Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-25@22:51:11 GMT

لزوم توجه بیشتر به اینترن‌ها و رزیدنت‌ها

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۵۴۸۶۸

لزوم توجه بیشتر به اینترن‌ها و رزیدنت‌ها

بسیج دانشجویی علوم پزشکی تهران بر لزوم توجه بیشتر به اینترن‌ها و رزیدنت‌ه تاکید کرد اعضای محترم هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی تهران
سلام علیکم
رشادت‌های اخیر کادر درمان در مقابل همه گیری ویروس کرونا برگ زرین دیگری در تاریخ پزشکی ایران به ثبت رسانده است. قدردانی و جبران زحمات این عزیزان فراتر از مادیات بوده و اجر اصلی آن را خداوند باری تعالی خواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در این برهه حساس همگان بر نقش مهم اینترن‌ها و رزیدنت‌ها در مقابله با بحران ایجاد شده صحه نهادند و برهمگان اثبات شد که بار زیادی از خدمت رسانی در نظام سلامت در دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های ذیل وزارت بهداشت برعهده این طبیبان جوان بوده است.
آنچه که در این نامه در سالروز بزرگداشت حکیم ابوعلی سینا و روز پزشک بر آن تاکید داریم، لزوم توجه به وضع موجود اینترن‌ها و رزیدنت‌هایی است که پزشکان آینده‌ی سرزمین مان را تشکیل میدهند. مشکلاتی که این افراد در زندگی خود دارند ریشه در ناعدالتی و عدم توجه به حقوق واقعی آن‌ها دارد. کشیک‌های طولانی، کار طاقت فرسا، فقدان بیمه مناسب، عدم احتساب این دوران کاری در سابقه کار آنها، حق الزحمه اندک، آموزش کم بازده، دوره تحصیلی بسیار طولانی و ده‌ها مشکل دیگر امروز موجب شده تا جمعی چند ده هزار نفره از اینترن‌ها و رزیدنت‌های کشورمان با ثبت درخواستی از مسئولین امر خواهان رسیدگی به این وضع باشند.
انصراف‌های زیاد تحصیلی، افسردگی، خودکشی، ایست قلبی، خطا‌های پزشکی متعدد، خستگی‌های ذهنی و ده‌ها مشکل دیگر پیامد عدم توجه به مشکلات این قشر خدمت گذار است.
متاسفانه در سال‌های اخیر نگاه اصلی به این اعضای کادر درمان بعنوان نیروی کار ارزان بوده است. بطوریکه اگر بررسی نمائید اکثر اینترن‌ها و رزیدنت‌ها از وضعیت آموزشی خود نیز گلایه‌های بسیاری دارند من جمله عدم حضور کافی اساتید بر بالین بیمار و بعضاً حضور همزمان در بخش خصوصی، استفاده از این افراد بعنوان پرونده پر کن محض در برخی بخش ها، کشیک‌های بسیار طولانی که ذهن آن‌ها را خسته نموده و توان درس خواندن و تحقیق را از آن‌ها میگیرد و ده‌ها مشکل دیگر.
از طرفی باتوجه به وضعیت کاهش شدید نرخ رشد جمعیت و قریب به بسته شدن پنجره جمعیتی ایران تا یک دهه آینده لزوم توجه به معیشت جوانان برای تسریع در ازدواج آن‌ها برهمگان مسجل است. به خصوص برای نخبگان جامعه که طبق مطالعات متعدد و تجربیات سایر کشورها، حمایت از ازدواج آن‌ها موجب رشد و ارتقای سطح سواد و IQ جامعه شده و اثرات مثبت بسیاری در آینده بر رشد کشور خواهد گذاشت. از این رو پرداخت حقوق مناسب برای زندگی ایشان و تامین مسکن متاهلی برای آن‌ها در کنار کاهش بار کاری طاقت فرسا از الزامات ترویج ازدواج در اینترن‌ها و رزیدنت‌های کشورمان است.
در حال حاضر با پرداختی میانگین ۷۰۰ هزار تومان الی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به اینترن‌ها و رزیدنت‌ها آنهم زمانیکه خط فقر در شهری مانند تهران بیش از ۶ میلیون تومان بوده و هزینه اجاره منزلی کوچک در جنوب شهر ماهانه بیش از ۳ میلیون تومان است چگونه میخواهیم این جوانان رغبتی برای ازدواج داشته باشند؟ تعیین خوابگاه‌های متاهلی با واحد‌های ۲۷ الی ۵۰ متری در دور افتاده‌ترین نقطه تهران قطعا نه تنها محرکی برای ازدواج این عزیزان نبوده بلکه آن‌ها را نسبت به بهبود وضعشان نا امید میکند.
متاسفانه زمانیکه موضوع حقوق قانونی در شکایات پزشکی و ساعات کاری و کشیک‌های طولانی مطرح میشود، اینترن و رزیدنت جزو کادر درمان محسوب میشود، اما زمانیکه موضوع پرداخت مطالبات است آن‌ها دانشجو محسوب میشوند! این استاندارد دوگانه به تنهایی مصیبتی بسیار بزرگتر از صرف ندادن حقوق آن‌ها ایجاد میکند. از طرفی با بررسی تجربیات سایر کشور‌ها از جمله بریتانیا و آمریکا مشاهده میکنیم که اختلاف درامد پزشک متخصص با رزیدنت حداکثر ۵ برابر است، اما در ایران این نسبت به بیش از ۴۰ برابر می‌رسد. از طرفی این رقم به نسبت اینترن بیش از ۹۷ برابر است!
با توجه به مسائل موجود، پس از مصاحبه میدانی با اینترن‌ها و رزیدنت‌ها و کارشناسان نظام سلامت و مطالعه تجربیات سایر کشورها، راهکار‌های زیر جهت رفع مشکلات موجود پیشنهاد می‌گردد:
۱- تخصیص حداقل حقوق وزارت کار به اینترن‌ها
۲- تخصیص ۱.۴ برابر حداقل حقوق وزارت کار به رزیدنت‌ها
۳- احتساب دوران اینترنی و رزیدنتی بعنوان سابقه کار و بیمه نمودن آن‌ها
۴- تسریع در ساخت خوابگاه‌های ویژه متاهلین در فضایی نزدیک دانشگاه
۵- تعیین سقف ساعت کاری ۴۴ ساعت بعنوان مجموع ساعات کشیک هفتگی رزیدنت‌ها و اینترن‌ها طبق قانون
۶- افزایش وام ودیعه مسکن متاهلین به ۱۰۰ میلیون تومان در شهر تهران
۷- افزایش وام اجاره متاهلین به ماهانه ۱ میلیون تومان برای هر دانشجوی متاهل
۸- الزام اساتید به انتخاب بین بخش آموزشی و خصوصی و حضور مستمر بر بالین بیماران و آموزش به رزیدنتها و اینترنها
پیشاپیش از حس توجه شما سپاسگزارم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه آزاد بیمارستان تهران میلیون تومان اینترن ها لزوم توجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۵۴۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ لزوم وحدت و تقریب بین همه ادیان و مذاهب

ماموستا ملا محمود ابن الخیاط امام جمعه اهل سنت و مدیر مدرسه شافعیه سقز در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب وحدت عملی در جامعه اسلامی را لازمه حکومت های اسلامی دانست و اظهار داشت: وحدت در ذیل سایه احترام متقابل شکل خواهد گرفت؛ هر زمان مسئله وحدت و تقریب مطرح می گردد باید به مولفه مهم یعنی احترام در این میان توجه ویژه نمود، البته احترام تنها مختص و فی ما بین مذاهب اسلامی نمی باشد بلکه تمام ادیان در جهان بشریت دارای احترام هستند و توهین به هر شخص و مذهب جایز نیست.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم در سوره مبارکه آل عمران آیه ۶۴ می فرمایند: " قُل يا أَهلَ الكِتابِ تَعالَوا إِلىٰ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَبَينَكُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِكَ بِهِ شَيئًا وَلا يَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ" یعنی ای اهل کتاب باید در شناخت خداوند متعال در کنار یکدیگر باشید، این بدین معنا است که غیر از مذاهب اسلامی باید ادیان دیگر را به رسمیت شناخت و باید به مقدسات یکدیگر احترام گذاشت و از توهین پرهیز نمود که این ادیان در زمان خود دارای جایگاه و قابل احترام بوده اند.

این عالم اهل سنت، تصریح کرد: روسا و حاکمان کشورهای اسلامی باید بر رویه اسلام و سنت رسول الله حرکت کنند؛ باید اهداف آیه شریفه "وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَ لاتَفَرَّقُوا.." را دنبال کنند و آگاهانه باید با اهداف آنانی که به تفرقه و جدایی دامن می زنند مقابله کنند.

وی عنوان کرد: عمل به به آیه شریفه "واعتصموا به حبل الله" در نتیجه عمل به رهنمودهای علما و فضلای مذاهب اسلامی است، حکام و روسای دولت های اسلامی باید همواره همراه و پیرو خطوط الهی باشند و از توصیه های علمای اسلام استفاده نمایند.

وی اضافه کرد: مشکلات عدیده جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به نظرات و توصیه های علمای جهان اسلام است؛ اینکه دشمنان از نفوذ و هر نوع آسیب بر پیکره اسلام استفاده می کنند از عدم همراهی حاکمان کشورهای اسلامی با علما است.

ابن الخیاط در پایان تاکید کرد: تمام مسلمانان اعم از اهل تسنن و تشیع ، باید با همبستگی و متحد پشتیبان نخبگان و علماء باشند و علماء نیز پشتیبان امت اسلام بوده و دولت ها نیز حمایت گر امت ، نخبگان و علماء جهان اسلام باشند تا وحدت مداوم برقرار باشد و دشمنان نتوانند ضربه ای به این اتحاد بزنند.

 
انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • پشت پرده افزایش خودکشی رزیدنت‌ها در ایران
  • لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس
  • استفاده از ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی بانه
  • وقوع بارش‌های پرحجم بهاری | لزوم توجه به هشدارها
  • وقوع بارش‌های پرحجم بهاری / لزوم توجه به هشدارها
  • لزوم توجه بیشتر به مقاوم سازی بافت فرسوده در بویین زهرا
  • لزوم توجه بیشتر به مقاوم سازی بافت فروسوده در بویین زهرا
  • لزوم همکاری بیشتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکل‌های دانشجویی
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ لزوم وحدت و تقریب بین همه ادیان و مذاهب
  • لزوم ایجاد اقتصاد دریاپایه در مازندران