Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-25@07:06:28 GMT

خدمات پزشک طالقانی در دیار کوچک جنگلی

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۴۹۵۴۳

خدمات پزشک طالقانی در دیار کوچک جنگلی

به بهانه روز پزشک اشاره ای هر چند مختصر به خدمات پزشکی سردار دکتر ابراهیم حشمت طالقانی پسر میرزا عباسقلی حشمت الاطبا از طبیبان حاذق طالقانی در لاهیجان، یار و همراه سردار شهید میرزا کوچک خان جنگلی، که از اولین تحصیل کردگان رشته پزشکی دارالفنون است، خواهیم داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا شاه حسینی کارشناس ارشد مدیریت اجرایی و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ نواحی شمال ایران، در یادداشت اختصاصی  برای"تیتریک"، نوشت: طالقان به دارا بودن مردمان باسواد و تحصیلکرده در علوم مختلف از دیرباز معروف بوده است، سرزمینی که افتخارات بسیاری دارد و در حوزه های مختلف علمی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به بهانه  گرامیداشت روز پزشک اشاره ای هر چند مختصر به خدمات پزشکی سردار دکتر ابراهیم حشمت طالقانی پسر میرزا عباسقلی حشمت الاطبا از طبیبان حاذق طالقانی در لاهیجان، یار و همراه سردار شهید میرزا کوچک خان جنگلی، که از اولین تحصیل کردگان رشته  پزشکی دارالفنون است خواهیم داشت.

دکتر حشمت طالقانی حاکم نظامی شرق گیلان در دوره قیام میرزا کوچک خان جنگلی بر علیه استبداد و استعمار، جدای از خدمات زیر بنایی و عمرانی ویژه، از جمله راهسازی در منطقه گیلان در تجهیز بیمارستان گوراب زرمیخ یکی از مهمترین پایگاه های نظامی غرب گیلان در دوره  نهضت جنگل نقش اساسی داشت، وی که به عنوان نماینده جنگلی ها در تهران از ارتباط خوبی با مستوفی الممالک رئیس وقت دولت برخوردار بود، در این امر مهم نقش تاثیر گذاری داشت، وی طبیبی حاذق در گیلان، مازندران، لشت نشا و لاهیجان بود.

محمدعلی صفاری لاهیجانی که در آن دوران با دکتر حشمت طالقانی حشر و نشر داشت در یادداشت‌های خود ذکر می‌کند "به یاد دارم خودم دچار مالاریا شدم و دکتر حشمت «کنین» را با مخلوط آبلیمو تجویز کردند و معالجه شدم، احسان‌الله خان و حسین الله خان که از فعالان سیاسی تهران بودند چون تحت تعقیب دولت بودند (دولت میرزا حسن خان وثوق الدوله) به خانۀ ما در لاهیجان می‌آمدند و مدتی در کنار ما پنهانی زندگی می‌کردند، اتفاقا در همان زمان حسین خان به بیماری جرب مبتلا می‌شود و دکتر حشمت هم که در منزل ایشان بوده وی را معالجه می‌کند و این معالجه و آشنایی، راه را برای بیشتر شدن فعالیت‌های دکتر حشمت باز می‌کند"

از جمله اتفاقات دیگر زخمی شدن میرزا کوچک خان جنگلی در درگیری با قوای قزاق روس در شهر رشت بود که منجر به آسیب جدی به پای میرزا کوچک خان جنگلی شد، میرزا که پس از دوران مشروطه تبعید شده بود پس از بازگشت به شهر رشت در جریان درگیری قوای قزاق روس با رضا آجان یکی از پاسبانان دولت، از ناحیه پا زخمی و مورد اصابت گلوله قرار گرفت، میرزا پس از گریز از این ماجرا همراه با رضا آجان و یک افسر اتریشی به نام جوزف برای مداوا به نزد دکتر حشمت طالقانی در لاهیجان رفت. درد ناشی از این اصابت گلوله گاها همراه میرزا بود.

روز پزشک بر تمامی پزشکان، این مجاهدان نبرد با بیماری کرونا ویروس که عاشقانه مرهمی بر دردهای جامعه امروز ما هستند گرامی باد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: میرزا کوچک خان جنگلی دکتر حشمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۹۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف زمین‌های دولتی در شهرستان لاهیجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ یاسر هادی پور افزود: با گزارشی مبنی بر تصرف زمین‌های دولتی متعلق به شرکت آب منطقه‌ای گیلان در روستای شکاکم شهرستان لاهیجان و طرح شکایت علیه متصرفان، کارشناسان منابع آب شهرستان با همراهی نیروی انتظامی به منطقه اعزام شدند.

وی افزود: با اجرای حکم قضایی ، ۲ و یک دهم هکتار زمین دولتی در این روستا به ارزش ۳ میلیارد تومان از ۷ متصرف باز پس گرفته شد.

مدیر دفتر حقوقی شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه متصرفان این زمین را با چپر و نرده‌های چوبی محصور کرده بودند، گفت: متصرفان در این قطعه زمین صیفی جات، خیار، گوجه و سبزیجات کاشته بودند که آثار تصرف با یک دستگاه بیل زنجیری جمع آوری شده و این زمین به حالت اولیه بازگردانده شد.

دیگر خبرها

  • آغاز واکسیناسیون حجاج البرزی
  • گشایش دو پایگاه سلامت در کیش
  • ۸ مصدوم در پی ۳ حادثه آتش‌سوزی در اهواز
  • طراوت باران بهاری در دیار هگمتانه
  • داشتن برنامه عالمانه برای اقتصاد دریامحور ضروری است
  • گفت و شنود/ بابا نداشت!
  • ارائه خدمات درمانی رایگان به مناسبت هفته سلامت
  • گرامیداشت مدیر عامل فقید مجمع خیرین سلامت خراسان رضوی
  • طالقانی:کاراستقلال خوزستان صحیح نبود؛برای‌شان بحران می‌سازند
  • رفع تصرف زمین‌های دولتی در شهرستان لاهیجان