Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-18@01:32:24 GMT

۵۹ درصد از کل صادرات کردستان محصولات کشاورزی بوده است

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۲۳۰۸۳

۵۹ درصد از کل صادرات کردستان محصولات کشاورزی بوده است

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: تولید محصولات کشاورزی در کشور و به ویژه در مناطقی مانند غرب کشور که شاخصه‌های جغرافیایی همچون آب و هوای مساعد و خاک حاصل خیز و باران کافی را دارا است رونق خاصی دارد.

استان کردستان نیز همواره از قافله تولیدات کشاورزی کشور دور نبوده و حتی یکی از قطب‌های اصلی تولیدات کشاورزی کشور چه از لحاظ زراعی و چه از لحاظ باغی به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما آنچه که امروز برای کشاورز و رونق صنعت کشاورزی استان حائز اهمیت است بحث بازار فروش و ایجاد رونق اقتصادی در استان با صادرات محصولات به توجه به وجود ظرفیت مرز باشماق مریوان است که خود پتانسیلی بالقوه برای ارزآوری به کشور و استان محسوب می‌شود.

برای اطلاع از وضعیت صادرات محصولات کشاورزی استان کردستان به خارج از مرزهای کشور با محمد فرید سپری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت و گویی را انجام دادیم که در ادامه خواهد آمد:

میزان صادرات محصولات کشاورزی در کردستان در امسال چه میزان بوده است؟

در ۴ ماهه ابتدایی امسال میزان صادرات محصولات کشاورزی استان حدود ۱۶۰ میلیون دلار بوده است که تقریباً ۵۹ درصد از کل صادرات استان کردستان را به خود اختصاص داده است و نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۵۱ درصد افزایش داشته است.

آمار میزان صادرات محصولات کشاورزی استان کردستان بر اساس ارزش وزنی در چهارماهه ابتدایی امسال ۴۷۱ هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۱۲ درصد رشد داشته است.

آیا تغییری در صادرات محصولات کردستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته حاصل شده است؟

با توجه به شیوع ویروس کرونا و ایجاد محدودیت‌های صادراتی در سایر نقاط کشور، خوشبختانه صادرات محصولات کشاورزی از مرز باشماق مریوان تعطیل نشد و فعالیت‌های خوبی در این ایام در مرز باشماق صورت گرفته است.

از مجموع کل صادرات صورت گرفته از طریق مرز باشماق مریوان در امسال بیش از ۵۶ میلیون دلار آن مربوط به تولیدات محصولات کشاورزی تولیدی استان کردستان بوده است.

هدف سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در امسال چیست؟

یکی از اهداف اصلی ما در امسال با توجه به پتانسیل‌های خوبی که استان در حوزه تولید محصولات کشاورزی و همچنین وجود تجار فعال و با تجربه، افزایش سهم تولیدات صادراتی در استان است.

با توجه به تحلیل‌های آماری سطح تولیدات صادراتی استان کردستان در چهارماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از ۱۱ درصد به ۳۶ درصد افزایش داشته است که رشد سه برابری را نشان می‌دهد و انتظار داریم که در سایه تلاش‌ها و برنامه‌ریزی های صورت گرفته این روند رو به رشد در ادامه نیز دنبال و پیگیری شود.

بیشترین و کمترین صادرات محصولات کشاورزی استان مربوط به کدام مورد است؟

هندوانه با ۱۳۹ هزار تن و ارزش ارزی ۳۰ میلیون دلاری بیشترین میزان صادرات محصولات کشاورزی استان کردستان را به خود اختصاص داده است و محصول گوجه فرنگی با ۵۵ هزار تن و ارزش ارزی ۲۴ میلیون دلار در رتبه بعدی قرار دارد و خیار نیز با ۱۲ هزار تن و ارزش ارزی ۳ میلیون دلار کمترین میزان صادرات محصولات کشاورزی استان در سال جاری را به خود اختصاص داده است.

ارزآوری محصولات کشاورزی برای استان کردستان چگونه بوده است؟

میزان ارزآوری محصولات زراعی با توجه به ارزش وزنی صادرات آنها کم بوده است که این امر بیانگر آن است که برای ارزآوری بیشتر این محصولات باید فرآوری صورت گرفته و با بسته بندی مناسب ضمن افزایش قابلیت رقابت پذیری میزان ارزآوری آنها را افزایش داد.

میزان ارزآوری محصولات دامی و شیلاتی نیز نسبت به ارزش وزنی صادرات این محصولات نسبت به محصولات زراعی و باغی بیشتر بوده است، بنابراین با توجه به پتانسیل بالای استان کردستان در تولید محصولات دامی و شیلاتی می‌توان با برنامه ریزی مناسب زمینه را برای افزایش سهم صادراتی این محصولات افزایش داد.

طبق آمار موجود خوشبختانه کل صادرات محصولات شیلاتی از استان کردستان مربوط به تولیدات داخلی استان بوده است و از کل صادرات محصولات کشاورزی استان تقریباً ۳۵ درصد محصولات زراعی، ۳۳ درصد محصولات باغی و ۲۲ درصد محصولات شیلاتی صادر شده است.

دلیل افزایش صادرات محصولات تولیدی بخش کشاورزی بیشتر چه چیزی بوده است؟

بیشترین صادرات محصولات مربوط به محصولات زراعی مانند هندوانه، گوجه فرنگی و سیب زمینی بوده است که این افزایش صادرات به دلیل کشش تقاضای بازار کشور عراق برای مصرف این محصولات بوده است.

صادرات محصولات باغی در چهار ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش وزنی حدود ۵ برابر و به لحاظ ارزش دلاری نیز ۲ برابر افزایش یافته است که یکی از دلایل این افزایش رعایت شاخص‌ها و ضوابط بسته بندی میوه توسط صادرکنندگان این محصولات بوده است.

وضعیت صادرات دام در چهار ماهه ابتدایی امسال چگونه بوده است؟

صادرات محصولات دامی در ۴ ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش وزنی حدود ۴ برابر و به لحاظ ارزش دلاری تقریباً ۷۳ درصد افزایش داشته است و با توجه به افزایش قیمت تخم مرغ در کشور صادرات این محصول فعلاً به صورت محدود صورت می‌پذیرد.

وضع ممنوعیت صادرات دام زنده در خردادماه سال ۹۷ و افزایش دام‌های پرواری و پایین بودن قیمت دام زنده نسبت به قیمت تمام شده موجب ضرر و زیان تولیدکنندگان گردید و اینکه لازم است برای جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان ترتیبی اتخاذ شود تا حداقل صادرات دام زنده به صورت محدود انجام شود.

کد خبر 5001783

منبع: مهر

کلیدواژه: محصولات کشاورزی صادرات محصولات کشاورزی ویروس کرونا محرم 99 شیراز ماه محرم روز خبرنگار بوشهر آمار کرونا شیوع کرونا شهرکرد کرمانشاه مراسم عزاداری گرگان آزادگان جنگ تحمیلی عید غدیر خم میزان صادرات محصولات کشاورزی استان کشاورزی استان کردستان نسبت به مدت مشابه سال ماهه ابتدایی امسال محصولات زراعی میلیون دلار مرز باشماق کل صادرات ارزش وزنی هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۲۳۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۴درصدی ارزش صادرات از گمرک جلفا

به گزارش قدس آنلاین، محمدخلیلی عمده کشورهای مقصد صادرات از این مبداء گمرکی را کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان عنوان کرد و گفت: خشکبار، مشتقات نفتی و رنگ و سنگ نما عمده کالاهای صادر شده است.

وی همچنین میزان کشفیات قاچاق در سال گذشته از این گمرک را ۳۱۸ میلیارد و ۶۰۹ میلیون ریال اعلام کرد که حاکی از افزایش ۲۳۳ درصدی تعداد پرونده های متشکله با توجه به هوشیاری کارکنان این مجموعه در مبارزه با پدیده شوم قاچاق است.

خلیلی اظهار کرد: مجموع درآمد گمرک جلفا در۱۲ ماهه سال گذشته ۲۹۵میلیارد ریال است که این درآمد نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ با رشد ۴۷درصدی همراه بود.


وی همچنین از افزایش ۲۷ درصدی واردات کالا به گمرک جلفا در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: میزان واردات در ۱۲ماهه سال گذشته برابر با ۲۸۵ هزار تُن به ارزش ۸۶۷ میلیون دلار است.

خلیلی اظهار کرد: عمده کالاهای وارداتی در مدت ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ تخته و الوار، کشنده های مستعمل ، مواد اولیه سیگار و ام دی اف خام بود که از کشورهای ترکیه، آلمان، ژاپن و چین به کشور وارد شده است.

وی همچنین ارزش ترانزیت خارجی از مبداء جلفا را در سال گذشته ۸۹۳ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۰ درصدی داشته است.

مدیر کل گمرک جلفا تعداد مسافرانی که در سال گذشته از مرز جلفا تردد کرده اند را ۱۰۴ هزار و ۴۰۰ نفر برشمرد.

گمرک جلفا با سابقه بیش از یک قرن با وسعت ۵۰۰ هکتار از نظر امکانات و داشتن انبارهای بزرگ کالا یکی از بزرگترین گمرکات کشور است.

این گمرک قبل از تاسیس جمهوری های مستقل مشترک المنافع در انتهای مسیر قطار شوروی ـ جلفا قرار گرفته بود و حجم عظیمی از کالاهای ورودی به کشور از طریق راه آهن از این مسیر وارد کشور می شد.

پس از تشکیل جمهوری های مستقل اتحاد جماهیر شوروی این گمرک با جمهوری خود مختار نخجوان هم مرز شده است.

گمرک جلفا به واسطه دسترسی به امکانات ریلی (جلفا - تهران) و نزدیکی به کشورهای مشترک المنافع و نیز به دنبال فعالیت منطقه آزاد ارس مورد توجه تجار و بازرگانان قرار گرفته است.

فاصله این گمرک با تبریز مرکز آذربایجان شرقی ۱۳۵ کیلومتر است.

شهرستان جلفا با ۵۶ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۲۵ کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع شده و از طریق رودخانه ارس با جمهوری خودمختار نخجوان و جمهوری ارمنستان مرز مشترک دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ۳۶۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی صادر شد
  • صادرات سالانه ۱۲۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی در قزوین
  • سالانه ۱۲۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی استان قزوین صادر شود
  • صادرات ۳۶۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی
  • ضرورت تسهیل فرایند صادرات برای جهش تولید
  • ارزش دلاری صادرات گمرک لرستان ۱۵۴ درصد افزایش یافت
  • ۱۰ کشور مقصد صادرات محصولات گلخانه‌ای گلستان
  • افزایش ۲۴درصدی ارزش صادرات از گمرک جلفا
  • چشم انداز روشن صادرات در خراسان شمالی
  • افزایش ۲ هزار تنی صادرات مغز بادام از چهارمحال و بختیاری