هنر و ادبیات انقلاب ـ ۱۳| پاورقیهای زرد، سوغات مدرنیته جعلی پهلوی
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۵۹۰۷۹
ما با پاورقیهایی روبرو هستیم که جامعه را از لایههای فکری، به سمت لایههای مبتذل و تقریباً آرزو مانند جامعهای سودازده میبرد که باید به هر ترتیبی شده اخلاق را قربانی خوشبختی و پول کرد، و پول اساس فکر و ضدیت با دین و معرفت و ایران زیستی میشود. - اخبار فرهنگی -
خبرگزاری تسنیم، سعیدتشکری:
هنر و ادبیات انقلاب ـ گفت سیزدهم
بعد از سقوط رضا شاه و تبعید او به جزیره موریس در سال 1320 و پایان قدرت انگلستان در کشور، ایران ظاهراً توسط آمریکا به یک شبه جزیره امن تبدیل میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رنگین نامههای زیادی منتشر میشود که با پول نفت، نویسندگان بسیاری را به خدمت در میآورد. نخستینبار آثار این نویسندگان در پاورقیهای مجلات مختلف خودش را نشان داد؛ پاورقیهایی که از مجلات شبهروشنفکری و غیر روشنفکری و بازاری سر درآورد. نمونهای از این پاورقیها مجموعه حکایتهای به هم پیوستهای به نام « اِسمال در نیویورک» است که توسط حسین مدنی و به شکل پاورقی در مجله «سیاه و سپید» در سال 1332 به چاپ رسید و بعد هم به عنوان یک مجموعه طنز، در سه جلد کتاب منتشر شد که به چاپ نهم هم رسید.
«اسمال در نیویورک» روایتگرِ سفرِ یک جاعلِ کلاه مخملی، به نام اِسمال است به نیویورک که تقابل میان فرهنگ شرق و غرب را نشان میدهد. پس از آن مدنی، شخصیت اسمال را، راهی هندوستان و ویتنام میکند و دو کتاب دیگر مینویسد به نامهای «اسمال در ویتنام» که چاپ نشد و به جنگ ویتنام اشاره میکند و «اسمال در هندوستان» که چاپ شد و به شروع نمایش فیلمهای هندی در ایران اشاره دارد که این رمان بر سینمای ایران تأثیر میگذارد و ما به یک سینمای فیلم فارسی ِ شبه هندی هم نزدیک میشویم. «اسمال در نیویورک» نمونه تأثیرگذار بر نویسندگانی است که عامیانهنویسی را آغاز میکنند؛ به طوری که اِسمال الگوی بسیاری از نویسندگان و فیلمسازها میشود و عدهای بسیار هم با همین شخصیت شروع میکنند به ساختن فیلم و نوشتن رمان.
از سوی دیگر بسیاری معتقدند نوشتن کتابی مثل «اسمال در نیویورک» به دنبال پاک کردن رسوبات ذهنی مردم از کودتای 28 مرداد است و اگر ما حکومت محمدرضا پهلوی را بعد از رضاخان میر پنج، حکومتی بدانیم که به دنبال ایجاد یک کشور نسبتاً آزاد و مرفه است، مطبوعات این هدف را بعد از کودتای 28 مرداد، به شکل پاورقی دنبال میکنند؛ البته بُنمایه پاورقینویسی و ریشه آن محدود به این دوره نیست، چرا که به نظر میرسد اولین پاورقی ایران و جهان، داستانهای هزار و یک شب شهرزاد است و بعد از آن داستانهایی است که ناصرالدین شاه به واسطه اعتمادالسلطنه از الکساندردومای پدر میخواند و به صورت پاورقی در مطبوعات ایران وارد میشود و خیلیها معتقدند اولین رمان فارسی را خود ناصرالدین شاه به شکل پاورقی نوشته است.
در همین دوران ما یک پاورقی داریم که در روزنامهها و مجلات چاپ نمیشود اما در قهوهخانهها نقل میشود، به نام "امیر ارسلان"، که بازتاب آرزوهای ملتی محروم است که توسط قصه و نه داستان، پای کرسیها و قهوهخانهها چون شاهنامه فردوسی رشد و نمو پیدا میکند و در این پاورقیهای شفاهی، شجاعت و دلیری، خودش را به شکلهای مختلف مثل حسین کُرد، یا کچل حمزه و رستم و سهراب و دیگر قهرمانان ظاهر میکند. تفاوت «امیر ارسلان» و «اسمال در نیویورک» خیلی واضح است. امیرارسلان راهی برای بیان آرزوهای یک ملت است و اِسمال راهی برای زدودن فرهنگ ایرانی و تبدیل آن به فرهنگ غربی است.
یک مسئله مهم دیگر در پاورقیهایِ بعد از کودتای 28 مرداد، این است که بر خلاف قصههای حماسی و امیر ارسلان و حسین کرد شبستری، که زنها نقش دارند و لباس مردانه میپوشند و به جنگ میروند، در اینجا پاورقیها کاملاً در انحصار مردان است و روایتگر زندگی و عاقبت مردانی است که توسط زنهای هوسران فریب میخورند و در این پاورقیها چهرهای بسیار هولناک از زنِ ایرانی و مطبخی میسازند. زنی به نام هوس، موطلایی شهر ما، خانه استخوان خشکها و... نمونهای از این پاورقیها است که توسط صدرالدین الهی در سالهای بعد از کودتای 28 مرداد نوشته شد. در میان نویسندگانِ پاورقینویس، تنها نام دو زن دیده میشود: یکی فریده گلبو و دیگری لُعبت والا.
هنر و ادبیات انقلاب ـ 2 / اپرتهای انقلابی تا شبه داستان و گزارشنویسی در مشروطههنر و ادبیات انقلابی3/اپرتهای نمایشی بزرگترین میراث انقلاب مشروطه برای هنرهنر و ادبیات انقلاب ـ 5 |نقالی؛ ادبیات پیشرو در اعتراض به دوره رضا شاهیاما تعداد بسیاری از پاورقیخوانها که برای پاورقینویسهای خود، نامه تقدیر و تشکر در ستون خوانندگان چاپ میکردند، بعدها نویسندگان نامآوری شدند که علیه همین سنت پاورقی نویسی نویسنده شدند. مثل غزاله علیزاده، شهرنوش پارسیپور، هوشنگ مرادیکرمانی و جمشید اسماعیلی که اینها تربیت شده ضد همین سنت و جریان پاورقینویسی هستند.
جریانِ پاورقینویسی تا جایی پیش میرود و در میان نویسندگان گسترش پیدا میکند که ردپای نویسندهای مثل سعید نفیسی با قصه «نیمه راه بهشت» در پاورقیها دیده میشود که به گفته صادق هدایت، به گونه نویسندگان سبعه تعلق دارد و نویسندهای کلاسیک است. پاورقی خط مرز نویسنده و نا نویسنده و شبه نویسنده بودن میشود.
بعد از گُل کردن پاورقی «اسمال در نیویورک» و نوشتن پاورقیهای متعدد به تقلید از آن، پاورقی دیگری میان انبوه پاورقیها گُل میکند به نام «امشب دختری میمیرد» از ارونقی کرمانی است و کوروس بابایی «امشب اشک میریزد» را بر اساس همین پاورقی مینویسد و باز حسین مدنی به تقلید از خودش، اسمال را به جاهای مختلف میبرد و از آن طرف اسماعیل رائین با داستان «جاسوس» به شهرت میرسد و بعد از آن جاسوسهای داستانیِ زیادی به بازار میآید، مثل «جاسوسه چشم آبی» که توسط امیر عشیری نوشته شد و برای حدود یک دهه، ما با پاورقیهایی رو به رو هستیم، که جامعه را از لایههای فکری، به سمت لایههای مبتذل و تقریبا آرزو مانند جامعهای سودازده میبرد، که باید به هر ترتیبی شده اخلاق را قربانی خوشبختی و پول کرد، و پول اساس فکر و ضدیت با دین و معرفت و ایران زیستی میشود.
سوی دیگر هم جنبش ضد دینی و پاک کردن جامعه از دین توسط احمد کسروی شکل میگیرد و گسترش مییابد که با پشتیبانی دولت شاهنشاهی همراه میشود. جنبش فداییان اسلام و جنبش چریک شهری از راه میرسد! سینما به قهقرا میرود و سینمای مستقل و آزاد از راه میرسد. تأتر روشنفکری و لالهزاری در دو صف علیه هم میایستند. نمایشنامهنویسان و داستاننویسان متفاوت از راه میرسند. جامعه آماده جنبشی عظیم است، ساواک با قدرت اهریمنی خود برای خاموش کردن ادبیات دینی و روشنفکری توامان میجنگد و در همین راستا رنگیننامهها، شوآفهای تلویزیونی و کابارهها و سینمای جاهلی، تلاش میکند تا مخاطبش را درست مثل قهرمانهای خیالیِ امروزی تربیت کند و نه قهرمانهایی با فرهنگ دینی ایرانی و در کنارِ خود دست به تربیت نویسندگان و هنرمندان بیمایهای میزند که در راستای مقاصد خود باشد، اما جنبش روحانیت و روشنفکری هم چنان علیه این برایند تربیت شده است.
ما شاهد ظهور نویسندگان کلاسیک و خوش قریحهای منتقد، مثل رسول پرویزی، خسرو شاهانی و غلامحسین ساعدی هستیم که داستانهای طنز و تلخ و جدی مینویسند و مثل عزیز نسین در ترکیه، آرام آرام خودشان را به یک مکتب تبدیل میکنند که در این داستانهای طنز آمیز، جامعه را نقد میکنند. تا جایی که این نقدهای اجتماعی در قالب طنز، ساواک را بر میتابد تا توسط پرویز ثابتی در ساواک، دایرهای تشکیل شود برای کنترل نشریات مجلات و کتابها که در آن تمام کتابها و نوشتههای نویسندگان ارزیابی شود.
ما در این دوره با یک شبهآزادی و شبه مدرنیته و ناتوانی نویسندگان در مطبوعات مواجه هستیم؛ نویسندگانی که برای خودشان جایگاه مبتذلنویسی پیدا کردهاند و خوانندگانی را تربیت میکنند و آنها را به سمت آداب دیگری غیر از آداب ایرانی هدایت میکنند که در این آداب، هوس و شجاعت با هم است، و زن میتواند شجاع و هوسران باشد. تقریباً در هیچکدام از این داستانها و فیلمها و سریالهای تلویزیونی، زنِ سنتی و زن روشنفکر و کار آمد، مورد نظرِ نویسندگان نیست، بلکه بیشتر زنی بیرون از خانه مدنظر است و بیشتر از همه زنی که هوسران بوده و توسط یک مرد کلاه مخملی به جامعه سنتی باز میگردد، مورد نظر نویسندگان است.
در هر صورت در این آبشخورِ زمانی، از سال 1320 تا 1332 و کودتای 28مرداد، هیچ ردپایی از ادبیات متعهد نداریم، اما همین داستانهایی که از آنها نام بردم و نوشته شد، نویسندگانی را تربیت میکند که بعد از کودتای 28 مرداد تصمیم میگیرند جامعه ایرانی را به نقد بسیار پرستیزی با ساواک دعوت کنند.
این ستیز و جنبش، سرآغازِ یک ستیز همه جانبه است که خارج از چشمِ قدرت شاهنشاهی است و مظاهر کاپیتولاسیون و زمزمه انقلاب شاه و مردم را در فقر بیشتر میبیند. ستیز آغاز میشود و شاه در دانشگاه ترور میشود. تروری که جامعه را دچار یک شادی نیم روزی میکند، اما شاه زنده میماند و زنده ماندن خود را تقدیر الهی میداند. این همان نقطه کوری است که چون چشم ِاسفندیار خندهدار از رویینتنی اصلاحات امریکایی و قدرت جهنمی ساواک و شهربانی میشود.
نهضت امام خمینی آغاز میشود و این آغازی است برای اعتراض اجتماعی با زبانِ ادبیات و تولد هنر دینی... .
ادامه دارد...
انتهای پیام/
R1013198/P/S4,35/CT4 واژه های کاربردی مرتبط کتاب و ادبیات بیشتر بخوانید... هنر و ادبیات انقلاب ـ ۱۱| تاثیر شگرف ادبیات در نفد دوره رضاخانی هنر و ادبیات انقلاب| سکوت ادبیات و هنر در برابر کشف حجاب رضاخانی هنر و ادبیات انقلاب ـ ۷/ ادبیات شعاری؛ محصول حرکت ایران دوره رضاخان به سمت مدرنیته قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... هنر و ادبیات انقلاب ـ ۱۱| تاثیر شگرف ادبیات در نفد دوره رضاخانی هنر و ادبیات انقلاب| سکوت ادبیات و هنر در برابر کشف حجاب رضاخانی هنر و ادبیات انقلاب ـ ۷/ ادبیات شعاری؛ محصول حرکت ایران دوره رضاخان به سمت مدرنیته واژه های کاربردی مرتبط کتاب و ادبیات پربینندهترین اخبار فرهنگی ۱ جدیدترین استفتاء از رهبر انقلاب دربارۀ تجمعات در شرایط کرونایی ۲ مداحی محمود کریمی در "تکیه سیّار" ۳ مداحی بنیفاطمه در شب دوم محرم ۱۴۴۲ ۴ نوحهسرایی خیابانی محمود کریمی در شب دوم محرم + فیلم ۵ بررسی زمینههای واقعه عاشورا/ چه ضرورتی ایجاب کرد امام حسین (ع) قیام کند؟ ۶ کربلای یمن و حرملهای دیگر! ۷ رونمایی از مستند "۱۴ سال، ۳۳ روز" در خبرگزاری تسنیم|خدادی: خون حاج قاسم ثابت کرد که روح حسینی در این کشور زنده است/ مکتب او غفلتها را از جامعه دور کرد ۸ هرچه به دستان امام حسین(ع) بسپاریم، رنگ عرش میگیرد/ «ما ندانیم چه سری است که در خانه اوست» مهمترین اخبار فرهنگی بررسی زمینههای واقعه عاشورا/ چه ضرورتی ایجاب کرد امام حسین (ع) قیام کند؟ سبک زندگی عاشورایی| ملاطفت امام حسین با خانواده در وسط میدان نبرد سریال بتمن ریشههای فساد «گاتام» را نمایش میدهد وقایع روز سوم محرم/ ورود عمرسعد با چهارهزار نفر به کربلا با طمع حکومت ری مهمترین اخبار تسنیم سیدحسن نصرالله: وظیفه ما دفاع از کشور و ملتمان است/ برای جانفشانی آمادهایم حزبالله لبنان یک فروند پهپاد رژیم صهیونیستی را ساقط کرد عراق| هشدار درباره عواقب عدماجرای مصوبه اخراج نظامیان آمریکایی لاوروف: تلاشهای ضدایرانی آمریکا به رسوایی جدی در شورای امنیت میانجامد نامه "حاجیبابایی" به "زنگنه" و "دژپسند" درباره فروش سلف نفتی درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربینندهترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک آپارات بیسفون سروش ویسپی آیگپAll Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
منبع: تسنیم
کلیدواژه: کتاب و ادبیات کتاب و ادبیات بعد از کودتای 28 مرداد هنر و ادبیات انقلاب ـ پاورقی ها پاورقی نویسی امام حسین داستان ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۵۹۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۴۰ کارگر از سیستان و بلوچستان به دیدار رهبر انقلاب میروند
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان گفت: ۴۰ نفر از کارگران استان سیستان و بلوچستان به دیدار رهبر انقلاب میروند. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، خلیلاحمد سلامی اظهار داشت: 40 نفر از کارگران استان به نمایندگی از جامعه کار، تولید و تعاون سیستان و بلوچستان، همزمان با دیدار کارگران کشور با مقام معظم رهبری، در حسینیه امام خمینی(ره) حضور پیدا خواهند کرد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان گفت: در اولین روز از هفته کار و کارگر، جمعی از کارگران سراسر کشور با حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار می کنند.
وی افزود: بنا بر سهمیه تعیین شده، 40 نفر از کارگران پر تلاش سیستان و بلوچستان به نمایندگی از خانواده بزرگ کارگری، کارآفرینی و تعاونگران استان در این برنامه شرکت خواهند کرد.
رئیس ستاد گرامیداشت هفته کار و کارگر سیستان و بلوچستان همچنین در خصوص ویژه برنامه های این هفته در استان گفت: محور برنامه های هفته کار و کارگر، تکریم و پاسداشت بیش از پیش مقام کارگر و ارج نهادن به زحمات و تلاش های این قشر بی ادعا اما بسیار مهم و اثر گذار در جامعه است.
سلامی عنوان کرد: در تقویم جمهوری اسلامی ایران، پنجم تا یازدهم اردیبهشت هر سال با عنوان "هفته کار و کارگر" نامگذاری شده است که در استان نیز با برنامه ریزی و اجرای برنامه های مختلف، گرامی داشته میشود.
وی افزود: بازدید از واحدهای کارگری و گفتگو با جامعه کار و تولید، برگزاری همایش های فرهنگی و ورزشی با حضور خانواده کارگران، تکریم خانواده معظم شهدای کارگر و دیدار نمایندگان جامعه کارگری با امامان جمعه و مسئولان استانی و شهرستانی، بخشی از برنامه های هفته کار و کارگر در سیستان و بلوچستان است که امسال با شعار "مشارکت کارگر، جهش تولید، ایران قوی" برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/.