Web Analytics Made Easy - Statcounter

پروژه مدرنیزه‌سازی بزرگترین نیروگاه حرارتی کشور به زودی با استفاده از وام روسیه آغاز می‌شود و با توجه به اینکه بازپرداخت آن حداقل ۵ سال به طول می‌انجامد، مالکیت این مجموعه باید در اختیار دولت به عنوان متضمن وام باشد.

به گزارش ایسنا، نیروگاه رامین اهواز بزرگترین نیروگاه‌ حرارتی  کشور است که در اختیار دولت و وزارت نیرو بوده و نقش‌ به سزایی در تامین برق استان خوزستان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۴۰ درصد انرژی تولیدی در استان خوزستان توسط نیروگاه رامین انجام می‌شود؛‌ از اوایل سال ۱۳۹۵ برنامه مدرنیزه‌سازی این نیروگاه بزرگ در دستور کار طرح‌های بازتوانی شرکت برق حرارتی قرار گرفته است و مقرر شده پروژه با استفاده از وام دولتی روسیه توسط کنسرسیومی از پیمانکاران داخلی و خارجی که دارای تجربه کافی در زمینه تعمیرات نیروگاهی هستند انجام شود.

مجری طرح‌ بازتوانی نیروگاه‌ رامین با اشاره به طرح اخباری مبنی بر واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی، گفته است: طرح چنین مسئله‌ای اساسا اشتباه است و چنین اقدامی به هیچ عنوان نمی‌تواند در دستور کار قرار بگیرد؛ زمانی که دولت جمهوری اسلامی ایران وام خارجی به منظور مدرنیزه‌سازی یک نیروگاه دریافت می‌کند بایستی به عنوان متضمن وام مالک آن نیروگاه باشد. با این وجود چگونه ممکن است چنین نیروگاهی که وام پروژه آن از سوی دولت تضمین شده به بخش خصوصی واگذار شود.

طبق اطلاعات شرکت حرارتی برق، علیرضا نصرالهیبا تاکید بر اینکه پروژه مدرنیزه‌سازی نیروگاه رامین با استفاده از وام دولتی روسیه در سال ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد، گفت:‌ بر این اساس نه تنها واگذاری این نیروگاه به بخش خصوصی صحت ندارد بلکه سرمایه‌گذاری کلانی از سوی دولت برای این پروژه انجام خواهد شد و همکاران این نیروگاه نگران طرح چنین مسائلی نباشند.

مجری طرح‌ نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی شرکت تولید نیروی برق حرارتی ادامه داد:‌ در راستای اجرای این طرح ۶ واحد نیروگاه به صورت کامل با تجهیزات مدرن نیروگاهی تعویض شده و راندمان مجموعه به روزهای ابتدایی خود نزدیک خواهد شد.

نصرالهی با اشاره به اینکه تمامی تجهیزات نیروگاه با سیستم‌های مدرن جابجا خواهد شد، تاکید کرد:‌ با اجرای این پروژه در هر واحد نیروگاه رامین بین ۲۳ تا ۳۰ مگاوات افزایش توان تولید خواهیم داشت و به شکل چشم‌گیری میزان مصرف آب نیروگاه و برداشت از رودخانه کارون کاهش پیدا خواهد کرد.

مجری طرح‌ نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی شرکت تولید نیروی برق حرارتی اظهار امیدواری کرد که شهریورماه امسال پس از تشکیل کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه شاهد ابلاغ رسمی اعطای وام و شروع قراردادی این پروژه باشیم.

وی با تاکید بر اینکه این پروژه نخستین طرح مدرنیزه‌سازی نیروگاه‌های کشور است، ادامه داد:‌ پیش از این مقرر شده بود از محل وام دولت ژاپن چنین پروژه‌ای در نیروگاه‌های شهیدرجایی و مفتح انجام شود که بنا به دلایلی تخصیص وام موردنظر متوقف شود؛ ولی در پروژه نیروگاه رامین این نگرانی وجود ندارد و در این ارتباط همکاری بسیار خوبی توسط مجموعه دولت و سازمان‌های ذیربط همچون وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه وجود دارد.

نصرالهی با تاکید بر اینکه شرکت برق حرارتی نیز سرمایه‌گذاری کلانی در این نیروگاه خواهد کرد، ادامه داد:‌ براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس اف ویس با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون یورویی دولت در ضلع غربی نیروگاه بخاری رامین اهواز احداث خواهد شد.

مجری طرح‌ نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی شرکت تولید نیروی برق حرارتی خاطرنشان کرد:‌ برق تولیدی از توربین‌های گازی این نیروگاه ۹۰۶ مگاواتی نیز در سال ۱۴۰۱ وارد مدار خواهد شد تا فرصت مناسبی برای از مدار خارج کردن تک تک واحدهای قدیمی این نیروگاه ایجاد شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نیروگاه برق حرارتی نیروگاه رامین مدرنیزه سازی سیکل ترکیبی برق حرارتی خواهد شد مجری طرح وام دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۸۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات ابرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» در سریلانکا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، «ملک پور» با اشاره به احداث مگاپروژه سد و نیروگاه در سریلانکا گفت: علیرغم بارش‌های سیل آسا در کشور سریلانکا برخی مناطق این کشور نسبتا کم بارش و خشک است و دولت سریلانکا برای توسعه بخش کشاورزی پروژه‌ای را تعریف کرد و به دلیل اعتمادی که به توان فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی داشت این پروژه را به مجری ایرانی محول کرد.

وی افزود: تمام مراحل طراحی، ساخت، راه اندازی و بهره برداری این طرح توسط مهندسان ایرانی انجام شده است و امروز با حضور مقامات ارشد دو کشور افتتاح شد.

ملک پور بیان کرد: طرح چندمنظوره اومااویا مجموعه‌ای از سازه‌های مختلف شامل دو سد بتنی غللطکی به همراه یک تونل به طول تقریبا چهار کیلومتر که دو سد را به یکدیگر متصل می‌کند و حوضه آبریز اول از طریق تونل چهارکیلومتری به حوضه آبریز بعدی منتقل می‌شود و پس از جمع آوری آب این دو حوضه توسط یک تونل به طول بیش از ۱۵ کیلومتر به یک شفت فشار (تونل عمودی) به این سازه منتقل می‌شود این سازه یکی از شاهکار‌های مهندسی و در نوع خود منحصر به فرد است.

مدیر اجرایی طرح چندمنظوره اومااویا تصریح کرد: این تول عمودی یا شفت وظیفه ایجاد فشار لازم برای چرخش توربین‌های نیروگاه این طرح را به عهده دارد. این پروژه، نیروگاه زیرزمینی در عمق ۷۵۰ متری زمین در خودش جای داده که با دو واحد توربین پلتون توان تولید ۱۲۰ مگاوات انرژی را دارد و در ادامه هم با یک تونل چهار کیلومتری آبی که انرژی برق از آن گرفته شده است به سد پایین دست و از طریق شبکه‌های آبیاری به پنج هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی منتقل و موجب رونق اقتصادی در کشور سریلانکا می‌شود.

وی با اشاره به شاخص‌های مهم این پروژه چند منظوره اومااویا گفت: این طرح یکی از بزرگترین خدمات فنی - مهندسی کشورمان است و ارزش این پروژه به نیم میلیارد دلار است که دولت سریلانکا به شرکت‌های ایرانی اعتماد کرد و به پاس این اعتماد امروز شاهد افتتاح این دستاورد مهم و اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی ایران در اقصی نقاط جهان هستیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • خبرگزاری دولت: سریلانکایی‌ها به رئیسی لقب «شیر خاورمیانه» را داده‌اند
  • پروژه‌های آماده‌سازی اراضی ۱.۵ میلیون واحد مسکونی در کشور آغاز شد
  • جزئیات ابرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» در سریلانکا
  • عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است
  • خاندوزی: عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است
  • آخرین تحولات اوکراین | آغاز مذاکرات کی‌یف با آمریکا برای بومی سازی تولید پدافند هوایی
  • رکورد تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی کشور شکسته می‌شود
  • اتمام تعمیرات ۱۰۵هزار مگاوات نیروگاهی در نیمه اردیبهشت
  • تأکید وزیر کشور برای زمینه سازی مشارکت مردم در سرمایه گذاری
  • چرا رهبر انقلاب اصرار بر مردمی سازی اقتصاد دارند؟ / مزایای واگذاری مدیریت به بخش خصوصی چیست؟