Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-18@08:55:41 GMT

اثر افزایش سقف سنی وام خانه‌اولی‌ها در بازار مسکن

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۲۴۸۴۹

اثر افزایش سقف سنی وام خانه‌اولی‌ها در بازار مسکن

به گزارش اتاق خبر، به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، شورای پول و اعتبار در زمان تصویب صندوق پس‌انداز مسکن یکم، قدمت ساختمان های مشمول تسهیلات این صندوق را ۱۵ سال در نظر گرفته بود که این میزان از تاریخ صدور پروانه ساختمانی محاسبه می شود. به این ترتیب با توجه به اینکه فرایند ساخت و تجهیز کامل بسیاری از آپارتمان‌ها در تهران ۲ و بعضا تا ۳ سال به طول می‌انجامد، عملا امکان دریافت تسهیلات صندوق یکم که مختص خانه اولی‌ها تدارک دیده شده بود، برای خانه‌های با نهایتا ۱۲ یا ۱۳ سال سن سپری شده از زمان تکمیل وجود داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی به دنبال تغییرات قیمتی شدید مسکن در تهران و به دنبال آن دیگر شهرهای کشور طی دو سال اخیر، فاصله قدرت خرید خانه اولی‌ها با قیمت خانه‌های مشمول وام یکم که به واسطه سن بنای پایین، ارزش بیشتری داشتند، رفته رفته به حدی افزایش یافت که عملا یک گروه از سپرده‌گذاران در صندوق پس‌انداز مسکن یکم نتوانستند پس از اتمام دوره سپرده‌گذاری از صندوق خارج شوند.

بانک مسکن با شناسایی این مشکل، موضوع را با بانک مرکزی در میان گذاشت و پیشنهاد تغییر سقف سنی را از مدتی پیش مطرح کرد. در نهایت بر اساس موافقت کمیسیون اعتباری بانک مرکزی سقف سنی واحدهای مسکونی مشمول تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم از چند روز قبل از ۱۵ سال به ۲۰ سال افزایش پیدا کرد.

تحقیقات میدانی هیبنا از واسطه‌های ملکی نشان می‌دهد به محض انتشار این خبر، حضور خانه اولی‌ها در بازار مسکن که به نزدیک صفر رسیده بود، از سر گرفته شده است. در مقابل بنگاه‌های ملکی هم این روزها با وجود رکود، دامنه متنوعی از آپارتمان های فروشی در بازه ۱۰ تا ۲۰ سال ساخت برای عرضه به متقاضیان مسکن دارند که پیش‌تر فقط خریداران بدون وام یا استفاده‌کنندگان از تسهیلات اوراق امکان معامله آنها را داشتند، اما اکنون خانه اولی‌ها نیز مخاطب این نوع فایل‌های بازار مسکن هستند.

واسطه‌های ملکی می‌گویند با این تصمیم عملا مشکل کمبود عرضه متناسب بودجه خانه اولی‌ها تا حد زیادی برطرف شده و آنها می‌توانند خانه‌های با سن بنای بیشتر را که با قیمت‌های مناسب‌تر عرضه می‌شوند و اغلب تا ۲۰ درصد ارزانتر از آپارتمان نوساز در همان منطقه هستند، خریداری کنند. با این خرید آنها از صندوق یکم خارج شده و ارزان‌ترین تسهیلات مسکن شبکه بانکی با نرخ سود ۸ درصد و در بافت فرسوده ۶ درصد را دریافت خوهند کرد و از طرفی بر آسانسور تورم ملکی سوار می‌شوند؛ به این معنا که حتی اگر خانه خریداری شده برای سکونت مطلوب آنها نباشد، دست‌کم نقدینگی آنها به دارایی ملکی تبدیل خواهد شد و در طول سال‌های آینده قدرت خرید مسکن آنها از آنچه امروز هست، کمتر نخواهد شد.

در شرایط اقتصادی خاص کنونی، تامین مسکن خانه اولی ها به عنوان یک ضرورت ملی باید در اولویت باشد و بانک تخصصی مسکن نیز از همین رو با وجود تنگناهای اعتباری، گشایش تازه‌ای برای پرداخت تسهیلات مسکن یکم به زوج های جوان رقم زده است.

   

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: خانه اولی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۲۴۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهلت ارسال ایده به ششمین دوره رویداد «از ایده تا بازار» تمدید شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران میثم شهبازی، دبیر علمی ششمین دوره رویداد «از ایده تا بازار» که در دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می‌شود، درباره جزئیات این رویداد گفت: جشنواره در دو بخش ایده‌های نوآورانه و کسب‌وکارهای نوپا برگزار می‌شود و طرح‌های برگزیده شناسایی، معرفی و تقدیر خواهند شد.

عضو هیأت علمی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران افزود: مخاطبان و جامعه هدف این رویداد، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کل کشور هستند.

به گفته دبیر علمی ششمین دوره رویداد «از ایده تا بازار»، علاقمندان می‌توانند از طریق درگاه itm.ut.ac.ir نسبت به ارسال ایده‌ها و طرح‌های خود اقدام کنند و طرح‌های برگزیده با اعطای جایزه و پرداخت تسهیلات از صندوق‌های مرتبط با حوزه علم و فناوری حمایت می‌شوند.

شهبازی اعلام کرد: ارسال ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه از زمستان ۱۴۰۲ آغاز شده و در پی درخواست تعداد قابل توجهی از علاقمندان و صاحبان ایده، زمان دریافت طرح‌ها تا ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ تمدید شد و اختتامیه این رویداد ۲۵ اردیبهشت ماه در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار خواهد شد.

کد خبر 6081285

دیگر خبرها

  • ۷ افسانه و سبدی از «خیال‏‏‌پردازی‏‏‌ها» در بازار اجاره مسکن
  • مهلت ارسال ایده به ششمین دوره رویداد «از ایده تا بازار» تمدید شد
  • گره‌گشا نبودن وام مسکن برای خانه‌دارشدن مردم
  • هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی
  • پیش‌بینی قیمت مسکن تا پایان سال ۱۴۰۳ | برای خرید مسکن در ارزان‌ترین نقظه تهران باید این مقدار هزینه کنید
  • روند قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  • محل تامین بودجه واحد‌های مسکن مهر اعلام شد
  • نرخ خرید بازار مسکن تهران؛ خانه در هاشم آباد متری ۵۰ میلیون تومان
  • روز سبز بورس تهران
  • رئیس جمهور: تولید مسکن برای مدد جویان ۴۴ درصد افزایش داشته است