Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@11:44:11 GMT

به سلامت دهان و دندان بیشتر توجه کنیم

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۳۳۲۰۹

به سلامت دهان و دندان بیشتر توجه کنیم


حمیدرضا پور اسلامی متخصص دندان پزشکی کودکان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، گفت: همه‌ی ما می‌دانیم که دهان، بینی و چشم‌ها سه دروازه اصلی بدن برای ورود میکروب‌ها از جمله ویروس کرونا هستند.

او افزود: دهان، چون حاوی تعداد زیادی دندان و لثه‌هایی به دور دندان‌ها است لذا در صحبت کردن، غذا خوردن و نوشیدن مایعات نقش اساسی دارند به همین خاطر مکررا در معرض حمله میکروب‌ها ازجمله ویروس‌ها از طریق مختلف قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متخصص دندان پزشکی کودکان بیان داشت: ویروس قادر خواهد بود در بزاق موجود در دهان و شیار‌های طبیعی بین لثه و دندان و ناحیه انتهای دهان که حلق شروع می‌شود جایگزین شده و شروع به تکثیر کنند و سپس حمله خود را به سایر ارگان‌ها مانند دستگاه تنفس و دستگاه گوارش آغاز کنند.

او تصریح کرد: اگر ما در اثر رعایت نکردن بهداشت مانند مسواک نزدن به موقع و نداشتن رژیم غذایی مناسب دچار بیماری‌های دهان و دندان شویم مخاط دهان و لثه‌ها در طی بیماری از حالت سلامت خود خارج شده و دچار تورم و زخم شده و در نتیجه محیط دهان مناسب‌تر برای تجمع ویروس کرونا و تکثیر آن خواهد شد.

اسلامی ادامه داد : در چنین شرایطی که مشکلات دهان، دندان‌ها و لثه ها ما را وادار می‌کنند که نزد دندانپزشک برویم حین کار دندانپزشکی مانند تراش و ترمیم دندان‌ها یا جرم گیری و جراحی لثه‌ها ترشحات دهان ما که حاوی مقادیر بی شماری باکتری و ویروس هستند، در این شرایط ممکن است حاوی ویروس کرونا هم باشند و همین باعث می‌شود که در محیط دندانپزشکی پراکنده شده و سبب آلودگی محیط دندانپزشکی از جمله دندانپزشک، کارکنان، مطب دندانپزشکی و سایر مردم حاضر در مطب شویم پس لازم است در این شرایط بیش از گذشته به سلامت دهان و دندان‌های خود اهمیت داده و در صورت نیاز به دندانپزشکی برای دریافت درمان دندان‌ها و لثه‌ها مراجعه کنیم.

پور اسلامی گفت: اگر علائمی از وجود ویروس کرونا در بدنمان حس می‌کنیم باید حتما دندانپزشک را در جریان قرار داده و به توصیه‌هایی دندانپزشک در خصوص زمان مراجعه به دندانپزشکی برای دریافت درمان‌ها عمل کنیم و بدانیم که شرایط حضور در مطب و کلینیک‌های دندانپزشکی در این بحران کرونا متفاوت از شرایط عادی است، ملاحظات و نکات خاصی است که قبل از مراجعه به دندانپزشکی باید از طریق تماس تلفنی با دندانپزشک از آن‌ها مطلع شده و مطابق آن دستورالعمل‌های گفته شده از سوی دندانپزشک خود را برای درمان دندانپزشکی آماده کرده و سپس مراجعه کنیم.

او افزود: این موضوع که دندانپزشکی و محیط دهان شرایط را برای پراکنده کردن میکروب‌ها فراهم می‌کند و همیشه وجود داشته است در زمینه بیماری‌هایی مانند هپاتیت B و ‏hiv یا ایدز هم همیشه در واقع حکم فرما بوده است و دندانپزشکان لحظات خاص خود را برای پیشگیری از انتقال این گونه بیماری‌ها از یک بیمار به بیمار دیگر در نظر می‌گرفته و رعایت می‌کنند.

اسلامی ادامه داد: اما در خصوص ویروس کرونا، چون ویروس بسیار ناشناخته است و رفتار‌های این ویروس در بدن از قبیل نحوه تکثیر، نحوه حمله به میزبان و نحوه انتقال از یک فرد به فرد دیگر هنوز به خوبی شناخته نشده است بنابراین نیاز است که احتیاط‌های لازم را رعایت کرده و بدانیم همانطور که محیط دهان، دندان‌ها و لثه‌ها به ما کمک می‌کنند در زمینه انتقال ویروس کرونا ممکن است نه تنها به ما کمک نکرده بلکه سبب انتقال ویروس و تکثیر ویروس در دهانمان و سپس انتقال آن به دیگران شویم.

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دندان پزشکی ویروس کرونا ویروس کرونا دندان ها لثه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۳۳۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عباس عبادی گفت: ۲۱ هزار نفر از پرستاران که بخش عمده آنها در دوران کرونا نیرو‌های طرحی بودند، استخدام شده اند و در حال حاضر جذب پرستاران در مراکز درمانی در اولویت وزارت بهداشت است .

 


وی با بیان اینکه تعداد محدودی از پرستارانی که در مناطقی که مجوز استخدام در آنها وجود ندارد، برای جذب باقی مانده‌اند ، افزود: در حال حاضر، ۲۰۹ هزار کادر درمان اعم از پرستار، اتاق عمل، هوشبری، بهیار و کمک پرستار در مراکز درمانی وزارت بهداشت، بخش خصوصی، تأمین اجتماعی و نیرو‌های مسلح مشغول خدمت هستند.
معاون پرستاری وزارت بهداشت همچنین از تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران خبر داد و گفت: این لایحه دارای ۳۱ ماده است که یک ماده آن به جذب پرستارانی که بحران‌هایی مانند کرونا، در خدمت نظام سلامت هستند، اختصاص دارد و امیدواریم با تصویب آن در مجلس بتوان اقدامات موثرتری برای این قشر زحمتکش برداریم.
عبادی با بیان اینکه کمبود نیروی پرستاری یکی از چالش‌های جهانی است، افزود: با افزایش پذیرش دانشجویان پرستاری در دانشگاه‌ها و تسهیلاتی که برای استخدام و تبدیل وضعیت آنها در حال انجام است، چنانچه قانونگذار از این بابت به نظام سلامت کمک کند، امیدوار خواهیم بود تا چند سال آتی مشکل کمبود پرستار در کشور کاهش یابد.

دیگر خبرها

  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • باکتری‌های درون دهان از تعداد کل انسان‌های زمین بیشتر است!
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان از ۱۷ اردیبهشت
  • برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت
  • فلوراید تراپی بیش از ۷۶ هزار نفر از دانش آموزان روستایی خوزستان
  • دانش آموزان روستایی خوزستان فلوراید تراپی شدند
  • «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • اجرای طرح ارتقای سلامت دهان و دندان در مدارس عشایری