Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-25@09:28:37 GMT

نظر یک کارشناس درباره پیش‌بینی نرخ ارز

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۲۵۱۲۲

نظر یک کارشناس درباره پیش‌بینی نرخ ارز

به گزارش اتاق خبر، مجید شاکری در گفت وگو با خبرآنلاین با بیان این مطلب تصریح کرد: برای مثال در صورتی که ریسک‌های متفاوت نسبت به آینده و انتظارات تورمی فعلی را هم نداشتیم، هیچ‌کدام از روش‌هایی که برای محاسبه نرخ ارز استفاده می‌شود، نمی‌توانست حتی نرخ ارز کنونی را پیش‌بینی کند، چراکه متغیرهای سیاسی نیز در نرخ ارز اثرگذار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره اوراق سلف نفتی گفت: اوراق سلف نفتی بیش از یک اوراق صرفا ارزی است، چراکه قیمت آن تحت تأثیر ارزش نفت و شرایط حاکم بر قیمت نفت متغیر است. همان گونه که شاهد هستیم، قیمت نفت در حال حاضر به دلیل شرایط کرونا در کمترین حد خود قرار دارد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه یادآور شد: اگر روزی بنا باشد ابزار ارزی در ایران ایجاد شود، باید از کوتاه‌مدت به بلندمدت شرایط اقتصادی را در آن تحلیل کرد. برای مثال در صورتی که بخواهیم بازار آتی ارز را تشکیل دهیم، باید تحلیل‌ها از بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت، مانند یک هفته آغاز شود و سپس با لحاظ کردن شرایط مختلف، به صورت ماهانه و به مرور تحلیل‌های بلندمدت‌تری را در نظر گرفت.

شاکری با بیان این‌که هنوز جزییات طرح اوراق سلف نفتی اعلام نشده است، اظهار کرد: نقاط ابهامی همچون نحوه عرضه، قمیت‌گذاری، اینکه یا اوراق یاد شده بازار ثانویه دارد یا خیر، توسط دولت تعیین نشده است.

وی در پایان با بیان اینکه همچنان در کشور آنگونه که باید از ظرفیت ابزار بدهی ریالی داخلی خود کامل استفاده نشده است، خاطرنشان کرد: در طول یک سال گذشته نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی، کاهشی بوده است. البته دلیلش این است که به دلیل نرخ تورم، حجم (سایز) تولید ناخالص داخلی نسبت به قیمت جاری بسیار افزایش یافته است. از طرف دیگر به دلیل این‌که بخش اصلی بدهی دولت عملا یا به نهادهای حاکمیتی و دولتی بدهی زیادی دارد، پس می‌توان از ابزار بدهی دولتی استفاده کرد. بنابراین تا نقطه‌ای که نرخ تامین مالی دولت (نرخ بهره پرداختی دولت) صفر و با تورم برابر شود، ضروری است از ابزارهای بدهی مبتنی بر ریال استفاده کرد.

 

 

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: نرخ ارز بازار ارز ایران نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۲۵۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاندوزی: تمام بدهی های کشور به بانک توسعه اسلامی را تسویه کردیم

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم اولویت ما حل و فصل پرداخت اقساط کشور بود تا بدهی‌های جمهوری اسلامی ایران برای اقساط گذشته به صفر برسد.

به گزارش مشرق، احسان خاندوزی، روز چهارشنبه( پنجم اردیبهشت ماه) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: از ابتدای دولت سیزدهم اولویت ما حل و فصل پرداخت اقساط کشور بود تا بدهی‌های جمهوری اسلامی ایران برای اقساط گذشته به صفر برسد و کاری کنیم تا بانک توسعه اسلامی بتواند دوباره برای ۱۱ پروژه عمرانی که دراستان مختلف کشور فعال است، تامین مالی کند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: ما بدهی‌های قبل از سال ۱۴۰۰ را پرداخت کردیم و فرآیند بازپرداخت سایر پروژه‌ها آغاز شده است و بیش از ۴۰ میلیون یورو بازپرداخت جدید دریافت کردیم.

تکمیل می‌شود...

دیگر خبرها

  • خاندوزی: تمام بدهی های کشور به بانک توسعه اسلامی را تسویه کردیم
  • خاندوزی: یکی از اولویت‌های ما حل موانع پرداخت بدهی‌های کشور است
  • تداوم بارش باران تا ظهر امروز در مازندران
  • پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • باران تا پایان هفته مهمان کرمانی‌هاست
  • تدوام سامانه بارشی در استان تا فردا + فیلم
  • پیش بینی هواشناسی هرمزگان چهارم اردیبهشت
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی بورس فردا سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • وضعیت هوای ۷۲ ساعته کهگیلویه و بویراحمد