Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسابقات والیبال قهرمانی زنان قاره آسیا قدمت ۴۵ سال دارد، اما در بیست دوره گذشته این رقابت‌ها تنها ۲۴ کشور از ۴۹ کشور این قاره‌ کهن به مصاف یکدیگر رفته‌اند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، نخستین دوره مسابقات والیبال قهرمانی زنان آسیا همانند مردان به میزبانی استرالیا و در سال ۱۹۷۵ با حضور پنج تیم برگزار شد که تیم‌های ژاپن، کره‌جنوبی و چین مقام‌های اول تا سوم را به دست آوردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تورنمنت در ابتدا همانند مسابقات قهرمانی جهان، هر چهار سال یک بار (۱۹۷۵، ۱۹۷۹، ۱۹۸۳ و ۱۹۸۷) برگزار ‌شد و از سال ۱۹۸۹ هر دو سال یک بار از سوی کنفدراسیون والیبال آسیا برگزار می‌شود.

** اقتدار چین در والیبال زنان آسیا

در بیست دوره گذشته مسابقات والیبال قهرمانی زنان آسیا، پنج کشور روی سکو رفته‌اند که تیم ملی والیبال زنان چین با ۱۳ مقام قهرمانی، سه نایب قهرمانی و یک مدال برنز، پرافتخارترین تیم این رقابت‌ها است. این کشور در ۱۷ دوره این رقابت‌ها بر روی سکو رفته است.

از نظر تعداد دفعات رفتن بر روی سکو، تیم ملی والیبال ژاپن رکورددار است که در ۱۸ دوره این رقابت‌ها بر روی سکو رفته است. افتخارات این تیم شامل پنج قهرمانی، هفت مدال نقره و ۶ عنوان سومی مسابقات والیبال قهرمانی زنان آسیا است.

تایلند دیگر کشور پرافتخار این تورنمنت است که با دو مدال طلا، دو نایب قهرمانی و سه مدال برنز، در جایگاه سوم پرافتخارترین تیم‌های این مسابقات قرار دارد.

کره‌جنوبی با هفت مدال نقره و ۱۰ مقام سومی و قزاقستان با یک مدال نقره، چهارمین و پنجمین کشور مدال‌آور رقابت‌های والیبال قهرمانی زنان آسیا هستند. این در حالی است که ۲۴ کشور آسیا و اقیانوسیه سابقه حضور در این مسابقات را دارند.

** حضور دائمی چهار کشور

کشورهای استرالیا، چین، کره جنوبی و ژاپن در ۲۰ دوره گذشته این رقابت‌ها حضور داشته‌اند و چین‌تایپه و تایلند نیز با ۱۷ حضور، در رتبه‌های بعدی این داده آماری قرار دارند.

از نظر تعداد تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقات والیبال قهرمانی زنان آسیا، نخستین دوره در سال ۱۹۷۵ با حضور پنج تیم به میزبانی استرالیا برگزار شد و رقابت‌های سال ۲۰۱۳ در تایلند نیز با حضور ۱۶ کشور پیگیری شد.

در مجموع ۲۰ دوره مسابقات والیبال قهرمانی زنان آسیا، ۱۸۲ تیم در این تورنمنت شرکت کرده‌اند.

* نخستین حضور ایران بعد از ۳۲ سال

تیم ملی والیبال بانوان ایران در سال ۲۰۰۷ برای نخستین بار در مسابقات قهرمانی زنان آسیا شرکت کرد که همزمان با برگزاری چهاردهمین دوره این رقابت‌ها بود.

بانوان والیبالیست ایران، تنها تجربه هفت دوره حضور در مسابقات قهرمانی زنان آسیا را در پرونده کاری خود دارند که جایگاه هفتمی سال ۲۰۱۹، بهترین عملکرد آن‌ها در این رقابت‌ها است.

جایگاه دهمی در سال ۲۰۰۷، رتبه نهمی در سال ۲۰۱۷ و هشتمی در سال‌های ۲۰۰۹، ۲۰۱۱، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵، از جمله دست‌آوردهای تیم ایران است که روندی رو به رشد اما کند را نشان می‌دهد.

والیبال بانوان ایران، در بیست و یکمین دوره رقابت‌های قهرمانی زنان آسیا که سال ۲۰۲۱ به میزبانی چین یا تایلند برگزار می‌شود، در تلاش برای کسب جایگاه بهتری در این تورنمنت است.

** تایلند رکورددار بیش‌ترین میزبانی

بیست دوره گذشته مسابقات والیبال قهرمانی زنان آسیا، به میزبانی ۹ کشور این قاره کهن برگزار شده است که تایلند با پنج میزبانی، در صدر این جدول قرار دارد. چین و هنگ‌کنگ نیز به ترتیب با چهار و سه میزبانی، در رتبه‌های دوم و سوم این داده آماری جای گرفته‌اند.

فیلیپین و ویتنام نیز با دو میزبانی، در رتبه‌های بعدی قرار دارند و استرالیا، ژاپن، کره‌جنوبی و چین‌تایپه نیز هر کدام یک بار میزبان مسابقات والیبال قهرمانی زنان آسیا بوده‌اند.

بیستمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی زنان آسیا، سال ۱۳۹۸ به میزبانی کره‌جنوبی برگزار شد و تیم‌های ژاپن، تایلند و کره‌جنوبی مقام‌های اول تا سوم را به دست آوردند.

چین، قزاقستان، چین‌تایپه، ایران، اندونزی، استرالیا، هند، هنگ‌کنگ، نیوزیلند و سریلانکا دیگر تیم‌های شرکت‌کننده در این مسابقات بودند که به ترتیب در جایگاه‌های چهارم تا سیزدهم قرار گرفتند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: والیبال مسابقات والیبال قهرمانی زنان آسیا مسابقات قهرمانی رقابت ها دوره گذشته کره جنوبی برگزار شد روی سکو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۳۱۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ معلم کردستانی عازم مسابقات والیبال قهرمانی دانش‌آموزان جهان

به گزارش خبرنگار مهر؛ بنابر اعلام فدراسیون ورزش دانش آموزی کشور تیم والیبال دانش آموزان ایران جهت شرکت در مسابقات جهانی عازم کشور صربستان شدند که در ترکیب کادر فنی دو معلم تربیت بدنی کردستانی حضور دارند.

بر این اساس دکتر فردین کلوندی و حامد مرادی نمایندگان ورزش دانش آموزی کردستان هستند که همراه با تیم ملی عازم بلگراد شدند.

تیم ملی از ۲۹ فرودین تا ۱۲ اردیبهشت ماه به مصاف تیم‌های آلمان و اوگاندا و بلژیک می‌رود.

گفتنی است؛ کلوندی از همکاران ناحیه یک ومرادی نیز از همکاران شهرستان مریوان هستند.

کد خبر 6084517

دیگر خبرها

  • مصاف جوانان ایران با میزبان در هاکی روی یخ قهرمانی آسیا
  • بانوی پاراتکواندوکار قمی مسافر رقابت‌های قهرمانی آسیا شد.
  • قضاوت ۲ داور ایرانی در مسابقات تکواندو قهرمانی آسیا
  • اعزام دختران بیلیارد کشورمان به مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۴
  • والیبال ایران و انتخابی برای قهرمانی لیگ و آسیا
  • قضاوت دو داور ایران در مسابقات تکواندو قهرمانی آسیا
  • ۲ معلم کردستانی عازم مسابقات والیبال قهرمانی دانش‌آموزان جهان
  • حضور تیم والیبال جوانان ایران در لیگ ملت‌های آسیای مرکزی
  • حضور تیم ملی والیبال جوانان در لیگ ملت‌های آسیای مرکزی
  • علی‌ آقامیرزایی جواز حضور در المپیک پاریس را کسب کرد