Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-19@00:44:48 GMT

رییسی: آمار سقط جنین در کشور نگران‌کننده است

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۳۳۰۱۹

رییسی: آمار سقط جنین در کشور نگران‌کننده است

 

به گزارش تابناک به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، روز پنجشنبه در نشست احیای حقوق عامه در حوزه سلامت و تجلیل از جامعه پزشکی با گرامیداشت روز پزشک و یاد و خاطره شهدای مدافع سلامت و تقدیر از تلاش های پزشکان و پرستاران در دوران شیوع بیماری کرونا، گفت: آمریکا و اروپا با آن همه ادعای تخصیص تولید ناخالص ملی به بخش سلامت، در مواجهه با کرونا فشل شدند اما در ایران با تدبیر مقام معظم رهبری و همراهی مردم با وجود این کادر پزشکی توفیقات بزرگی حاصل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس قوه قضاییه، امر سلامت در همه ابعاد جسمی و روحی و معنوی و اجتماعی را مهم دانست و با اشاره به تصویب و ابلاغ سیاست های کلان این حوزه، از عدم اجرای کامل این سیاست ها و بندهای مربوط به نظام سلامت در برنامه چهارم توسعه انتقاد کرد.

رئیسی با تأکید بر عدالت در نظام سلامت و توجه به حقوق همه مرتبطان با این حوزه، اجرای طرح هایی همچون پزشک خانواده، تشکیل پرونده سلامت، راه اندازی نظام ارجاع و صدور نسخه های پزشکی الکترونیک را در احقاق حقوق عامه در بخش سلامت اثرگذار دانست.

رئیس قوه قضائیه گفت: قانونمداری باید به عنوان یک اصل مهم در همه عرصه ها به ویژه در حوزه پزشکی و بهداشت و درمان مورد توجه قرار گیرد و قانون گریزی باید ضد ارزش تلقی شود.

رئیسی افزود: نظارت پذیری هم در همه عرصه ها مهم است و در عرصه پزشکی که با جان و روان مردم در ارتباط است، باید به طور مضاعف مورد توجه قرار گیرد و نباید نظارت را به معنای بی اعتمادی دانست، بلکه تضمینی برای اجرای قانون و سلامت اداری است.

رئیس قوه قضائیه بر همین اساس متذکر شد: در گزینش کادر بهداشت و درمان کشور باید بهترین ها انتخاب کرد و بعد از آن باید نظارت را مورد توجه قرار داد تا احدی در این حوزه دچار لغزش نشود و اگر هم لغزشی به وجود آمد، نسبت به آن به موقع هشدار داد.

رئیسی با استقبال از تفویض کار نظارت بر پزشکان به سازمان نظام پزشکی و دیگر نهادهای مربوط به جامعه پزشکی، گفت: قوه قضائیه موافق است که امور نظارتی و برخورد با تخلفات پزشکی به نهادهای مرتبط با این حوزه واگذار شود و در خود قوه قضائیه هم با وجود دادسرای ویژه، این مأموریت به شورای اختلاف تفویض شده اما باید مراقب آفات این کار هم بود.

وی افزود: نظارت و رسیدگی به تخلفات و قصور و تقصیرها باید جدی باشد ولی گاهی ملاحظات هم صنفی مانع از نظارت می شود و در برخورد با یک تخلف پزشکی نباید با رودربایستی موجب تضییع حقوق مردم شد و خود پزشکان باید در صف مقدم نظارت پذیری باشند.

رئیسی در همین راستا به موضوع غلبه نگاه سودجویانه و تجاری سازی پزشکی هم اشاره کرد و آن را آفتی برای نظام سلامت کشور و فعالیت حرفه ای پزشکان دانست.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش از بررسی پیشنهاد ارتقاء دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم پزشکی به دادسرای ویژه حوزه سلامت سخن گفت و با اشاره به برخی انتقادها از صدور حکم حبس برای پزشکان در پرونده های مربوط به قصور پزشکی، اظهار داشت: قضات بر اساس نظر کارشناسی مراجع تخصصی که جرمی را تشخیص می دهند حکم صادر می کنند اما با این وجود سیاست ما آن است که در حد امکان از مجازات های جایگزین حبس استفاده کنیم تا هم حقوق مردم و هم حرمت جامعه پزشکی حفظ شود.

رئیسی تصریح کرد: همان طور که هیچ پزشکی نمی خواهد بیمارش آسیب ببیند یا فوت کند، هیچ قاضی نیز دوست ندارد یک پزشک مجازات شود و اعتبارش لطمه ببیند اما دستگاه قضائی موظف به صیانت از حقوق عامه است.

رئیس قوه قضائیه به سیاست های جمعیتی در کشور نیز اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری با حساسیت ویژه به موضوع افزایش جمعیت تأکید دارند و تصمیم سازی و تصمیم گیری در این مسئله موضوعی پیچیده و لاینحل نیست اما به نظر می رسد برخی سیاست ها و دیدگاه ها مانع از تحقق آن می شود.

رئیسی یکی از موضوعات مهم در این زمینه را بی توجهی به سقط جنین در کشور عنوان کرد و افزود: آمار سقط جنین در کشور نگران کننده است و هر کسی که در نظام سلامت دغدغه سلامت جامعه و موضوع جمعیت را دارد، حتماً باید برای آن چاره اندیشی کند.

وی گفت: افزایش جمعیت حتماً یک فرایند پیوسته اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی است که باید در کنار هم و به طور جامع دیده شوند اما برخی اقدامات خلاف سیاست های کلان نظام است که باید به آنها توجه داشت و نباید اجازه داد این نوع اقدامات صورت گیرند.

رئیسی با بیان این که در حوزه جمعیت به اندازه کافی مطالعه و کار پژوهشی انجام شده و با کمبود سیاست و قانون مواجه نیستیم تأکید کرد افزایش جمعیت نیازمند اراده جدی همه بخش هاست تا سیاست ها و قوانین موجود را عملیاتی و روش های موجود را اصلاح نمایند.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به انتقادات از مدیریت حوزه سلامت، بیان کاستی ها و آسیب ها را امری ضروری و راهگشا دانست و با تأکید بر لزوم ارائه پاسخ های اقناعی یا اصلاح روش ها از سوی مسئولان امر، به انتقادات مطرح شده در خصوص طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و به رئیس سازمان بازرسی کل کشور مأموریت داد تا با برسی نحوه اجرای این طرح، گزارشی ویژه از اشکالات و ایردات اجرای آن ارائه و اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهد.

رئیسی همچنین بر لزوم استفاده قوه قضائیه از نظرات کارشناسی انجمن های علمی و نخبگان حوزه سلامت تأکید کرد و آنها را بازوی فکری دستگاه قضایی در کشف حقیقت و داوری و صدور آرای متقن قضایی در حوزه سلامت و پزشکی دانست.

رئیس قوه قضائیه در پایان تأکید کرد: در گام دوم انقلاب می توانیم گام های ماندگاری در عرصه پزشکی و سلامت برداریم و نه تنها در منطقه که در جهان الگو شویم.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: کنکور 99 مکانیسم ماشه محمدرضا شجریان مارک ویلموتس آیت الله تسخیری رئیسی قوه قضائیه سقط جنین کنکور 99 مکانیسم ماشه محمدرضا شجریان مارک ویلموتس آیت الله تسخیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۳۳۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط بهتر موجودی کیت‌های آزمایشگاهی در کشور/مرجع سلامت حامی تولید داخل

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری کاظم وطن‌خواه رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به تاثیر نوسانات اخیر ارزی بر خدمات آزمایشگاهی گفت: بسیاری از خدمات آزمایشگاهی وابسته به ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی و ارز نیمایی است. بنابراین ضروری است قبل از هرگونه تغییر در نرخ ارز، پیش بینی های لازم جهت جبران هزینه‌های آزمایشگاه‌های پزشکی در نظر گرفته شود.

وی افزود: غیر از خرید کیت و ملزومات مصرفی که با ارز دولتی و نیمایی تامین می‌شوند، آزمایشگاه‌های پزشکی هزینه های متنوع دیگری نیز دارند (سرویس وکالیبراسیون تجهیزات ، تعمیرات ،تهیه ابزار وتجهیزات پایه و...) که همزمان با تورم، افزایش می‌یابند و شرایط را سخت‌تر می‌کنند و این در حالی‌ است که تعرفه‌های آزمایش فقط یک بار در سال افزایش دارد.

وطن‌خواه با اشاره به ارتباط مرتبط آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت با اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی در جهت تامین به موقع کیت ها و اقلام مصرفی آزمایشگاهی گفت: کمبودهای اعلام شده توسط مراکز آزمایشگاهی را منعکس می کنیم تا برنامه ریزی لازم جهت تامین آنها انجام گیرد.

وی افزود: گاهی تاخیر در تخصیص ارز موجب کمبود می شود، همچنین با هدف پیشگیری از کمبود کیت و اقلام مصرفی، امیدواریم اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی در تعیین اولویت جهت تخصیص ارز نیز با آزمایشگاه مرجع سلامت مشورت کند.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت درخصوص وضعیت شبکه آزمایشگاهی کشور گفت: شبکه آزمایشگاه‌های پزشکی  کشور بالغ بر 8 هزار آزمایشگاه در حوزه بهداشت و درمان  در بخش های مختلف دولتی، خصوصی ، سازمان‌های و نهادهای مختلف ارائه خدمت می‌کند .

وی افزود: از این تعداد آزمایشگاه در حوزه  بهداشت 3 هزار 317 آزمایشگاه در سطوح مختلف شامل واحدهای نمونه‌گيری، آزمایشگاه‌های میانی، آزمایشگاه مرکزی، آزمایشگاه مرجع بوده و بقیه آزمایشگاه‌ها در حوزه درمان فعالیت دارند.

وطن‌خواه افزود: وظیفه اصلی این شبکه ارائه خدمات آزمایشگاهی  با کیفیت ، منصفانه و به هنگام بر اساس نقشه ارائه خدمت و سطح بندی است.

وی با اشاره به نظارت اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی به عنوان متولی بر کیت‌ها و تجهیزات پزشکی، گفت: آزمایشگاه مرجع سلامت نیز یک سیستم نظارتی مراقبت از کیت و وسایل تشخیص پزشکی دارد که از طریق مدیریت امور آزمایشگاه های پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور مشکلات مربوط به کیفیت یا کمبود این اقلام را دریافت و بررسی می کند.

وی افزود: در تلاش هستیم تا برای تمام آزمایشگاه های پزشکی دولتی، خصوصی، خیریه و عمومی غیر دولتی، نام کاربری و کلمه عبور برای دسترسی به سامانه اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی ( imed.ir) را بگیریم تا آزمایشگاه ها به طور مستقیم این مشکلات را به مرجع نظارتی مسئول منعکس کنند.

وطن‌خواه با اشاره به کمبود کیت‌های تخصصی در گذشته، گفت: با توجه به همکاری های خوبی که اخیرا با همکاران اداره کل تجهیزات پزشکی شکل گرفته است وضعیت کمبودها بهتر شده است اما بخشی از این کمبودها به دلیل توزیع نامناسب این اقلام است که امیدواریم با ساماندهی و ارتقاء برنامه انبار مجازی، تامین اقلام مصرفی آزمایشگاه ها بهتر شود.

 حمایت آزمایشگاه مرجع سلامت از تولید داخل

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه کیفیت بسیاری از کیت‌های تولید داخل از سطح قابل قبولی برخوردار است، گفت: در خصوص برخی کیت ها نیاز به ارتقای کیفیت بیشتری داریم.

وی در خصوص اقدامات آزمایشگاه مرجع سلامت در راستای حمایت از تولید داخلی گفت: استفاده از ظرفیت آزمایشگاه‌های مرجع در راستای همکاری با شرکت های دانش بنیان برای ارزیابی کیت ها و فراورده های آزمایشگاهی تولید داخل از جمله حمایت‌های آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت از تولید داخل است.همچنین عضویت آزمایشگاه های مرجع کشوری در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ریاست جمهوری به منظور استفاده از توانمندی های آزمایشگاه های مرجع در تولید محصولات با کیفیت از دیگر اقدامات است. 

وطن‌خواه گفت: با توجه به کمبود‌ کیت و فرآورده‌های تشخیصی، همکاری با اداره کل‌ تجهیزات پزشکی به منظور اعلام فراخوان به شرکت های دانش بنیان، براساس اولویت بندی نیازهای آزمایشگاهی کشور انجام می شود. 

همچنین تسریع در ارزیابی کیت های آزمایشگاهی تولید داخل که برای ارزیابی از اداره کل تجهیزات پزشکی ودانشگاه‌ها به آزمایشگاه رفرانس مرجع سلامت ارسال می شود، از دیگر حمایت هایی است که شرکت های داخلی می‌شود.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شرایط بهتر موجودی کیت‌های آزمایشگاهی در کشور/مرجع سلامت حامی تولید داخل
  • اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم
  • حکمرانی در سلامت باید با حضور ذی‌نفعان طراحی شود/ سیاستگذاری با حضور متخصصان صورت می‌گیرد
  • اجرای سراسری طرح تکمیل شبکه آزمایشگاهی/ فعالیت ۸ هزار آزمایشگاه در کشور
  • پارک علم و فناوری سلامت سمنان افتتاح شد
  • راه اندازی مرکز «نفس» در آبادان و خرمشهر
  • جذب بیش از ۲۵ هزار نیروی انسانی جدید در بدنه وزارت بهداشت
  • سقط جنین در جنوب غرب خوزستان کاهش می یابد
  • ۱۰ خاصیت شگفت انگیز اسفناج در بارداری
  • سازمان‌های بین‌المللی برای غزه جز ابراز همدردی کاری نمی‌کنند