Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@22:46:22 GMT

آیا پرتودرمانی به روش جدید اثربخشی بیشتری دارد؟

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۷۲۸۸۹

آیا پرتودرمانی به روش جدید اثربخشی بیشتری دارد؟

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری ساینس، فرآیند درمان سرطان سینه برای اغلب افراد مبتلا به این بیماری شامل دو مرحله است که در مرحله اول تومور با استفاده از جراحی برداشته می‌شود و در مرحله دوم یک برنامه پرتودرمانی در طول چند هفته انجام می‌شود.

در این شیوه پرتودرمانی که بسیار متداول بوده و با عنوان پرتودرمانی با اشعه خارجی (EBRT) شناخته می‌شود، پرتوهای متمرکز اشعه X از خارج بدن روی سلول‌های سرطانی تابیده می‌شوند و ممکن است طول این دوره به ۶ هفته نیز برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما در شیوه جدید که Targeted Intraoperative Radiotherapy یا (TARGIT-IORT) نام دارد و اولین بار در دهه ۱۹۹۰ میلادی توسط محققان دانشگاه کالج لندن معرفی شد، ‌ سلول‌های سرطانی محل تومور در همان مرحله جراحی، به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به طور مستقیم در معرض تابش هدفمند پرتوهای پرانرژی قرار می‌گیرند. با وجود این که شیوه TARGIT-IORT در سال‌های اخیر در اغلب فرایندهای درمانی سرطان سینه در دسترس بوده است، بسیاری از پزشکان همچنان شیوه EBRT را مورد استفاده قرار می‌دهند.
محققان در یک دوره ۲۰ ساله، مجموعه‌ای از آزمایش‌های کنترل شده را انجام دادند که با هدف ارزیابی میزان اثرگذاری پرتودرمانی با شیوه جدید TARGIT-IORT و مقایسه کارآیی آن با شیوه EBRT طراحی شداند. در این تحقیقات بیش از ۲۰۰۰ بیمار مبتلا به سرطان سینه مورد مطالعه و آزمایش قرار گرفتند و به طور تصادفی توسط یکی از دو روشEBRT و TARGIT-IORT درمان شدند. متوسط مدت ردگیری وضعیت سلامت بیماران هشت سال بود، با وجود این برخی از بیماران به مدت ۲۰ سال تحت نظر قرار گرفتند. در نتیجه این مطالعات مشخص شد بین دو شیوه پرتودرمانی موردنظر هیچ تفاوت قابل توجهی وجود ندارد.
به رشد کنترل نشده سلول‌های پوشش داخلی مجرای شیری یا لوبول، سرطان سینه گفته می‌شود. هر سینه از ۱۵ تا ۲۰ بخش به نام لوب تشکیل شده که به صورت خوشه‌ای در کنار هم قرار دارند. لوب‌ها مجموعه‌ای از غدد شیری هستند. هر لوب از بخش‌های کوچکتری به نام لوبول تشکیل شده است. سرطانی که از لوبول آغاز شود، سرطان لوبولار نامیده می‌شود. سرطان سینه در زنان شایع‌تر است، گرچه احتمال ابتلای مردان نیز به سرطان سینه وجود دارد.
سرطان سینه در مردان تقریبا نادر است و یک درصد از تمام موارد ابتلا را شامل می‌شود. اطلاعات زیادی در مورد سرطان سینه در مردان در دست نیست؛ ولی بر اساس آمار جدید شیوع این بیماری در مردان طی چند دهه اخیر افزایش یافته است. مطالعات جدید محققان کلینیک مایو نشان می‌دهد تفاوت‌هایی بین بیولوژی تومور سینه زنان و مردان وجود دارد. این مطالعه نشان می‌دهد تومور سینه در مردان معمولا در سنین بالا رخ می‌دهد و تومور تمایل بیشتری برای حرکت به سمت غدد لنفاوی دارد و از این رو درمان را مشکل‌تر می‌کند. تمام این موارد نشان می‌دهد ممکن است درمان به روش‌های مشابه تومور در زنان برای مردان کارآمد نباشد.
سرطان سینه بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از سرطان را به خود اختصاص داده است.

آخرین آمار منتشر شده از سازمان جهانی بهداشت در مورد سرطان سینه عبارتند از:
-سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در زنان است.
- سالانه حدود ۲.۱ میلیون زن به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.
-سرطان سینه بیشترین عامل مرگ و میر سرطان در بین زنان را به خود اختصاص داده است.
-در سال ۲۰۱۸ میلادی ۶۲۷ هزار زن بر اثر سرطان سینه جان خود را از دست دادند.
-سرطان سینه ۱۵ درصد آمار مرگ و میر زنان بر اثر سرطان را به خود اختصاص می‌دهد.
-نرخ سرطان سینه در سراسر جهان رو به افزایش است.
-غربالگری منظم و تشخیص به موقع مهم ترین عوامل موفقیت در درمان است.
نتایج این مطالعه در نشریه BMJ منتشر شده است.

برچسب‌ها پرتو گاما سرطان سرطان سینه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پرتو گاما سرطان سرطان سینه پرتو گاما سرطان سرطان سینه سرطان سینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۲۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمربیان تیم‌های ملی کبدی مردان و زنان معرفی شدند

به گزارش خبرنگار مهر، اسامی سرمربیان تیم‌های ملی کبدی مردان و زنان اعلام شد. نواب تازه قلعه به عنوان سرمربی تیم ملی کبدی سالنی مردان و ماهرخ دانشی به عنوان سرمربی تیم ملی کبدی سالنی زنان قرار است در مسابقات پیش رو هدایت تیم های ملی را به عهده داشته باشند.

ششمین دوره بازی‌های آسیایی داخل سالن آسیا در هر ۲ بخش زنان و مردان از مهم‌ترین رویدادهای ملی پوشان کبدی است.

این بازی‌ها قرار است طی روزهای ۲۱ لغایت ۳۰ نوامبر ۲۰۲۴ (۳۰ آبان لغایت ۱۲ آذر ۱۴۰۳) بطور مشترک در دو شهر بانکوک و چونبوری برگزار شود ورزشکاران آسیایی در ۳۶ رشته اصلی و ۲ رشته نمایشی و در قالب ۳۶۵ رویداد به مصاف هم خواهند رفت.

کد خبر 6086441

دیگر خبرها

  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • آیا هیپنوتیزم برای درمان بیماران مبتلا به سرطان مفید است؟
  • چه مردانی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند؟
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • سرمربیان تیم‌های ملی کبدی مردان و زنان معرفی شدند
  • کشف بقایای زنان شکنجه شده به شیوه «مافیا‌های ایتالیایی»
  • (تصاویر) شکنجه تکان‌دهنده زنان به شیوه «مافیا‌های ایتالیایی»
  • تغییر محل نشستن مردان و زنان در بی.‌آرتی + فیلم
  • رژیم غذایی DASH در کاهش خطرات پس از درمان سرطان سینه موثر است
  • واکسن سرطان همراه با ایمونوتراپی تومورهای کبد را کوچک می کند