Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-23@21:45:49 GMT

آب گرم شفابخش در دیگ رستم

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۴۵۰۱۳

آب گرم شفابخش در دیگ رستم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، در فاصله ۲۴۰ کیلومتری از طبس بعد از روستای نایبند و به فاصله ۱۰ کیلومتر به سمت راور، چشمه‌ای کوچک که در آن آبی سبز رنگ که حاوی گوگرد است جریان دارد. چشمه‌ای که به دلیل صدای جوشیدن آب در حفره‌های لابه‌لای سنگ‌های اتشفشانی و از زیر صخره‌های سنگی، انسان را به یاد دیگ جوش می‌اندازد که نام‌های اسطوره‌ای همچون سلیمان و جمشید و رستم را به خود گرفته است و اکنون بین مردم به چشمه دیگ ‌رستم معروف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دلیل وجود املاح و حرارت بالای آب این چشمه از آن برای رفع دردهای رماتیسمی استفاده می‌کنند. دمای آب این چشمه در محل جوشیدن بالاست، اما پس از طی ۲۰۰ متر گرمای خود را از دست می‌دهد و به استخری هدایت می‌شود که می‌توان در آن شنا کرد. این چشمه که آب آن از نوع گوگردی است یکی از چشمه‌های معدنی مشهور در شمال استان کرمان و جنوب خراسان است که به دیگ رستم شهرت دارد.

نامگذاری این چشمه به دلیل صدای قل‌قل آبی است که در حفره‌های لابلای سنگ‌های آتشفشانی و از زیر صخره‌های سنگی به گوش می‌رسد و انسان را به یاد دیگ آب جوش می‌اندازد و به همین دلیل این چشمه نزد مردم محلی به نام دیگ رستم نامیده شده است.

حرارت آب این چشمه در محل جوشش آن بسیار بالاست، اما پس از طی حدود ۲۰۰ متر که گرمای خود را از دست می‌دهد به داخل استخری هدایت می‌شود که می‌توان در آن شنا کرد. از این چشمه به دلیل حرارت و املاح موجود در آن برای رفع دردهای رماتیسمی و آب درمانی استفاده می‌شود.

در نزدیکی این چشمه و در داخل کویر سطحی وسیع پوشیده از سنگ‌های آتشفشانی از نوع بازالت است که در سفرنامه‌های جهانگردان نیز به آن اشاره شده است. در این منطقه آتشفشانی دیده نمی‌شود و این سنگ‌ها به دلیل جابه‌جایی گسل نایبند در اواخر دوران دوم زمین‌شناسی به بیرون پرتاب و در سطح وسیعی از زمین پراکنده شده است.

امکانات رفاهی برای گردشگران در محوطه این چشمه درنظر گرفته شده است. این چشمه با شماره ۳۲۶ در فهرست میراث طبیعی ملی به ثبت رسیده است. چشمه‌های خراسان‌جنوبی، بی‌تردید یکی از مظاهر طبیعت این استان است و در واقع می‌تواند ظرفیت خوبی برای گردشگری سلامت باشد.

کد خبر 542381 برچسب‌ها سفر - گردشگری استان خراسان جنوبی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سفر گردشگری استان خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۵۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعال سازی دریچه شبکه آبیاری در «کورسا» / تحقق تقویت کشاورزی منطقه

سید هادی خاضعی در گفت و گو با خبرنگار مهر، افزود: چشمه «کورسا» همه ساله از اواخر زمستان تا اواسط بهار یکی از جاذبه‌های توریستی شهرستان کهگیلویه است.

وی ابراز داشت: با توجه به حجم بالای خروجی آب و زمین‌های مستعد کشاورزی در پایین دست، استفاده از آب این چشمه یک ضرورت به شمار می‌آید.

خاضعی تصریح کرد: با پیگیری‌های بعمل آمده و در راستای تحقق شعار سال و حمایت ویژه از کشاورزان، اداره امور آب اقدام به بستن دریچه بند شبکه آبیاری و زهکشی دشت چرام جهت آبگیری و سپس هدایت آب به کانال شبکه آبیاری کرده است.

خاضعی هدف از این اقدام را آبیاری مزارع تحت پوشش این شبکه عنوان و خاطرنشان کرد: بستن دریچه‌ی بند آب منجر به افزایش تولید و رونق بیش از بیش کشاورزی خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد: علاوه بر هدایت آب چشمه مذکور برای بهره برداری و مدیریت توزیع نیز مشارکت کشاورزان در این طرح لحاظ شده است‌

رئیس امور آب شهرستان کهگیلویه ادامه داد: دهیاران و شوراهای اسلامی مسؤولیت مدیریت توزیع و نظارت را در اراضی مذکور تا اتمام آبیاری بر عهده دارند که انتظار می‌رود نتایج مطلوبی را به جا بگذارد.

خاضعی افزود: انجام چنین طرحی علاوه بر مزایای گردشگری و اکوتوریسم باعث رونق بیش از بیش کشاورزی به عنوان زیربنای توسعه با مشارکت جوامع محلی می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: این طرح که با تلاش‌ها و پیگیری‌های اداره منابع آب به سرانجام رسیده هیچ هزینه‌ای را به کشاورزان تحمیل نکرده و کشاورزان هیچ گونه آب بهایی بابت این آبیاری به دولت پرداخت نخواهند کرد.

کد خبر 6083898

دیگر خبرها

  • ‌تأیید درخواست متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن ممسنی و رستم
  • ‌تأیید درخواست ۲۱۱۱ نفر متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن ممسنی و رستم
  • برگزاری پنجمین دوره مسابقات ملی دوچرخه‌سواری جام چشمه سبز گلمکان
  • پشمینه رستنی شفابخش دشت‌های اصفهان
  • آزرده خاطر شدن اهالی روستای یل چشمه سفلی از نابودی جنگل + تصاویر
  • راه اندازی مجدد کارخانه آسفالت شهرداری مهاباد
  • فعال سازی دریچه شبکه آبیاری در «کورسا» / تحقق تقویت کشاورزی منطقه