Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-18@00:07:18 GMT

«شاد» ارزان می‌شود اما رایگان نه!

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۷۰۰۲۷

«شاد» ارزان می‌شود اما رایگان نه!

به گزارش خبرگزاری مهر، صبح نو نوشت: اواخر سال تحصیلی گذشته بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتی خبر داد که شبکه شاد برای دانش‌آموزان تا پایان خرداد رایگان شده است. آنطور که وزیر جوان خبر داده بود، پیش‌بینی می‌شد سال تحصیلی آینده هم اوضاع به همین منوال باشد؛ اما درست در آستانه سال تحصیلی جدید محمود حبیبی، مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد اینترنت شاد رایگان نیست و دانش‌آموزان و معلمان هرقدر از شاد استفاده کنند، باید آبونمان ماهانه را پرداخت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی به خبرنگار «صبح‌نو» اعلام کرد مجلس به صورت جدی پیگیر رایگان‌کردن سامانه شاد است، باید ببینیم پایان این کشمکش به کجا خواهد رسید.

در سال تحصیلی گذشته کم و کسری‌های زیادی در سامانه شاد وجود داشت. بسیاری از معلم‌ها، دانش‌آموزان و خانواده‌ها ناراضی بودند. هزینه‌های گزاف اینترنت و سرعت پایین آن مهم‌ترین علت گله آنها بود. بسیاری از دانش‌آموزان هم اصلاً به این سامانه دسترسی نداشتند. پیش‌بینی می‌شد در سال تحصیلی جدید این مشکلات برطرف شود چراکه استفاده از سامانه شاد در این سال تحصیلی که دانش‌آموزان فرصت آشنا شدن با معلم را ندارند و فقط از این سامانه با معلم‌های خود ارتباط برقرار می‌کنند، بسیار مهم است. در این وسط کاری که می‌توانستند برای سهولت استفاده از شاد در نظر بگیرند، رایگان کردن اینترنت بود که متأسفانه انگار امسال خبری از آن نیست. روز گذشته «محمود حبیبی» مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش درباره نتایج مذاکرات برای کاهش هزینه‌ها در اینترنت شاد اظهار کرد: «‌اینترنت شاد رایگان نیست و آنچه مصوب شد این است که برای استفاده از اینترنت ثابت، آبونمان ماهانه تعیین شود که هنوز هزینه آن مشخص نیست اما رقم آن بسیار اندک خواهد بود.» وی افزود: «برای استفاده از شاد از طریق اینترنت ثابت دیگر میزان مصرف تعیین‌کننده نیست و دانش‌آموزان و معلمان هرقدر از شاد استفاده کنند، آبونمان ماهانه را پرداخت می‌کنند.»
حبیبی بیان کرد: «هزینه استفاده از اینترنت همراه برای سایت‌های داخلی یک‌سوم است و هزینه شاد هم برای معلمان و دانش‌آموزان یک‌سوم خواهد بود این اینترنت فقط برای استفاده از بستر شاد است و در صورت استفاده از نرم‌افزارهای دیگر نرخ اینترنت به شیوه معمول برای آنها محاسبه خواهد شد.»

شاد، قوی‌تر از سال تحصیلی گذشته
مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: «در جلسه روز یکشنبه با مرکز ملی فضای مجازی، قول دادند تمام ظرفیت کشور به کار گرفته شود تا با مشکلات پهنای باند و ترافیک برای شاد مواجه نباشیم؛ ما پیش‌بینی کردیم که تقریباً ۱۰ درصد از ظرفیت کشور را برای شاد نیاز داریم که قول همکاری دادند.» وی درباره تأمین اینترنت ارزان در شبکه شاد گفت: «جلسات متعددی برگزار شد و طبق مصوبه امروز شورای عالی فضای مجازی طی یک هفته آینده الگوی مصرف برای دانش‌آموزان و معلمان طراحی و هزینه و مبالغی که برای استفاده از شبکه شاد صرف می‌شود، مشخص خواهد شد.» پیش از این محمود حبیبی در خبر ۲۱ درباره مشکلات شبکه شاد در سال تحصیلی گذشته از جمله وضعیت اینترنت گفته بود: «آموزش و پرورش مانند سایر بخش‌های دیگر کشور در کرونا غافلگیر شد اما در مدت زمانی کوتاه، بستر شاد را ارائه کرد و هر بستر جدیدی با مشکلاتی همراه است اما در طول
چند ماه گذشته برنامه‌ریزی کافی انجام شد و زیرساخت شاد و سرورها ارتقا پیدا کرد و برای ارائه کلاس‌های آنلاین برای کل دانش‌آموزان کشور آماده است؛ از طرفی جلسات متناوب را با وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی داشتیم تا زیرساخت اینترنت در کل کشور ایجاد و پوشش‌دهی شبکه ملی اطلاعات را داشته باشند.»


سامانه شاد باید رایگان باشد
اگر اینترنت سامانه شاد رایگان نشود، قطعاً مشکلاتی برای دانش‌آموزان به وجود خواهد آمد؛ به همین دلیل پیگیری بر سر رایگان کردن سامانه شاد در بین نمایندگان مجلس وجود دارد. احمدحسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش به «صبح‌نو» می‌گوید: «از ابتدا قرار بود که هزینه‌های اینترنت سامانه شاد رایگان باشد اما متأسفانه انجام نشده است. در جلسه اخیری که نمایندگان کمیسیون آموزش با وزیر آموزش و پرورش داشتند، پیشنهاد دادیم که هزینه‌های سامانه شاد کلاً برای دانش‌آموزان و معلمان رایگان باشد، اما وزیر جواب قطعی نداد؛ البته این جلسه ادامه دارد اما به نظر نمی‌رسد رایگان کردن سامانه شاد اپراتورها را از درآمد خاصی محروم کند.» او ادامه می‌دهد: «عده زیادی از دانش‌آموزان اگر به گوشی هوشمند هم دسترسی داشته باشند، هزینه اینترنت را ندارند و باید حتماً فکری به حال آنها کرد. نظر کل اعضای کمیسیون آموزش این است که اینترنت در سامانه شاد باید برای همه رایگان باشد.»
سخنگوی کمیسیون آموزش می‌گوید: «در جلسه‌ای که داشتیم وزیر آموزش و پرورش با اشاره به توسعه زیرساخت‌ها برای سامانه شاد به نمایندگان اعلام کرد که یک‌سوم از مناطق کشور امکانات لازم را برای دسترسی به آموزش غیرحضوری از طریق سامانه شاد ندارند که به دلایل مختلفی بازمی‌گردد. از جمله آنها می‌توان به نداشتن تلفن همراه، نبود اینترنت و مسائل دیگر اشاره کرد.» فلاحی به جبران کاستی‌هایی که در ترم تحصیلی گذشته برای دانش‌آموزان وجود داشت، اشاره می‌کند و می‌گوید: «به دلیل فقدان برخی زیرساخت‌ها برای استفاده دانش‌آموزان از سامانه شاد باید دروس از طریق تلویزیون به دانش‌آموزان ارائه شود و بر همین اساس مقرر شده از شهریور در چهار شبکه این آموزش داده شود.» او ادامه می‌دهد: «وزیر آموزش و پرورش آغاز سال تحصیلی جدید را ۱۵ شهریور اعلام کرد و مقرر شد نمایندگان مجلس زمانی که برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه خود می‌روند، این را به ادارات آموزش و پرورش شهرستان خود اعلام کنند تا مشکلات مدارس، دانش‌آموزان و معلمان کمتر شده و سال تحصیلی جدید با دغدغه کمتری آغاز شود.»

کد خبر 5006762

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت ارتباطات اینترنت شبکه ملی اطلاعات وزارت آموزش و پرورش گوشی هوشمند صفحه اول روزنامه ها دکه روزنامه مطبوعات ایران محرم 99 ویروس کرونا اینفوگرافیک ماه محرم کاریکاتور مراسم عزاداری امام حسین ع توییتر آزاده هشت سال دفاع مقدس دانش آموزان و معلمان برای دانش آموزان سال تحصیلی گذشته سال تحصیلی جدید برای استفاده فناوری اطلاعات کمیسیون آموزش آموزش و پرورش رایگان کردن شاد رایگان سامانه شاد هزینه ها شبکه شاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۰۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح رایگان فلورایدتراپی دانش آموزان در مراغه

حق گشایی گفت: در طرح رایگان فلورایدتراپی دندان‌های دانش آموز مدارس ابتدایی مراغه ۲ بار به صورت رایگان فلورایدتراپی می‌شود.

حق گشایی افزود: این طرح به همت کارشناسان دندان خانه‌ها و مراکز بهداشت در مدارس شهری و روستایی اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: فلورایدتراپی روشی ایمن، بی خطر و بدون درد برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان ۶ تا ۱۴ سال است.

 معاون بهداشتی رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه گفت: در این طرح بهداشتی دندان‌های دانش آموزان معاینه و آنهایی که پوسیدگی بیش از حد و نیاز به جرم گیری دارند به پزشک متخصص معرفی می‌شوند.

حق گشایی افزود: در این طرح فلوراید روی دندان‌ها مالیده می‌شود تا مینای دندان تقویت شده و مقاومت بیشتری در برابر پوسیدگی داشته باشد.

وی گفت: این طرح امسال در ۲۰۰ مدرسه ابتدایی مراغه اجرا خواهد شد.

در شهرستان مراغه بیش از ۵۳ هزار دانش آموز در حال تحصیل هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • برپایی جشنواره کارآفرینان کوچک با شعار «مدرسه کارآفرین»
  • وضعیت مطلوب دلیجان در حوزه فنی و حرفه‌ای و کار و دانش
  • تغییر زمان شروع ثبت سفارش کتاب‌های درسی
  • ماجرای به تعویق افتادن سفارش کتاب‌های درسی چیست؟
  • آغاز طرح رایگان فلورایدتراپی دانش آموزان در مراغه
  • اجرای طرح ماهر در مدارس استان مرکزی کلید خورد
  • زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد
  • زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی تغییر کرد | شیوه ثبت نام و ثبت سفارش + جزئیات
  • ثبت سفارش کتاب درسی از امروز؛ ۲۸ فروردین
  • ثبت سفارش کتاب درسی از فردا؛ ۲۸ فروردین