Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@11:59:38 GMT

جدال با تب‌کنگو و کرونا در سیستان و بلوچستان

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۶۳۱۸۴

جدال با تب‌کنگو و کرونا در سیستان و بلوچستان

تب کریمه کنگو که اواسط سال ۷۸ از نواحی مختلف ایران گزارش شده و یک بیماری خونریزی دهنده تب‌دار حاد است بوسیله کنه یا تماس با خون، ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می شود.

همه ساله با آغاز فصل گرما شرایط برای شیوع بیماری ویروسی تب کریمه کنگو در بسیاری از نقاط از جمله سیستان و بلوچستان مساعد می شود و با توجه به اینکه این استان با ۲ کشور پاکستان و افغانستان هم مرز است و دام قاچاق از این کشورها وارد می شود، بیشتر در معرض تهدید قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ویروس تب خونریزی دهنده کنگو می تواند از طریق خون حیوان آلوده، فرآورده های خام دامی و همچنین گزش پشه ناقل به انسان منتقل و بیماری را ایجاد کند.

گوسفند، بز، شتر و گاو حتی در صورت آلوده بودن به ویروس تب کنگو علائم مشخصی ندارند و نمی توان از ظاهر دام به سالم بودن آن پی برد.

این بیماری کشندگی بالایی داشته بگونه ای که در صورت تاخیر در شروع درمان می تواند منجر به مرگ ۴۰ درصد از بیماران شود و هر ساله با شروع فصل گرما یعنی فصل بهار و تابستان و همزمان با رشد و بلوغ کنه ها تعداد مبتلایان به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو افزایش می یابد.

حدود ۳۰ تا ۶۰ درصد مبتلایان به این بیماری فوت می کنند اما به دلیل نظام مراقبت قابل قبول بیماری در استان و اقدامات به موقع و مناسب درمانی، میزان کشندگی بیماری در سیستان و بلوچستان کاهش یافته اما باید با حساسیت ویژه ای نسبت به آموزش مردم و گروه‌های در معرض خطر بیماری برای مراجعه به موقع و فوری در صورت بروز علائم شبه سرماخوردگی به ویژه افراد تماس گیرنده با خون، ترشحات و بافت های دام آلوده انجام شود.

علائم بیماری شبیه به سرماخوردگی بوده و می توان به مواردی مانند شروع ناگهانی تب، سردرد شدید، درد شدید در ناحیه پشت و کمر، تهوع و استفراغ، اسهال و درد شکم و در برخی مواقع خونریزی از تمام نقاط بدن به ویژه بصورت زیرپوستی اشاره کرد که در صورت تاخیر فرد بیمار در مراجعه به بیمارستان می تواند منجر به مرگ وی شود.

سم پاشی بیش از سه هزار دام سبک و سنگین علیه تب کنگو در سیستان و بلوچستان

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای سالجاری تاکنون سه هزارو ۹۴۲ دام سبک و سنگین علیه بیماری تب کریمه کنگو در این استان سم‌پاشی شدند.

دکتر مهدی حسینی گفت: ۱۸۸ هزارو ۸۹۳ جایگاه نیز برای پیشگیری از تب کریمه کنگو سم پاشی شده است.

وی افزود: یکی از دلایل اصلی بیماری تب کنگو در این استان کشتار غیرمجاز دام است که عده‌ای از مردم اقدام به کشتار دام در منازل یا معابر عمومی می‌کنند که این خود عاملی برای شیوع این بیماری است.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان بیان کرد: باید از نگهداری دام قاچاق و غیرمجاز در منازل خودداری شود زیرا فاقد هرگونه سابقه بهداشتی و دامپزشکی هستند اما دام‌های مجاز علیه انگل‌های خارجی سمپاشی و واکسینه و سپس به کشتارگاه حمل و تحت نظارت کارشناسان بهداشتی مستقر در کشتارگاه کشتار می‌شوند و به مدت ۲۴ ساعت در اتاق پیش سرد کشتارگاه نگهداری و به مراکز عرضه در سطح استان ارسال می‌شوند.

وی ادامه داد: افرادی که نقش مستقیم در نگهداری و کشتار دام دارند باید حتما از وسایل حفاظتی مانند دستکش، چکمه، پیراهن آستین بلند و روپوش استفاده کنند تا مورد گزش کنه ناقل این بیماری و آلودگی به ترشحات و خون حیوان قرار نگیرند.

حسینی گفت: شهروندان نیز باید به این نکته توجه داشته باشند که‌ قبل از خرد کردن، دستکاری و مصرف گوشت تازه دام ذبح شده باید حداقل به مدت ۲۴ ساعت و امعاء و احشای آن مانند دل، جگر و قلوه به مدت ۴۸ ساعت در یخچال و در دمای چهار تا هشت درجه نگهداری شود و از مصرف جگر و گوشت دام به صورت خام یا نیم پز جدا خودداری کنند.

وی افزود: همچنین ضروریست افراد هنگام هر نوع تماس با دام یا لاشه آن مانند قصابی، کمک به زایمان دام، خرد کردن گوشت تازه، تیمار کردن، پشم چینی، تمیز کردن آغل یا طویله از وسایل حفاظت فردی شامل کلاه، ماسک، عینک، دستکش، روپوش، پیش بند پلاستیکی و چکمه استفاده کنند.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: آموزش گروه‌های در معرض خطر نظیر دامداران، افراد شاغل در کشتارگاه‌ها و مراکز بسته بندی گوشت، آموزش دامپزشکان و کارکنان دامپزشکی بویژه در بخش‌های نظارت بر بهداشت عمومی، قرنطینه‌ها و بررسی مراقبت بیماری، اطلاع رسانی عمومی از طریق توزیع بروشور، مبارزه با ناقلان عامل بیماری (کنه) از طریق سمپاشی دام و جایگاه دامی در کانون‌های بیماری و قرنطینه‌های دامی، کنترل و نظارت قرنطینه‌ای دام‌ها هنگام حمل به کشتارگاه و جابجایی، نظارت بهداشتی بر کشتار دام، استحصال، حمل و عرضه گوشت و آلایش دامی از جمله اقدامات این اداره کل در زمینه مقابله با تب کریمه کنگو است.

۲ مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سال گذشته ۴۰ درصد مبتلایان به بیماری تب کریمه‌ کنگو کشور به استان سیستان و بلوچستان اختصاص داشت که این آمار لزوم رعایت موارد بهداشتی در تابستان را دو چندان می‌کند.

دکتر سیدمهدی طباطبایی با بیان اینکه این ویروس به هر شکلی که به گردش خون فرد وارد شود او را بیمار می کند،گفت: ویروس تب خونریزی دهنده کنگو می تواند از طریق خون حیوان آلوده، فرآورده های خام دامی و همچنین گزش پشه ناقل به انسان منتقل و بیماری را ایجاد کند.

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون ۲ مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در استان گزارش شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: با وجود اینکه آمار مرگ ناشی از بیماری تب کنگو در جهان بالای ۶۰ درصد از مجموع مبتلایان است در سیستان و بلوچستان با همت متخصصان و کادربهداشت و درمان میزان مرگ مبتلایان به تب کریمه کنگو زیر ۵پنج درصد است.

دکتر طباطبایی بااشاره به همه گیری بیماری کرونا در جهان گفت: در شرایطی که بیماری کرونا مردم را تهدید می کند باید بیش از پیش مراقبت های لازم بهداشتی را برای در امان ماندن از این بیماری و همچنین تب خونریزی دهنده کریمه کنگو انجام داد.

وی با بیان اینکه دین مبین اسلام و پیامبر رحمت و مهربانی (ص) رعایت بهداشت و نظافت را جزئی از ایمان دانسته اند، تصریح کرد: رعایت بهداشت فردی و اجتماعی بر عموم مردم لازم و ضروری است زیرا در غیر این صورت انسان همواره در معرض تهدید بیماریها قرار می گیرد. 

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان ویروس کرونا دام و طيور بیماری تب کریمه کنگو پروندهٔ خبری مدیریت استانی کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان ویروس کرونا دام و طيور بیماری تب کریمه کنگو سیستان و بلوچستان ویروس کرونا دام و طيور بیماری تب کریمه کنگو سیستان و بلوچستان تب خونریزی دهنده تب کریمه کنگو بیماری تب تب کنگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۶۳۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید استاندار سیستان و بلوچستان از طرح تامین آب شهر زاهدان

محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان با همراهی منصور بیجار معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی از طرح تامین آب شهر زاهدان از آبخوان شرقی بازدید و روند پیشرفت این طرح را کنترل کرد.

گفتنی است: طرح‌های متعددی توسط دولت سیزدهم برای تامین آب مورد نیاز ساکنان استان سیستان و بلوچستان در دست اجرا است که یکی از این طرح‌ها، تامین آب از آبخوان شرقی استان است.

 پروژه‌ای میان‌مدت به کارفرمایی آب‌نیرو که قرار است، با اجرای ۲۰۰ کیلومتر خط انتقال اصلی و فرعی و احداث چندین ایستگاه پمپاژ، بخشی از کمبود آب شمال استان را جبران کند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • جایگاههای سوخت درسیستان و بلوچستان زیر ذره بین تعزیرات
  • ️کشف ۱۴ تن برنج احتکار شده در زاهدان
  • بازدید استاندار سیستان و بلوچستان از طرح تامین آب شهر زاهدان
  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • شهروندان گوشت را فقط از مراکز عرضه مجاز تهیه کنند
  • پیشگیری از بیماری هاری ارزان و قطعی است ؛ از تحریک سگ و گربه بپرهیزید
  • عید دیدنی متفاوت به سبک رسول خادم
  • بیشترین بیماری هاری توسط سگ و گربه ایجاد می‌شود
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!