Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-23@15:05:34 GMT

نجات بورس با عرضه دارا دوم

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۷۹۱۲۳

نجات بورس با عرضه دارا دوم

خبرگزاری آریا - گرچه عده‌ای از کارشناسان معتقدند با عرضه دارادوم هیجان به بازار برمی‌گردد اما در دو هفته اخیر ادامه‌دار شدن تایید و تکذیب‌های پی‌در‌پی مسوولان در مورد صندوق‌های دولتی موجی از بی‌اعتمادی سهامداران به بورس را رقم زده و وضعیت فعلی بازار سرمایه را به چالش کشیده است.
تداوم ریزش شاخص بورس، سرمایه‌گذاران را بار دیگر تا پای صفوف طولانی فروش سهام کشاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که پیش‌بینی‌ها از توقف روند نزولی شاخص خبر می‌داد اما مسیر معاملات وارد فاز جدیدی شد. شاخص کل در پایان معاملات یکشنبه بیش از 65 هزار واحد کاهش یافت و خروج 3 هزار میلیارد تومان پول حقیقی‌ها از بازار باعث شد تا سهامداران با ترس و هیجان بیشتری معاملات‌شان را پایان دهند.
سیگنال منفی سیاست‌گذار به بورس
به اعتقاد کارشناسان نوسانات قیمت ارز و اظهارات ضد و نقیض مقامات دولتی در مورد ادامه حمایت‌های خود از بورس، شاخص را با بحران مواجه کرده است. از سوی دیگر سهامدارانی که به امید سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت نقدینگی‌شان را وارد بازار سهام کرده‌اند به دنبال نوسانات اخیر شاخص، با هجوم به سمت درهای خروج، بازار را ملتهب کرده‌اند این در حالی است که به گفته معامله‌گران، بازار ممکن است با اصلاحات قیمتی بیشتری هم روبه‌رو شود. گرچه عده‌ای از کارشناسان معتقدند با عرضه دارادوم هیجان به بازار برمی‌گردد اما در دو هفته اخیر ادامه‌دار شدن تایید و تکذیب‌های پی‌در‌پی مسوولان در مورد صندوق‌های دولتی موجی از بی‌اعتمادی سهامداران به بورس را رقم زده و وضعیت فعلی بازار سرمایه را به چالش کشیده است. موضوعی که کارشناسان بازار سرمایه در مورد آن هشدار می‌دهند.
بورس زیر سایه برنامه اقتصادی دولت
وعده دولت در بازار سرمایه عملیاتی نشد و اظهارات ضد و نقیض دولتمردان در این خصوص، وضعیت بورس را وارد فاز جدیدی کرده است. حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه، با بیان این مطلب می‌گوید: توافق ایران و چین در بازارهای مالی ایران پیامد‌های بسیاری داشت. معمولا بازارهایی که منشأ رشد دلاری داشته باشد با تغییرات نرخ ارز دچار نوساناتی می‌شوند در این میان بازار سرمایه نیز به‌عنوان بازاری که از حساسیت بیشتری برخوردار است نسبت به قیمت ارز واکنش بیشتری نشان داد.
او اظهار می‌کند: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز گذشته با ریزش 65 هزار و 34 واحدی روبه‌رو شد که از این به بعد روند بازار سرمایه را دستخوش تغییراتی خواهد کرد و سهامدارانی در بازار می‌مانند که دید بلندمدت برای سرمایه‌گذاری دارند. گرچه رفتار هیجانی سهامداران نیز می‌تواند یکی از عوامل ریزش شاخص کل بورس باشد اما رفتارهای پر از ابهام مقامات دولتی در مورد صندوق‌های دولتی و سهام جدید باعث بی‌اعتمادی مردم به بازار شده است. به گفته این کارشناس بازار سرمایه تا زمانی که عرضه بیشتر از تقاضا وجود داشته باشد روند منفی بازار ادامه خواهد داشت و تا حد زیادی بورس تحت‌تاثیر قیمت ارز پیش خواهد رفت. با جذاب‌تر شدن قیمت‌ها در بازار سهام، نگاه دارایی محور به نگاه سود محور تغییر می‌کند و قطعا شاهد رشد دوباره شاخص خواهیم بود. او در ادامه به ریزش بیشتر شاخص اشاره می‌کند و می‌گوید: به اعتقاد برخی تحلیلگران عرضه دارادوم و داراسوم وضعیت بازار را تغییر می‌دهد اما عرضه این سهام نمی‌تواند به بازار شوک وارد کند چراکه در محتوای
ETFها حرف و حدیث زیاد است. حمید میرمعینی عنوان می‌کند: رشد قیمت‌های بدون پشتوانه قطعا شکست شاخص را رقم می‌زند اما برنامه‌های اقتصادی دولت و آنچه از او با عنوان تحول اقتصادی یاد می‌شود به زودی تکلیف بازار سرمایه را مشخص می‌کند.
بی‌تجربگی تازه‌واردهای بورس
«ترکش نوسان قیمت دلار به بازار سرمایه رسید و یک بار دیگر نشان داد که بازارهای ما تا چه میزان به نرخ ارز وابستگی دارند.» این را شایان کرمی، کارشناس بازار سرمایه عنوان می‌کند و می‌گوید: حجم بالای نقدینگی و رکود در سایر بازارهای موازی باعث شد قیمت دلار حواشی را برای بازار سرمایه به وجود بیاورد و در نهایت منجر به ریزش 400 هزار واحدی شاخص شود. او اظهار می‌کند: اگرچه وضعیت فعلی بورس و ریزش شاخص قابل پیش‌بینی بود اما حمایت لفظی دولت باعث شد تا روند رشد قیمت‌ها دربازار سهام بدون پشتوانه پیشروی کند.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رشد 4 برابری شاخص عنوان می‌کند: رسیدن شاخص به 2میلیون واحد بزرگ‌ترین اشتباه در بازار سرمایه بود. رشد کاذب شاخص، نقدینگی بسیاری وارد بازار کرد. این درحالی است که همان موج، ضرر و زیان فراوانی نصیب سهامدارانی کرد که تجربه کافی از معاملات و بازی‌های بازار را ندارند. در یکی دو ماه اخیر و در حالی که برای برخی از سهام صف‌های خرید طولانی شکل گرفته بود بسیاری از افراد باتجربه بازار، اقدام به فروش کردند، بنابراین می‌توان گفت در حالی که این وضعیت برای فعالان باتجربه بازار قابل پیش‌بینی بود، سهامداران تازه‌وارد بازی خوردند.
کرمی می‌گوید: شاخص جای بیشتری برای ریزش دارد و به نظر می‌رسد تا یک میلیون و 500 هزار واحد هم سقوط کند که در این میان سهامداران بسیاری از بازار جدا می‌شوند و نقدینگی‌شان جذب بازار‌های دیگر می‌شود. او عنوان می‌کند: پیش‌بینی برگشت بازار به مدار صعودی کار سختی است و در صورت بازگشت بازار به روال گذشته بعید به نظر می‌رسد سرعت رشد شاخص مانند قبل باشد. او مهم‌ترین علت نوسان شدید شاخص در این روزها را افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها از ابتدای سال عنوان و خاطرنشان می‌کند: با خروج سهامداران خرد از بورس و به تبع کاهش هیجانات بازار، شاخص روند معقولی را طی خواهد کرد.
بازار تحت‌تاثیر حواشی
«در حالی که پیش‌بینی می‌شد از هفته گذشته شاخص با نوسان کمتری مواجه شود و از اصلاح به مدار صعودی‌اش بازگردد اما این اتفاق نیفتاد اگرچه چند ماهی می‌شود که صحبت از اصلاح قیمت‌ها در بازار سرمایه است اما اتفاقی که برای بازار سهام رخ داد را نمی‌توان پای اصلاح قیمت‌ها نوشت.»
این اظهارات مهنوش میرشجاعی، کارشناس بازار سرمایه است. او ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد بازار از روند اصلاح قیمت‌ها به سمت ریزش هدایت شده اما برآورد ما این است که از یکی، دو روز آینده به حالت عادی برگردد. میرشجاعی با اشاره به رویکرد حمایتی دولت از بورس بیان می‌کند: برخی اظهارات دولتمردان در یک ماه اخیر به نوسانات بورس دامن زد اما با توجه به رویکرد حمایتی دولت از بازار سرمایه، بورس به روند گذشته برمی‌گردد. او می‌گوید: با توجه به اینکه بسیاری از سهامداران فعلی تجربه چندانی از بازار ندارند از ریسک‌پذیری کمتری برخوردارند و با در مواجهه با نوسانات ممکن است به سمت درهای خروج هدایت شوند. این در حالی است که مدیران بازار با استراتژی مناسب می‌توانند جلوی این اتفاق را بگیرند.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اظهارات ضد و نقیض در مورد عرضه و نحوه قیمت‌گذاری دارادوم مهم‌ترین عامل نوسانات اخیر شاخص است، بیان می‌کند: اگر موضوع اصلاح قیمت‌ها را از این روند فاکتور بگیریم مشخص می‌شود که بورس در این شرایط تا چه میزان تحت‌تاثیر حواشی قرار گرفته است. او خاطرنشان می‌کند: عرضه دارادوم، بازار را به روال عادی بازمی‌گرداند و بخشی از اعتماد از بین رفته سهامداران برمی‌گردد. میرشجاعی تاکید می‌کند: بهتر است مردم برای ورود به بازار سرمایه از پس‌انداز مازاد و سرمایه‌های کناری استفاده کنند و برای خرید سهام دارایی‌های خود را نفروشند.
منبع: دنیای اقتصاد

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کارشناس بازار سرمایه بازار سرمایه اصلاح قیمت ها عرضه دارادوم بازار سهام برمی گردد پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۹۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکه های حراجی با دلار چند هزار تومان فروخته شدند/ عمیدی: پیام دولت با فروش سکه ها با دلار افزایشی چیست! انتظار سه ماه پر بازده در بازار سرمایه وجود دارد/ دولت مشوق سرمایه گذاری در بازار بورس نیست؟

گروه اقتصاد و درآمد: در دومین روز اردیبهشت، شاخص کل بورس با 1.19 درصد واحد رشد به سطح دو میلیون و ۳۱۲ هزار واحدی رسید. شاخص کل هم وزن نیز رشد 1.13 درصدی تجربه کرد و امروز شاهد 241 میلیون تومان ورود پول حقیقی به بازار بودیم. معامله‌گران در روز جاری در بورس تهران نزدیک به ۱۰ میلیارد سهم و اوراق مالی را به ارزش ۶۲ هزار میلیارد ریال با انجام ۴۳۸ هزار معامله دادوستد کردند.

با عبور از روزهای پرتلاطم بازار و نااطمینانی های سیاسی، بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار، در صورت تداوم همین وضعیت، اردیبهشت سبزی را برای بازار سرمایه پیش بینی می کنند.

 

بورس، فروردین را با رشد ناچیز 0.6 درصدی به پایان رساند

هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه در این باره در گفت و گو با جماران، با بیان اینکه بازار بورس فروردین را با رشد ناچیز 0.6 درصدی به پایان رساند، تصریح کرد: با کاهش تنشهای سیاسی میان ایران و اسرائیل و نگرانی هایی که همواره بازار سرمایه نسبت به این مساله دارد، فضای بازار سرمایه بهتر بود و معاملات بهتری اتفاق افتاد.

 

سیاستگذاری ها به سمت حمایت از بازار سرمایه نیست

وی یادآور شد: دولت در آخرین عرضه خود، تمام سکه را با دلار 73 تومانی، ربع را با دلار بالای 90 هزار تومانی و نیم سکه را با دلار 84 هزار تومانی عرضه کرده است؛ اما صنایع ما محصولاتشان را در بورس کالا، با دلار نیمایی بالای 40 هزار تومان می فروشند و در واقع دلار بانکها، پتروشیمی ها، پالایشی ها و دیگر صنایع، با این دلار اختلاف معنا داری نشان می دهد. در واقع با این اقدام بانک مرکزی به بازار سرمایه، بازار ارز و پول هشدار می دهد که این نرخ ها می تواند برای دلار اتفاق بیفتد! در این شرایط، کلیت بازار سرمایه نسبت به بقیه بازارها، جاماندگی بسیار بیشتری دارد، اما با این حال متاسفانه سیاستگذاری ها به سمت حمایت از بازار سرمایه نیست.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه این گرفتاری از سال 99 تاکنون وجود داشته و همواره حاشیه سود شرکتها مورد دست درازی دولت قرار گرفته و مرتبا کاهش پیدا کرده است، ادامه داد: اگر وضعیت به همین روال باشد، شرکت ها با مشکلات متعددی مواجه خواهند شد، اما اگر تصمیماتی در حمایت از شرکتها، با کاهش مالیات آنها و بالارفتن نرخ دلار نیما اتفاق بیفتد، سال 1403 چشم انداز مثبتی برای بازار سرمایه شاهد خواهیم بود.

 

ارزش دلاری بازار سرمایه به حداقل تاریخی خود رسیده است

عمیدی اضافه کرد: از سوی دیگر، رقیب بازار سرمایه، بازار بین بانکی و سود سپرده ها است که تا زمانی که نرخ اینها بالا باشد، تولید به خطر می افتد. مادامی که سرمایه دار می تواند بدون ریسک و خطر خاصی، با 30درصد از بانکها سود بگیرد، چرا باید سرمایه دار ریسک کند وارد ورطه تولید شود! این ارقام باید منطقی شوند تا تولید توجیه اقتصادی داشته باشد. بازار سرمایه در شرایط فعلی، نسبت به بازارهای موازی مانند مس، طلا، دلار، سکه و حتی بازار رمز ارز، ارزش بسیار پایین تری دارد و ارزش دلاری بازار سرمایه به حداقل تاریخی خود رسیده است.

 

احتمال سه ماه پر بازده در بازار سرمایه

وی تاکید کرد: بازاری که با ریسک خارج از بازار به حاشیه برود و ناچار شوند برایش مقرراتی وضع کنند که آسیب سهام دار به حداقل برسد، نمی تواند بازاری با بازدهی بالا باشد، اما احتمال اینکه در طول اردیبهشت ماه تا تیر ماه، در این بازه سه ماهه، به دلیل جاماندگی نسبت به بقیه بازارها بازدهی بالاتری داشته باشد وجود دارد. در این برش سه ماه در اردیبهشت، خرداد و تیر که فصل برگزاری مجامع است، ممکن است بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها بازدهی بهتری داشته باشد.

 

بازدهی فروردین صندوق های طلا 14درصد بیشتر از شاخص کل

این تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه در روزهای فروردین ماه، شاهد حجم بالای خروج سرمایه از بازار بودیم، درباره نمادهایی که در ریزشهای فروردین ماه اوضاع بهتری داشتند، گفت: سهم هایی که نمادهایشان متوقف بود با سهم هایی که در فروردین ماه باز بودند، در جاماندگی از بازار وضعیت متفاوتی داشتند و نوساناتشان متفاوت بود. صندوق های طلا، وضعیت بهتری نسبت به شاخص کل بازار داشتند. در واقع در فروردین بازدهی صندوق های طلا حدود 14درصد بیشتر از بازار سهام و شاخص کل بوده است. در این ماه شاخص هم وزن بیش از 3 درصد منفی شد که نشان می دهد لیدرها عملکرد بهتری نسبت به سهام کوچک و متوسط ثبت کردند.

عمیدی با اشاره به شایعات درباره احتمال افزایش نرخ دلار در سامانه نیما، گفت: تعدادی از شرکتها اکنون در محاسبات، فروششان در بورس کالا را با دلار بالای 50 هزارتومان انجام می دهند. این موضوع در صورت وقوع می تواند محرک احتمالی برای رشد بازار سرمایه باشد که تاثیر زیادی در جبران عقب ماندگی بورس از بازار موازی و حتی تورم هم خواهد داشت.

 وی با اشاره به عبور قیمت جهانی مس از مرز 9هزار و 700 دلار و همچنین افزایش نرخ قیمت محصولات گروه  خودرویی و همچنین افزایش صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در شش سال گذشته، این موضوعات را به نفع قیمت ها در بازار بورس تهران دانست و گفت: بیش از یک سال است که شاخص بورس تهران با چالش 2 میلیون و 200 هزار تایی روبرو است. امید فعالان بازار سرمایه این است که شاخص در این محدوده حمایت شود تا بتواند به اعداد و ارقام بالاتر برسد؛ اما همچنان ابهامات سیاسی وجود دارد.

 

بازدهی بورس از 99 تا 1402، از همه بازارها پایین تر و حتی منفی بوده

این کارشناس بازار سرمایه، با بیان اینکه بازدهی بازار سرمایه از 99 تا 1402، از همه بازارها پایین تر و حتی منفی بوده است، اظهارداشت: متاسفانه انتظارت بازدهی درستی که سرمایه گذاران داشتند، به دلیل سیاستگذاری ها و اتفاقاتی که افتاده محقق نشده است. ممکن است بخشی از انباشت انتظارات از بالقوه به بالفعل تبدیل شود و شاهد بازدهی مناسبی طی این سه ماهه نسبت به دیگر بازارها باشیم. اما وضعیت در ادامه، به عزم دولت بر می گردد که تا چه میزان بخواهد به کمک تولید و شرکتها بیاید و مردم را از بازارهای سفته بازانه و مخرب خارج کند و به سمت سرمایه گذاری درست و مفید برای کشور سوق دهد.

عمیدی با انتقاد از نامه تعدادی از اقتصاددانان درباره اینکه بورس عامل تورم در کشور است، تاکید کرد: آنها چه پاسخی برای سه سال تورم 50درصد، 40 درصد و حتی 60درصدی دارند که ادعا کردند بازار سرمایه عامل رکود بوده است! در این سه سال که تورم سنگین داشتیم که بازار سرمایه منفی بود! پس چگونه بورس عامل تورم بوده است! آدرسهای غلطی که دادند باعث این اتفاقات بد در بازار سرمایه شده است. به دروغ و اشتباه به مردم گفتند حمایت از بازار سرمایه، به معنای تورم در جامعه است و دولت نه تنها حمایت خود را از این بازار برداشت، بلکه با فروش اوراق بهادار، نقدینگی را از بازار سرمایه خارج کرد و از سوی دیگر با دست درازی در جیب شرکتها، از حاشیه سود آنها کاست و عوارض سنگین تری برای آنها وضع کرد.

وی یادآورشد: این تضعیف بازار سرمایه، نه تنها مانع تورم نشد، بلکه تورم بیشتری به اقتصاد کشور تحمیل کرده است. اینها آدرسهای اشتباه و غلطی بوده که اقتصاددانان با نامه جنجالی شان دادند و امروز هم پاسخگوی اشتباهاتشان نیستند.

عمیدی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم تورم را کنترل کنیم، باید تولید افزایش یابد، اضافه کرد: 30 درصد بهره به کسانی می دهند که پولشان را در بانکها می گذارند، در این شرایط کسی دنبال تولید نمی رود و سال آینده باید برای عمل به این وعده های به بهره 30درصدی پول چاپ کنند! این سیاستگذاری غلطی است. باید کاری کنند که پول به سمت تولید حرکت کند و سپرده گذاری در بانکها به صرفه نباشد.

 

با وضع مالیات مضاعف بر نهادهای سرمایه گذاری، فعالان را به مرگ گرفته اند تا به تب راضی شوند

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: امروز با وضع مالیات مضاعف بر نهادهای سرمایه گذاری بازار سرمایه، فعالان را به مرگ گرفته اند تا به تب ضربه ها به بازار سرمایه راضی شوند. در واقع می خواهند اگر روزی معافیت دادند و این بند را حذف کردند، ادعا کنند که با این معافیت از بازار سرمایه حمایت کرده ایم! در حالی که سرمایه گذاری در بازار سرمایه و سود حاصل از آن نباید مشمول مالیاتها شود؛ چرا که وقتی سهام شرکتی را خرید و فروش می کنید، همزمان مالیات آن کسر می شود و مالیات آن را پرداخت کرده اید. ما برای معاملات خرید و فروش سهام یک بار مالیات پرداخت می کنیم، مالیات مکرر ضرورتی ندارد!

عمیدی ادامه داد: ضمن اینکه سود سهام شرکتها، سود پس از کسر مالیات است. اگر سهامداری از یک شرکتی سود بگیرد، مالیات آن یک بار توسط آن شرکت پرداخت شده است؛ چرا باید برای بار دوم برای آن مالیات پرداخت شود! مالیات نقل و انتقال سهام هم پرداخت می شود و دیگر مالیات مضاعف ندارد. آن را در قانون گذاشته اند تا حذف آن را امتیازی به بازار تلقی کنند.

وی گفت: این تبصره در لایحه بودجه، می تواند باعث کاهش سرمایه گذاری در بازار سرمایه شود و برای صندوقهای سرمایه گذاری و درآمد ثابت شرایط بدی ایجاد می کند. امیدواریم این موضوع باعث نشود بازار سرمایه در حالی که در انتظار بهره گیری از برخی محرک ها است، رخ منفی به خود بگیرد.

     

دیگر خبرها

  • افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی بورس فردا سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • گزارش روزانه بورس ۳ اردیبهشت؛ شاخص بورس ۴ هزار واحد رشد کرد
  • ورود ۴۲ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام در روز سبز شاخص کل بورس
  • رشد اندک بورس در سومین روز اردیبهشت
  • عوامل رشد شاخص بورس روزهای اخیر چه بود؟
  • سکه های حراجی با دلار چند هزار تومان فروخته شدند/ عمیدی: پیام دولت با فروش سکه ها با دلار افزایشی چیست! انتظار سه ماه پر بازده در بازار سرمایه وجود دارد/ دولت مشوق سرمایه گذاری در بازار بورس نیست؟
  • بورس ۲۷ هزار واحد قد کشید
  • صعود انفجاری بورس ، سقوط دلار | وقت خرید کدام سهم است؟