Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران، «درآمد دفاتر ثبت میلیاردی است»، این صحبتی است که همه ما آن را شنیدیم. دفاتری که گاهی اوقات با استفاده از رانت یا هر چیز دیگری چند صد هزار سند را ثبت می‌کنند و از این طریق درآمد‌های هنگفت میلیاردی را به جیب می‌زنند، موضوعی که به گفته برخی کارشناسان دور از ذهن نیست و تعدادی از دفاتر ثبت درآمد‌های میلیاردی دارند و برخی هم درآمدهایشان بسیار کم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از سردفتران اسناد رسمی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره چگونگی ثبت سند در دفترخانه‌ها و درآمد‌هایی که این دفاتر دارند، اظهار کرد: روند ثبت اسناد در دفترخانه‌ها متفاوت است؛ یک دفترخانه در طول یک سال صد‌ها هزار سند ثبت می‌کند، اما یک دفترخانه کمتر از صد سند را ثبت می‌کند.

یکی دیگر از سردفتران اسناد رسمی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اینکه گفته می‌شود درآمد دفاتر ثبت اسناد نجومی است، به تمام دفترخانه‌ها مربوط نمی‌شود و گاهی اوقات برخی از دفترخانه‌ها حتی در اجاره واحد خود هم می‌مانند و از پس پرداخت آن بر نمی‌آیند.

همان طور که گفته شد برخی از سردفتران به واسطه ثبت اسناد با درآمد‌های هنگفتی مواجه هستند و برخی دیگر به دلیل نداشتن مراجعه‌کننده حتی توان پرداخت هزینه‌های ابتدایی‌شان را هم ندارند.

اما به دنبال وقوع این مشکل و عدم رعایت عدالت در توزیع اسناد میان دفترخانه‌ها، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به فکر ایجاد سامانه‌ای  افتاد تا عدالت را برای تمام سردفتران ایجاد کند، این سامانه میزان ثبت اسناد را در طول یک سال در مراکز استان‌ها مشخص می‌کند و بر اساس آن هر دفترخانه مجاز به ثبت تعداد مشخصی از اسناد است.

به دنبال جمع شدن رانت دفترخانه هستیم

ذبیح الله خداییان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ثبت سند در دفترخانه‌ها گفت: ما به دنبال این هستیم تا رانت برخی از دفاتر جمع شود و با تصویب ریاست قوه قضاییه سامانه‌ای طراحی ‌شده که در جهت ساماندهی ارجاع اسناد به دفاتر اسناد رسمی است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: در گذشته برخی از دفاتر ارتباطاتی می‌گرفتند که سبب می‌شد میزان ارجاع به دفاترشان زیاد و مدت ثبت اسناد در آن‌ها طولانی شود و در مقابل برخی از دفاتر هم بیکار بودند، اما سعی کردیم تا به کمک این سامانه توزیع عادلانه اسناد را بین دفاتر داشته باشیم.

وی ادامه داد: با توزیع عادلانه اسناد روند ثبت سرعت بخشیده می‌شود و مانع رانت می‌شویم و درآمد بین دفاتر به صورت عادلانه  تقسیم می‌شود.

خداییان با بیان اینکه هم اکنون این طرح اجرایی شده است، گفت: بر اساس تعداد اسنادی که هر سال در مرکز استان‌ها ارجاع می‌شوند، میانگین دو برابر سال قبل برای سال جدید تعیین می‌شود.

وی افزود: اگر سردفتری به حد میانگین مشخص شده برسد، اسناد به سایر دفاتر ارجاع می‌شوند و آن دفترخانه دیگر حق ثبت اسناد را ندارد و اگر در یک شهرستان تنها یک دفترخانه وجود داشته باشد دیگر حد نصابی تعیین نمی‌شود و به هر میزان که سند باشد، در همان دفترخانه ثبت خواهد شد.

انجام این کار می‌تواند مانع از درآمدزایی‌های بسیار برای برخی از دفترخانه‌ها و همچنین ایجاد مشکلات بسیار برای دفترخانه‌های دیگر شود، لذا به کمک این سامانه که هم اکنون فعال شده است می‌توان میزان ثبت اسناد را در هر یک از دفترخانه‌ها تشخیص داد.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: باشگاه خبرنگاران دفترخانه ها اسناد رسمی ثبت اسناد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۶۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار صد عنوان کتاب در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

مجتبی اخلاقی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره آمار کتاب‌های منتشر شده در حوزه دفاع مقدس و مقاومت گفت: کتاب‌های این حوزه تحقیقی و پژوهشی است و براساس اسناد موجود در مرکز به چاپ رسیده است.

وی افزود: در محور مقاومت هم سه کتاب «معمار حرم» درباره نقش شهید سلیمانی در شکل‌گیری ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات، «سربلند میدان» زندگی‌نامه سرلشکر شهید سیدمحمد حجازی و «روشنای بدر» مستندی روایی از زندگی شهید اسماعیل دقایقی بنیانگذار جبهه مقاومت، در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به چاپ رسیده است.

مدیر انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به نامزدی ۱۳ اثر این مرکز در بیست و یکمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس خاطرنشان کرد: این آثار در بخش کتاب‌های مرجع، خاطره و خاطرات شفاهی در جایزه کتاب سال دفاع مقدس بود که حاصل کار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به همراه انتشارات مرز و بوم وابسته به این مرکزبود.

اخلاقی افزود: کتاب‌های «خاکریز‌های خط مقدم» یک و دو دایرةالمعارف جهاد سازندگی در دفاع مقدس، «محصلان مدرسه عشق» درباره نقش دانش آموزان در دوران دفاع مقدس، «بازسازی خرمشهر» در دوران پس از جنگ تحمیلی، «دستاورد‌های فرماندهان» تحلیل نقش فرماندهان آن دوران و کتاب‌های «روزشمار دفاع مقدس» از جمله آثار منتخب بیست و یکمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس بودند.

دیگر خبرها

  • گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
  • انتشار صد عنوان کتاب در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
  • ساخت ۳۰ پارکینگ جدید در تهران و اخطار سازمان هواپیمایی به دفاتر متخلف
  • از هزینه‌های متفاوت ثبت ازدواج تا اجرای عقد آریایی!
  • خدمات دارالترجمه رسمی در تهران
  • ثبت برنامه ماهانه واحدهای تولیدی الزامی شد
  • توصیه‌های امیرعبداللهیان برای پیگیری اسناد و تفاهمات بین ایران و ترکیه
  • جزییات دوره‌های آموزش تخصصی پذیرفته شدگان آزمون سردفتری سال ۱۴۰۱
  • به جایی در موسیقی رسیدیم که بعضی‌ها با زیر ابرو برداشتن و شلوار پاره درآمد میلیاردی دارند...| مدیران ما برده ستاره‌ها شده‌اند!
  • مادورو دفاتر دیپلماتیک ونزوئلا در اکوادور را تعطیل کرد