Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سید ابراهیم امینی نایب رئیس شورای شهر تهران همزمان با آغاز چهارمین سال شورای شهر تهران و در جریان دویست و سی و دومین جلسه علنی شورا به ارائه گزارش عملکرد دو سال نخست کمیسیون حقوقی شورای شهر پرداخت.

وی با اشاره به ترکیب کمیسیون نظارت و حقوقی که از هر کمیسیون شورا یک نماینده در آن حضور دارند، گفت: از جمله ویژگی‌های ممتاز کمیسیون نظارت و حقوقی شورای پنجم شهر تهران، بهره‌مندی از اعضای دیگر کمیسیون‌های شورا است به‌گونه‌ای که از هر کمیسیون دست‌کم یک عضو در کمیسیون نظارت و حقوقی حضور دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نایب رئیس شورای شهر تهران افزود: این ویژگی که تا حدودی ناشی از لزوم ارائه اظهارنظر کارشناسی در خصوص مجموعه طرح‌ها، لوایح، استفساریه‌ها و سایر موضوعات مرتبط با شورا است، منجر به حضور نایب رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و رئیس کمیته سلامت این کمیسیون، نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و رئیس کمیته عمران این کمیسیون، رئیس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شهری کمیسیون برنامه و بودجه، رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری از کمیسیون معماری و شهرسازی و رئیس کمیته‌های مشارکت‌های مردمی و ورزش و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در کمیسیون نظارت و حقوقی شده است.

امینی ادامه داد: گستردگی موضوعات مورد بحث در کمیسیون و لزوم اظهارنظر کارشناسی در زمینه‌های طرح‌ها و لوایح مختلف، پاسخ به استعلامات گوناگون، دفاع از مصوبات شورا و همکاری با مدیریت شهری در دفاع مناسب در محاکم قضایی و مواردی از این قبیل در کنار حضور اعضای کمیسیون‌های مختلف، کمیسیون نظارت و حقوقی را بر آن داشت تا در این دوره تیمی کارشناسی مرکب از متخصصان و دانش‌آموختگان شاخه‌های مختلف حقوقی اعم از حقوق عمومی، خصوصی، جزا و جرم شناسی، حقوق اقتصادی، حقوق ارتباطات، حقوق پزشکی، محیط زیست و همچنین رشته‌های معماری و شهرسازی را برای پاسخگویی مناسب و همه‌ جانبه به موضوعات موردنظر گردهم آورد.

وی افزود: مجموعه این موارد منجر به اشراف کامل اعضا و کارشناسان کمیسیون نسبت به اقدامات و طرح‌های سایر کمیسیون‌ها و همچنین آخرین تحولات حوزه مدیریت شهری و در نتیجه ارائه نظرات کارشناسیِ دقیق، موشکافانه و منسجم از سوی این کمیسیون شده است.

نایب رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: در دوره فعالیت سه‌ ساله کمیسیون، گسترش همکاری با اداره کل حقوقی شهرداری را شاهد بودیم که منجر به جلوگیری از هدر رفت منافع شهروندان در محاکم بر اثر دفاع ناصواب از حقوق شهر و شهروندان شده و در پی آن بازگشت ده‌ها میلیاردی منافع از دست رفته مجموعه مدیریت شهری به دایره اموال مدیریت شهری را شاهد بودیم. همچنین در کنار انجام فعالیت‌های حقوقی، با گسترش ابعاد نظارتی کمیسیون و همکاری مناسب و جلسات منظم با سازمان بازرسی شهرداری، حراست و اداره کل رسیدگی به تخلفات اداری شهرداری تهران، با جدیت بیشتر و توأم با حفظ حریم خصوصی و حرمت متهمان نسبت به پیگیری تخلف کشف شده و موارد اعلامی تخلفات به کمیسیون اقدام شد.

امینی افزود: در این مورد لازم به ذکر است که مجموع موارد پیگیری شده و بازدید و پیگیری‌های صورت گرفته از سوی کمیسیون و از جمله گزارشات شهروندان، اعضای شورا، کمیسیون‌های تخصصی شورا و... به بیش از ۲ هزار مورد می‌رسد که همراه با گزارش تحلیلی و بررسی حقوقی توسط کمیته نظارت و دبیرخانه کمیسیون به مراجع ذی‌ربط اداری و قضایی ارسال شده‌اند.

نایب رئیس شورای شهر تهران گفت: از جمله اقدامات جدید این دوره از کمیسیون می‌توان به تشکیل کمیته حقوق شهروندی اشاره کرد. در این کمیته ضمن برگزاری جلسات و نشست‌های متعدد و متنوع به‌ منظور آشنایی شهروندان و جامعه حقوقی و فعالان اجتماعی با حقوق شهر و شهروندی و برنامه‌هایی نظیر تقدیر از مفاخر و فعالان حقوق شهروندی، پایش عملکرد مدیریت شهری و گزارش اشکالات و موارد نقض حقوق شهروندی به‌صورت مرتب به حوزه مدیریت شهری جهت رفع محدودیت‌ها و نواقص ارسال می‌شود.

وی افزود: همچنین این کمیته در راستای ترویج هرچه بیشتر آموزش شهروندی به شهروندان فاقد تخصص حقوقی، با همکاری مجموعه‌های مرتبط در شهرداری و سازمان‌های مردم‌نهاد متخصص در حال پیگیری آموزش حقوق شهروندی به زبان ساده است که پس از ایام عزاداری حسینی شاهد نقش بستن برخی از این موارد آموزشی بر روی تابلو‌های شهری و همچنین آموزش‌های حقوق شهروندی به شیوه‌های مختلف رسانه‌ای در بستر شبکه‌های مختلف اجتماعی خواهیم بود.

نایب رئیس شورای شهر تهران گفت: خوشحالم به اطلاع شهروندان برسانم که طرح‌های موثری در زمینه ارتقای حقوق شهروندی در کمیته در حال پیگیری است. از جمله اینکه پس از مدت‌ها کار گسترده پژوهشی و تطبیقی با قوانین داخلی و کشور‌های پیشرو در زمینه حقوق شهروندی، فرآیند تدوین چندین طرح از جمله طرح حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و همچنین طرحی به‌منظور رفع دغدغه جامعه عکاسان در خصوص ممانعت از برخورد‌های خودسرانه با عکاسان در محیط‌های تحت مدیریت شهری تهران در حال نهایی شدن است.

وی افزود: بنابراین به‌زودی و با نهایی شدن متن داخلی طرح‌ها توسط کارشناسان کمیته، این طرح‌ها با هم‌فکری فعالان حقوق افراد دارای معلولیت و حقوق هنری و عکاسی جهت ارائه به صحن علنی شورا آماده خواهد شد. همچنین طرح‌هایی در زمینه حفاظت از میراث فرهنگی شهر نیز در این کمیته در حال پیگیری و انجام کار‌های پژوهشی مرتبط است.

امینی ادامه داد: تکمیل سامانه جامع مصوبات شورای شهر تهران که کار آن از دوره چهارم شروع شده بود و همراه با نوآوری و ابتکارات فراوان، از جمله دیگر اقدامات مهم و ارزشمند کمیسیون طی سه سال اخیر است. در این سامانه علاوه بر تدوین مصوبات ادوار گذشته شورا، تنقیح مصوبات نیز صورت گرفته است، بنابراین تمامی مصوبات و قوانین بالادستی مرتبط و همچنین گردش کار مصوبات علاوه بر اعضای شورا برای پژوهشگران حوزه شهری، اصحاب رسانه و تمامی شهروندان قابل دسترسی است.

نایب رئیس شورای شهر تهران گفت: از سوی دیگر امیدوارم در آینده‌ای نزدیک شاهد ارائه طرح پیشنهادی جدید آیین‌نامه داخلی شورا جهت تصویب به صحن شورا باشیم. این آیین‌نامه که محصول ماه‌ها کار گسترده کارشناسی است با محوریت و تلاش کمیته تنقیح قوانین و همکاری دبیرخانه کمیسیون نظارت و حقوقی و کمیته حقوق شهروندی تدوین شده است و در آن از آموزه‌های کشور‌های مختلفی بهره گرفته شده است.

نایب رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: همچنین در این دوره از کمیسیون حقوقی چندین تحقیق و تفحص مطرح بوده‌ که از جمله می‌توان به تحقیق و تفحص از سه‌ قرارداد با شرکت رسا تجارت و واگذاری املاک موسوم به طرح سه شهید، تحقیق و تفحص در خصوص نحوه واگذاری املاک شهرداری در ده سال اخیر و تحقیق و تفحص راجع به بدهی ۶۹ هزار میلیارد تومانی شهرداری اشاره کرد. خوشبختانه این تحقیق و تفحص‌ها در مراحل پایانی خود قرار دارند و گزارش آن‌ها به زودی جهت استحضار اعضای محترم، شهروندان و اهالی رسانه به صحن شورا و گزارش تخلف و جرایم ارتکابی احتمالی به مراجع صالح اداری یا قضایی ارسال خواهد شد.

امینی ادامه داد کمیسیون نظارت و حقوقی در این دوره علاوه بر پاسخ به سوالات حقوقی کمیسیون‌ها و کمیته‌های تخصصی شورا، شورایاری‌ها و حوزه‌های شهرداری در خصوص قوانین، مقررات و مصوبات و همچنین ارائه مشاوره و معاضدت حقوقی به شهروندان که در ماه مشتمل بر ده‌ها ساعت مشاوره می‌شود، از ارتباط با نهاد‌ها و سازمان‌های خارج از شورا جهت حفظ منافع شهر غافل نبوده است.

وی افزود: از آن جمله می‌توان به شرکت فعالانه در کارگروه تنقیح قوانین و مقررات مجلس شورای اسلامی-کد شورا‌ها و شهرداری‌ها- اشاره کرد که نتیجه عملکرد این کارگروه در صحن مجلس نیز مطرح شده و منجر به شناسایی و حذف قوانین و مقررات متروک و منسوخ و فاقد اعتبار مرتبط با حوزه مدیریت شهری از سیاهه قوانین و مقررات کشور شد.

امینی ادامه داد: شرکت در کمیسیون‌ها و کارگرو‌ه‌های اصلاح قوانین و مقررات شهرداری و شورا از جمله کمیسیون‌های خاص کلانشهر تهران و سایر کلانشهر‌ها و کمیته‌های فردی و تخصصی آن در نهاد ریاست جمهوری در کنار تعمیق ارتباط با نهاد‌های قضایی کشور از جمله دیوان عدالت اداری، سازمان تعزیرات حکومتی و دیگر محاکم حقوقی مرتبط با پرونده‌های مطروحه به طرفیت شورا و مدیریت شهری از جمله دیگر امور کمیسیون حقوقی شورای پنجم بوده‌اند که برگزاری جلسات منظم هم‌اندیشی با مسئولان و قضات دیوان عدالت اداری با همکاری شورای عالی استان‌ها از جمله مهم‌ترین آن‌ها بوده است.

نایب رئیس شورای شهر تهران گفت: شایان ذکر است برگزاری این جلسات با هدف رسیدن به درک و فهم مشترک در خصوص ابعاد حقوقی و اجتماعی موضوعات مبتلابه صورت می‌گیرد تا از تحمیل هزینه‌ به شهر و شهروندان جلوگیری شود و شاهد صدور احکام ناعادلانه علیه شورا و مدیریت شهری به دلیل عدم اشراف به اطلاعات لازم و مبانی حقوقی از سوی مراجع درگیر پرونده‌های حوزه مدیریت شهری نباشیم. همچنین از سوی دیگر شاهد کاهش مصوباتی در شورا باشیم که ممکن است در مراجعی نظیر دیوان عدالت اداری با مشکل روبرو شوند.

بیشتر بخوانید

هاشمی رئیس شورای شهر تهران ماند

چرخ‌های دستی‌ فعال در بازار تهران باید ساماندهی شوند

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شورای شهر مدیریت شهری شهرداری تهران کمیسیون نظارت و حقوقی حوزه مدیریت شهری قوانین و مقررات امینی ادامه حقوق شهروندی تحقیق و تفحص کمیسیون ها رئیس کمیته حقوق شهر طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۶۱۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین شرط توسعه شهر توجه به نیروی انسانی شهرداری است

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک گفت: نیروی انسانی در تدوین و تصویب بودجه جاری شهرداری به عنوان موتور محرک توسعه شهر مورد توجه بوده است.

سید وحید میرنظامی در گفت‌وگو با ایمنا در مرکزی با بیان اینکه قانونگذار به اعضای شورای شهر در مورد امور اجرایی اجازه هیچ گونه دخالتی را نداده است، اظهار کرد: مراجعات حضوری و تماس‌های تلفنی متعدد توسط برخی کارکنان شهرداری با کمیسیون نظارت و حقوقی صورت گرفته است.

وی افزود: توجه به امر رفاهی کارکنان شهرداری و تخصیص و چگونگی پرداخت‌ها و توزیع اضافه کار در حوزه مدیریتی از اختیارات شهردار است.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک با اشاره به اینکه وظیفه شورا تصویب بودجه پیشنهادی شهرداری است، خاطرنشان کرد: اقدامات و پیش‌بینی‌های لازم در خصوص جبران زحمات و اقدامات کارکنان خدوم شهرداری با تصویب ردیف ۱,۵۰۰ میلیارد تومان و با تناسب ۲۵ درصد از بودجه کل ۶۰۰۰ میلیارد تومانی مورد توجه شورای ششم قرار گرفته است.

میرنظامی تصریح کرد: بودجه پیشنهادی شهرداری برای سال جاری ۴,۶۰۰ میلیارد تومان بود؛ بنابراین با توجه به اینکه رویکرد شورای ششم برای توسعه شهر اراک تحولی و توأم با جهش در حوزه‌های عمرانی و خدمات شهری و فرهنگی بوده است، بودجه شش هزار میلیارد تومانی برای سال ۱۴۰۳ به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه مسائل اقتصادی و تورم چالش‌های معیشتی را برای تمام کارکنان دولت ایجاد کرده است، ادامه داد: این موضوع مورد توجه شورا قرار داشته است و بنا بر همین ملاحظات ردیف بودجه جاری تصویب شد.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک تاکید کرد: کارکنان خدوم شهرداری مطلع باشند در این خصوص شورای شهر مساعدت و توجه ویژه خود را در تدوین بودجه جاری و دریافتی کارکنان پرتلاش شهرداری مدنظر داشته و بر اساس قانون از دخالت در وظایف شهردار در خصوص نحوه اجرا و اعمال و چگونگی تخصیص اضافه کار و رفاهیات پرهیز کرده است.

میرنظامی در خصوص اصلاح سطح معابر شهری، عنوان کرد: همسان سازی دریچه تونل‌ها (منهول‌های) تأسیسات شهری شامل تونل تأسیسات شرکت‌های آب، برق، گاز و مخابرات در معابر شهری، همچنین پل‌های تعبیه شده در معابر، تقاطع‌ها بایستی مورد دقت و توجه فوری قرار گرفته و اصلاح آنها در مدت یک برنامه زمانی مشخص انجام شود.

وی افزود: موارد بسیاری مشاهده شده بخاطر غیر هم سطح بودن این دریچه‌ها و نیز پل‌های فلزی در تقاطع‌ها، کوچه‌ها و معابر سطح شهر آسیب‌های زیادی به خودروهای شخصی و عمومی توأم با خسارات مالی شده که عدم توجه به این نقیصه حق‌الناس و تضییع حقوق شهروندان است.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک گفت: درخواست کمیسیون نظارت و حقوقی اصلاح و هم‌سطح سازی این دریچه‌ها و پل‌ها با سطح معابر و رفع سریع این گونه اشکالات به منظور جلوگیری از نارضایتی شهروندان است.

کد خبر 745719

دیگر خبرها

  • برگزاری همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان
  • انتصاب دبیر شورای راهبردی اقوام، مذاهب و ادیان ریاست‌جمهوری
  • نخستین شرط توسعه شهر توجه به نیروی انسانی شهرداری است
  • اولین شرط توسعه شهر توجه به نیروی انسانی شهرداری است
  • ادارات مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورای شهر نشوند
  • فعالیت نشریه «پیام شهر» منطبق بر سیاست‌گذاری شورا پیش رود
  • فعالیت نشریه «پیام شهر» منطبق بر سیاست‌گذاری شورای پیش رود
  • ادارات، مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورای شهر نشوند
  • ارگان‌ها و ادارات، مانع اجرای رأی کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر یزد نشوند
  • اجرای پروژه‌های شهری طبق مصوبه