Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون سیاست خارجه و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: بعضی از اعضای اتحادیه اروپا هم معتقدند که می‌توانند با استناد به اینکه این رفتار آمریکا برخلاف آیین‌نامه شورای امنیت است، ترامپ را در این حرکت جدید ناکام بگذارند.

«وحید جلال‌زاده»، عضو کمیسیون سیاست خارجه و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، در رابطه با ادعاهای اخیر وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر فعال‌سازی مکانیسم ماشه به خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا گفت: دشمنی آمریکا با ملت ایران تازگی ندارد، نه اولین بار است و نه آخرین بار خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جنگ میان استکبار و مستضعفین در طول تاریخ ادامه داشته و پیام قرآن هم پیروزی مستضعفین است. آمریکا از همان روز اول انقلاب اسلامی دشمنی خود را با ملت ایران شروع کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حرکتی که آمریکا در ارتباط با فعال‌سازی مکانیسم ماشه در برجام انجام داده، تازگی ندارد البته کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی در رابطه با این موضوع فعال هستند و ابعاد حقوقی آن را بررسی می‌کنند همچنان که در شورای امنیت هم بُعد حقوقی این قضیه  فعال شده است.

جلال‌زاده در واکنش به اینکه با توجه به خروج آمریکا از برجام آیا می‌تواند از ابراز مکانیسمم ماشه علیه ایران استفاده کند؟ تصریح کرد: برخی معتقدند آمریکا به دلیل خروج از برجام نمی‌تواند مدعی فعال کردن مکانیسم ماشه شود اما آمریکا ضمن رد این استدلال مطرح می‌کند به عنوان عضو دائم شورای امنیت می‌‎تواند این اقدام را انجام دهد. البته بعضی از اعضای اتحادیه اروپا هم معتقدند می‌توانند با استناد به اینکه این رفتار آمریکا برخلاف آئین‌نامه شورای امنیت است، ترامپ را در این حرکت جدید ناکام بگذارند. البته علاوه بر اتحادیه اروپا، روسیه و چین هم در تلاش هستند این موضوع به نفع سیاست‌های آمریکا رقم نخورد.

این عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در خصوص ورود این کمیسیون به قضیه ادعای آمریکا در مورد فعال‌سازی مکانیسم ماشه ادامه داد: هفته گذشته کمیسیون امنیت ملی جلسه‌ای در این خصوص تشکیل داد و کلیه زوایای آن را بررسی کرد و قرار شد در صورت نیاز هفته جاری، با وجود تعطیلی مجلس و اینکه نمایندگان در حوزه انتخابیه حضور دارند، جلسه‌ای ویژه با حضور مسئولین مربوطه جهت بررسی کلیه زوایا و ظرایف این موضوع برگزار شود.

جلال‌زاده با تاکید بر آینده‌نگری در اتخاذ تصمیمات اظهار کرد: یکی از اهداف کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی این است نباید دچار غافلگیری راهبردی شویم، به عنوان مثال وقتی دشمن تهدید می‌کند باید همه امکانات کشور را برای مقابله با آن بسیج کنیم. بنابراین در جلسه آینده کمیسیون امنیت ملی علاوه بر زوایای حقوقی، سیاسی و امنیتی و زوایای اقتصادی را هم بررسی خواهیم کرد و بر دستگاه‌های مربوطه نظارت لازم خواهیم داشت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از وزیر امور خارجه برای حضور در جلسه آینده این کمیسیون دعوت کرده است؟ گفت: تصمیم‌گیری در این مورد با هیات رئیسه است چرا که هفته قبل هم قرار بود ظریف برای پاسخ به سوالات نمایندگان در خصوص بحث مکانیسم ماشه به کمیسیون بیاید که وزارت خارجه اعلام کرد ایشان درگیر این بحث شده و نمی‌تواند در جلسه کمیسیون حاضر شود، بنابراین بنده از همین الان نمی‌توانم اعلام کنم کدام یک از مسئولین مربوطه به کمیسیون خواهند آمد اما هیئت رئیسه حتما دستگاه‌های مربوطه را به کمیسیون دعوت خواهد کرد و از زوایای مختلف موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم. 

جلال‌زاده در ارزیابی نقش برجام در قضیه ادعای آمریکا در خصوص فعال‌سازی مکانیسم ماشه افزود: در حال حاضر منتظریم ببینیم برجام می‌تواند مانع فعال شدن مکانیسم ماشه شود یا خیر.

این عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در واکنش به ادعای برخی نمایندگان مبنی بر اینکه با فعال شدن مکانیسم ماشه از برجام خارج می‌شویم، تصریح کرد: برخی از همکاران در مجلس که عضو کمیسیون امنیت ملی نیستند، در حال کار روی طرح دوفوریتی هستند که اگر آمریکا مکانیسم ماشه را توانست فعال کند، ایران از برجام خارج شود. از حرف همکاران تعجب می‌کنم! چراکه قضیه از این قرار است وقتی مکانیسم ماشه فعال شود، دیگر برجامی وجود ندارد که از آن خارج شویم، مثل این است که نارنجک در یک ماشین گذاشتند و بگوئیم اگر نارنجک منفجر شود ما دیگر سوار ماشین نمی‌شویم!

جلال‌زاده ضمن تاکید بر همکاری مجلس با دولت جهت اتخاذ مناسب برابر ادعاهای آمریکا خاطرنشان کرد: مجلس علاوه بر اینکه جایگاه نظارتی بر دولت دارد، در جهت مقابله با آمریکا و فعال شدن مکانیسم ماشه آمادگی دارد هر قانونی که دولت لازم داشته باشد را تصویب کند. کمااینکه به عنوان یک فرد دانشگاهی منتظرم ببنیم برجام در مقابل مکانیسم ماشه می‌تواند از خودش دفاع کند یا نه.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اتحادیه اروپا دولت شورای امنیت ملت ایران مجلس امنیت ملی مجلس شورای اسلامی فعال سازی مکانیسم ماشه فعال شدن مکانیسم ماشه کمیسیون امنیت ملی عضو کمیسیون سیاست اتحادیه اروپا سیاست خارجی شورای امنیت جلال زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۵۵۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقدعلی، نماینده مجلس: نیروی انتظامی پیش‌دستی کرد؛ قدردان شماییم

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی از نیروی انتظامی برای اجرای طرح «نور» قدردانی کرد و گفت: ان‌شاءالله نیروی انتظامی با تدبیر و ظرافت خاص مساله جلوگیری از کشف حجاب را با قدرت و قوت دنبال کند.

به گزارش ایسنا، محمدتقی نقدعلی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری، با قدردانی از تلاش‌های نیروی انتظامی در اجرای طرح «نور» و برخورد با هنجارشکنی‌ها گفت: نمایندگان در مدت عمر باقی مانده مجلس نسبت به معیشت این عزیزان اقدام کنند که هر روز شهدایی را تقدیم می‌کنند.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی قبل از آنکه لایحه عفاف و حجاب به سرمنزل مقصود برسد، پیشدستی کرد. از زحمات سرادار رادان و زیر مجموعه‌اش تقدیر می‌کنیم و ان شاءالله با تدبیر و ظرافت خاص مساله جلوگیری از کشف حجاب را با قدرت و قوت دنبال کند.

نقدعلی گفت: همچنین رییس مجلس گزارش کمیسیون درباره رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه حجاب را امضا کند تا شورای نگهبان مرحله نهایی را برای ابلاغ طی کند و این لایحه کمک کار نیروی انتظامی نهاد‌های امنیتی و بسیج و مردم شود.

وی در تذکر دیگری بیان کرد: مشکلات ارزی و معیشتی به مردم فشار وارد می‌کند. مردم فکر می‌کنند ما در مجلس اطلاعی از وضعیت معیشتی آن‌ها نداریم. انتظار می‌رود جلسه ویژه‌ای به بررسی این مشکلات تشکیل شود تا مردم بدانند ما در مورد موضوع معیشت و مباحث ارزی دغدغه داریم.

دیگر خبرها

  • ادعای جدید گروسی درباره نزدیک بودن ایران به ساخت بمب اتم/ برگزاری رزمایش «ماشه هسته‌ای» کره شمالی/ ازسرگیری مذاکرات برای برقراری صلح در یمن/ آغاز رزمایش «پرچم صحرای ۹» در امارات با مشارکت ۱۰ کشور
  • آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته | پاسخ ایران به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا | آخرین وضعیت حقابه هیرمند
  • هشدار آشکار؛ اولین مانور شبیه سازی ماشه هسته‌ای با هدایت شخص کیم جونگ اون انجام شد | کره شمالی برای چه چیزی آماده می شود؟
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • نشست مشترک شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا با بررسی تحولات غزه
  • ماجرای هزینه تراشی عجیب یک عضو کمیسیون امنیت ملی با اظهارات نسنجیده + عکس
  • نقدعلی، نماینده مجلس: نیروی انتظامی پیش‌دستی کرد؛ قدردان شماییم
  • واکنش به ادعای جنجالی عضو کمیسیون امنیت ملی | موضوع نظامی است؟
  • تاکید رئیس مجلس بر لزوم اتفاق نظر دولت و مجلس برای مقابله با مشکلات ارزی
  • تاکید قالیباف بر لزوم اتفاق نظر دولت و مجلس برای مقابله با مشکلات ارزی