داد و گفت که سهام‌داران سهام عدالت می‌توانند تا سقف 60 درصد ارزش دارایی سهام عدالتشان با وثیقه‌گذاری سهام عدالت، از طریق نظام بانکی کارت اعتباری دریافت کنند و یک سال مهلت تسویه وجه با بانک صادر کننده کارت را دارند.

خبر کارت‌های اعتباری از یک طرف باعث رونق بازار بورس می‌شود چون با کمک بانک‌ها، مردم با فرهنگ سهام‌داری آشنا می‌شوند اما از طرفی دیگر این موضوع ابهامات زیادی را به همراه خواهد داشت که بیان آنها از موضوع بحث خارج است.

آیا به سهامدارانی که روش غیر مستقیم را برای سهام عدالت خود انتخاب کردند نیز کارت اعتباری تعلق می‌گیرد یا خیر؟

حسین فهیمی، سخنگوی سهام عدالت در ارتباط با واگذاری این تسهیلات به افرادی‌که از روش سهامداری غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند نیز می‌گوید که این امکان برای این دست از افراد هم فراهم خواهد شد اما روند اجرایی شدن آن کمی با تأخیر خواهد بود.

این‌گونه که فهمیمی می‌گوید تا زمانی‌که شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی وارد بورس نشوند کارت اعتباری به صاحبان سهام عدالتی که روش غیر مستقیم را انتخاب کردند تعلق نمی‌گیرد و دریافت کارت اعتباری بعد از ورود شرکت‌های آن استان‌ها به بورس نیز امکان‌پذیر است.

لازم به ذکر است که شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که تعداد آن‌ها 30 شرکت و جمع ارزش آنها بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است روند ورودشان به بورس از چندی پیش به تدریج آغاز شده است.

سازوکار بهره‌گیری از سهام عدالت در روش غیرمستقیم چیست؟

بنا بر اطلاعات به‌دست آمده حدود 32 میلیون از 50 میلیون نفری که سهام عدالت داشتند روش غیرمستقیم را انتخاب کردند و برای آن‌ها این سؤال پیش می‌آید که سازوکار فروش و یا بهره‌گیری از سهام عدالت آن‌ها به چه شکل خواهد بود؟

محمدجواد فرهانیان مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار کشور در ارتباط با آن دسته از سهامدارانی که روش غیرمستقیم را برای سهام عدالت خود انتخاب کردند و به فروش آن نیاز دارند می‌توانند با مراجعه به سامانه سهام عدالت 60 درصد از سهام خود را با انتخاب روش مستقیم به فروش برسانند.

اما آن دسته از کسانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کردند و فعلاً به فروش آن نیازی ندارند در واقع سهام‌دار شرکت سرمایه‌گذاری استان محل زندگی‌شان می‌شوند.

تا امروز شرکت سرمایه‌گذاری استان خراسان جنوبی به‌عنوان اولین شرکت سرمایه‌گذاری استانی و پانصد و چهل و هفتمین شرکت در فهرست شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران در گروه «سرمایه‌گذاری‌ها» و بخش «سایر واسطه‌گری‌های مالی» پذیرفته شده و به مرور زمان دیگر شرکت‌ها هم وارد بورس خواهند شد.

با توجه به مواردی که توضیح آن رفت کسانی که سهامداری غیرمستقیم را انتخاب کردند پس از عرضه این شرکت‌‌ها در بورس می‌توانند سهام خود را به‌فروش برسانند.

آن چیزی که واضح است، کسانی که روش مستقیم را انتخاب کردند، هم امکان فروش 60 درصد از سهام خود را دارند و هم امکان دریافت کارت اعتباری و کسانی که روش غیرمستقیم را برای سهام عدالت خود انتخاب کردند یا می‌توانند با تغییر روش از غیرمستقیم به مستقیم، 60 درصد از سهام خود را به‌فروش برسانند و یا سهامدار شرکت‌های سرمایه گذاری استانی شوند. همچنین کارت اعتباری آن‌ها زمانی صادر می شود که شرکت‌های سرمایه گذاری استانی در بورس وارد شوند.

انتهای پیام/4105

منبع: آنا

کلیدواژه: سهام عدالت فرصت های سرمایه گذاری روش مدیریت غیرمستقیم شرکت های سرمایه گذاری استانی مستقیم را انتخاب کردند غیرمستقیم را انتخاب روش غیرمستقیم سهام عدالت خود کارت اعتباری فروش برسانند کسانی که روش سهام خود غیر مستقیم روش مستقیم روش غیر برای سهام فروش آن شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۱۹۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی پروژه عمرانی آبرسانی شهرستان میبد

جلال علمدار مدیرعامل شرکت آبفای استان یزد در بازدید از پروژه بزرگ آبرسانی شهر میبد در جلسه‌ای با حضور پیمانکار موانع و مشکلات پروژه را بررسی و بر تسریع در روند اجرای این پروژه تاکید کرد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده مقرر شد قبل از شروع فصل گرم سال و پیک مصرف آب این پروژه را به بهره برداری برساند.

او با بیان اینکه با بهره برداری از این پروژه بیش از ۲۰۰ لیتر بر ثانیه به توان تولید آب شهر میبد اضافه می‌شود افزود که این موضوع سبب بهبود کمی و کیفی آب شرب و عدالت در توزیع آب در شهر میبد و همچنین شهر بفروئیه و روستا‌های بخش مرکزی میبد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آبفای استان یزد ادامه داد: با بهره برداری از پروژه آبرسانی شهر میبد بیش از هشتاد هزار نفر از آب شرب پایدار و باکیفیت بهره مند می‌شوند.

علمدار تصریح کرد: این پروژه شامل بیش از ۱۷ کیلومتر خط انتقال آب، تجهیز ۸ حلقه چاه، ساخت یک باب مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی و اجرای خطوط برقرسانی است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • سد شهید لشگری نهب آماده بهره برداری
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید | یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت
  • با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید
  • پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی پروژه عمرانی آبرسانی شهرستان میبد
  • افزایش شمار پروژه‌های خدماتی در نفت و گاز آغاجاری
  • بهره برداری از ۱۰ پروژه حیاتی برق گیلان برای عبور موفق از تابستان
  • سهامداران عدالت بخوانند؛ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • سهامداران عدالت بخوانند/ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • ۱۴ جایگاه عرضه سوخت مایع در منطقه فارس به بهره‌برداری رسید