Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر اسماعیل همتی ازندریانی با ارائه رساله دکتری خود با عنوان بررسی و تحلیل مجموعه معماری دستکند ارزانفود در استان همدان عنوان برگزیده اول بخش جوان یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی را از آنِ خود کرد.

وی که تاکنون ۷۰ مقاله با موضوعات مختلف را در مجلات گوناگون به چاپ رسانده است در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا عنوان کرد: دستکند ارزانفود از مجموعه آثار مربوط به دوره اشکانی، ساسانی، قرون میانی و متاخر اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: این دستکند زیرساختها را برای مجموعه گردشگری دارد و می تواند یکی از آثار مهم استان در اولویت ثبت جهانی قرار گیرد و برای آن اقدام شود.

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا خاطرنشان کرد: مجموعه آثار دستکند ارزانفود پتاسیل خوبی دارد و سعی شده با مقالات مختلف اهمیت آن را بیشتر نشان دهیم و محوریت آثار استان قرار گیرد.

همتی ازندریانی گفت: ارزانفود از شهرهای زیرزمینی دستکند بی نظیر دنیا و مهم ترین و با ارزش ترین محوطه دستکند در کشور است که این اثر سال ۱۳۸۹ بر اثر حفاری‌های معدنی در جوار روستای ارزانفود برای یافتن سیلیس کشف شد و امروز یکی از جالب‌ترین اکتشافات تاریخ باستانشناسی ایران و جهان شتاخته شده و می توان این مجموعه را از مهمترین آثار برای ثبت در میراث جهانی یونسکو نام برد.

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا گفت: این مجموعه در عمق سه تا هفت متری زمین حفر شده و از دوره اشکانی تا ساسانی مورد استفاده بوده است.

وی با بیان اینکه دستکند ارزانفود یکی از با ارزش‌ ترین آثار تاریخی کشور است که برای ثبت جهانی معرفی شده و تا کنون ۷۰ اتاق و اشیا فلزی و سفالی بسیاری  در آن کشف شده است افزود: کشف پی سوزهای سفالی در انواع مختلف از آن جمله است.

همتی ازندریانی با اشاره به اینکه وسعت این مجموعه پنج هکتار تخمین زده می‌شود و بخش زیادی همچنان زیر خاک است، گفت: این گونه های دستکند و به ویژه ارزانفود می تواند آینده گردشگری استان را متحول کند.

وی بیان کرد: با کاوش های انجام شده در دستکند زیرزمینی در هر مرحله، شناخت جدیدی از این شهر حاصل می شود و اطلاعات بیشتری در مورد شهر زیرزمینی ارزانفود به دست می آید.

همتی ازندریانی معبد حاجی خان از دوران مادها و شهر زیرزمینی سامن را از دیگر آثار ارزشمند تاریخی استان ذکر کرد که می توانند گردشگری استان را متفاوت کنند.

به گزارش ایرنا مجموعه دستکند ارزانفود شامل اتاق ها، سالن ها و راهروهای ارتباطی متعددی است که فضاهای موجود را به هم مرتبط می‌کند.

فضاها و اتاق های این مجموعه دارای ابعاد متغیر و احتمالا کاربری های متفاوتی هستند در بدنه بیشتر آنها سکوهای سنگی است.

کاوش های باستان شناسی در پنج کارگاه در نقاط مختلف تپه انجام شده و هر کارگاه متشکل از تعدادی اتاق است که همگی به هم ارتباط دارند و در بعضی قسمت ها تک اتاق هایی دیده می شود که دارای یک ورودی و به صورت مستقل هستند.

یافته های باستان شناسی بیانگر این واقعیت است در بدنه این اتاق‌ها حفره‌های پیه سوز مانند متعددی دیده ‌می‌شود و فضاهای بازدید شده از ۲۵ اتاق تشکیل شده و راهروها و سالن‌های متعددی در آن به چشم می‌خورد.

در کاوش های انجام شده به منظور بازگشایی ورودی ها آثار معماری منظمی شناسایی شد که حاکی از وجود یک دوره استقراری قوی در سطح تپه بود که در کاوش های اخیر بخش هایی از این معماری به صورت سنگچین اجرا شده به دست آمد.

نکته اینکه یکی از شهرهای پنهان شکل گرفته دوره اشکانی در همدان شهر زیرزمینی ارزانفود از توابع بخش مرکزی همدان و در جنوب شرقی این شهر است که تاکیدی بر ضرورت حفظ و معرفی آن به عنوان یکی از آثار منحصر به فرد تاریخی ایران زمین است.

اسماعیل همتی ازندریانی عضو هیات علمی گروه باستانشناسی دانشگاه بوعلی سینا در سال ۱۳۶۵ در ازندریان متولد شد وی مقطع لیسانس وارد دانشگاه بوعلی شد.

وی مقطع کارشناسی ارشد را در دانشگاه تربیت مدرس گذراند اما برای مقطع دکتری باردیگر به دانشگاه بوعلی سینا بازگشت تا با انجام دوره های علمی و تحقیقاتی در توسعه و پیشبرد اهداف باستانشناسی این استان طرح‌های مطالعاتی را انجام دهد.

برچسب‌ها دانشگاه بوعلی سینا جشنواره بین المللی فارابی همدان اختصاصی ایرنا ازندریان میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه بوعلی سینا جشنواره بین المللی فارابی همدان اختصاصی ایرنا ازندریان میراث فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا جشنواره بین المللی فارابی همدان اختصاصی ایرنا ازندریان میراث فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا دستکند ارزانفود اتاق ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۲۴۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو

به گزارش قدس آنلاین، جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو در بخش مرور آثار چهل و ششمین دوره خود بخش ویژه‌ای را با عنوان «داریوش مهرجویی: شاعرانگی زندگی معمولی» به مرور آثار داریوش مهرجویی سینماگر ایرانی اختصاص داده است.

بر این اساس، فیلم‌های «هامون»، «گاو»، «درخت گلابی»، «لیلا»، «پری» و «اشباح» از جمله آثار این کارگردان فقید ایرانی است که در جشنواره مسکو ۲۰۲۴ به نمایش گذاشته خواهد شد.

داریوش مهرجویی فیلمساز سرشناس سینمای ایران و وحیده محمدی فر همسر وی ۲۲ مهر ۱۴۰۲ در خانه شان  به قتل رسیدند.

چهل و ششمین جشنواره فیلم مسکو از ۱۹ تا ۲۶ آوریل (۳۱ فروردین تا ۷ اردیبهشت) در روسیه برگزار خواهد شد و در سایر بخش‌ها نیز فیلم سینمایی «آه سرد» ساخته ناهید صدیق در بخش مسابقه فیلم های بلند چهل و ششمین جشنواره فیلم مسکو پذیرفته شده و «آهو» ساخته هوشنگ گلمکانی، «رُخ» ساخته سام کلانتری در بخش مسابقه آثار مستند، «سرد روشن» ساخته علی دارایی و «تاکسیدرمیست» ساخته سوسن سلامت و بهزاد علوی در بخش مسابفه فیلم های کوتاه و انیمیشن کوتاه «پیچ تاریخی» به کارگردانی میلاد محمدی از دیگر آثار راه یافته به این جشنواره مسکو هستند که تاکنون معرفی‌شده‌اند.

دیگر خبرها

  • ۳۵ بنا طی سال گذشته در اردبیل مرمت و بازسازی شد
  • مرور آثار داریوش مهرجویی در جشنواره مسکو
  • مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
  • اعلام آخرین مهلت ثبت‌نام در جشنواره کتاب سال دانشجویی
  • اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی با معرفی ۱۷۱ برگزیده
  • مشارکت ۵۱ هزار نفری مردم فارس در دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی
  • مشارکت ۵۱ هزار نفری فارسی‌ها در جشنواره کتابخانه رضوی
  • مستند‌های چهارمحال و بختیاری برگزیده نخستین جشنواره ملی اقوام ایرانی
  • حضور پنج فیلم کوتاه ایرانی برگزیده یوالیتی در فستیوال فتوفیلم 
  • سینمای مذهبی دربرابر بلاک باسترهای هالیوودی