Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، فرآیند برگزاری پنجاه و هفتمین کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ از ۲۹ مرداد ماه در سراسر کشور آغاز شده است. همزمان با برگزاری کنکور، موضوع لو رفتن سوالات کنکور و دفترچه‌ها در فضای مجازی مطرح شد.

این حواشی قبل از شروع شدن فرآیند برگزاری کنکور سراسری نیز مطرح شده بود و کانال‌های زیادی در فضای مجازی اقدام به خرید و فروش سوالات جعلی کنکور کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سقف و کف قیمت‌های اعلامی این کانال‌ها ۷ تا ۳۰ میلیون بود، برخی هم اقدام به فروش سوالات جعلی با بیت کویین کردند.

بعد از شروع شدن کنکور در رشته هنر اولین حاشیه‌ها با انتشار دو عکس شروع شد. این حواشی نگرانی زیادی را برای داوطلبان و خانواده‌های آن‌ها به وجود آورد و باعث شد که بسیاری از داوطلبان ناامید شوند و این طرز تفکر به وجود بیاید که درس خواندن فایده‌ای ندارد چرا که سوالات در سر جلسه کنکور لو می‌رود و کنکور دادن فایده‌ای ندارد.

داوطلب کرونایی اقدام به نشر سوالات کنکور در فضای مجازی کرده است

فاطمه زرین‌آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت وگو با خبرنگار دانشگاهی، درباره عکس‌های سوالات کنکور هنر که در فضای مجازی منتشر شده است، گفت: بعد از پایان آزمون دروس عمومی، یک داوطلب کرونایی در بیمارستان طالقانی تهران با سوءاستفاده از احساسات عوامل اجرایی و بیماران کرونایی، موبایل سر جلسه آزمون برده  و از سوالات عکس گرفته و تصاویر را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است.

بیشتر بخوانید

آغاز فروش ویژه‌ سوالات کنکور ۹۹ با اقساط بلندمدت!/ حنایی که دیگر رنگی ندارد

زرین‌آمیزی ادامه داد: با توجه به اظهارات این فرد، او قصد تقلب نداشت و هدفش بیشتر، القای لو رفتن سوالات کنکور با توجه به وضعیت موجود بود. مجازات پیش‌بینی شده در قانون شامل جزای نقدی از ۱۰ میلیون تا یک میلیارد ریال یا حبس از یک ماه تا پنج سال یا هر دو مجازات است. سازمان سنجش برای این گونه افراد متخلف، تقاضای اشد مجازات را خواهد داشت.

لو رفتن سولات کنکور در دومین روز برگزاری

روز دوم  کنکور سراسری داوطلبان گروه علوم انسانی و گروه علوم ریاضی به رقابت پرداختند، ساعتی از شروع کنکور سراسری نگذشته بود که فیک نیوز‌ها اقدام به انتشار تصاویری از برگه‌های سوال و دفترچه‌های کنکور کردند و مدعی شدند که سوالات کنکور لو رفته است.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور درباره تصاویری که در فضای مجازی منتشر و در آن‌ها ادعا شده است که سوالات لو رفته است ، گفت: حفاظت آزمون سازمان سنجش آموزش کشور با همکاری دستگاه‌های امنیتی و انتظامی در استان‌های فارس و یکی از استان‌های غربی دو تیم را دستگیر کردند که برای ارسال عکس از حوزه‌های امتحانی برنامه‌ریزی کرده بودند.

او بیان کرد: در تهران نیز دو نفر شناسایی شده‌اند که به زودی دستگیر خواهند شد. براساس بررسی‌های به عمل آمده اصولاً هدف این افراد از ارسال عکس، تقلب نیست بلکه القای شبهه در آزمون است.

کلید‌های منتشرشده در فضای مجازی کذب است

زرین‌آمیزی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های فنی و دقیق سازمان سنجش، اعلام می‌کنیم تمام کلید‌های منتشرشده در فضای مجازی تا امروز کذب، جعلی و باهدف کلاهبرداری بوده است و هیچ کدام با جواب‌های کلید سازمان مطابقت ندارد و داوطلبان جهت اطمینان بیشتر می‌توانند روز دوشنبه کلید‌های منتشرشده در سایت سازمان را با این کلید‌ها و نوع دفترچه‌ها مقایسه کنند.

سخنگوی سازمان سنجش درباره امکان لو رفتن سوالات قبل از شروع کنکور گفت: امکان لو رفتن کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ صفر درصد است و همه این اقداماتی که در فضای مجازی و ... با عنوان فروش سوالات انجام می‌شود کلاهبرداری و شیادی است و برخی به دنبال منافع شخصی خودشان هستند.

سخنگوی سازمان سنجش گفت: کارمندان بخش چاپخانه سوالات کنکور هنوز در قرنطینه هستند و سوالات کنکور در امنیت کامل چاپ و به حوزه‌های مربوطه ارسال می‌شود.

تکذیب انتشار خبر لو رفتن سؤالات کنکور در توییتر باشگاه خبرنگاران جوان

صبح امروز اخباری در فضای مجازی به نقل از باشگاه خبرنگاران  با محتوای لو رفتن سوالات کنکور منتشر شد، باشگاه خبرنگاران جوان در واکنش به این خبر اعلام کرد: توییتی که تحت عنوان لو رفتن سوالات کنکور ریاضی در شبکه‌های اجتماعی به نام باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شد،  مربوط به یک حساب کاربری جعلی و فیک است.

اما آیا لو رفتن سوالات کنکور واقعیت دارد؟

شایعه لو رفتن سوالات کنکور هر سال مطرح می‌شود و ذهن و روان داوطلبان و خانواده‌های نگران را مشوش می‌کند. مدعیان لو رفتن سوالات کنکور دو گروه هستند. گروه اول قبل از کنکور کانال‌هایی در تلگرام ایجاد می‌کنند و به پیش فروش سوالات می‌پردازند. این اقدام در حالی است که سازمان سنجش هر سال سوالات کنکور را تا روز برگزاری در قرنطینه نگهداری می‌کند و حتی مسئولان چاپخانه هم مدت‌ها در قرنطینه باقی می‌مانند و تا زمانی که فرآیند برگزاری کنکور به پایان نرسد از قرنطینه بیرون نمی‌آیند.

 

گروه دوم همان‌هایی هستند که گوشه‌ای از اقدامات آن‌ها را در چند روز گذشته مشاهده کرده اید. گروه‌های که عکس‌هایی منتشر می‌کنند و ادعا می‌کنند سوالات کنکور امسال است. بسیاری از این عکس ها مربوط به سال های قبل هستند و گردانندگان این کانال ها فقط در پی بازدید و عضو بیشتر هستند و باید پرسید چرا گردانندگان این کانال‌ها قبل از شروع کنکور سوالات را منتشر نمی‌کنند تا هم خودشان پولی به جیب بزنند و هم عده زیادی داوطلب بتوانند قبولی خود در کنکور را قطعی کنند.

اغلب مشخص می‌شود که تصاویر مربوط به دفترچه‌های سال قبل بوده است. مواردی هم که در کنکور شاهد بودیم، اقداماتی بود که به اعتراف خود داوطلبان برای ایجاد شبهه در حفاظت آزمون رخ داد و داوطلبان از برگه سوال عکس گرفته بودند و در فضای مجازی پخش کردند. افراد اگر به دنبال تقلب و قبول شدن در کنکور باشند هیچ گاه این اقدامات را علنی نمی‌کنند و بیشتر تلاش می‌کنند این عکس‌ها را در اختیار فرد یا افرادی قرار می دهند و جواب سوالات را بگیرند نه اینکه سوالات را در کانال‌هایی با ۱۳ تا ۱۴ هزار عضو  منتشر کنند و کلید سوالات را هم بگذارند.

با چیدن این دلایل کنار هم به این نتیجه می رسیم که  این عکس ها با وجود دفترچه کددار و زمان بسیار محدود  کنکور نمی تواند حفاظت و اعتبار آزمون ها را خدشه دار کند.

بیشتر بخوانید

سؤالات کنکور پس از پایان آزمون عمومی لو رفت/ منتشرکننده عکس‌ سؤالات دستگیر شده است

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سازمان سنجش کنکور باشگاه خبرنگاران جوان لو رفتن سوالات کنکور سخنگوی سازمان سنجش فضای مجازی کنکور سراسری فروش سوالات دفترچه ها کانال ها کلید ها عکس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۳۵۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داوطلبان آزمون سراسری از شبکه‌های مجازی مدعی تقلب و تضمین قبولی خارج شوند

رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری با تأکید بر اینکه والدین و به ویژه داوطلبان مراقب باشند تحت تأثیر تبلیغات کذب قرار نگیرند، گفت: یکی از شرایط اجرای عدالت آموزشی برای همه داوطلبان آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مقابله جدی با هر نوع تخلف و تقلب است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدحسین حاجیلو با یادآوری مفاد قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم آزمون‌های سراسری اظهار کرد: نه تنها استفاده از وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاه‌های حافظه‌دار در جلسه آزمون سراسری تخلف است بلکه حتی همراه داشتن اینگونه وسایل بدون استفاده از آنها نیز منجر به محرومیت از آزمون سراسری می‌شود.

وی ضمن تشکر از اقدامات نهادهای امنیتی و انتظامی در شناسایی و رصد سوداگران کنکور در شبکه‌های اجتماعی مجازی افزود: قانون در تشدید مجازات افراد متخلف در شبکه‌ها و گروه‌ها صراحت دارد و ارتکاب هر یک از اعمال تخلف‌ آمیز مرتبط با آزمون سراسری در قالب عضویت در یک گروه یا شبکه به تناسب نوع جرم می‌تواند به حبس از یک تا پنج سال نیز منجر شود.

قائم مقام سازمان سنجش آموزش کشور با تأکید بر اینکه والدین و به ویژه داوطلبان مراقب باشند تحت تأثیر تبلیغات کذب قرار نگیرند و سرنوشت خود را به سوداگران و کلاهبرداران کنکور گره نزنند، گفت: یکی از شرایط اجرای عدالت آموزشی برای همه داوطلبان آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مقابله جدی با هر نوع تخلف و تقلب است و بنابراین شورای حفاظت آزمون سراسری با بهره‌گیری از ظرفیت نهادهای اطلاعاتی و امنیتی اقدامات لازم را برای پیشگیری و مقابله با هر نوع تخلف انجام خواهد داد.

حاجیلو گفت: ضرورت دارد داوطلبانی که وارد شبکه‌های مجازی مدعی تقلب و تضمین قبولی شده‌اند هر چه سریع‌تر از این شبکه‌ها خارج شوند تا مشمول مجازات‌های قانونی نشوند.

رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری با اشاره به اینکه آزمون سراسری یک رویداد ملی و متعلق به همه مردم است، ادامه داد: همه دستگاه‌های اجرایی، امنیتی و انتظامی همکاری بسیار خوبی با سازمان سنجش دارند و شرایط برای برگزاری یک آزمون سالم، ایمن و مطمئن آماده است.

کد خبر 742533

دیگر خبرها

  • کنکوری ها بخوانند/مشاوران کنکور برای روزهای باقی مانده تا کنکور چه پیشنهاداتی دارند؟
  • تمهیدات جدید سازمان سنجش برای حفظ سلامت کنکور
  • واقعیت زورگیری در اتوبان صدر؛ چه کسی تیراندازی کرد؟
  • داوطلبان کنکور عضو کانال‌های مجازی مدعی تقلب نشوند
  • هشدار سازمان سنجش به کنکوری‌ها/ عضو گروه‌های مجازی مدعی تقلب نشوید
  • عواقب همراه داشتن وسایل الکترونیک در جلسه کنکور
  • داوطلبان آزمون سراسری از شبکه‌های مجازی مدعی تقلب و تضمین قبولی خارج شوند
  • هشدار به داوطلبان درباره فریب و كلاهبرداری گروه‌ها و كانال‌های مدعی تقلب در فضای مجازی
  • هشدار به داوطلبان کنکور درباره کلاهبرداری کانال‌های مدعی تقلب در فضای مجازی
  • هشدار به داوطلبان درباره فریب و کلاهبرداری گروه‌ها و کانال‌های مدعی تقلب در فضای مجازی