Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-19@15:37:24 GMT

مدارس سمپاد حق ندارند دانش‌آموز را به خاطر شهریه ثبت‌نام نکنند

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۴۵۶۹۶

مدارس سمپاد حق ندارند دانش‌آموز را به خاطر شهریه ثبت‌نام نکنند

‍‍‍‍‍‍

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: هزینه دانش‌آموز در مدارس سمپاد بسیار کمتر از مدرسه عادی است و این تنها راه رقابت با مدارس غیردولتی است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه سمپاد پرورش همه استعدادهای ملی با گوناگونی استعدادهایی است که نیازمند پرورش و شکوفایی است، گفت: اما نکته اینجاست که باید محدودیت‌های سازمان سمپاد را درنظر گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرکز ملی سمپاد، اخیرا تبدیل به سازمان شده و قبلاً در حد اداره‌ای کوچک در دل آموزش و پرورش بود.

وی افزود: هرچند مشکلات اعتباری در حال حل شدن است، تعداد کارکنان سمپاد کمتر از 50 نفر است البته وزیر آموزش و پرورش قول حل آن را داده ولی بپذیریم با این تعداد محدود امکان به دوش کشیدن وظایف سنگین و پرشمار وجود نداشته است.

برنامه‌های پرهزینه و چالش اجرا

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه طیف وسیعی از برنامه‌ها وجود دارند که پرهزینه‌تر بوده‌اند و در اولویت دوم قرار گرفته‌اند، گفت: مثلاً بچه‌هایی که نمی‌خواهند به مدرسه سمپاد بروند در همان مدرسه عادی برنامه ویژه دریافت کنند یا کلوپ‌های ویژه علمی دایر شود اما خب چنین برنامه‌های تلفیقی پرهزینه و اجرای آنها دشوار است.

هزینه تحصیل یک دانش‌آموز در سمپاد برای آموزش و پرورش کمتر از مدرسه عادی است

وی افزود: هزینه متوسط یک دانش‌آموز در مدرسه سمپاد برای وزارت آموزش و پرورش به مراتب کمتر از هزینه تحصیل یک دانش‌آموز در مدرسه عادی است. پدرومادرها داوطلبانه در این زمینه هزینه می‌کنند سمپاد تنها مدرسه‌ای است که شهریه ثابت ندارد یک طیف شهریه داریم و درصدی هم شهریه نمی‌دهند.

سمپاد تنها روش رقابت با مدارس غیر دولتی

وی با اشاره به اینکه مدرسه به هیچ دلیلی حق ندارد دانش‌آموزی را به دلیل ندادن شهریه از حق تحصیل در این مدرسه محروم کند، اظهار کرد: پرداخت هزینه توسط اولیا به مراتب کمتر از مدرسه غیر دولتی است و اگرچه عدالت آموزشی صددرصدی نیست و بخشی از هزینه را از اولیا می‌گیریم اما نسبت به امکاناتی که در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد تنها روش رقابت با مدارس غیردولتی است و این شکاف طبقاتی را کم می‌کند.

وی با بیان اینکه بیش از 600 مدرسه سمپاد داریم، درباره آماری از ثبت نام المپیادهای دانش آموزی که حاکی از آن بود که استانی چون سیستان و بلوچستان سه نفر و ایلام و هرمزگان یک نفر ثبت نامی داشته‌اند، اظهار کرد: دلیل توزیع ناعادلانه ثبت نامی‌ها یا قبولی‌های مرحله دوم، ضعف سمپاد است و طبیعتا اینطور می‌شود که آنها که در مدارس دولتی و غیردولتی هستند کسب موفقیت در آزمون‌های ملی را از دست می‌دهند و تلاش نمی‌کنند وارد چنین آزمون و میدانی بشوند. اتفاق خوبی که در 570 مدرسه می‌افتد و به تکاپو می‌افتند تا خودشان را دراین رقابت جدی بگیرند حفظ همین تعادل است.

محتوای درسی سمپاد در اختیار سایر مدارس

یاوری افزود: یک اقدام خوب سال گذشته این است که سعی کنیم محتوای درسی سمپاد در شهرهای بزرگ را در اختیار سایر مدارس قرار دهیم.

وی در پاسخ به اینکه اگر مدرسه غیر دولتی جود نداشت از وجود مدارس سمپاد با این شکل دفاع می‌کردید؟ گفت: یکی از اهداف سمپاد، گسترش چتر خدمات سمپاد برای همه استعدادهاست، اما بحرانی بودن شرایط با وجود مدارس غیر دولتی متمول بیشتر می‌شود و سمپاد ناچار است وظیفه و ماموریت‌های عمودی خود را جدی‌تر بگیرد.

یک سوم ثبت‌نامی‌ها در مدارس سمپاد خانواده‌های فرهنگیان

یاوری با اشاره به آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد افزود:  قبلاً در مواردی مانند آزمون ورودی بدعمل شد اما باید در کنار اصلاح این روندها این را هم درنظر بگیریم که هنوز یک سوم ثبت نامی سمپاد در تهران خانواده‌های فرهنگیان هستند و از این حیث فاصله زیادی با مدارس غیر دولتی داریم.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در واکنش به این جمله که سمپاد، مقدمه‌ای برای موفقیت در کنکور است گفت: این موضوع فقط مختص مدارس سمپاد نیست. کنکور فقط یک مسیر بعد از اتمام آموزش رسمی است و آموزش و پرورش مقدمه‌ای برای ورود به دانشگاه نیست و باید به خودی خود ارزش‌هایی را تقویت کند که در سندتحول احصا شدند اما به طور عملیاتی پیاده نشده‌اند ویژگی‌های یک دانش‌آموز سمپادی هم باید خارج از مقوله کنکور معنادار باشند.

وی با اشاره به اینکه سازمان سمپاد به این سمت رفته که رشته علوم انسانی در مدارس سمپاد پایه گذاری شوند، ادامه داد: یک علت اینکه برخی سمپادی‌های ما در دوره کارشناسی رشته دیگری می‌خوانند و بعد برای مقطع ارشد به سمت علوم انسانی میروند به معنی عدم شناسایی استعداد به طور صحیح نیست بلکه می‌خواهند تحارب دیگری کسب کنند.

یاوری با بیان اینکه تفکیک مدارس به معنای تفکیک بچه‌ها نیست، گفت: باید تعامل سمپادی‌ها با بقیه دانش‌آموزان از طریق تعریف فعالیت‌های مشترک افزایش یابد. مدارس معین، خواهرخوانده و ... طرح‌هایی هستند که در این راستا دنبال می‌شوند. باید چتر حمایتی سمپاد را گسترده کرده و دیگران بتوانند از خدمات سمپاد استفاده کنند همچنین روش‌های شناسایی استعدادها باید کم هزینه و کارامدتر بشوند کار سختی است اما شدنی است.

پروتکل‌های بهداشتی آزمون ورودی مدارس سمپاد چگونه اجرا می‌شود؟/ اعلام نتایج در اوایل شهریوربرگزاری آزمون ورودی مدارس سمپاد در روزهای 9 و 10 مرداد+جزئیات

انتهای پیام/

R1014132/P/S2,22/CT12 واژه های کاربردی مرتبط مدارس غیر دولتی دانش‌آموزان سمپاد بیشتر بخوانید... اهدای ۱۵ هزار تبلت برای آموزش مجازی دانش‌آموزان کلاس دانش‌آموزان مناطق قرمز مجازی است/زمان کلاس‌های غیرحضوری ۳۰ دقیقه پیشنهادهایی برای فعالیت مدارس در دوران کرونا/ لزوم توجه به "آموزش ترکیبی" دانش‌آموزان قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... اهدای ۱۵ هزار تبلت برای آموزش مجازی دانش‌آموزان کلاس دانش‌آموزان مناطق قرمز مجازی است/زمان کلاس‌های غیرحضوری ۳۰ دقیقه پیشنهادهایی برای فعالیت مدارس در دوران کرونا/ لزوم توجه به "آموزش ترکیبی" دانش‌آموزان واژه های کاربردی مرتبط مدارس غیر دولتی دانش‌آموزان سمپاد پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی ۱ وضعیت بازگشایی مدارس/ ۱۵ شهریور شرایط قرمز باشد هیچ مدرسه ای بازگشایی نمیشود! ۲ انتشار آگهی آزمون استخدامی کشور برای جذب ۴۵ هزار کارمند ۳ یکی از علل مهم مرگ‌ومیر کرونا در کشورمان عدم‌استفاده از "ظرفیتهای طب سنتی" است ۴ گزارش// چرا اجرای طرح "سقف درآمد برای دفاتر اسناد رسمی" مهم است؟ ۵ روز پزشک// امروز هیچ بیماری در سطح کشور برای درمان نیازمند اعزام به خارج از کشور نیست ۶ پساب تصفیه‌خانه بهشت زهرا فاقد ویروس کروناست ۷ آیا فرکانس ۵۰ برابری "اینترنت ۵G" باعث رشد چندبرابری "سرطان و ناباروری" خواهد شد؟! ۸ انتخاب اعضای شورای‌عالی جمعیت هلال احمر مهمترین اخبار اجتماعی روز پزشک// امروز هیچ بیماری در سطح کشور برای درمان نیازمند اعزام به خارج از کشور نیست یکی از علل مهم مرگ‌ومیر کرونا در کشورمان عدم‌استفاده از "ظرفیتهای طب سنتی" است گزارش// چرا اجرای طرح "سقف درآمد برای دفاتر اسناد رسمی" مهم است؟ روز پزشک// ایران سرآمد "جراحی پیوند" در جهان مهمترین اخبار تسنیم روحانی: روز پزشک فرصتی برای تکریم از قهرمانانی است که برای «نجات» هم‌نوعان از «جان» گذشتند یک دیپلمات: رئیس شورای امنیت مجبور نیست پیش‌نویس قطعنامه "ادامه لغو تحریم‌های ایران" را ارائه کند روز پزشک// امروز هیچ بیماری در سطح کشور برای درمان نیازمند اعزام به خارج از کشور نیست نوبخت: شرمنده مردم هستیم/ هنوز به طرح گشایش اقتصادی مدنظر رئیس‌جمهور ورود نکرده‌ایم «اصل ۴۴؛ زشت یا زیبا؟»| میزگرد تسنیم: چرا خصوصی‌سازی در ایران شکست خورد؟ تشکیل پرونده تخلف برای ۲ وزیرِ سابق درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مدارس غیر دولتی دانش آموزان سمپاد مدارس غیر دولتی دانش آموزان سمپاد رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان مدارس غیر دولتی آموزش و پرورش دانش آموز یک دانش آموز مدارس غیر دانش آموزان مدارس سمپاد مدرسه عادی ثبت نامی روز پزشک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۵۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدرسه باید دالان زندگی برای دانش‌آموز باشد / سیاست توسعه متوازن در دستور کار آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر دستگاه تعلیم و تربیت سیاست توسعه متوازن را در پیش گرفته است، به‌نحوی که حدود نیمی از دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم به سمت هنرستان‌ها و رشته‌های فنی و حرفه‌ای رفته‌اند.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و وزارت آموزش و پرورش‌، رضامراد صحرایی با بیان اینکه مدرسه باید دالان زندگی برای دانش‌آموز باشد، اظهار کرد: امروز مدرسه‌ها دارای عملکرد خوبی هستند و اگر در بسیاری از حوزه‌ها پیشرفت کردیم، نتیجه فعالیت و زحمات معلمان در تربیت فرزندان این کشور در مدارس است.

وی درباره چالش‌های موجود در حوزه آموزش و پرورش افزود: کم و کاستی‌هایی نیز وجود دارد و منکر آن نیستیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در حال حاضر دستگاه تعلیم و تربیت سیاست توسعه متوازن را در پیش گرفته است، به‌نحوی که حدود نیمی از دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم به سمت هنرستان‌ها و رشته‌های فنی و حرفه‌ای رفته‌اند که زمینه‌ساز تضمین آینده کشور در بسیاری از حوزه‌ها و رفع مشکل بیکاری در کشور است.

کد خبر 745761

دیگر خبرها

  • عزل معاون متخلف به‌ دلیل تنبیه دانش‌ آموز | عکس
  • عزل معاون متخلف مدرس به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز
  • عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی
  • مدرسه باید دالان زندگی برای دانش‌آموز باشد / سیاست توسعه متوازن در دستور کار آموزش و پرورش
  • آغاز ساخت مدرسه و بهره برداری از ۴ زمین چمن مصنوعی در بهمئی
  • اجرای آموزش «حداقل یک رشته ورزشی برای هر دانش آموز» در مدارس
  • راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در ۳ استان کشور
  • مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور صادر شد
  • معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش: مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان صادر شد
  • راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور