Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@01:50:33 GMT

تکمیل طرح های حوزه آب کهگیلویه وبویراحمد زمانبر است

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۷۳۲۴۵

تکمیل طرح های حوزه آب کهگیلویه وبویراحمد زمانبر است

رسول فرهادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:تکمیل طرح های عمرانی در دست احداث کهگیلویه و بویراحمد ۲۵ هزار میلیارد ریال اعتبار دارد.

وی با اشاره به اینکه استان ۱۰ درصد از میزان منابع آب کشور را در اختیار دارد اما در تابستان های گرم ، برخی شهر های کهگیلویه و بویراحمد همچون یاسوج مرکز آن به کم آبی و قطعی آب رو به رو می شود تاکید کرد: جذب سرمایه گذاران وافزایش میزان بودجه سالیانه برای این طرح ها ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرهادی افزود:کهگیلویه و بویراحمد در نیمه نخست هر سال با مشکل خشکسالی و ۶ ماهه دوم با مشکلات ناشی از سیلاب روبه روست که این امر همت مردم برای صرفه جویی در مصرف آب و همت مسئولان برای اعتبارات این حوزه را نیاز دارد.

وی بیان کرد:پارسال ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای طرح های حوزه آب استان مصوب شد که ۸۵ میلیارد ریال از این اعتبار تحقق یافت.

وی با یادآوری این نکته که از ۲۷۲ هزار هکتار زمین کشاورزی استان۵۲هزار هکتار از زمین های پایین دست سدهای کوثر،شاه قاسم،شبکه آبیاری و ایستگاه های پمپاژ پروانه بهره برداری دارند ابراز داشت: تکمیل طرح های انتقال آب به زمین های کشاورزی استان افزون بر جهش تولید مهار سیلاب ها را به دنبال دارد.

فرهادی عنوان کرد:در سیلاب سال ۱۳۹۸، ۱۰هزار میلیارد ریال برای ترمیم خسارت های وارد شده به زیرساخت های استان بر اثر سیلاب تزریق شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: سدهای تنگ سرخ و آبریز،آبرسانی به چهار شهر دهدشت، چرام، سوق و لیکک از سد کوثر، دیشموک و قلعه رئیسی از مهمترین طرح های در حال اجرای استان است که تکمیل این طرح ها نقش مهمی در توسعه استان دارد.

فرهادی تاکید کرد: انتقال آب به ۱۵ هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان های گچساران و باشت،آبرسانی به پنج هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی دهدشت غربی از مهمترین طرح های حوزه آب در بخش کشاورزی است که تکمیل آن می تواند منجر به تحولی چشمگیر در بهبود معیشت و اشتغال مردم منطقه داشته باشد.

وی افزود: سد تنگ سرخ می تواند که برای تامین آب آشامیدنی شهر یاسوج و روستاهای مسیر به ‌میزان ۲۵.۵ میلیون متر مکعب در سال، آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و دنا به میزان ۴۲.۴ میلیون متر مکعب، آب زیست محیطی رودخانه به میزان ۳۳ میلیون مترمکعب طراحی شده از مهمترین طرح های حوزه آب استان است که هم اکنون ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

فرهادی ابراز داشت:کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب تخصیص آب دارد که نیازمند بازنگری است.

فرهادی با اشاره به در حال بهره برداری بودن سد کوثر گچساران گفت: این سد افزون بر تامین آب آشامیدنی برخی از نقاط کهگیلویه و بویراحمد آب مورد نیاز استان های جنوبی را تامین می کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه مطالعه احداث نیروگاه برق در سد کوثر در دست مطالعه است گفت: تلاش می شود با ساخت این نیروگاه بهره وری بهتری از ظرفیت های آب منطقه صورت گیرد.

وی گفت: با وجود سپری شدن بخش عمده ای از فصل تابستان و تامین آب آشامیدنی استان های جنوبی ، ۸۰درصد از مخزن سد کوثر پر است.

فرهادی افزود:هم اکنون حجم آب موجود در مخزن سد کوثر۵۰۶ میلیون متر مکعب است.

آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود و این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.

سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.

امسال۱۶۰ میلیون متر مکعب آب از سد کوثر برای مصرف آشامیدنی استان‌های جنوبی کشور از ابتدای مهر پارسال تاکنون رهاسازی شده است.

همچنین در این مدت۴۰میلیون متر مکعب آب کشاورزی، سه میلیون متر مکعب آب صنعت و ۹۲میلیون متر مکعب برای سایر مصرف (زیست محیطی) در این سد راهسازی شده است.

سد ملی کوثر در ۵۵ کیلومتری شمال غرب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.

سد کوثر تنها سد بتنی مورد استفاده در کهگیلویه و بویراحمد است.دو سد چم شیر و تنگ سرخ در این استان مراحل ساخت خود را طی می‌کنند.

۲ سد چم شیر و تنگ سرخ در این استان مراحل ساخت خود را طی می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد در دولت تدبیر و امید تلاش های زیادی برای توسعه زیرساخت های حوزه آب در استان انجام گرفت که برجسته ترین آن آبرسانی به سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی امامزاده جعفر در گچساران است.

فرهادی ابراز داشت: تکمیل این طرح افزون بر رونق تولید منجر به ایجاد اشتغال پایدار در این منطقه شده است.

وی نجات سفره های زیرزمینی که تا پیش از بهره برداری از این پروژه دچار افت شدید شده بود از دیگر برکات آبرسانی به دشت امامزاده جعفر بوده است.

حجم آب تجدید پذیر استان کهگیلویه و بویراحمد ۹هزار ۲۲۳ میلیون متر مکعب است که یک هزار ۷۰ میلیون متر مکعب آن سالانه مهار می شود و ۹۰ درصد آن از استان خارج می شود.

برچسب‌ها کهگیلویه وبویراحمد شرکت آب منطقه ای گچساران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کهگیلویه وبویراحمد شرکت آب منطقه ای گچساران کهگیلویه وبویراحمد شرکت آب منطقه ای گچساران کهگیلویه و بویراحمد هکتار از زمین زمین های کشاورزی شرکت آب منطقه ای میلیون متر مکعب استان های جنوبی طرح های حوزه آب میلیارد ریال آب آشامیدنی تنگ سرخ سد کوثر طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۳۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام میزان بارش‌های کهگیلویه و بویراحمد امروز تا ساعت ۲۱:۳۰

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، در بارش های اخیر در تنگ رواق ۷ میلیمتر، علی کرمی دمچنار ۶،چیتاب ۶، کریک ۵، دشت بز ۴، مارگون ۳، سی سخت ۲.۶
 فرودگاه یاسوج یک میلیمتر باران بارید. 

دیگر خبرها

  • کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بزرگ لاله های واژگون
  • کنگره ۲ هزار شهید؛ بزرگترین رویداد فرهنگی کهگیلویه وبویراحمد
  • میزان جریمه‌های تعزیرات کهگیلویه و بویراحمد در فروردین اعلام شد
  • اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد پیشگام در تکریم معلمان
  • سرپرست جدید دیوان محاسبات کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
  • ورود بیش از ۱۳۰۰ پرونده تخلفاتی به تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد
  • تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد/سدها پر شد
  • ثبت ۱۳۳۰ میلی‌متر باران در کهگیلویه و بویراحمد
  • اعلام میزان بارش‌های کهگیلویه و بویراحمد امروز تا ساعت ۲۱:۳۰
  • ۴۰۰ برنامه در آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد به مناسبت هفته معلم اجرا می‌شود