Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-25@19:11:52 GMT

۱۰ ترفند ساده و خوشمزه که لاغرمان می‌کند

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۸۱۸۹۰

۱۰ ترفند ساده و خوشمزه که لاغرمان می‌کند

آفتاب‌‌نیوز :

سن و زمینه ژنتیک مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در متابولیسم بدن (مجموعه فرایندی که منجر به تولید انرژی از کالری‌های دریافتی می‌شود، «متابولیسم پایه» نام دارد)، هستند اما برخی عادات زندگی می‌تواند به بهبود و تسریع این فرایند منجر شود. خوشبختانه افزایش متابولیسم تاثیر جدی در کاهش وزن دارد و در واقع این موضوع عامل موفقیت بعضی افراد در حفظ تناسب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ادامه مطلب را مطالعه کنید:

صبحانه خوردن در کمترین فاصله پس از بیدار شدن

بدن در طول خواب شبانه کالری دریافت نمی‌کند و صبحانه‌ وعده‌ مهمی است که نیاز بدن به انرژی و ریتم طبیعی عملکردهای حیاتی را تضمین می‌کند. به‌همین دلیل توصیه می‌شود صبحانه حداقل طی یک ساعت نخست پس از بیدار شدن میل شود. البته اگر این فاصله ۱۵ دقیقه باشد، ایده‌آل است. بهتر است در وعده صبحانه به جای خوراکی‌های شیرین از منابع پروتئین استفاده شود. پروتئین‌ها نسبت به قندها زمان طولانی‌تری برای جذب نیاز دارند که تا حدی انرژی بیشتر برای متابولیسم را تامین و مصرف می‌کنند.

گنجاندن لبنیات در رژیم غذایی
براساس یکی از مطالعات، نوشیدن یک لیوان شیر کم‌چرب پس از فعالیت جسمانی به سوخت‌وساز بیشتر چربی‌ها کمک می‌کند و در افزایش عضله‌سازی و تقویت تراکم استخوان‌ها نقش دارد. محققان دریافتند دیگر ترکیبات موجود در لبنیات با کلسیم واکنش پیدا می‌کنند که عامل کاهش وزن خواهدبود. همچنین مصرف سه وعده لبنیات در روز با کاهش کالری دریافتی به کاهش سریع‌تر وزن کمک می‌کند.

خواب کافی
ریتم بیولوژیک بدن و ترشح هورمون‌ها تا حد زیادی به کیفیت خواب شبانه بستگی دارند. ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه به سلول‌های تحریک‌کننده متابولیسم اجازه می‌دهد تا فرصت بازسازی و تقویت داشته‌باشند. کم‌خوابی حالت استرس را در بدن به‌وجود می‌آورد که ریتم متابولیک را مختل می‌کند. همچنین ترشح هورمون‌ها از جمله انسولین اتفاق می‌افتد، سطح هورمون کورتیزول که در واکنش به استرس تولید می‌شود نیز بالا می‌رود و منجر به ذخیره چربی‌ها می‌شود. البته هورمون‌های رشد که در تولید عضلات تاثیر دارند نیز کاهش می‌یابد.

در همین زمینه بخوانید: الگوی خواب خود را بشناسید؛ ترفندی برای تغییر آن
۲۰ نکته مهم برای داشتن خواب آرام در گرمای تابستان
پرهیز از حذف وعده‌های غذا
حذف یک وعده غذا بدن را در حالت گرسنگی شدید قرار می‌دهد و ولع غذاخوردن تشدید می‌شود. در چنین شرایطی بدن مدت طولانی را بدون تامین کالری سپری می‌کند و متابولیسم کندتر می‌شود که دریافت یک باره غذای زیاد بدون تغییر در سوخت‌وساز و تعادل نداشتن قند خون منجر به ذخیره حجم زیادی کالری و چربی می‌شود. بدتر این‌که در حالت گرسنگی شدید معمولا تمایل به خوردن تنقلات چرب و شیرین افزایش می‌یابد. این موضوع درباره رژیم‌های بسیار سختگیرانه نیز اتفاق می‌افتد.

فعالیت مداوم و دوری از یکجانشینی
متابولیسم در زمانی که بدن مدت طولانی در حالت نشسته قرار دارد، کاهش می‌یابد که می‌تواند زمینه‌ساز تجمع چربی‌ و ابتلا به بیماری‌های مختلف شود. اگر شغل اداری دارید، حتما هر نیم ساعت از جا برخیزید و چند قدم راه بروید تا سوخت‌وساز قندها و چربی‌ها در بدن تسهیل شود. به عبارت ساده، بدن در حالت ایستاده کالری بیشتری مصرف می‌کند.

نوشیدن قهوه و چای
نوشیدن قهوه در بهبود متابولیسم نقش دارد زیرا کافئین خیلی سریع جذب خون و منجر به بالارفتن ضربان قلب و عملکرد متابولیکی بدن می‌شود. البته نباید در نوشیدن قهوه افراط کرد و قهوه بدون شکر و خامه باید میل شود. در خصوص چای نیز تئین و کاتچین موجود در چای سیاه و سبز از گروه پلی‌فنول‌ها هستند که این ترکیبات در تسریع متابولیسم نقش دارند. البته پرهیز از افراط ومصرف شکر در این باره نیز باید موردتوجه باشد.

صرف میان‌وعده برای کنترل گرسنگی
بدن از لحاظ ژنتیکی طوری برنامه‌ریزی شده است که در زمان محرومیت غذایی میزان سوخت‌وساز کالری را تامین می‌کند تا انرژی برای مدت طولانی‌تری حفظ شود. در نتیجه، خوردن میان‌وعده‌های سالم و مغذی اما کم‌حجم باعث حفظ تعادل متابولیسم به‌طور مستمر می‌شود.

مدیریت استرس
استرس ترشح هورمون‌های محرک اشتها را افزایش می‌دهد و غذاخوردن هیجانی را درپی دارد. مطالعات نشان می‌دهد که قرارگرفتن در وضعیت استرس منجر به کاهش سوخت‌وساز کالری غذای چرب تا ۷ ساعت بعد می‌شود که ۵ کیلوگرم افزایش وزن را درپی دارد. همچنین خنده می‌تواند تاحدی سوخت‌وساز کالری روزانه را تسریع کند.

انتخاب چربی‌های مفید
تاثیر مصرف اسیدهای چرب غیراشباع مانند روغن موجود در ماهی و گردو کاملا تایید شده‌است. از جمله این تاثیرات می‌توان به افزایش متابولیسم پایه و تسریع سوخت‌وساز کالری در مقایسه با چربی‌های اشباع اشاره کرد. براساس یکی از مطالعات، گنجاندن اسیدهای چرب غیراشباع به سوخت‌وساز بیشتر نشاسته و دیگر چربی‌های مصرف‌شده طی روز کمک می‌کند.

نوشیدن آب کافی
اندام‌های بدن برای عملکرد مطلوب به آب نیاز دارند. ننوشیدن آب کافی، بدن را در حالت کم‌آبی یا دهیدراته‌شدن قرار می‌دهد که عامل خستگی و افت متابولیسم است. علاوه بر تاثیر کم‌آبی در کاهش فرایندهای سلولی، در چنین وضعیت فعالیت جسمانی نیز کم می‌شود که مسلما با کاهش سوخت‌وساز انرژی همراه است.

منبع: Selection.ca

منبع: روزنامه خراسان

منبع: آفتاب

کلیدواژه: چاقی تغذیه تناسب اندام سوخت وساز کالری هورمون ها چربی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۱۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابله با آلودگی هوا در چین با رونمایی از اولین موتور دیزلی جهان

چین به‌تازگی از یک موتور دیزلی با بازده حرارتی ۵۳.۰۹ درصد رونمایی کرده که اولین نمونه از نوع خود در سراسر جهان است و مصرف سوخت و انتشار کربن‌دی‌اکسید را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد و به این ترتیب نقش چشمگیری در کاهش آلودگی هوای شهرها خواهد داشت.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، از زمان اختراع موتور احتراق داخلی دیزل در ۱۲۷ سال پیش، مهندسان و دانشمندان تلاش کرده‌اند تا بازده حرارتی آن را بهبود بخشند. یک شرکت چینی در یک پیشرفت قابل‌توجه، اولین موتور دیزلی در تاریخ با بازده حرارتی ۵۳.۰۹ درصدی را به نمایش گذاشت. تیم سازنده این موتور تلاش خود را روی بهینه‌سازی چهار سیستم حیاتی تأمین سوخت، ورودی هوا، احتراق و کاهش اصطکاک متمرکز کردند. این شرکت فناوری جدید خود را در کنگره جهانی موتورهای احتراق داخلی ۲۰۲۴ تیانجین چین به نمایش گذاشت و موفقیت آن توسط سازمان تست معتبر بین‌المللی و مرکز تحقیقات و فناوری خودروی چین به‌عنوان یک نهاد تخصصی تست موتورهای احتراق داخلی چینی به‌رسمیت شناخته شد.

نوآوری پیشرو در بهره‌وری

درصد انرژی احتراق دیزلی که بدون نیاز به مکانیزم بازیابی حرارت اتلاف به کار خروجی مفید موتور منتقل می‌شود، به‌عنوان راندمان حرارتی موتور پایه شناخته می‌شود و اقتصاد موتور با افزایش راندمان حرارتی موتور پایه بهبود پیدا می‌کند. شرکت چینی یادشده در شانزدهم سپتامبر ۲۰۲۰ با رونمایی از موتور دیزلی که رکورد جدیدی را با راندمان حرارتی بدنه ۵۰.۲۳ درصد به ثبت رساند، به نقطه عطف قابل‌توجهی در این زمینه دست پیدا کرده بود. این شرکت در هشتم ژانویه ۲۰۲۲ پیشرفت بیشتری کرد و بازده حرارتی موتور را به ۵۱.۰۹ درصد رساند و در بیستم نوامبر ۲۰۲۲ به بازده حرارتی ۵۲.۲۸ درصدی دست پیدا کرد که می‌تواند منجر به کاهش قابل‌توجه ۱۲ درصدی در مصرف سوخت و انتشار دی‌اکسیدکربن شود.

تیم تحقیقاتی شرکت با سرمایه‌گذاری و تلاشی ۵۰۰ روزه روی بهینه‌سازی چهار سیستم حیاتی تأمین سوخت، ورودی هوا، احتراق و کاهش اصطکاک متمرکز شد و از پیشرفت‌های قبلی فراتر رفت. این تیم به‌طور مؤثر فناوری‌های احتراق با انبساط بالا، فشار جریان مخلوط، تزریق سوخت با راندمان بالا و کاهش اصطکاک با مقاومت پایین را توسعه داد و به دلیل این پیشرفت‌ها که با پیشرفت‌های اندک ۰.۱ درصدی به دست آمد، به نقطه عطف مهمی دست پیدا کرد. تلاش‌های تیم منجر به شکستن رکورد موتور از سد بازده حرارتی ۵۳ درصدی برای اولین بار در سطح جهان شد که این دستاورد قابل مقایسه با دویدن انسان در یک مسابقه ۱۰۰ متری در کمتر از ۹ ثانیه است.

کاهش مصرف سوخت

بر اساس برآوردهای فعلی مالکیت موتور دیزل در چین ارتقا از سطح راندمان حرارتی ۴۵-۴۶ درصد معمول به ۵۳ درصد می‌تواند اقتصاد موتور دیزل را تا حدود ۱۴ درصد افزایش دهد. این نوآوری منجر به صرفه‌جویی در سوخت سالانه حدود ۳۱ میلیون تن و کاهش انتشار کربن به میزان ۹۷ میلیون تن می‌شود. به بیان ساده‌تر یک تراکتور سنگین با مسافت پیموده‌شده سالانه ۲۵۰ هزار کیلومتر به لطف این فناوری می‌تواند در حدود ۱۲ هزار گالن سوخت دیزل صرفه‌جویی کند. این امر منجر به صرفه‌جویی سالانه تقریباً ۱۳ هزار و ۵۲۹ دلار برای مالک و با توجه به قیمت بازار سوخت دیزل ۱.۰۸ دلار برای هر لیتر سوخت می‌شود.

این پیشرفت تنها یک دستاورد فنی نیست بلکه مزایای آن شامل کاملاً شامل حال شهرها برای کاهش آلودگی هوا می‌شود.

کد خبر 747183

دیگر خبرها

  • شیوه‌ای مناسب برای کاهش وزن
  • کلید کاهش وزن ؛ فقط کافی است این یک کار را انجام دهید
  • مقابله با آلودگی هوا در چین با رونمایی از نخستین موتور دیزلی جهان
  • مقابله با آلودگی هوا در چین با رونمایی از اولین موتور دیزلی جهان
  • کلید کاهش وزن؛ فقط کافی است کالری دریافتی را کم کنید
  • چگونه می‌توان قهوه نوشید و بی‌خواب نشد؟
  • انقلاب چین در صنعت ترانزیت: ارتقای بازدهی موتور دیزلی به بالای ۵۳ درصد
  • نحوه تعمیر تیوپ لاستیک دوچرخه سوراخ شده؛ یک ترفند ساده و کاربردی (فیلم)
  • یک ترفند ساده و سریع: چگونه بادمجان شیرین رو از بادمجان تلخ تشخیص بدیم (فیلم)
  • بهره برداری از ۱۱ جایگاه سوخت تا پایان تابستان امسال