Web Analytics Made Easy - Statcounter

چند روزی است که چالش بر سر برگزاری مجالس عزاداری سید و سالارشهیدان حضرت امام حسین(ع) در ماه محرم و خطر شروع زنجیره ویروس کرونا در صدر خبرها قرار دارد.اما در این مجال شنیدن نظر قرآن در مورد ماه محرم و عظمت خالی از لطف نیست.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، چند روزی است که چالش بر سر برگزاری مجالس ماه محرم و خطر شروع زنجیره ویروس کرونا در صدر خبرها قرار دارد رهبر انقلاب چند روز پیش اعلام کردند که شان در هر صورت پیرو دستورات  ستاد ملی مبارزه با کرونا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی نیز پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، انتشار ویروس شبهات بر علیه دین، شهر مقدس قم و روحانیت نیز شتاب بالایی پیدا کرد و ماهی گیران آب گل آلود، فرصتی مجدد برای نفوذ در اعتقادات مردم پیدا کردند که تمام این شبهات، پاسخ داشته و در شماره های گوناگون به انتشار این پاسخ ها خواهیم پرداخت.

از مهم ترین مبانی اسلام عزیز، لزوم حفظ جان خود و دیگری است؛ چنانکه درآیات ۲۹ و ۳۰ سوره مبارکه نساء آمده: «وَلا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إنَّ اللّه کانَ بِکُمْ رَحیما، وَمَنْ یفْعَلْ ذلک عُدْوانا وَظُلْما فَسَوْفَ نُصْلیهِ نارا؛ و خودکشی نکنید! خداوند نسبت به شما مهربان است؛ و هر کس این عمل را از روی تجاوز و ستم انجام دهد، به زودی او را در آتشی وارد خواهیم کرد.» در روایات اسلامی نیز به این مطلب تأکید شده که خودکشی حرام است و عقوبت سختی دارد. (۱) افزون بر حفظ جان خود، حفظ جان دیگران نیز لازم الاجرا است تا جایی که در قرآن آمده «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی الْأَرْضِ فَکأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمیعاً؛ هر کس، انسانی را بدون ارتکاب قتل یا فساد درروی زمین بکشد، چنان است که گویی همه انسان ها را کشته است». (۲)

اما جدای از این مباحث  فرصتی دست داد تا  در این مجال به نظر قرآن کریم در خصوص ماه محرم  بپردازیم.

ان عدة الشهور عند الله اثنا عشر شهرا في کتاب الله يوم خلق السماوات و الارض منها اربعة حرم، ذلک الدين القيم فلا تظلموا فيهن انفسکم.

به راستي تعداد ماه ها در نزد خدا، دوازده ماه است. (و اين) در کتاب خدا است از روزي که آسمان ها و زمين را آفريد. چهار ماه از آن ها (ذي قعده، ذي حجه، محرم و رجب) حرام مي باشند. اين است آيين استوار. پس در آن ماه ها بر خود ستم روا مداريد.از اين آيه، استفاده مي گردد از هنگامي که خداي سبحان، زمين و آسمان ها را آفريد و کرات آسماني؛ از جمله ماه را در گردش به دور زمين به حرکت در آورد، زمان را به سال و سال را به دوازده ماه، به تعداد منازل ماه، محدود و مشخص کرد و پيامبران الهي نيز بر اساس آن عمل کرده و اعمال و عبادات خويش (مانند روزه و حج) را تعيين مي نمودند.

هم چنين در اين آيه، به حرمت چهار ماه از سال و لزوم نگهداري احترام آن ها به صراحت بيان شده است و اين که شکستن حرمت آن ها و اقدام نمودند به جنگ و خون ريزي در اين مدت، ستم بر بشريت است.مراد از «کتاب الله» در اين آيه، لوح محفوظ است و هم چنين در کتاب هايي که بر پيامبران پيشين نازل شده اند، مطالب مزبور بيان شده اند.

پایان پیام/296

منبع: شبستان

کلیدواژه: ویروس کرونا ماه محرم الحرام ماه محرم خبرگزاری شبستان ماه محرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۶۹۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم عقد تا رونمایی کتاب سر دلبران در نمایشگاه قرآن + عکس

از جمله رویدادهای قابل توجه در شب میلاد امام حسن (ع) در نمایشگاه بین‌المللی قرآن، برگزار مراسم عقد زوج‌های جوان و رونمایی از مجموعه کتاب‌های سر دلبران بود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، همزمان با ایام میلاد امام حسن مجتبی (ع) مراسم متنوعی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد؛ از برگزاری مراسم عقد زوج‌های جوان و پخش کیک 150 کیلویی به مناسبت میلاد امام حسن (ع) تا رونمایی از مجموعه کتاب‌های سر دلبران.

رونمایی از مجموعه کتاب «سر دلبران»

مراسم رونمایی از مجموعه کتاب «سر دلبران» با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادیب مسیحی لبنان در محل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

مجموعه کتاب‌های «سر دلبران» نوشته میشل کعدی است به همت انتشارات ایران راهی بازار نشر شده و به بیان جایگاه اهل بیت علیهم‌السلام در بیان ادیبان مسیحی پرداخته است.

این مجموعه شش جلدی با عنوانی از جمله «زهرا(س) سرآمد بانوان اهل ادب»؛ «در پیشگاه امام حسن مجتبی(ع)»؛ «امام حسین(ع) الگویی از یک پیام»؛ «امام زین‌العابدین(ع) و اندیشه مسیحیت» سیره اهل بیت(ع) را در نگاه ادبیان مسیحی بررسی کرده است.

در این مراسم شبیر فیروزیان، سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ؛ عباس خامه‌یار، معاون فرهنگی، اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب؛ تعدادی از میهمانان خارجی و جمعی از اصحاب رسانه حضور داشتند.

حضور وزیر ارشاد در مراسم عقد زوج‌های جوان

برگزاری مراسم عقد زوج‌های جوان و حضور آنها در سالن مصلای امام خمینی (ره) یکی از رویدادهای قابل توجه برای مردم و حاضران در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بود.

وزیر فرهنگ هم در مراسم عقد یک زوج جوان که در غرفه ازدواج آسان در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد، حاضر شد و از نزدیک با چند زوج جوان صحبت کرد.

اجرای گروه نونهالان نیز بر شادی مردم در این مراسم افزود و در انتها، این زوج جوان کیک 150 کیلویی را که به مناسبت میلاد امام حسن (ع) تهیه شده بود، برش زدند. مراسم پذیرایی از مردم با این کیک 150 کیلویی صورت گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از غرفه بشری بازدید کرد. طرح قرآنی بشری از روش‌های برتر در عرصه آموزش قرآن کریم محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مسئولان با برنامه‌ریزی و عملکرد خود ولایت‌مداری مردم را حفظ کنند
  • سازندگان واکسن برکت از قهرمانان ملی هستند/ روایتی متفاوت از یک دستاورد علمی
  • مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد
  • پیامبر و اهل بیت رسالت هدایت و تهذیب امت را بر عهده داشتند
  • برپایی جشن امام حسنی‌ها جلوه‌ای از عشق ملت ایران به کتاب الهی بود
  • قرآن جامع‌ترین منبع پاسخگویی به نیاز بشریت است
  • مراسم عقد تا رونمایی کتاب سر دلبران در نمایشگاه قرآن + عکس
  • ببینید | چرا اعمال انسان باقی می ماند؟!
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • عامل سیر بشریت به سوی ترقی و تعالی انبیا الهی بوده اند