Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@08:19:12 GMT

خداحافظی پسران مازندرانی با کنکور

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۴۹۹۶۱

خداحافظی پسران مازندرانی با کنکور

به گزارش خبرنگار ایرنا، این روزها تقریبا تمامی نهادهای آموزشی و مرتبط مشغول برگزاری کنکور بودند و امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا پای نهادهای سلامت نیز به برگزاری کنکور باز شد. در تلاطم برگزاری کنکور سراسری در استان مازندران یک موضوع از چشم همه دور مانده است و آن عدم افزایش تعداد داوطلبان مازندرانی در کنکور امسال بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا بر آمارها ، امسال حدود یک میلیون و ۳۹۱ هزار داوطلب در کنکور سراسری شرکت کردند در حالی که سال گذشته این عدد یک میلیون و ۱۱۸ هزار نفر بود که نشان از رشد تقریبی ۲۴ درصدی دارد ، اما در مازندران برخلاف دیگر نقاط کشور که رشد صعودی در تعداد داوطلبان را دنبال می کنند این جریان به گونه ای دیگر رقم خورده است.
بنابر گزارش رسمی آموزش و پرورش و سازمان سنجش امسال ۵۰ هزار و ۱۰۰ نفر در مازندران در تمامی رشته ها روی صندلی های آزمون سراسری کنکور نشستند ، در حالی که سال گذشته مازندران ۴۹ هزار شرکت کننده در کنکور سراسری داشت. 
رشد ۲.۲ درصدی تعداد داوطلبان آزمون کنکور امسال در مازندران در شرایطی رقم خورده است که تعداد شرکت کنندگان کنکور سراسری این استان در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ رشد ۱۴ درصدی داشت.

علاوه بر این تعداد پشت کنکوری های استان نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است و عدد ثابت ۲۵ هزار نفر را نشان می‌دهد. از طرف دیگر نیز تغییر محسوسی در تعداد دانش‌آموزان فارغ التحصیل پایه دوازدهم به عنوان آخرین سال تحصیلی متوسطه دیده نمی‌شود. 
اکنون پرسش این است که چه اتفاقی در استان مازندران رخ داده که سبب ثابت ماندن تقریبی و یکباره تعداد داوطلبان کنکور سراسری شده است؟ 

دلسردی از کنکور

نگاه به اعدادی که تا کنون گفته شد چندین فرضیه را به ذهن متبادر می کند که نخستین آن خروج دانش‌آموزان مازندران از گردونه و ماراتن کنکور پس از پایان سال تحصیلی است. اگر اینچنین باشد ، تنها تفسیر آن دلسردی محصلان استان از ورود به دانشگاه را نشان می‌دهد. 
معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عدم افزایش تعداد داوطلبان مازندرانی کنکور گواه از اتفاقی مثبت در میان جوانان استان است زیرا به نظر می رسد دانش آموزان استان دیگر سرنوشت خود را به کنکور گره نمی زنند. 
اسفندیار نظری افزود : در سال های اخیر دانش‌آموزان پس از فارغ‌التحصیلی به رشته های مهارتی مراجعه و وارد بازار کار می‌شدند تا زندگی خود را در پشت دروازه کنکور تلف نکنند. 
وی ادامه داد: نسل جدید بیشتر گرایش به فعالیت اقتصادی دارند تا اینکه زمان زیادی را برای قبولی در دانشگاه صرف کنند.

اگر چه افزایش بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی مازندران در سال‌های اخیر که جای بحث در جای خود دارد، این فرضیه را توجیه پذیرتر می کند ، اما اگر این فرضیه را صحیح بدانیم و قبول کنیم که شاهد ورود دانش‌آموزان به بازار کار پس از پایان دوره مدرسه هستیم ، باید به این پرسش پاسخ دهیم که پس چرا تعداد پشت کنکوری هایی که از سال گذشته از صف قبولی به دانشگاه جا ماندند ، کم نشده است؟

شکاف بین نسلی در کنکور

یک مشاور تحصیلی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر شاهد شکاف بین نسلی در استان مازندران هستیم که نگاه سنتی به کنکور را ملغی می کند و نگاه جدیدی را نوید می دهد.  
علی پیشنماززاده افزود : متاسفانه آنهایی که در پشت سد کنکور متوقف شده‌اند به دلیل نگاه سنتی به دانشگاه سعی در قبولی برای دانشگاه های دولتی دارند و بهای این آن را هم با سال ها انتظار پشت کنکور می پردازند ،  اما نسل جدید سرنوشت خود را در کفه ترازوی کنکور و قبولی در دانشگاه دولتی قرار نمی دهد و به کنکور فقط به عنوان یک رویداد گذرا نگاه کرده و سعی می کند به هر شکلی از این رویداد عبور کند. 
این مشاور تحصیلی اظهار داشت: نسل جدید که دقیقا در حال حاضر شاهد اختلاف نظر آنها با نسل گذشته هستیم، معتقد است که یا باید وارد بازار کار شد و یا اینکه با ورود به دانشگاه های خصوصی و مراکز آزاد از سد مدرک تحصیلی گذشت و وقت را برای قبولی در دانشگاه دولتی هدر نداد. 
پیشنماززاده تجربه دوستان و آشنایان قبول شده در دانشگاه دولتی و عاقبت بی فایده آن را نیز را در تفاوت نگرش نسل جدید موثر دانست و گفت : نسل جدید نمی خواهد همچون برادران و خواهران یا دیگر بستگان عمرش را پای ورود به دانشگاه دولتی صرف کند در حالی که خروجی آن ارتباطی با بازار کار ندارد. 

وی به ارتقای سطح آگاهی و هزینه و فایده در میان دانش آموزان مازندرانی اشاره کرد و گفت : به همین دلیل است که در استان مازندران نسبت به دیگر نقاط استان دیگر شاهد افزایش تعداد پشت کنکوری ها نیستیم. 

جایگزینی پسران به جای دختران پشت دروازه کنکور

گذشته از عواملی که در بالا مطرح شد گویا علت دیگری نیز برای کشیده شدن ترمز تعداد پشت کنکوری ها در مازندران وجود دارد و آن هم ورود پسران به بازار کار است . 
طبق آمارها امسال از مجموع ۵۰ هزار شرکت کننده مازندرانی آزمون کنکور سراسری ، ۶۱ درصد دختر و ۳۹ درصد پسر هستند که این روند برای پسران در حال کاهش و در حال جایگزینی دختران به جای آنها است. 
معاون آموزش و پرورش مازندران در این مورد گفت: خوشبختانه در یک دهه اخیر شاهد ورود پسران مازندران به بازار کار و کاهش گرایش آنان به دانشگاه هستیم. 
اسفندیار نظری ارتقای سطح اقتصادی استان و فرصت های متنوع شغلی از جمله در حوزه گردشگری ، صنعت و کشاورزی را در ورود پسران به بازار کار استان موثر دانست و افزود: در نقطه مقابل به دلیل عدم توجه به اطلس شغلی و همچنین تعریف تازه از نیاز شغلی، فرصت فعالیت اقتصادی برای دختران استان محدودتر شده است. 
وی گفت : این وضعیت باعث شده تا در کنار خروج پسران از گردونه کنکور، دختران جای آنها را پر کنند و شاهد ثابت ماندن آمار پشت کنکوری‌ها باشیم. 
معاون آموزش و پرورش مازندران عدم تعریف بازار شغلی برای دختران استان را یک زنگ خطر توصیف کرد و افزود : دختران ما همانند پسران باید از فرصت برابر فعالیت اقتصادی برخودار باشند که این موضوع تا کنون محقق نشده است. 
البته نظری به نکته ای دیگری هم اشاره کرد و توضیح داد : در مازندران به صورت سنتی یک سری مشاغل برای مردان تعریف شد است که می توان کشاورزی و باغداری را یکی از آنها دانست که خود دختران نیز به این نوع مشاغل تن نمی دهند. 
وی تاکید کرد: باید این باور در دختران مازندران جان بگیرد که آنها نیز می توانند همانند مردان در مشاغلی همچون کشاورزی فعال باشند و حتی تاثیر بهتری داشته باشند.
 

برچسب‌ها مدارس آزمون سراسری مازندران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدارس آزمون سراسری مازندران مدارس آزمون سراسری مازندران استان مازندران تعداد داوطلبان دانشگاه دولتی آموزش و پرورش کنکور سراسری بازار کار دانش آموزان سال گذشته نسل جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۹۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت بیش از ۲۶ هزار کردستانی در کنکور سراسری

 هاشم ناظمی جلال اظهار کرد: نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ امروز و فردا در ۱۱ حوزه اصلی شهرستان‌های استان برگزار خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان اضافه کرد: در این رقابت ها ۲۶ هزار و ۳۸۰ داوطلب کردستانی در ۵ گروه آزمایشی با هم به رقابت خواهند پرداخت.

وی گفت: از این تعداد ۱۰ هزار و ۴۰۸ نفر آقا و ۱۵ هزار و ۵۷۵ نفر خانم‌ هستند.

ناظمی جلال یادآور شد: بیشترین تعداد شرکت کننده در گروه آزمایشی علوم تجربی با ۱۱ هزار و ۵۷۵ داوطلب و کمترین آن در گروه آزمایشی هنر با ۸۸۰ نفر به رقابت می‌پردازند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • افزایش تعداد بازداشت‌شدگان مدعی فروش سئوالات کنکور سراسری
  • رقابت ۳۸ هزار و ۵۱۰ داوطلب کنکور در مازندران
  • رقابت ۳۸ هزار داوطلب مازندرانی در آزمون کنکور
  • شرکت بیش از ۲۶ هزار کردستانی در کنکور سراسری
  • آغاز نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در مازندران
  • آغاز ماراتن علمی ۳۸ هزار داوطلب آزمون سراسری در مازندران
  • مشارکت بیش از ۷۴ هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس
  • وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است
  • استقبال مازندرانی ها از طرح « نور» مطلوب است/ دستگیری تعداد اندک
  • کاهش محسوس علاقه پسران به دانشگاه ها؟!