Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-18@23:30:16 GMT

(تصاویر) طوفان لورا هائیتی را درنوردید

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۷۱۸۴۶

 در حالیکه طوفان حاره ای لورا در هائیتی و جمهوری دومینیکن دستکم 12 کشته داشته است، کارشناسان هواشناسی روز یکشنبه بیش بینی کردند دو طوفان دیگر در روزهای آینده در ساحل خلیج آمریکا روی می دهد.

به گزارش فرارو، طوفان حاره ای مارکو نیز شدت گرفت و سرعت باد به 120 کیلومتر در ساعت رسید و پیش بینی می شود روز دوشنبه به ایالت لوئیزیانا برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طوفان حاره ای لورا در هائیتی و جمهوری دومینیکن با بارندگی شدید همراه بود. دستکم 12 نفر کشته شدند که تعداد آنها در هائیتی 9 نفر و در جمهوری دومینیکن 3 نفر بود.

با وخیم شدن شرایط آب و هوایی، شرکت های فعال در زمینه انرژی برخی از تولید نفت و گاز طبیعی خود را در خلیج مکزیک به حالت تعلیق در آورده اند.

مرکز ملی طوفان آمریکا اعلام کرد طوفان لورا موجب بارندگی موسمی و سیل در هائیتی شده است که جان افراد را تهدید می کند. هائیتی و جمهوری دومینیکن به طور مشترک از جزیره هیسپانیولا استفاده می کنند.

مانوئل مندز رئیس مرکز عملیات اضطراری جمهوری دومینیکن گفت طوفان موجب کشته شدن 3 نفر در سانتو دومینگو پایتخت جمهوری دومینیکن شده است.

مندز گفت یک زن و یک کودک در خانه جان سپردند و یک مرد جوان نیز بر اثر سقوط درخت بر روی خانه اش جان خود را از دست داده است.

مندز افزود طوفان موجب آب گرفتگی در خانه ها و قطع ارتباط روستاهای دور افتاده شده است و یک میلیون نفر از شهروندان دومینیکن برق ندارند.

مقامات هائیتی که در همسایگی جمهوری دومینیکن قرار دارد اعلام کردند آب داخل برخی خانه ها شده است و تخلیه مردم ادامه دارد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: طوفان هائیتی آمریکا سیل دومینیکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۱۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا بارورسازی ابر‌ها موجب سیل اخیر دبی شده است؟

گزارش‌های خبری و پست‌های شبکه‌های اجتماعی بلافاصله بارورشدن ابر‌ها را عامل سیل‌های شدید اخیر دانستند.

به گزارش زومیت، شبکه‌های اجتماعی عامل بارش‌های شدید دبی را که در ۷۵ سال اخیر بی‌سابقه بودند، بارورسازی ابر‌ها اعلام می‌کنند. این ادعا چقدر حقیقت دارد؟

بخش‌هایی از منطقه خلیج فارس که ابرشهر‌های گرم‌وخشک را در بر گرفته است، اخیرا با باران‌های سیل‌آسا مواجه شده است. دبی در امارات متحده عربی، در طول یک روز شاهد بارانی به اندازه یک سال و نیم بارندگی معمول بود. بارندگی شدید صحنه‌های بی‌سابقه را در سطح منطقه رقم زده است: خودرو‌هایی که در کنار جاده‌ها رها شده‌اند، هواپیما‌هایی که از روی باند‌های سیل‌زده عبور می‌کنند، لغو صد‌ها پرواز در فرودگاه بین‌المللی شلوغ دبی و جان‌باختن دست‌کم ۱۸ نفر در عمان، کشور همسایه.

گزارش‌های خبری و پست‌های شبکه‌های اجتماعی بلافاصله بارور شدن ابر‌ها را عامل سیل‌های شدید اخیر دانستند. فرایند بارورسازی ابر‌ها معمولا شامل پاشیدن ذرات ریز مانند یدید نقره به آسمان است تا به عنوان هسته‌ای برای جمع شدن قطرات آب در کنار هم عمل کنند. این امر موجب تشکیل بلور‌های یخ می‌شود و احتمال بارش برف یا باران را افزایش می‌دهد.

امارات متحده از مدت‌ها پیش مشغول اجرای برنامه‌ی بارورسازی ابر‌های درحال عبور برفراز منطقه‌ی خشک حاشیه‌ی خلیج فارس بوده است. این کشور تیمی از خلبان‌ها را دارد که ذرات نمک را به طوفان‌های درحال‌گذر می‌پاشند تا آب بیشتری تشکیل شود. سیل از سوی برخی افراد به‌عنوان داستانی هشداردهنده مطرح شد که پیامد مداخله‌ی انسان در طبیعت است. حتی خبرگزاری مطرح بلومبرگ گزارش داد که باروری ابر‌ها سیل را تشدید کرده است.

اما حقیقت پیچید‌ه‌تر است. هر چند مرکز ملی هواشناسی امارات متحده عربی (NCM) اغلب از روش‌های بارورسازی ابر‌ها برای کاهش مشکلات آبی کشور استفاده می‌کند، مدرکی مبنی‌بر این موضوع وجود ندارد که بارندگی‌های اخیر با بارورسازی ابر‌ها ارتباطی داشته است. درعوض، هواشناسان می‌گویند این رویداد با الگو‌های آب‌وهوایی گسترده‌تر مرتبط است.

به‌گفته‌ی کارشناسان، طوفان‌های باران‌زای اخیر در دبی نتیجه‌ی مجموعه‌ای از طوفان‌های تندری بودند که توسط ابر‌های طوفان‌زای بزرگ ایجاد می‌شوند. وقتی این توفان‌ها در منطقه وسیعی به‌طور مکرر رخ می‌دهند، می‌توانند به بارش‌های شدید منجر شوند. به‌گفته‌ی کارشناسان، هیچ فناوری‌ای وجود ندارد که بتواند تاثیر شدیدی بر این نوع بارندگی‌ها داشته باشد و اخیرا هیچ عملیاتی برای بارورسازی ابر‌ها در منطقه صورت نگرفته است.

کارشناسان برای رد ادعای ارتباط بارورسازی ابر‌ها با سیل اخیر به دلایل متعدد اشاره می‌کنند؛ ازجمله اینکه حتی براساس خوش‌بینانه‌ترین ارزیابی از بارورسازی ابرها، این عمل می‌تواند سالانه حداکثر ۲۵ درصد بارندگی را افزایش دهد. به عبارت دیگر، بارش‌های اخیر حاشیه‌ی خلیج فارس در هر صورت می‌بارید و اگر بارورسازی ابر‌ها موثر بود، فقط مقداری از بارش را افزایش می‌داد. متخصصان هنوز در مورد اثربخشی بارورسازی ابر‌ها در اقلیم‌های گرم اطمینان ندارند و حتی اگر کارساز باشد، بارورسازی ابر‌ها نمی‌تواند از هوای رقیق باران تولید کند؛ بلکه صرفا قادر است آنچه را که از قبل در آسمان بوده است، افزایش دهد.

در وهله‌ی بعدی، عملیات بارورسازی در امارات عمدتا به دلیل محدودیت‌های ترافیک هوایی، در شرق کشور، دور از مناطق پرجمعیت‌تر مانند دبی انجام می‌شود؛ درنتیجه در زمانی که طوفان‌ها به دبی رسیدند، بعید بود که ذرات بارورساز هنوز فعال بوده باشند. بااین‌حال، شاید بهترین مدرک برای اینکه ثابت شود بارورسازی ابر‌ها عامل سیل‌ها نبوده، این واقعیت است که سرتاسر منطقه شاهد بارش باران بوده است. عمان هیچ برنامه‌ای برای بارورسازی ابر‌ها ندارد؛ اما بیش از امارات تحت تاثیر سیل قرار گرفته و متحمل تلفات بیشتر نیز شده است.

گرفتن انگشت اشاره به سمت یک فناوری ترسناک، هیجان‌انگیز است؛ اما علت واقعی سیل دبی احتمالا خیلی پیش پاافتاده‌تر است. دبی برای مقابله با بارندگی در چنین سطحی آمادگی ندارد. این شهر در چند دهه‌ی گذشته به سرعت گسترش یافته و به زیرساخت‌های مورد نیاز برای مقابله با سیل مانند زهکش‌های سیلاب که می‌توانند به مقابله با هجوم ناگهانی آب کمک کنند، تقریبا بی‌توجه بوده است. دبی عمدتا شهری بتونی و شیشه‌ای است و فضای سبز ناچیزی برای جذب بارندگی دارد. هر زمان که باران می‌بارد، هرج‌ومرج به‌وقوع می‌پیوندد؛ هرچند اگر منصف باشیم، اکثر شهر‌ها ازجمله در کشور خودمان برای مقابله با بارندگی یک سال در عرض ۱۲ ساعت مشکل دارند.

از نقش تغییرات اقلیمی نیز نباید غافل شد. با گرم‌شدن سیاره، دینامیک پیچیده‌ی هوای منطقه درحال تغییر مداوم است و می‌تواند طوفان‌های شدیدتر را به دنبال داشته باشد. برنامه‌ریزان شهری در سرتاسر جهان درتلاش هستند تا به‌منظور مقابله با سیل‌های ناگهانی و ذخیره‌ی آب بیشتر برای بخش‌های خشک‌تر سال، شهر‌های خود را به اصطلاح «اسفنجی‌تر» یا بیش از بیش جاذب آب کنند.

مقام‌های دبی نیز بلافاصله به ادعا‌ها واکنش نشان دادند و نقش بارورسازی ابر‌ها را رد کردند. طبق بیانیه مرکز ملی هواشناسی امارات متحده عربی، یکی از اصول اولیه بارورسازی ابر‌ها این است که باید ابر‌ها را در مراحل اولیه قبل از بارندگی هدف قرار دهید. اگر طوفان رعد و برق شروع شده باشد، برای انجام عمیات بارورسازی دیر است. این سازمان می‌گوید به دلیل حفظ امنیت خلبانان و هواپیماها، بارورسازی ابر‌ها در طول رویداد‌های شدید آب‌وهوایی صورت نمی‌گیرد.

موضوع بارورسازی ابر‌ها اغلب در تئوری‌های توطئه مطرح می‌شود. در فوریه امسال، ادعا شد علت دو طوفان بزرگ در کالیفرنیا، برنامه آزمایشی بارور کردن ابر‌ها بوده است. طوفان بخش‌های شمالی ایالت را درنوردید موجب سیل و زمین‌لغزه شد. با‌این‌حال، مقام‌ها خاطرنشان کردند که در طول دو طوفان بزرگ بارورسازی ابر‌ها انجام نشده است و علاوه‌براین بارورکردن ابر‌ها موجب ایجاد طوفان نمی‌شود.

دیگر خبرها

  • آیا بارورسازی ابر‌ها موجب سیل اخیر دبی شده است؟
  • ثبت تصاویر وحشتناک از لحظه شروع طوفان دبی در یک کلیپ | فیلم
  • روز۱۹۵ طوفان‌الاقصی|۸ شهید از جمله ۵ کودک در حمله به آوارگان
  • پیش‌بینی زمان وزش طوفان‌های گرد‌ و غبار با هوش مصنوعی
  • قول مساعد هادی ساعی برای تجهیز خانه تکواندو استان یزد
  • قول مساعد هادی ساعی برای تجهیز خانه تکواندو استان یزد 
  • روز ۱۹۴ طوفان‌الاقصی|بمباران ۳ خانه مسکونی
  • فیلم | سیل در فرودگاه دبی پرواز ها را لغو کرد
  • فیلمی از معابر کنگان بعد از طوفان
  • عملیات «وعده صادق» نشان داد که رژیم صهیونیستی سست‌تر از‌ خانه عنکبوت است