Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، حامد توکل، مدرس دانشگاه و رئیس انجمن سواد رسانه‌ای استان البرز از زندگی در دنیای مجازی و سبک آن می‌گوید، او معتقد است رسانه ملی و نهادهای فرهنگی باید اقدام به آموزش و مهارت سواد رسانه‌ای کنند. سوادی که منجر به انتشار محتواهای سالم و کاربردی شود. داشتن سواد رسانه‌ای برای هر فرد یک امتیاز و ضرورت است تا بتواند زندگی مجازی خود را مدیریت کند و فرصت‌ها و تهدیدها را بشناسد پژوهش‌های کاربردی، ساخت مستندهای جذاب، انیمیشن‌ها و فیلم‌های داستانی کوتاه و بلند و برنامه‌های خلاقانه رادیویی و تلویزیونی می‌توانند کمک به‌سزایی در جهت مقابله با تروبج سبک زندگی مجازی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفت‌وگوی خبرگزاری مهر با حامد توکل، مدرس دانشگاه و کارشناس سواد رسانه‌ای در ادامه می‌آید:

سبک زندگی مجازی چیست؟

با توجه به پیشرفت‌های جهان معاصر و گذار از دوران سنت به مدرن و پسامدرن، در سبک زندگی بشر تغییراتی ایجاد کرده و با ورود اینترنت و فضای مجازی به زندگی بشر امروز، شاهد تغییرات و فاصله گرفتن از محیط واقعی به مجازی هستیم. سبکی که هم آثار مثبت دارد مثل رشد اشتغال، اقتصاد و تجارت الکترونیک، شهروند و دولت الکترونیک، خدمات نوین آموزشی و پژوهشی، و هم آثار منفی مثل تبدیل اینترنت به ارزش، افشای اسرار شخصی، قبض و بسط باورهای فرهنگی، سوء‌استفاده جنسی و… این سبک زندگی سایه‌ای از زندگی واقعی است که توانایی شبیه‌سازی نیازها و اطلاعات افراد را دارد که شیوه‌های نوینی را برای زندگی القا می‌کنند و انتخاب‌های تازه‌ای را پیش روی افراد می‌گذارنند و نکته مهم این است که بخاطر انتشار و دسترسی به پیام سبک زندگی مجازی متکثر است و مانند جوامع سنتی دارای یک یا چند سبک زندگی مشخص نیست.

کدام دسته از افراد جامعه به دنبال چنین سبک زندگی هستند؟

دسته‌های مختلفی با تمایلات متفاوت از سبک زندگی مجازی بهره می‌برند همانند افرادی که به دنبال دیده شدن و مشهور شدن هستند. شخصیت‌هایی که از زندگی واقعی و روابط نزدیک و صمیمی واهمه دارند. افرادی که خواهان توسعه شبکه‌های اجتماعی واقعی هستند. افرادی که معمولاً جایگاه اقتصادی، اجتماعی بالایی دارند یا خواهان دسترسی به این جایگاه هستند. کسانی که میزان حضور شأن در شبکه‌های اجتماعی زیاد است و می‌خواهند از دیگران کم نیاورند. اشخاصی که به دنبال سواستفاده و اخاذی از دیگران هستند.

برخی از افراد به دنبال کسب منفعت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هستند و برخی از افراد به دنبال کشف خود در فضای مجازی و ناراضی از وضعیت موجود خود دسته اول نگاه ابزاری به فضای مجازی دارند.

چرا زندگی بعضی افراد در بستر فضای مجازی شکل می‌گیرد؟

برخی از افراد به دنبال کسب منفعت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هستند و برخی از افراد به دنبال کشف خود در فضای مجازی و ناراضی از وضعیت موجود خود دسته اول نگاه ابزاری به فضای مجازی دارند و دسته دوم نگاه پناهندگی به سبک زندگی مجازی.

دانش و آگاهی گروه‌های سوئیت هوم تا چه میزان است و آیا این گروه‌ها می‌توانند توصیه‌های کاربردی به عموم مردم داشته باشند؟

عموماً این دسته از افراد از دانش و تحصیلات بالایی برخوردار نیستند و حتی گاهی نمی‌دانند که این نوع زندگی پر زرق و برق و رنگ شأن چه اثرات منفی بر خانواده‌ها و جامعه دارد. البته در این میان افرادی هم هستند که مقاصد تجاری و بازرگانی دارند. متأسفانه در این چند سال اخیر حتی برندهای مشهور هم، تبلیغاتشان رو از این نوع صفحات پخش می‌کنند زیرا هم قیمت پایین‌تری دارد و هم مخاطبان مؤثری دارند. این گروه می‌توانند نقش میکرو اینفلوئنسر رو بازی کنند ولی در کشور ما معمولاً این نقش به درستی ایفا نمی‌شود. چون معمولاً میکرواینفلوئنسرها رابطه‌ای خاص با دنبال کنندگان دارند و دوست ندارند که هوادارانشان آن‌ها را در حال تبلیغ چیزهای بی‌ارزش ببیند. گروه‌های سوئیت هم بخاطر عدم دانش و سواد لازم به‌ویژه سواد تعلیم و تربیت و رسانه‌ای نمی‌توانند توصیه‌های مناسب برای دنبال‌کنندگان داشته باشند.

چند درصد زندگی‌ها در قالب سوئیت هوم واقعی است؟

به نظر بنده اغلب این نوع زندگی‌ها نمایش شیرینی‌های فانتزی است نه شیرینی‌های واقعی و با اصالت. این دسته از افراد گاهی خودشان هم مثل برخی بازیگران در دنیای ساختگی‌شان غرق می‌شوند و جدایی از زندگی واقعی برایش ناممکن می‌شود.

مهمترین راهکار این است که سطح دانش و سواد خود را افزایش دهند و ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خود مقایسه نکنند. چنانچه فرد قدرت تحلیل و تفکر انتقادی داشته باشد، می‌تواند پیام‌های مناسب رسانه‌ای را تشخیص دهد

آسیب‌های روحی و روانی این سبک زندگی چیست؟

افسردگی و چشم وهم چشمی و مقایسه دائمی با دیگران، پایین آمدن اعتماد و عزت نفس، از بزرگترین عوارض این نوع از سبک زندگی است. دنبال کننده‌هایی که ظاهر زندگی سوئیت هوم‌ها را می‌بییند حسرت این نوع زندگی را می‌خورند و مدام در حال مقایسه زندگی خود با آنان هستند و همین مساله باعث پایین آمدن اعتماد به نفس می‌شود و شخص به جای اینکه روی مسیر خود متمرکز شود، نگاهش به زندگی دیگران است و سعی دارد تقصیرات را به گردن دیگران بیاندازد. یکی دیگر از عوارض، نا امیدی وسرخوردگی از کسب دانش و تخصص است که نوجوانان و جوانان وقتی درآمدهایی سوئیت هوم‌ها را می‌بینند، دیگر رغبت آنچنانی برای تلاش و همت مضاعف ندارند. حتی این مساله بر روی مردان هم تأثیر گذار است و آنها تبدیل به ابزار می‌شوند برای این نمایش فانتزی و غیرواقعی.

چه راهکارهایی برای سامان دادن به این افراد وجود داره؟

به نظر بنده مهمترین راهکار این است که سطح دانش و سواد خود را افزایش دهند و ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خود مقایسه نکنند. چنانچه فرد قدرت تحلیل و تفکر انتقادی داشته باشد، می‌تواند پیام‌های مناسب رسانه‌ای را تشخیص دهد و مخاطب فعال شود و از پیام‌ها دروازه بانی کند.

راهکار مقابله با ترویج چنین سبکی چیست؟

رسانه ملی و نهادهای فرهنگی باید اقدام به آموزش و مهارت سواد رسانه‌ای کنند. سوادی که منجر به انتشار محتواهای سالم و کاربردی شود. داشتن سواد رسانه‌ای برای هر فرد یک امتیاز و ضرورت است تا بتواند زندگی مجازی خود را مدیریت کند و فرصت‌ها و تهدیدها را بشناسد پژوهش‌های کاربردی، ساخت مستندهای جذاب، انیمیشن‌ها و فیلم‌های داستانی کوتاه و بلند و برنامه‌های خلاقانه رادیویی و تلویزیونی می‌توانند کمک به‌سزایی در جهت مقابله با تروبج سبک زندگی مجازی کند. مخاطبی که به کلیدهای سواد رسانه‌ای مجهز باشد، در دام سودجویان مجازی نخواهند افتاد.

کد خبر 5006382 مریم علی بابایی

منبع: مهر

کلیدواژه: اینفلوئنسر سواد رسانه ای محرم 99 ترجمه تازه های نشر ادبیات داستانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تجدید چاپ گردشگری ادبیات کودک و نوجوان میراث فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران کتاب ویروس کرونا انتشارات علمی و فرهنگی انتشارات شهید کاظمی برخی از افراد به دنبال سبک زندگی مجازی سواد رسانه ای فضای مجازی سوئیت هوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۲۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میراث شیخ بهایی از افسانه تا واقعیت

برخی از افراد نسبت به شیخ‌بهایی نگاهی افراطی داشته و تمام بناهای اصفهان را مدیون حضور او می‌دانند و از سویی مقابل موضوع مذکور یعنی بی تأثیری او نیز موضوعی نادرست است چرا که از عالمان جامع‌الاطرافی بود که به اکثر علوم زمان خود مسلط بود و باید گفت که شیخ از نظر فکری تاثیر فراوانی در تاریخ داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بهاالدین محمد بن عزّالدین حسین بن عبدالصمد حارثی عاملی متخلص معروف به شیخ بهایی، بهاالدین عاملی و شیخ‌الاسلام، فقیه، دانشمند ذوفنون، محدث، حکیم، شاعر و ریاضیدان شیعه در عصر صفویه بود که از بزرگان و مفاخر و نوابغ اواخر قرن دهم و اوایل قرن یازدهم هجری به حساب می‌آید که در جامعیت و تنوع علوم و دانش، کمتر نظیری می‌توان بر او پیدا کرد در واقع او یکی از جامع‌ترین افراد روزگار خویش در وسعت معلومات و تنوع اطلاعات بوده است، از این نظر برجستگی مشخصی در میان فقها و دانشمندان کسب کرده است.

شیخ‌بهایی در زمینه‌های گوناگون نظیر تفسیر، حدیث، فقه، اصول، رجال، فلسفه، دعا، لغت، ریاضی، نجوم، شعر و ادب فارسی و چندین دانش دیگر بیش از ۱۰۰ تألیف دارد اما نکته قابل توجه درباره این شخصیت بزرگ آن است که برخی افراد نگاهی دوگانه به او دارند؛ در واقع برخی تمام معماری اصفهان را اثری از شیخ‌بهایی دانسته و برخی دیگر تمام دستاوردهای او را انکار می‌کنند و در این راستا باید توجه داشت که شناخت شخصیت شیخ، نیاز به نگاهی تاریخی، معتدل و به دور از هرگونه سوگیری دارد چرا که باید گفت شیخ‌بهایی از نظر فکری و فلسفی تأثیری فراوان در روند شهرسازی و معماری اصفهان داشته اما اینکه تا چه میزان آثاری که برخی منسوب به او می‌دانند، درست است، نیاز به بحث و بررسی دارد.

شیخ‌بهایی نقشه بناهای اصفهان را ترسیم کرده است؟

بر همین اساس عبدالله جبل‌عاملی دکترای معماری، استاد دانشگاه و مدیرکل اسبق میراث فرهنگی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نقش حکومت صفوی در ترویج مبانی شیعی اظهار می‌کند: شاه اسماعیل صفوی برای علمی‌سازی lبانی تشیع از دانشمندان شیعه جبل‌عامل دعوت شد تا مدارس علمیه را توسعه دهند و در ادامه مذهب تشیع به‌عنوان مذهب رسمی اعلام شد.

وی ادامه می‌دهد: پس از ۱۰۰ سال یکی از نوادگان صفوی یعنی شاه عباس به حکومت می‌رسد و اصفهان به‌عنوان پایتخت انتخاب می‌شود چرا که در قرن چهارم و پنجم نیز پایتخت بوده است و بر این اساس دارای ظرفیت بوده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش شیخ‌بهایی در توسعه اصفهان تصریح می‌کند: در این تحول افرادی مورد توجه قرار داشته و از آن‌ها مشورت‌خواهی می‌شد و در این میان موضوع شهرسازی و ایجاد مناطق جدید شهری مورد توجه قرار گرفت و اسکندر بیک منشی شاه عباس نوشته که دستور داده شد با متخصصان مختلف از جمله معماری، زمین‌شناسان و طبیعت‌شناسان برای توسعه شهر هیئتی تشکیل شود تا برای توسعه برنامه‌ریزی شود.

جبل‌عاملی با یادآوری اینکه شیخ‌بهایی احتمالاً در این موضوع مسئولیت این گروه را برعهده داشته و طبق اسناد و مواردی که باقی‌مانده، دستورالعمل تقسیم آب زاینده‌رود از نوشته‌های شیخ‌بهایی است، عنوان می‌کند: وی طبیعتاً برای دیگر تصمیم‌گیری‌ها نیز مؤثر بوده و در این راستا درباره توسعه شهر به سمت جنوب نیز تصمیم‌گیری شده است.

وی در خصوص میراث شیخ‌بهایی برای اصفهان توضیح می‌دهد: شیخ‌بهایی فردی عالم و دانشمند بوده که در تمام زمینه‌ها صاحب‌نظریه بوده و مدتی نیز شیخ‌الاسلام اصفهان بوده که در مباحث حقوقی نیز مسئولیت داشته و بر این اساس مورد توجه قرار گرفته اما اینکه شیخ‌بهایی نقشه بناها را کشیده باشد و نظارت دائمی داشته باشد، اینچنین نبوده است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه حضور و مورد مشورت قرار گرفتن شیخ‌بهایی امری مسلم است، می‌گوید: به‌عنوان مثال برای ورودی مسجد جامع عباسی و محور میدان امام (ره) از قدرت خلاقیت شیخ‌بهایی استفاده شده و اگر بررسی کنیم شاهدیم که مسجد امام جهت قبله ثابتی دارد و امکان جابه‌جایی نیست و در این راستا به جایی می‌رسد که به بازارهای موجود برسد و فاصله‌ای در شهر نیفتد از سویی نهر آبی در میدان احداث می‌شود که به نام جوب‌شاه پدید آمد.

جبل‌عاملی با بیان اینکه شیخ‌بهایی به‌عنوان یک عضو مشورتی با لیاقت و آگاهی کامل فعالیت داشته است، می‌گوید: موضوع معماری و شهرسازی موضوعاتی توأمان است و در این راستا جانمایی آثار مرتبط با موضوع شهرسازی بوده است.

آثار منسوب به شیخ‌بهایی نیاز به بررسی بیشتری دارد

محمدحسین ریاحی دکترای تاریخ، پژوهشگر و استاد دانشگاه نیز با تاکید بر این نکته که یکی از مسائل مهم آن است که شیخ‌بهایی چه شخصیتی بود، اظهار می‌کند: یکی از نوابغ و شخصیت‌های علمی دوران صفوی شیخ‌بهایی بود که در جبل‌عامل لبنان متولد و به همراه خانواده‌اش راهی ایران شد و در این راستا باید گفت که استقبال دولت شیعه مذهب صفوی و سخت‌گیری حکام عثمانی نسبت به شیعیان باعث شد برخی خاندان‌ها به عراق و ایران مهاجرت کنند.

وی با بیان اینکه شیخ‌بهایی شخصیتی است که در ابتدا به خودسازی، مراتب علمی و عملی دست پیدا کرد، ادامه می‌دهد: در این راستا وی در دانش‌های مختلف تبحر داشته و سرانجام به مقام شیخ‌الاسلام دست پیدا کرد؛ شاگردان فراوان که برخی از مفاخر اصفهان هستند، پرورش یافته شیخ بهایی هستند و از سویی آثار مکتوب فراوانی دارد و در این راستا می‌توان گفت او در شعر و ادب کم‌نظیر بوده است.

این پژوهشگر تاریخ و استاد دانشگاه با یادآوری اینکه شیخ‌بهایی در سال ۱۰۳۰ از دنیا می‌رود و پیکر او مدتی در امامزاده درب امام بوده و پس از تشییع در اصفهان و میدان و نقش جهان به مشهد مقدس منتقل می‌شود، تصریح می‌کند: دولت صفوی دارای جایگاه خاصی در تاریخ ایران بود و در این راستا نقشی مهم در کوتاه شدن دست دشمن داشت و شاهدیم که اوج قدرت صفوی نیز در اصفهان است، بر همین اساس به نیاز است شهری با قدرت از نظر فرهنگی، اقتصادی و… باشد که شیخ‌بهایی بنا به نقل بسیاری در این زمینه نقش‌آفرینی داشته است.

ریاحی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی شیخ‌بهایی تاکید می‌کند: شیخ‌بهایی انسانی نبود که خود را مطرح کند یعنی سلوک او اجازه نمی‌داد خود را در معرض برخی موارد قرار دهد اما هدف او این بود که دولتی تقویت شود که مروج و معرف شیعه امامیه باشد؛ راجر سیوری صفویه شناس معاصر معتقد است شیخ‌بهایی دست راست شاه در عملی ساختن طرح بلندپروازانه بود یعنی اوج قدرت صفوی نیازمند مهندسی و معماری بود که شیخ‌بهایی این نقش را به عهده داشت.

وی با بیان اینکه از دوران صفوی بسیاری از اقدامات منسوب به شیخ‌بهایی است که نیاز به بررسی دارد چرا که برخی موارد اشتباه است‌، عنوان می‌کند: شاهدیم برخی افراد بدون مطالعه تاریخ حتی منارجنبان را منسوب به شیخ‌بهایی می‌دانند در حالی‌که این بنا مربوط به دوره ایلخانی است هرچند ممکن است در دوران صفویه اقداماتی انجام گرفته باشد، از سویی برخی افراد مدرسه چهارباغ را به شیخ‌بهایی منسوب کردند در حالی که شیخ‌بهایی سال ۱۰۳۰ فوت کرده و این مدرسه اوایل قرن دوازدهم یعنی حدود ۱۰۰ سال بعد ساخته شده است.

این پژوهشگر تاریخ و استاد دانشگاه با اشاره به نقش شیخ‌بهایی در تدوین تومار زاینده‌رود می‌گوید: بسیاری از افراد معتقدند پیش از اسلام نیز توماری در زمان اردشیر بابکان نوشته شده و قبل از شیخ‌بهایی و دوران شاه تهماسب نیز توماری وجود داشته، در این راستا باید گفت شیخ‌بهایی در تقسیم آب زاینده‌رود بی تأثیر نبوده است.

ریاحی با تاکید بر اینکه شیخ‌بهایی را باید یک نخبه دانست که تحولات زیادی ایجاد کرده و در این راستا بعید نیست تحولات بزرگ را در اصفهان رقم زده باشد، تصریح می‌کند: شیخ‌بهایی شخصیتی عمیق است که تجارب زیاد و سفرهای متعددی داشته و در این راستا باید گفت در تمام علوم رسمی زمان خود به نحوی دست داشته است و در این راستا در کنار علوم و معارف مهم‌ترین فعالیت او در ریاضی و معماری است بنابراین شاهدیم که مهندسی فقیه است و در این راستا شاهد نمونه معماری و تفکر او در مسجد جامع عباسی هستیم.

وی با یادآوری اینکه امروزه سبک خاصی در معماری نداریم و در این راستا شاهدیم که در نماسازی شهرها دچار آشفتگی شده‌ایم و اگر از الگوهای خود بهره‌برداری کنیم، شاهد تغییر در این شرایط خواهیم بود، می‌گوید: سرمایه‌های قدیمی نیاز به پاسداری دارد و در این راستا باید در اصفهان از نخبگان، ظرفیت‌های مادی و معنوی بهره برد.

به گزارش ایمنا، زمانی که به پای صحبت برخی از افراد می‌نشینیم، شاهد ادعاهای بسیاری درباره شیخ بهایی هستیم که بسیاری از آن‌ها غیر قابل اثبات است؛ در این راستا برخی ساخت پل خواجو، مسجد شیخ لطف‌الله، میدان نقش جهان و منارجنبان را به او نسبت داده‌اند و این‌که چه دلایلی پشت این سخنان است مشخص نیست اما برخی علاقه زیاد مردم آن زمان به شیخ‌بهایی را عاملی برای این امر می‌دانند.

البته که نگاه مقابل موضوع مذکور یعنی بی تأثیری شیخ‌بهایی نیز موضوعی کاملاً اشتباه است چرا که او از عالمان جامع‌الاطرافی بود که به اکثر علوم زمان خود مسلط بود و با آثار متعددی که در حوزه‌های مختلف نوشت به گسترش و پیشرفت علم و دانش کمک کرد.

کد خبر 746771

دیگر خبرها

  • تشخیص خبرهای جعلی از خبرهای واقعی با سواد رسانه‌ای + فیلم
  • با 6 تکنیک کهن ژاپنی زندگی و روابط تان را متحول کنید
  • برگزاری دوره های سواد رسانه برای کاهش آسیبهای فضای مجازی
  • این سریال‌های کره‌ای مثل تراپی هستند
  • میراث شیخ بهایی از افسانه تا واقعیت
  • طرح «نهضت ملی سواد سلامت آموزی» اجرایی می‌شود
  • اجرای نهضت ملی سواد سلامت آموزی در مدارس ۱۰ استان کشور
  • برگزاری دوره آموزشی خبرنویسی و سواد رسانه به میزبانی صومعه سرا
  • داستان غمگین اینترنت؛ از شایعه تا واقعیت قطعی اینترنت و فیلترینگ
  • اجرای طرح «نهضت ملی سواد سلامت آموزی»