Web Analytics Made Easy - Statcounter

هر چند یک ماه اخیر با افزایش آمار شیوع کرونا در کشور و افزوده شدن به استان‌ها و شهرستان‌های در معرض خطر این ویروس، التهاب فعالان فرهنگ و هنر به دلیل صدور دستور تعطیلی مجدد فعالیت‌های این حوزه کمی بالا گرفت؛ دولتمردان ضمن رد این شایعه بر لزوم بیشتر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و اجرایی بر تلاش و تعامل جامعه هنری و مردم برای باز نگه‌داشتن فعالیت‌های این حوزه تاکید داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کنار این امر حوزه هنرهای نمایشی نیز خالی از اتفاق نبود و از مهمترین آنها می توان به به برگزاری جلسه هماهنگی تدوین اسناد هنری در معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معرفی ۷۰ نمایش منتخب بخش صحنه‌ای هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت، انتشار فراخوان چهارمین مسابقه «بازی‌نامه‌نویسی»، انتشار نمایش طوطی قصه‌های مثنوی در فضای مجازی، انتشار شماره‌ ۲۵۱ ماهنامه‌ نمایش و رویدادهای دیگر اشاره کرد.

اگر پیگیری بی وقفه اخبار ویروس کرونا کمتر زمانی برای رصد اخبار تئاتر برای شما باقی گذاشته در گزارش پیش رو مهمترین اخبار این حوزه را در بازه زمانی ۲۶ تا ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ مرور کنید.

جلسه هماهنگی تدوین اسناد هنری در معاونت امور هنری برگزار شد

اسناد هنری با توجه به ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور و شورای عالی انقلاب فرهنگی، با نظرات تخصصی تدوین می شود.

جلسه هماهنگیِ تدوین اسناد هنری با حضور سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری مدیر کل هنرهای تجسمی، محمد الله‌یاری مدیر کل دفتر موسیقی، امین مؤیدی مشاور برنامه ریزی و نظارت راهبردی معاونت امور هنری، مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس و محدحسین ایمانی خوشخو دبیر شورای هنر انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در این جلسه، مقرر شد پیش نویس سند موسیقی پس از بررسی به شورای هنر ارائه شود و سند هنرهای تجسمی و سند مد و لباس با استفاده از نظرات تخصصی و کارشناسی هنرمندان و تشکل ها تدوین شود و به شورای هنر ارائه شود.

منتخبان بخش صحنه‌ای جشنواره «تئاتر مقاومت» معرفی شدند

هیات ارزیابی متون بخش صحنه‌ای هفدهمین جشنوار سراسری «تئاتر مقاومت» منتخبان این بخش را معرفی کرد.

هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت، با رای هیات ارزیابی متون این دوره از جشنواره تئاتر مقاومت متشکل از محمود فرهنگ، مهرداد رایانی‌مخصوص، مهدی کاموس، امیر نصیربیگی و احسان زیورعالم از میان ۵۴۱ اثر رسیده به بخش صحنه‌ای جشنواره تعداد ۷۰ اثر از استان‌های مختلف کشور را برای راهیابی به مرحله بعدی این رویداد معرفی کردند.

طبق بیانیه هیات انتخاب، آثار منتخب در قیاس با یکدیگر و براساس شرایط و مقررات درج شده در فراخوان، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته‌اند.

هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری حمید نیلی، آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

انتشار فراخوان چهارمین مسابقه «بازی‌نامه‌نویسی»

به منظور گسترش ادبیات نمایشی در حوزه نمایش‌های ایرانی، اداره‌کل هنرهای نمایشی با همکاری کانون نمایش‌های آیینی و سنتی انجمن هنرهای نمایشی ایران، چهارمین مسابقه «بازی‌نامه‌نویسی» را برگزار می‌کند.

بازی‌نامه‌های ارسالی جهت شرکت در چهارمین مسابقه «بازی‌نامه‌نویسی» باید براساس شاخص‌های نوشتاری یکی از گونه‌های شناخته‌شده نمایش‌های آیینی و سنتی ایرانی نوشته شده باشد و هرچند موضوع آثار متقاضی آزاد است اما رعایت اصول بازی‌نامه‌نویسی و قواعد نمایش ایرانی برای نگارش الزامی است.

متقاضیان می‌توانند از تاریخ ۱۵ شهریور تا ۲۰ آذر ۱۳۹۹ با مراجعه به بخش ویژه «چهارمین مسابقه بازی‌نامه‌نویسی» بر روی تارنمای «ایران‌تئاتر» نسبت به ثبت تقاضا و بارگذاری مدارک لازم اقدام کنند.

نمایش «جوادیه» ۲ اجرایی شد

نمایش «جوادیه (بیست متری)» به نویسندگی کهبد تاراج و کارگردانی رضا بهرامی روزهای پایانی هفته جاری طی ۲ نوبت میزبان مخاطبان است.

طبق برنامه ریزی انجام گرفته این نمایش روزهای پنجشنبه جمعه (۳۰ و ۳۱ مرداد ماه) ساعت‌های ۱۸ و ۱۹:۴۵ پذیرای مخاطبان با در نظر گرفتن ۵۰درصد از ظرفیت تماشاگران تالار قشقایی است.

در این اثر نمایشی آرش فلاحت پیشه، آیه کیانپور، امیرعدل پرور و هومن بنایی به عنوان بازیگر حضور دارند.

نمایش «جوادیه (بیست متری)» از جمله آثاری است که نویسنده، کارگردان و گروه اجرایی کوشیده‌اند تا در یک بستر نمایشی واکاوی و بررسی از احوالات انسان‌های مختلف امروز را با تفکرات متفاوت پیش روی مخاطبان قرار دهند. این تئاتر قصه چهارنفر از بچه محل‌های جوادیه تهران است که در دهه شصت هرکدام زندگی خود را داشته‌اند. آنها اکنون مرده‌اند اما به محله خود می آیند و خاطرات محله و زندگی خود را در گذشته روایت می‌کنند.

طوطی قصه‌های مثنوی مهمان خانه‌های کودکان شد

طرح «نمایش‌نما» (اکران فیلم‌ نمایش‌های کودک در فضای مجازی) که از روز ۱۵ مرداد آغاز شده و تا نیمه‌ آبان سال جاری ادامه خواهد داشت، در اولین روز اکران خود نمایش زنده-عروسکی «تو مثل طولی» را برای مخاطبان کودک و نوجوان روی سامانه فروش قرار داد.

این نمایش، حکایت پدری است که روایت قصه «طوطی و بازرگان» را برای کودکی نیمه کاره رها کرده و حالا که زمان تولد دخترش فرارسیدن به انباری می‌رود تا هدیه‌ای را که ساعتی پیش در آنجا پنهان کرده است، بردارد. آن هدیه یک طوطی داخل قفس است و در این موقعیت بازرگان قصه از دل کتاب درآمده و پدر را داخل کتاب می‌برد تا او را از سرگردانی بیرون بیاورد و قصه‌اش را به‌پایان برساند تا اینکه ... .

این اثر که تولید سال ۱۳۹۶ مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری است تاکنون در چندین جشنواره از جمله در ۲ جشنواره بین‌المللی تئاتر سلتیک یونان و بلژیک پذیرفته شد و در جشن انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر در سال ۹۷ مورد قدردانی قرار گرفت.

در این روزها که شاهد شیوع بیماری کرونا در کشور هستیم، فیلم آثار و تولیدات سه دهه‌ کانون در حوزه تئاتر کودک و نوجوان در قالب طرح «نمایش‌نما» روی سایت کانون به نشانی th.kpf.ir قابل دسترسی و خرید بلیت است.

در طرح «نمایش‌نما» که از روز ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ آغاز شده است ۳۶ عنوان فیلم نمایش‌های کانون پرورش فکری به تدریج در یکی از سایت‌های فروش بلیت تئاتر بارگذاری می‌شود که دسترسی به آن تا پایان فصل پاییز ۱۳۹۹ از طریق نشانی اینترنتی th.kpf.ir نیز امکان‌پذیر است.

شماره‌ ۲۵۱ ماهنامه‌ نمایش روی پیشخوان آمد

جدیدترین شماره‌ ماهنامه‌ «نمایش» ویژه‌ مردادماه ۱۳۹۹ با نگاه ویژه‌ به «تئاتر آپارتمانی» منتشر شد.

بخش اول شامل مطالبی چون «بررسی توانش‌های نمایش آپارتمانی در شهرنشینی ایرانی» نوشته عرفان پهلوانی و آناهیتا مصلحی، «نمایش آپارتمانی و ظرفیت‌های آن برای کودکان» نوشته عارفه آزرمی، «کندوکاوی در مفهوم نمایش آپارتمانی» نوشته سعید فیروزآبادی، «تئاتر خیابانی بستری برای تحولات اجتماعی در جامعه مدرن» ترجمه و تالیف افشین عموزاده‌لیچایی و گفتگویی با عرفان پهلوانی با عنوان «نمایش آپارتمانی، شاید دکترینی که مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار گرفت ...» است.

در بخش دوم مطالبی چون «تئاتر آپارتمانی؛ اصطلاحی مجعول و خودساخته» نوشته غلامحسین دولت‌آبادی و «تئاتر آپارتمانی، مفهومی پوک و کودکانه» نوشته آراز بارسقیان به همراه گفتگویی با صادق رشیدی با عنوان «مملو از مسئله و ابهام» قابل خواندن است.

نکوداشت این شماره به سیاوش طهمورث اختصاص دارد که به همراه یادداشتی از نصرالله قادری با عنوان «سیاوشی که من می‌شناسم» و گفتگویی با عنوان «انتخاب شدم که تئاتر کار کنم!» به چاپ رسیده است.

شماره‌ ‌۲۵۱ ماهنامه‌ «نمایش» ویژه‌ مردادماه ۱۳۹۹ با سردبیری نصرالله قادری در ۱۱۲ صفحه و با بهای ۱۲ هزار تومان برای عموم علاقه‌مندان حوزه‌ تئاتر چاپ و توزیع شده است.

برچسب‌ها کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تئاتر دفاع مقدس نمایش اداره کل هنرهای نمایشی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تئاتر دفاع مقدس نمایش اداره کل هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تئاتر دفاع مقدس نمایش اداره کل هنرهای نمایشی معاونت امور هنری تدوین اسناد هنری نمایش آپارتمانی بازی نامه نویسی چهارمین مسابقه هنرهای نمایشی جلسه هماهنگی تئاتر مقاومت بخش صحنه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۲۴۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر

امیرحسین جوانی کارگردان جوان تئاتر درباره برنامه خود برای اجرای اثری نمایشی در سال جاری، به خبرنگار مهر گفت: بعد از مواجهه اولم با نمایشنامه «در انتظار گودو» در سال ۹۵ و آشنایی با فضای خاص این نمایشنامه، همیشه در فکر طراحی یک اجرای متناسب با شرایط و حال و هوای روز جامعه ایران برای این متن بودم. این فرصت به کمک سیامک صفری در سال ۹۷ مهیا شد و به مدت ۶ ماه با یک گروه دانشجویی که نخستین تجربیات صحنه‌ای خود را کسب می‌کرد، روی متن کار کردیم و در هشتمین جشنواره دانشجویی «ثمر» به صحنه بردیم. کار در آن دوره بهترین کار جشنواره شد و چندین جایزه دیگر را از آن خود کرد.

وی ادامه داد: جشنواره در سالن نوفل لوشاتو برگزار می‌شد و همین امر باعث شد مدیریت مجموعه از ما دعوت کند تا نمایش را در نوفل لوشاتو در قالب اجرای عمومی روی صحنه ببریم. ما «در انتظار گودو» را در سالن نوفل لوشاتو روی صحنه بردیم و هر شب با استقبال خوب تماشاگران مواجه شدیم.

جوانی تاکید کرد: متن «در انتظار گودو» یک کنجکاوی را در مخاطب بر می‌انگیزد و همین باعث پرمخاطب بودن این اثر می‌شود. گروهی که با این متن آشنا هستند به تماشای اجراهای مختلف از آن می‌نشینند تا ببینند که چگونه اجرا شده است و گروهی هم که آشنایی با متن ندارند همیشه اسمی از «در انتظار گودو» را شنیده‌اند و کنجکاوی‌شان در این باره است که ببینند این متن چه موضوعاتی را مطرح می‌کند و چه حال و هوایی دارد.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: اجرای «در انتظار گودو» در آن سال با استقبال خوب مخاطبان همراه بود که شاید بیش از همه کنجکاوی خانواده تئاتر نسبت به این متن باعث این استقبال شد. دلیل دیگر تمرین‌های خیلی فشرده، دقیق و ظریف ۶ ماهه ما روی متن بود و به همراه گروه نمایش توانستیم اجرایی سر حال را برای این متن داشته باشیم. اجرا به جایی رسیده بود که صندلی‌ها خالی نبود و مخاطبان چند ردیف روی زمین می‌نشستند. من مجبور شدم در برخی شب‌ها طراحی اجرای خود را تغییر دهم تا میزبان مخاطبان باشیم.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر تمایل به اجرای مجدد نمایش «در انتظار گودو» را داشته است، اظهار کرد: بعد از اجراهای موفق سال ۹۷ و ۹۸ «در انتظار گودو»، همیشه این سودا را داشتم که این نمایش می‌توانست اجراهای بیشتری را تجربه کند و همیشه به گروه می‌گفتم که دور جدیدی از اجرا را آغاز خواهیم کرد. متاسفانه شرایط مختلف از جمله شیوع ویروس کرونا باعث شد تا این امر میسر نشود. پاییز سال ۱۴۰۲ فکر اجرای مجدد «در انتظار گودو» بار دیگر به ذهنم آمد. در ابتدا به سراغ گروه اولیه اجرا رفتم ولی آن‌ها امکان حضور در دور جدید را نداشتند. با سجاد افشاریان برای اجرای مجدد «در انتظار گودو» صحبت کردم و دوست داشتم با همراهی او دور جدید اجراها را روی صحنه ببرم. در پاییز سال گذشته به توافق رسیدیم و شروع به جمع‌کردن ایده‌ها و ایده‌هایی که در آن اجرای اولیه نمایش نبود رفتم. سپس شروع به گفت‌وگو با بازیگران جدید برای حضور در این نمایش کردم و حالا با بازیگران با سابقه تئاتر در حال تمرین هستیم تا نمایش را روی صحنه ببریم.

جوانی درباره زمان و مکان مدنظر برای اجرای مجدد نمایش «در انتظار گودو»، گفت: قرار است اواخر فصل بهار سال جاری و در تماشاخانه هیلاج، نمایش «در انتظار گودو» را روی صحنه ببریم.

وی درباره دلایل خود برای به صحنه بردن مجدد نمایش «در انتظار گودو»، یادآور شد: «در انتظار گودو» یکی از پر اجراترین آثار به صحنه رفته ادبیات نمایشی در جهان است و دلیل آن بعد فلسفی موجود در متن است که از زمان و جغرافیا فراتر است. جامعه‌ای که با مسایل اقتصادی و اجتماعی مختلف مواجه است با فضای ابزورد داخل متن ارتباط برقرار می‌کند. با توجه به اتفاقات اقتصادی و اجتماعی ایران، خودم را به ۲ شخصیت اصلی این نمایشنامه نزدیک می‌بینم و از این رو این اثر برای جامعه امروز ما حرف برای گفتن دارد. ضمن اینکه اجرای دقیق و درست نمایشنامه «در انتظار گودو» می‌تواند مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند.

این کارگردان تئاتر درباره شیوه اجرایی مدنظر خود برای این اثر نمایشی، توضیح داد: همیشه به نمایشنامه «در انتظار گودو» علاقه داشتم و هر چقدر که بیشتر ادبیات نمایشی جهان را مطالعه می‌کنم، این متن برایم خاص‌تر می‌شود چون مهندسی بسیار دقیق نویسنده اثر را روی این متن می‌بینم. «در انتظار گودو» واقعا در ادبیات نمایشی جهان کم‌نظیر است. خیلی زیاد به ساختار اصلی نمایشنامه وفادار هستم. بر اثر آزمودن روش‌های مختلف به این نتیجه رسیدم که هیچ چیزی بیشتر از آنچه ساموئل بکت در این متن گفته از عهده ما بر نمی‌آید. بکت آنقدر جهان دقیق، مهندسی‌شده و منظمی را طراحی کرده که یک دیالوگ یا یک توضیح صحنه بی‌علت نیست. من نه از سر یک ساده‌انگاری بلکه به دلیل درگیری ۶ ساله خود با این متن به این نتیجه رسیدم که توصیه‌های بکت بسیار توصیه‌های دقیق و به جایی هستند و به گروه اجرایی کمک خواهند کرد.

جوانی افزود: قسمتی از نمایش را به صورت فست موشن اجرا کردم که در آن هم به ساختار نمایشنامه وفادار هستم. چون مساله زمان را جزو کلیدواژه‌های بکت می‌بینم، قبض و بسط زمان در نمایشی که در آن سال طراحی کردم وجود داشت و در اجرای جدید هم تلاش می‌کنیم به آن طراحی برسیم و بازی زمان را که در ساختار نمایش هست در فرم هم پیدا کنیم.

کارگردان نمایش «در انتظار گودو» در پایان سخنان خود تصریح کرد: امیدوارم در سال جاری هم برای این اجرا و هم اجراهای دیگر بازدید حداکثری از سوی مخاطبان تئاتر انجام گیرد زیرا جامعه ما به این اتفاق نیاز دارد. تئاتر بیش از آنکه در فضاهای خصوصی در جریان باشد باید در فضاهای عمومی و برای مخاطبان بسیاری در جریان باشد و امیدوارم تئاتر پرمخاطب دهه ۷۰ احیا شود. در شرایط جنگ جهانی تئاتر و موسیقی فعال بود و باید در جامعه ما نیز با وجود مشکلات اجتماعی و اقتصادی تئاتر فعال باشد زیرا تئاتر می‌تواند مامن و محفلی باشد که به آن پناه ببریم.

کد خبر 6086660 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • حوزه هنری با نمایش «آلاء» به جشنواره مونودرام کارتاژ تونس می‌رود
  • «دروغ پارلمانی» در پردیس شهرزاد بازگو شد
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از چهارمحال و بختیاری به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • «دروغ پارلمانی» به شهرزاد آمد/ با دروغ همه چیز به دست میاد!
  • معرفی آثار برتر جشنواره تئاتر و سرود دانش آموزان فیروزه
  • ۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر
  • پذیرفته شدگان پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد معرفی شدند
  • نمایش «آلاء» به تونس می‌رود