Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون حدود ۳۰ درصد از یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است. امیدواریم بقیه این اعتبار را دریافت کنیم.

به گزارش «تابناک»، سید کامل تقوی نژاد در نشست آنلاین خبری با اصحاب رسانه گفت: ۱۹۲۱ پروژه بهداشتی و درمانی از آغاز هفته دولت تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری می‌رسد که در این پویش، در هفته جاری ۱۶۴ پروژه بهداشتی و درمانی به نام ۱۶۴ شهید مدافع سلامت آغاز به کار خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از هفته دولت تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ نیز به عنوان سالگرد تثبیت نظام جمهوری اسلامی ایران، ۱۴۰۰ پروژه در کشور به بهره برداری می‌رسد. بعد از ۱۲ فروردین نیز حدود ۳۵۷ پروژه دیگر بهره برداری می‌شود.

وی ادامه داد: با تلاش‌هایی که برای ارتقای نظام سلامت انجام شده، موفق شدیم در طول دولت یازدهم و دوازدهم، حدود ۳۶ هزار تخت را در قالب طرح احداث و توسعه تخت‌های بیمارستانی و طرح تحول سلامت به بهره برداری برسانیم که از این میزان ۵۸۵ بیمارستان فعال، ارتقای هتلینگ داشتند. بهره برداری از ۷۴۸۰ پروژه بهداشتی با زیربنای یک میلیون و ۱۷۰ هزار مترمربع و بازسازی ۱۷ هزار واحد بهداشتی فرسوده انجام شد.

معاون وزیر بهداشت گفت: در طرح استفاده مطلوب مردم از خدمات بهداشتی و درمانی، این هزار و ۹۲۱ پروژه با اعتباری نزدیک به ۱۶ میلیارد تومان، ۸ هزار میلیارد تومان برای تکمیل و تجهیز این پروژه‌ها در دستور کار است. بخش عمده این اعتبارات تامین شده است تا این پروژه‌ها در وقت مقرر و طبق برنامه بهره برداری کنیم. در این مدت تلاش شد علاوه بر کار‌های عمرانی و تقویت زیرساخت‌های نظام سلامت، به همکاران نیز توجه کرده و نیروی انسانی را تقویت کنیم. نتیجه آزمونی که در آبان ۹۸ برگزار شد، در اسفند اعلام شد و حدود ۱۰ هزار نفر از نیرو‌های تازه نفس در رشته‌های مختلف که ۴ هزار و ۵۰۰ پرستار بودند و تا پایان خرداد این افراد در مراکز مختلف به کار گرفته شدند.

وی بیان کرد: ۲۲۸۴ نفر را طی دو هفته گذشته به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم و داوطلبان ثبت نام خود را انجام دادند و در روز‌های آتی در آزمون شرکت می‌کنند. سه هزار نفر باقی مانده افرادی که در آبان سال گذشته آزمون دادند نیز با سازمان برنامه و بودجه هماهنگ کردیم و در آینده نزدیک در خدمت مردم خواهند بود.

تقوی نژاد افزود: همچنین مجوز به کارگیری و استخدام هفت هزار نفر نیرو را از سازمان برنامه و بودجه دریافت کردیم که این افراد طی آزمونی که اعلام می‌شود هم در خدمت نظام سلامت خواهند بود. قولی که وزیر بهداشت در دیدار با مقام معظم رهبری مبنی بر جداسازی کارانه از اضافه کار داده‌اند نیز محقق شد.
وضعیت کارانه پزشکان و پرستاران
وی درباره کارانه پزشکان و پرستاران هم اظهار کرد: میزان مطالبات کارانه پزشکان و پرستاران از ۲۴ ماه به کمتر از ۱۰ ماه رسیده است. از نظر تامین اعتبار و هماهنگی با سازمان‌های بیمه‌ای و تقویت درآمد بیمارستان‌ها این اتفاقات افتاده و در این زمینه تلاش‌های دیگری هم در دست اقدام است.

معاون توسعه وزارت بهداشت اظهار کرد: ۳۷۰ بخش ویژه نیز ایجاد شده است. با توسعه این بخش‌های ویژه، تعداد تخت‌های ویژه در کشور دو برابر شده است. اگر اتفاق مهمی در زمینه کنترل بیماری کووید ۱۹ شاهد هستیم به خاطر همین فراهم شدن زیرساخت‌هاست. همچنین ۲۶۲ بلوک زایمانی ایجاد شده است. ۱۸۳ کلینیک ویژه هم بهره برداری شده است. حدود ۱۰۰ طرح اورژانس، ۹۷ مرکز بیماری‌های خاص و سرطان در کشور اضافه شده است. آنچه امروز از نظر مراکز بیمارستانی در اختیار داریم، یک سوم آن در همین دولت ایجاد شده است.

وی افزود: همچنین نرخ فرسودگی تخت‌های بیمارستانی از ۵۷ درصد به ۴۳ درصد کاهش یافته است. پویش راه سلامت نیز تا پایان دولت همراه مردم خواهد بود. ۹۶ بیمارستان در این زمان به بهره برداری می‌رسد که ۱۱ هزار و ۳۵۵ تخت دارند.
بیمارستان سازی در دستور کار است
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی گفت: دولت در نقاط مختلف کشور، بیمارستان سازی را در دستور کار قرار داده است. گسترش این خدمات و رسیدگی به نیاز‌های جامعه در دستور کار قرار دارد.

وی بیان کرد: در مواجهه با کرونا با توجه به راهبرد‌های مختلفی که وجود داشت، رعایت فاصله گذاری و استفاده از ماسک و پروتکل‌های بهداشتی را در دستور کار داشتیم، اما باید بحث آماده سازی و تجهیز بیمارستان‌ها برای پذیرش بیماران کرونایی و تقویت زیرساخت‌ها را هم مد نظر داشته باشیم.

تقوی نژاد اظهار کرد: از ابتدای شیوع کرونا موفق شدیم ۱۰ هزار نفر نیروی انسانی را اضافه کنیم. از نیمه دوم سال گذشته تاکنون مجوز به کارگیری ۲۲ هزار و ۲۸۴ نیرو را به دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کردیم. مجوز برای تمدید نیرو‌های طرحی هم به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

وی بیان کرد: بعد از شیوع کرونا درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها تا ۷۰ درصد کاهش یافت. به دلیل کاهش درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها، باید بدانیم که اعتبار بیمارستان‌ها صرف تقویت زیرساخت‌ها و حقوق پرسنل قراردادی و شرکتی می‌شود و وقتی درآمد کاهش می‌یابد، در این زمینه مشکلاتی ایجاد می‌شود.
۳۰ درصد از یک میلیارد یورو دریافت شده است
تقوی نژاد گفت: تاکنون حدود ۳۰ درصد از یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است. امیدواریم بقیه این اعتبار را دریافت کنیم. حدود هزار میلیارد تومان از اعتبارات مورد نیاز طرح‌های بیمارستانی که تا پایان دولت باید به بهره برداری برسد هم از محل این اعتبار در نظر گرفته شده است. برای تامین اکسیژن ساز و لباس‌های محافظت فردی و مشکلات سرمایشی بیمارستان‌ها نیاز به این اعتبارات داریم.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت گفت: تعداد پروژه‌هایی که در یک سال گذشته به بهره برداری رسیده، ۴۵ بیمارستان با حدود ۶ هزار و ۳۸۹ تخت از هفته دولت سال گذشته تاکنون داشتیم. ۱۵ پروژه بلوک زایمانی، ۳۲ طرح اورژانس، ۱۲ طرح کلینیک ویژه و ۵۵۰ پروژه به عنوان پروژه‌های بهداشتی در سراسر کشور به بهره برداری رسیده است.

تقوی نژاد گفت: حدود ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل یک میلیارد یورو دریافت کردیم. ۲۰۰ میلیون یورو دیگر نیز اجازه داده شده که ریال آن از طرف بانک مرکزی تامین شود. البته درخواست شده که بقیه اعتبار یک جا در اختیار قرار بگیرد که رییس جمهوری نیز دستور داده‌اند.

وی افزود: یازده برنامه اساسی با سازمان برنامه و بودجه تفاهم شد که در زمینه حفاظت فردی در بخش درمان، بهداشت، توسعه بیمارستان‌ها، تجهیزات مورد نیاز در بخش درمان از این جمله است.
با بی عدالتی در پرداخت کارانه پرستاران برخورد می‌کنیم
معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: در سه مرحله اعتباراتی برای پرستاران دریافت شده است. این اعتبارات در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفت. پرداخت ۳۸ هزار تومان برای کارانه پرستاران که اتفاق افتاده را تقبیح کردیم. این کم لطفی بود. در این زمینه کارگروهی تشکیل شده تا تبعیض و بی عدالتی اتفاق نیفتد. با این تبعیض و بی عدالتی برخورد خواهیم کرد. البته اضافه کار از کارانه جدا شده و وضعیت حقوق پرسنل ۵۰ درصد ترمیم شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته همین موقع به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کردم که گفتند ۲۴ ماه کارانه طلب دارند. این میزان در حال حاضر به کمتر از ۱۰ ماه کاهش یافته است.

تقوی نژاد در پاسخ به سوالی درباره پرستاران با قرارداد ۸۹ روزه اظهار کرد: این موضوع یک مجوز ویژه بود که در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی با توجه به تعداد بیماران انجام شد. این مجوز مقطعی و قرار بود افرادی که داوطلب هستند و حتی بازنشسته‌ها مراجعه کنند. مشکلی که وجود داشت این بود که برخورد یکسان با این موضوع انجام نشد. در دانشگاهی با این موضوع مواجه شدیم که تعداد این افراد حتی از تعداد بیماران کرونایی استان بیشتر شد. با رایزنی‌های انجام شده، تعداد بسیار کمی از دانشگاه‌ها تا دو هفته قبل هم مشکل داشتند که یکی از این استان‌ها گیلان بود.

وی ادامه داد: تعداد زیادی از مردم گیلان به ویروس کرونا مبتلا شده بودند. از محل اعتبارات در اختیار برای بیماری کرونا، بالاترین اعتبار به استان گیلان پرداخت شد. در شرایطی که هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به دانشگاه‌ها داده شد، ۲۰۰ میلیارد تومان به گیلان داده شد.

معاون وزیر بهداشت گفت: جلسه‌ای با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان داشتیم و تصمیم‌هایی اتخاذ شد. تعداد اندکی از این پرستاران تعیین تکلیف نشده بودند که باز هم پیگیری می‌کنیم.
نظام پرداخت پرستاران در حال اصلاح است
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال دیگری در زمینه عدم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اظهار کرد: درآمد‌های بیمارستانی جزء فنی و حرفه‌ای است. جزء حرفه‌ای باید به پزشک و پرستار برسد. پزشک به عنوان نقطه اصلی ایجاد درآمد و پرستار به عنوان شخصی که بیشترین خدمات را ارائه می‌کند دارای منافع مشترک هستند. هر میزان که به درآمد پرستار اضافه شود، باید از درآمد سایر بخش‌ها کم شود. علاقه‌ای نداریم که بین این دو قشر مشکلی پیش بیاید. درخواست اصلی پرستاران، تغییر نظام پرداخت قاصدک بود که اصلاح شده است.

وی افزود: بقیه بخش‌های نظام پرداخت پرستاران هم در حال اصلاح است. در سه استان به صورت آزمایشی اجرایی می‌شود و حتی نظام نرم افزاری پرداخت هم تغییر خواهد کرد و جایگزین قاصدک می‌شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: این طرح‌ها بار مالی خاص خودشان را دارند که در این زمینه با سازمان برنامه و بودجه هم صحبت شده است. امسال حدود ۸۵۰۰ میلیارد تومان بار مالی افزایش حقوق بوده است. با توجه به این‌که اعتبارات در سال گذشته تصویب شده و دولت نمی‌تواند بیش از ۱۱۰ درصد تخصیص به دستگاه‌ها بدهد، باید پیشنهاداتی در این زمینه برای سال آینده تنظیم شود.
پروژه‌های بهداشت و درمان تهران در اولویت قرار دارد
وی درباره وضعیت مراکز درمانی حاشیه شهر تهران نیز بیان کرد: برخی فکر می‌کنند از نظر خدمات درمانی در تهران برخوردارتر از نقاط دیگر کشور است. این تصور اولیه است و نیاز به تحقیق دارد. پروژه‌های تهران مثل مهدی کلینیک با هزار تخت در اولویت قرار گرفته و امیدواریم امسال و سال آینده به بهره برداری برسد. وزیر بهداشت نیز دستور داد که به صورت هفتگی از این پروژه‌ها بازدید شود. وضعیت بیمارستان‌های شهر‌های اطراف تهران تا یک سال آینده وضعیت خوبی خواهند داشت.

تقوی نژاد درباره مراکز درمانی غیر ایمن در تهران اظهار کرد: یک بخش از این مراکز مربوط به بخش دولتی می‌شود. هر سال یک گردهمایی با نخبگان بخش عمرانی داشتیم. استاندارد‌های کافی برای ایمن کردن پروژه‌های بخش دولتی تعریف شده است. عمده پروژه‌ها مقاوم سازی شده است. در حال حاضر بیمارستانی در تهران داریم که حدود ۶۰ تا ۷۰ سال سابقه دارد. یک ماه پیش با رییس بیمارستان مربوطه ملاقات کردم و تیم فنی اعزام شد و به این نتیجه رسیدیم که ایمنی ندارد. زمین این بیمارستان کافی نیست و با شهرداری صحبت کردیم تا زمین کافی در نظر گرفته شود. حتی بحث جابه‌جایی بیمارستان هم مطرح شده است.

وی ادامه داد: در بخش خصوصی نیز استاندارد‌ها تامین شده و در این زمینه معاونت درمان بحث ایمنی را در دستور کار دارد.
معاون وزیر بهداشت گفت: هیچ شخصی با PCR مثبت حق ندارد در محل کار حاضر شود. این افراد باید در منزل یا قرنطینه استراحت کرده یا دوره درمانی را طی کنند. اگر به کسی اجبار شده که با PCR مثبت در محل کار حاضر شود، غیرقانونی است و حتما با آن برخورد می‌شود. وزیر بهداشت هم بار‌ها دستور داده است که نه کارمند و نه مراجعه کننده مشکوک به بیماری حق ورود به وزارت بهداشت را هم ندارد.
تامین دارو و درمان در مراکز دولتی رایگان است
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت اظهار کرد: تامین دارو و درمان بیماران در مراکز دولتی و تشخیص اولیه در غربالگری رایگان است و کسی الزام به پرداخت هزینه ندارد.

وی بیان کرد: بر خلاف ظاهر، شهر‌های بزرگ در زمینه مراکز درمانی نیاز به توجه بیشتر دارند. به طور متوسط قرار بر این است که ۱.۷ تخت به ازای هر هزار نفر را برای کل کشور در نظر بگیریم. تخت‌های هر استانی که از این ضریب کمتر باشد در اولویت قرار دارد.

تقوی نژاد افزود: خیرین در ایام کرونا برای تامین وسایل حفاظت فردی و مواد بهداشتی مثل ضد عفونی کننده‌ها کمک‌های فراوانی کردند. همچنین در بخش‌های مختلف از جمله تهیه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی در نقاط مختلف کشور فعالیت بسیار خوبی داشتند. ساخت ۷ هزار و ۹۰۰ پروژه بهداشتی با کمک خیرین و مسئولان استانی انجام شده که ۵۰ درصد اعتبارات توسط وزارت بهداشت و بقیه توسط خیرین تامین شده است.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت گفت: به طور مثال بیمارستانی در تبریز در حال ساخت است که توسط خیرین ساخته شده و حتی بیمارستان مهدی کلینیک تهران را هم خیرین آغاز کردند.

تکمیل می‌شود...

منبع: تابناک

کلیدواژه: کنکور 99 مکانیسم ماشه مارک ویلموتس قطعنامه 2231 روز پزشک ویروس کرونا قرارداد 89 روزه تخت ویژه کنکور 99 مکانیسم ماشه مارک ویلموتس قطعنامه 2231 روز پزشک منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت معاون توسعه مدیریت معاون وزیر بهداشت گفت سازمان برنامه و بودجه یک میلیارد یورو بهره برداری بهره برداری پروژه بهداشتی میلیارد تومان دانشگاه ها بیمارستان ها دستور کار زیرساخت ها علوم پزشکی سال گذشته تقوی نژاد انجام شد پروژه ها هزار نفر تا پایان بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۸۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی وضعیت صید و صیادی و بهره برداری از آبزیان دریاچه سد ارس

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  در این جلسه راهکارهای حفاظت از ذخایر و پیشگیری از فعالیت های صید و صیادی غیر مجاز با حضور فرماندار، مدیر جهاد کشاورزی و رئیس اداره شیلات شهرستان پلدشت و هیات مدیره تعاونی های ۱۸ و ۱۹ صیادی سد ارس، بررسی شد.

  همچنین در این جلسه ظرفیت های آبزی پروری و بهره برداری اصولی از آبزیان دریاچه سد ارس به عنوان یک منبع آبی مطرح و ارزشمند شیلاتی در کشور و راهکارهای مبارزه با صید غیر مجاز و روشهای کنترل عرضه آبزیان صید شده و نحوه همکاری و اقدامات مشترک بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

دیگر خبرها

  • ۴۲۴ پروژه آموزشی در سیستان و بلوچستان به بهره برداری رسید
  • بررسی وضعیت صید و صیادی و بهره برداری از آبزیان دریاچه سد ارس
  • ۱۳ پروژه ملی استان اردبیل در اولویت تکمیل است
  • انجام بیش از ۲۷۰ پروژه انکشافی در پروان
  • بازدید وزیر بهداشت از اورژانس عوارضی قم تهران و یک مجتمع بیمارستانی
  • بهره‌برداری از ۶ پروژه عظیم عمرانی ورزشی در استان اردبیل
  • نیم‌نگاه یوونتوس به وضعیت وندل، دفاع چپ تیم ملی برزیل و پورتو
  • ◄ کدام مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  • بهره‌برداری از پروژه روشنایی ناژوان با ۱۵ میلیارد ریال اعتبار
  • ◄ بهره برداری از دو پروژه آزادراهی در سال جاری