Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکم شهریور مصادف با تولد حکیم بوعلی سینا در تقویم به نام روز همدان نامیده شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ فرارسیدن یکم شهریور و نامیدن آن به نام روز همدان بهانه ای شد تا به وصف جاذبه های شهر همدان و علت نامیدن این روز بپردازیم.

همدان با قدمت تاریخی مکان مناسبی برای اقامت علما و سایر اقشار به این شهر بوده است، حکیم ابن سینا در طول زندگی خود به مکان های مختلفی سفر داشت تا سرانجام در سال ۴۰۵ ، به همدان آمد و در این شهر وزیر «شمس الدوله» فرمانروای دیلمیان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابن سینا ده سال در همدان ماند. اما با مرگ فرمانروا و روی کار آمدن پسرش، پورسینا را برای چهار ماه به زندان فرستادند. ابوعلی سینا در حبس هم بیکار نماند و ۳ کتاب نوشت! تا این که علاء الدوله همدان را تصرف کرد و او را نجات داد. پور سینا در سال ۴۱۵ راهی اصفهان شد و در این شهر مورد استقبال«علاء الدوله» فرمانروای این شهر قرار گرفت.

ابن سینا تخصص فراوانی در درمان بیماری«قولنج» داشت. اما در سال ۴۲۸ قمری در سفری که به همراه علاء الدوله به همدان داشت، به همین بیماری دچار شد و از دنیا رفت.

بیش از ۱۳۰ کتاب از آثار ابن سینا بر جای مانده است. همچنین بیش تر از ۱۰۰ کتاب را به او نسبت می دهند. بیشتر این کتاب ها به زبان عربی نوشته شده است و حدود ۲۰ کتاب وی نیز به زبان پارسی است. از مشهورترین کتاب های او می توان به اثر ۱۸ جلدی«شفا»، القانون فی الطب در ۱۸ جلد، مجموعه ۱۰ جلدی « لسان العرب فی اللغه» و « الانصاف» در ۲۰ جلد اشاره نمود.

در سال ۱۳۳۰ انجمن آثار ملی ایران به مناسبت هزارمین سالروز تولد ابوعلی سینا تصمیم به تجدید بنای مقبره بوعلی سینا گرفت. طرح و نقشه بنای فعلی توسط مهندس هوشنگ سیحون به سبک معماری قرنی که بوعلی سینا در آن می زیسته از روی قدیمی ترین بنای تاریخ دار اسلامی یعنی برج گنبد قابوس در شهر گنبد کاووس اقتباس شده است.

همدانی ها یکم شهریور را به مناسبت سالروز تولد حکیم ابوعلی سینا روز همدان نامیده اند و به این مناسبت برنامه های جذابی همچون ادای احترام به  مقام این حکیم بزرگوار را برگزار می کنند.

گفتنی است؛ همدان با جاذبه های تاریخی و گردشگری خود همچون هگمتانه، گنج نامه ،غار علیصدر، باباطاهر که در ذیل به تعدادی از آن ها اشاره خواهد شد پذیرای بسیاری از مسافران از نقاط مختلف ایران و جهان می باشد.

غار علیصدر

علیصدر بزرگترین غارآبی جهان است و زمین شناسان قدمت سنگ های این غار را به دوره ژوراسیک از دوران دوم زمین‌شناسی  نسبت می‌دهند. اولین کاوش حرفه‌ای و برنامه‌ریزی شده به غار علیصدر در ۵ مهرماه ۱۳۴۲ شمسی توسط گروهی ۱۴ نفره از اعضای هیئت کوهنوردی همدان انجام شد که توانستند و زیبایی و عظمت داخل آنرا ببینند و در تاریخ ۴ خردادماه ۱۳۵۵، غار علیصدر به بهره‌برداری رسید و از آن پس بازدیدش برای تمام اقشار آزاد گردید.

گنج نامه

سنگ‌نوشته‌های گنج‌نامه نوشتارهایی از دوران داریوش و خشایار شاه هخامنشی است که بر دل یکی از صخره‌های الوند در فاصله ۵ کیلومتری غرب همدان و در انتهای درهٔ عباس‌آباد حکاکی شده‌است. که نشان از قدمت تاریخی همدان دارد همچنین وجود ابشار در این مکان هم جلوه خاصی به این مکان داده است و همه ساله مورداستقبال بازدید کنندگان فراوانی است.

هگمتانه

این شهر کهن، نخستین پایتخت ایران بوده و به همراه آتن در یونان و رم در ایتالیا، از معدود شهرهای باستانی جهان است که همچنان زنده و مهم مانده است. این اثر در انتهای خیابان اکباتان همدان قرار دارد.

باباطاهر

آرامگاه باباطاهر در شمال شهر همدان و در میدانی به نام وی قرار دارد. این آرامگاه در سال ۱۳۴۴ ساخته شده و در سال ۱۳۸۳ بازسازی شده است. این بنای تاریخی طی شماره ۱۷۸۰ در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۷۶ به ثبث آثار تاریخی و ملی ایران رسیده‌ است.

به جرات می توان گفت همدان با دارا بودن جاذبه های گردشگری و همچنین  آب و هوای ناب خود در بین استان های ایران زبانزد خاص و عام می باشد که این خصوصیات سبب پذیرش هزاران مسافر از نقاط مختلف جهان به این شهر شده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: غار علیصدر ابن سینا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۵۱۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاریخ طب در ایران پس از اسلام در فهرست صد کتاب ماندگار قرار گرفت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ کتاب «تاریخ طب در ایران پس از اسلام» که اثر دکتر محمود نجم‌آبادی و از انتشارات دانشگاه تهران است، در بخش امانت‌دهی کتابخانه ملی و کتابخانه‌های عمومی قابل دسترسی است.
این کتاب شامل مقدمه‌ای در علم الاخلاق یا آیین و سنت پزشکی و نظام پزشکی و قوانینی که مورد احتیاج طبیب و وابستگان به فنون طبی است. قسمت اول آن مختصری از تاریخ بیمارستان‌ها و قسمت دوم آن تاریخ طب قبل از اسلام در کشورمان می‌باشد.

 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • داریوش ارجمند: تمدن‌ها با کاهش جمعیت از بین می‌روند
  • «رضاخان را بهتر بشناسیم»
  • تاریخ طب در ایران پس از اسلام در فهرست صد کتاب ماندگار قرار گرفت
  • «محل سگ بگذارید لطفا!»
  • پل ژاپنی که به خاطر برج هایش معروف است(عکس)
  • کارل گوستاو یونگ؛ مردی که «خواب دید» و یک کتاب شگفت‌انگیز نوشت!
  • استاندار جدید مازندران را بیشتر بشناسید
  • نابودگر دیوید تیلور را بیشتر بشناسید
  • از کجا بفهمیم غلظت خون داریم؟ | علائم غلظت خون را بشناسید
  • رونمایی از ترجمه روسی آثار ابن‌سینا در مسکو