Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگر فضای مجازی گفت: حریم خصوصی در فضای مجازی فعلی که تحت مدیریت دشمن استT معنا ندارد و امروز شبکه های اجتماعی و پیام رسان های غربی حتی در مرزهای داخلی ما، صفحات مجازی مردم ما را مسدود می کنند.

سید علیرضا آل داود پژوهشگر فضای مجازی و کارشناس رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با بیان اینکه شبکه های اجتماعی می توانند ابزاری برای جاسوسی، دریافت اطلاعات کاربران و ملت ها و بستر جنگ شناختی ادراکی ترکیبی باشند، اظهار کرد: در دنیای رسانه ای شده و در عصر اطلاعات عمده هدف ارائه سرویس های اینترنتی غربی در شرایط تحریم به کشور هایی نظیر کشور ما، جمع آوری داده های کلان، تحلیل این داده ها، شناسایی نخبگان و مسئولان و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. برای استفاده در جنگ شناختی ادراکی ترکیبی ضد کشورهای هدفشان است.

وی افزود: دسترسی هایی نظیر پیامک، مخاطبان، موقعیت جغرافیایی و... که تلفن های همراه هوشمند و پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی از مخاطبان خود می گیرند اکانت مخاطبان را با دیتای ارائه شده تطبیق می دهند و اگر حتی با هویت فیک در فضای مجازی فعالیتی بشود و کاربران موضوعات مرتبط با حریم خصوصی خود را رعایت نکنندT می توانند این سرویس ها به راحتی از طریق هوش مصنوعی با تجمیع و تحلیل این اطلاعات به هویت واقعی شما دست پیدا کنند.

تحریم ارتباطی در داخل خاک کشور، حاصل نبود شبکه ملی اطلاعات

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: حریم خصوصی در فضای مجازی فعلی که تحت مدیریت دشمن استT معنا ندارد و هدف اصلی حمایت از پیام رسانهای داخلی در بستر شبکه ملی اطلاعات همین موضوع است و این در حالی است که امروز شبکه های اجتماعی و پیام رسان های غربی حتی در مرزهای داخلی ما، صفحات مجازی مردم ما را مسدود می کنند.


لایکی برنامه‌ای با برندهای پورن و غیراخلاقی

آل داود در ادامه صحبتهای خود، با بیان برخی آسیب‌های نرم افزار لایکی اظهار کرد: لایکی را نمی‌توان شبکه اجتماعی دانست؛ چرا که  اجماع و اجتماعی را ایجاد نمی کند و الزامات یک اجتماع مانند اخلاق و احترام به فرهنگ های دیگران را رعایت نمی کند؛ از طرفی دیگر در کشورهای دنیا به محتواهای انتشار یافته در لایکی برند پورن و غیر اخلاقی یا محتوای بزرگسال را انتصاب می دهند.

حرکت "لایکی" برای تشکیل خانواده ۱۵ میلیونی در ایران

این کارشناس رسانه فعالیت لایکی در ایران را خطرناک توصیف کرد و گفت: پیش بینی می شود که کاربران لایکی در ایران حدودا به 15 میلیون نفر برسد و این می تواند خطرناک باشد و نگران کننده است، دشمنان، لایکی را در یک کشور به ظاهر اسلامی مانند سنگاپور راه اندازی کرده و این در حالیست که هیچ ذهنیت منفی نسبت به این کشور در ایران وجود ندارد، در واقع تمامی موضوعاتی که می توان به این نرم افزار اعتماد کرد را رعایت کرده اند.

 



وی افزود: دابسمش در لایکی در ابتدا جنبه طنز داشت که بعدها به سمت فضای غیر اخلاقی، جنسی و ضد فرهنگی رفت. بنده معتقدم فضای اتفاق افتاده در لایکی سازمان یافته و از سوی دشمنان ساماندهی می شود.

اینستاگرام محتوای جنسی را به آی‌پی‌های ایرانی نمایش می‌دهد/ لایکی الگو یافته از دابسمش‌های صداوسیما

آل داود با اشاره به تلاش امریکایی‌ها برای استفاده از اینستاگرام با هدف تغییر ذائقه مردم، گفت: چندین سال است که اینستاگرام ذائقه مردم را به سمت مسائل جنسی و اروتیک تغییر داده است، در اکسپلورهای اینستاگرام با آی پی ایرانی دائما مسائل جنسی را بصورت مهندسی شده نمایش می دهد، در حقیقت زمینه سازی های اینستاگرام موجب شده تا امروز لایکی را ایجاد کنند.

البته باید توجه داشت برنامه تلویزیونی مثل خندوانه موجب شد تا دابسمش در کشور فراگیر شده و سپس در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی تصویر محور به سمت موضوعات ضد فرهنگی هدایت شود.

اینستاگرام ماشین جنگی دشمنان در جنگ‌ نرم

این کارشناس فضای مجازی، در ادامه اظهاراتش، اینستاگرام را برنامه‌ای جاسوسی خواند و عنوان کرد: در ایام نوروز امسال برخی از خوانندگان خارج نشین و سلبریتی های اینستاگرامی مسائلی غیر اخلاقی و جنسی را در قسمت پخش زنده این شبکه اجتماعی مطرح می کردند که اینستاگرام با توجه به شدت و حجم موضوعات غیر انسانی و غیر اخلاقی تصمیم به بستن برخی صفحات آنان گرفت، البته این حرکت را می توان برای فرار از فیتلرینگ در ایران دانست که چنین اقدامی را انجام داد. چرا که آمریکایی ها به اصل اینستاگرام برای تغییر ذائقه مردم ما بخصوص جوانان و نوجوانان و حتی فتنه انگیزی در داخل کشور نیاز دارند.

وی به یکی از کارکردهای منفی فضای مجازی اشاره و خاطرنشان کرد: گسست نسلی امروز در جامعه موجب شکاف اجتماعی می شود و در نتیجه جامعه در برابر تهدیدات آسیب پذیر خواهد شد. دشمن می داند که اگر معنویت را از جوانان ما بگیرد جامعه در موضوعاتی نظیر جهاد و شهادت و حوزه های هویتی و فرهنگی اسیب پذیر خواهد شد.

این پژوهشگر رسانه‌، بمباران ناامیدی و پیام های یاس آور را از کارکردهای فضای مجازی تحت مدیریت دشمن خواند و تأکید کرد: ناامیدن کردن افراد جامعه از طریق فضای مجازی از اهداف اصلی دشمنان است و اگر یاس و ناامیدی حاکم شود فضای خود تحقیری حاکم شده و بمباران محتوای یاس آمیز منجر به سکون افراد و اختلال درماندگی آموخته شده در این افراد می شود که برای فرار از مشکلات ناشی این نوع اختلالات افراد رو به حرکات عجیب و غریب در فضای مجازی می آورند.

فیتلرینگ؛ تنها گذاشتن مردم در زمین بازی دشمنان/ راه اندازی شبکه ملی اطلاعات یعنی خروج فضای مجازی از مدیریت دیگران

آل داود، فیتلرینگ به شیوه فعلی را راه حل آخر برای مقابله با تهدیدات فضای مجازی تحت مدیریت دشمنان می داند و معتقد است: تمام مشکلات امروز فضای مجازی با فیلترینگ حل نمی شود چرا مردم در فضای یک طرفه با استفاده از فیلترشکن در زمین دشمن به بازی گرفته می شوند. از طرفی دیگر باید از طریق راه اندازی شبکه ملی اطلاعات بتوانیم فضای مجازی را از مدیریت دشمنان ملت بزرگ ایران اسلامی خارج کنیم.

وی با هشدار به خانواده ها درباره فضای مجازی تأکید می کند: خانواده‌ها حداقل در دابمسش های ضد فرهنگی در فضای مجازی در کنار فرزندان خود نباشند و حرکات آنها را تایید نکنند.

سطح دسترسی افراد به اینترنت باید متفاوت باشد

این کارشناس فضای مجازی، توجه به رژیم مصرف اینترنت جوانان را یک اصل مهم خواند و عنوان کرد: با توجه به اینکه اینترنت سطح بندی شده در اختیار افراد جامعه به ویژه نوجوانان نیست، خانواده ها باید برخی پروتکل های استفاده نوجوانان و جوانان از فضای مجازی را رعایت کنند.



وی ادامه داد: رسانه می تواند منجر به بلوغ زود رس در نوجوانان شود و خانواده ها باید مراقب نوع محتوایی که فرزندشان می بیند، باشند، همچنین خانواده ها باید نظارت بیشتری بر عدم استفاده فرزندان خود از فیلترشکن و فضاهای فیلتر شده و... داشته باشند.

فقر سواد رسانه‌ای، منجر به استفاده بی هدف از اینترنت می‌شود

آل داود با تأکید بر لزوم فراگیری سواد رسانه ای در میان آحاد جامعه؛ ابراز کرد: در میان جامعه و به ویژه دانش آموزان فقر سواد رسانه ای دیده می شود و از این رو موجب شده آنان از اینترنت و شبکه های اجتماعی اعتیاد گونه و بی هدف استفاده کنند و این در حالیست که قالب بیشتر محتواها در این شبکه ها با فرهنگ ما سازگار نیست.

وی با اشاره به تهدیدات و آسیب های فضای مجازی برای دانش آموزان، خاطرنشان کرد: براساس پایش سال ۱۳۹۵ دانشگاه تهران، مردم ما حدود ۵ تا ۹ ساعت از وقت خود را در شبکه های اجتماعی صرف می کنند. جدای از مسائل اخلاقی، اعتیاد به اینترنت یکی از مسائلی است که بسیار خطرناک است و باعث افت تحصیلی، افسردگی و گذراندن وقت به صورت بی هدف توسط دانش آموزان می شود.

این پژوهشگر رسانه‌ ادامه داد: پرخاشگری، شکاف نسلی، اضطراب، بدخلقی، احساس یاس و نا امیدی از علائم اصلی اعتیاد اینترنتی نوجوانان و جوانان است که با ارتقای سواد رسانه ای می توان تا حد زیادی این آسیب ها را کاهش داد.

وی تأکید کرد: به اعتقاد بنده سواد رسانه‌ای موضوعی از بالا به پایین در سطح جامعه است، مسئولان باید از سواد رسانه‌ای مطلوبی برخوردار باشند تا بتوانیم بر جامعه و آحادمردم تاثیرگذار باشیم. تحقیقی در سال ۲۰۱۴ در اتحادیه اروپا بر روی خانواده ها و کودکان ۲۵ کشور اروپایی بین ۹ تا ۱۴ سال انجام شده است که نتایج آن حاکی از آن است که خانواده ها معتقدند تا ۹ سالگی کودکان حق دسترسی به هیچ گونه شبکه اینترنتی را ندارند، پس از ۹ سالگی نیز کودکان باید به اینترنت سطح بندی دسترسی داشته باشند و والدین باید بر رفتارهای اینترنتی فرزندان نظارت داشته باشند و یا اینکه کودکان در مکانی به اینترنت سطح بندی شده دسترسی باشند که در دید والدین باشند.

آل داود تأکید کرد: دو شرط استفاده از فضای مجازی و رسانه‌ای مشروط به سالم بودن و محدود به میزان مورد نیاز است که اگر رعایت نشود مانند رژیم مصرف مواد غذایی می تواند به افراد آسیب های جدی وارد کند.

واتس اپ نمی‌خواست منبع فیک‌نیوز در دنیا باشد!

وی ادامه داد: در شرایط کرونایی برنامه واتس اپ به زبان انگلیسی و برخی زبان های دیگر فوروارد پیام را بسیار محدود کرد چرا که نمی خواست این پیام رسان منبع اخبار جعلی در ایام کرونا باشد و به تبع این اخبار جعلی کرونایی منجر به ایجاد استرس به مردم آن کشورها نشود، اما شاهد بودیم این محدودیت ها برای زبان فارسی اعمال نشد و گروههای واتس اپی منبع اخبار جعلی در داخل کشور ما شدند.

سیاه‌نمایی کرونایی فیک‌نیوزها علیه ایران/ شبکه ملی اطلاعات راه مقابله با شیطنت‌های خارجی رسانه‌ها

این پژوهشگر حوزه فضای مجازی با بیان اینکه رسانه‌های خارجی هیچ گاه در برابر ایران کوتاه نیامده اند؛ ابراز کرد: در ایامی که کرونا در جهان در حال شیوع بود و نخست وزیر کشورهای دیگر نظیر انگلستان به کرونا مبتلا می شدند بی بی سی و رسانه‌های دیگر، به مدیریت ایران در برابر کرونا با هدف سیاه نمایی می تاختند و این در حالی بود که مسئولان بهداشت جهانی تلاش حرفه ای ایران در برابر کرونا را تشویق می‌کردند.


وی به کارکرد شبکه ملی اطلاعات در ایام کرونا اشاره و تصریح کرد: نقش شبکه ملی اطلاعات در چین و کره جنوبی در ایام کرونا بسیار مشهود است و این ۲ کشور با دارا بودن این شبکه بسیار مهم توانستند در برابر شیطنت های رسانه ای دشمنانشان و شکل گیری اخبار جعلی بایستند.

انتهای پیام/ا

منبع: دانا

کلیدواژه: شبکه ملی اطلاعات شبکه های اجتماعی تحت مدیریت دشمن فضای مجازی سواد رسانه ای خانواده ها غیر اخلاقی راه اندازی اخبار جعلی پیام رسان آل داود آسیب ها مردم ما شبکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۶۹۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات روانی و روایت نادرست دشمنان از سیل بلوچستان

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: حضور مسئولان کشوری و استانی در کنار مردم درگیر سیلاب نشان از همدلی و همگرایی ملی دارد اما دشمن این همدلی را روایت نمی‌کند بلکه به دنبال سیاه نمایی است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، رضا شریفی عصر امروز در نشست با فعالان رسانه و فضایی مجازی استان اظهار کرد: در سال گذشته انسجام اجتماعی با مشارکت ریش‌سفیدان و سران طوایف، رشد خوبی در استان داشت که ماحصل این همدلی جذب بالای اعتبارات پروژه‌های مختلف همچون راه‌ها، مسکن، اقتصادی و معیشتی و ... شد.

 وی افزود: سیستان و بلوچستان ظرفیت این را دارد تا تبدیل به پدیده گردشگری کشور شود و در عید امسال به عینه این موضوع مشاهده شد.

 معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه اصحاب رسانه و فعالین اجتماعی نقش ویژه‌ای در معرفی ظرفیت‌های استان دارند، تصریح کرد: دشمن با هدایت سرویس‌های جاسوسی، دست به تحریک مسائل قومی و مذهبی می‌زند تا استان از حالت انسجام خارج شود.

وی ادامه داد: کمک اصحاب رسانه و فعالین اجتماعی با شناخت دقیق از ظرفیت‌ها و نقاط آسیب، فرصت‌ها و تهدیدهای استان می‌تواند در رشد و توسعه استان کمک کند. 

شریفی خاطرنشان کرد: اگر نقدی هم انجام می‌شود، باید برآیند آن به رشد و توسعه استان کمک کند و به دشمن اجازه وارد کردن هیچ‌گونه خللی به هدف‌ گذاری‌های استان ندهد؛ چراکه مسیر استان، مسیری رو رشد است.

 وی ضریب دادن به مشکلات و نادیده‌گرفتن کارهای مثبت انجام شده در استان را نادرست برشمرد و افزود: شیعه و سنی باید در مدیریت و توسعه استان سهیم و برای توسعه استان ید واحده باشند و در کنار انتقاد و چالش در چارچوب، به ظرفیت‌های استان ضریب دهند.

 معاون سیاسی و اجتماعی سیستان و بلوچستان یکی از وظایف فعالین اجتماعی را تمرکز بر مسائل اولویت‌دار استان دانست و عنوان کرد: فعالان فضای مجازی باید فضای تعاملی، تأثیرگذار و تأثیرپذیر داشته باشند؛ چراکه رسالت همه ما نشان‌دادن چهره واقعی استان است.

وی ادامه داد: متاسفانه دشمن با نفوذ در اذهان جامعه با استفاده از ابزار فضای مجازی به دنبال روایت معکوس واقعیت‌هاست؛ رسانه‌های دشمن با دستکاری اذهان جامعه با استفاده از فیک نیوزها، ربات‌ها و خبرگزاری‌های معاند به دنبال کار نفوذ در اذهان مردم هستند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در واقع حفاظت از مرزهای مجازی به اندازه حفاظت از مرزهای روی نقشه برای هر کشوری دارای اهمیت است زیرا همانطور که در دنیای واقعی با جنگ روبرو می‌شویم در دنیای مجازی نیز با جنگ سایبری و روایت معکوس دشمن مواجه هستیم.

وی افزود: حضور مسئولان کشوری و استانی در کنار مردم درگیر سیلاب در جنوب استان مبین همدلی ملی است اما دشمن این همدلی را روایت نمی‌کند بلکه به دنبال سیاه نمایی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دروغ‌پردازی با عکس ۷ سال پیش پارک دانشجو
  • عملیات روانی و روایت نادرست دشمنان از سیل بلوچستان
  • درس مهم برنامه اسکار مهران مدیری به مسئولان
  • درس مهم برنامه اسکار مهران مدیری : فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی هیچ کاربردی ندارد...
  • آموزش: توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی
  • آمار ۱.۵ میلیاردی بازدید برنامه‌های نوروزی و رمضانی رسانه ملی در فضای مجازی
  • فضای‌ مجازی در سیطره برنامه‌های رسانه‌ ملی
  • فضای‌مجازی در سیطره برنامه‌های رسانه‌ملی
  • توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی
  • از آموزش و اقتصاد تا فرهنگ و سبک زندگی با پدیده‌ بلاگری