Web Analytics Made Easy - Statcounter

عزاداری برای سیدالشهدا (ع) یکی از بزرگ‌ترین مصادیق بزرگداشت شعائر الهی بوده و یقیناً یکی از مهم‌ترین امتیازات جامعه شیعه، برخورداری از چشمه پرفیض نورانیت و معنویت عاشور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب؛ عزاداری یکی از عناصر اصلی و کلیدی در بررسی فرهنگ عاشورایی است، چنان‌که نمی‌توان نقش مثبت آن را در تحولات فرهنگی شیعه نادیده گرفت، عزاداری برای سیدالشهدا (ع) یکی از بزرگ‌ترین مصادیق بزرگداشت شعائر الهی بوده و یقیناً یکی از مهم‌ترین امتیازات جامعه شیعه، برخورداری از چشمه پرفیض نورانیت و معنویت عاشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در عرصه روایات، رویکرد ویژه‌ای در بحث عزاداری به چشم می‌خورد که آن را امری بسیار پرفضیلت برشمرده و برای آن اهمیت فراوانی قائل شده است لذا تأمل در توصیه‌های اهل‌بیت (علیهم‌السلام) بر برپاداشتن مجالس عزا برای شهدای کربلا و زنده نگاه‌داشتن خاطره عاشورا تشویق آنان به سرودن شعر درباره این فاجعه بزرگ تاریخ اسلام بشارت به پاداش‌های بزرگ در گریستن بر این مصیبت بزرگ و گریاندن دیگران، تأکید بر اهمیت عزاداری در دهه اول محرم، خصوصاً در روز عاشورا به‌روشنی بیانگر این حقیقت است که عزاداری برای سیدالشهدا هدف بزرگی را دنبال می‌کند.

در یکی از روایات ارزشمند در این خصوص داریم که پیامبر اکرم (ص) به حضرت زهرا (س) فرمودند: «در روز قیامت هر چشمی گریان است مگر آن چشمی که بر حسین گریسته، چنین فردی همیشه خندان خواهد بود و به نعمت‌های بهشتی بشارت داده می‌شود.» بحارالانوار ج ۴۴ ص ۲۹۳

 همچنین امام رضا (ع) در حدیث دیگری فرموده‌اند: هر کس مصائبی را که بر ما روا داشته‌اند به یاد آورد و بر آن بگرید، در قیامت همراه با ما خواهد بود و هرکس به یاد مصائب ما بگرید و دیگران را بگریاند در روزی که همه چشم‌ها گریان است، چشمان او گریان نخواهد بود، هم‌چنین هر کس در جلسه‌ای بنشیند که در آن مجلس، امر ما برپا داشته می‌شود، در روزی که دل‌ها می‌میرد دل او زنده می‌شود.  بحارالانوار ج ۴۴ ص ۲۷۸ 

اما در عصر حاضر بی‌شک انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و درخشش جوانان مسلمان این مرزوبوم در عرصه نبرد و شهادت یکی از برجسته‌ترین پیامدهای نهضت عظیم عاشورا است. حضرت امام خمینی (ره) بنیان‌گذار انقلاب اسلامی با آگاهی از نقش سرنوشت‌ساز فرهنگ عاشورا در بافت اجتماعی مردم ایران، شور حسینی را در دل‌ها به تلاطم درآورد و توانست انقلاب اسلامی را با تکیه‌بر همین زلال معرفت، به پیروزی برساند ازاین‌رو خود می‌فرمود: «انقلاب اسلامی ایران پرتویی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن بود.»

همچنین حضرت امام خمینی (ره) در رابطه با برگزاری مراسم عزاداری سیدالشهدا می‌فرمایند: «تمام این وحدت کلمه‌ای که در مبدأ پیروزی ما شد، برای خاطر این مجالس عزا و این مجالس سوگواری و این مجالس تبلیغ و ترویج اسلام شد، سید مظلومان یک وسیله‌ای فراهم کرد برای ملت که بدون اینکه زحمت باشد برای ملت، مردم مجتمع‌اند.» صحیفه امام، جلد ۱۷ صفحه ۵۵

«مجلس عزا نه برای این است که گریه بکنند برای سیدالشهدا و اجر ببرند. البته این هم هست و دیگران را اجر اخروی نصیب کند. بلکه مهم، آن جنبۀ سیاسی است که ائمۀ ما در صدر اسلام نقشه‌اش را کشیده‌اند که تا آخر باشد.» صحیفه امام، جلد ۱۶ صفحه ۳۴۶

«این مطلبی که الآن القا کرده‌اند به جوان های ما که تا کی گریه و تا کی روضه و اینها؟! بیایید تظاهر کنیم. این‌ها نمی‌فهمند روضه چیست؛ و این اساس [را] کی تا حالا نگه‌داشته است، این را نمی‌فهمند و نمی‌شود هم بهشان بفهمانیم. این‌ها نمی‌فهمند که این روضه و این گریه آدم ساز است؛ انسان درست می‌کند. این مجالس روضه، این مجالس عزای سیدالشهدا این آن تبلیغات بر ضد ظلم، این تبلیغ بر ضد طاغوت است. بیان ظلمی که به مظلوم شده تا آخر باید باشد.» صحیفه امام، جلد ۱۰ صفحه ۱۲۰

همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر برگزاری باشکوه مجالس عزای ائمه (ع) تأکید داشته و در هرساله در این حرکت و نهضت عظیم پیش‌قدم هستند، لذا دریکی از بیاناتشان در ۱۷ خرداد ۷۳ در این خصوص می‌فرمایند: «قدر مجالس عزاداری را بدانند، از این مجالس استفاده کنند و روحاً و قلباً این مجالس را وسیله‌ای برای ایجاد ارتباط و اتّصالِ هرچه محکم‌تر میان خودشان و حسین‌ابن‌علی علیه‌السلام، خاندان پیغمبر و روح اسلام و قرآن قرار دهند...یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌ها، نعمت خاطره و یاد حسین‌ابن‌علی علیه‌السلام، یعنی نعمت مجالس عزا، نعمت محرّم و نعمت عاشورا برای جامعه شیعی ماست.»

همچنین معظم له در رابطه با فلسفه‌ی برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) در ۱۰ تیر ۷۴ می‌فرمایند: «در ایام محرم و صفر ملت عزیز ما باید روح حماسه را، روح عاشورایی را، روح نترسیدن از دشمن را، روح توکل به خدا را، روح مجاهدت فداکارانه در راه خدا را در خودشان تقویت کنند و از امام حسین(ع) مدد بگیرند؛ مجالس عزاداری برای این است که دل‌های ما را با حسین بن علی (ع) و اهداف آن بزرگوار نزدیک و آشنا کند، یک عده‌ی کج‌فهم نگویند که امام حسین (ع) شکست خورد، یک عده‌ی کج‌فهم نگویند که راه امام حسین (ع) معنایش این است که همه‌ی ملت ایران کشته شوند، کدام انسان نادانی چنین حرفی را ممکن است بزند؛ یک ملت از حسین بن علی (ع) باید درس بگیرد؛ یعنی از دشمن نترسد، به خود متکی باشد و به خدای خود توکل کند.»

برپایی مجالس عزا و گرامیداشت و پاسداشت راه و روش اولیای الهی، موجب تقویت ایمان و تثبیت ارزش‌‏های معنوی و بنیادهای اجتماعی و اخلاقی می‌شود و یادآوری و نیکوداشت سالروز وفات و شهادت اولیای الهی و بیان فضایل، رشادت، جوانمردی، تلاش و فداکاری و از خودگذشتگی‌های این بزرگواران در راستای تبلیغ و ترویج آموزه‌های اسلامی و مبارزه با منکرات در جهت الگوگیری از آن بزرگواران بسیار ارزشمند است.

یکی از این سرمایه‌های بی نظیر واقعه‌ عاشوراست است که عقل و منطق حکم می کند چنین سرمایه‌هایی را باید حفظ و احیا کرد و از آن بهره برد، از جهت دیگر، همه‌ افراد در برابر کسانی که برای حفظ باورهای دینی و ارزش‌های اخلاقی آنان تلاش و جانفشانی کرده‌اند، وظیفه شکرگزاری دارند و برپایی مجالس عزاداری امام حسین(ع) به نوعی تشکر و قدردانی از رنج‌هایی است که آن حضرت و یارانش در راه بیداری و بصیرت‌بخشی به جامعه اسلامی و بشریت متحمل شدند.

هر ساله با ورود به ماه محرم ملت ایران در عزای امام حسین(ع) به سوگ می نشینند، امسال اما با توجه به شرایط ویژه بیماری کرونا هیئت های عزاداری سید الشهدا با لبیک به فرمان رهبر معظم انقلاب و با حفظ پروتکل های بهداشتی برنامه ریزی خاصی را برای برگزاری مراسم ترتیب داده اند تا هم ملزومات پیشیگری از انتقال بیماری رعایت شود و هم مجالس عزای امام حسین(ع) با توجه به پیوند عمیق حادثه ی عاشور با روح و قلب ملت ایران همچون گذشته باشکوه مثال زدنی برگزار شود.

استاد حوزه علمیه قم؛

پاسداشت فرهنگ عاشورایی از اوجب واجبات است/ عصاره فرهنگ قرآنی و اسلامی در فرهنگ عاشورایی متجلی است

حجت الاسلام و المسلمین حسین جوشقانیان استاد حوزه علمیه قم در گفتگو با دیارآفتاب در خصوص ضرورت عقلی و دینی عزاداری و توسل به امام حسین(ع) و زنده نگه داشتن عزای حسینی، گفت: باید توجه کرد که همه آنچه از ارزش های متعالی داریم، مدیون عاشورا و ماه های محرم و صفر هستیم.

وی افزود: اقامه عزای اباعبدالله با فضیلت ترین اعمالی است که انسان را به خدا نزدیک می کند و این روزها که دشمنان سعی در کمرنگ کردن فرهنگ عاشورایی دارند، پاسداشت و نگاهداشت ارزش های عاشورایی نه تنها یک تکلیف بلکه از اوجب واجبات است.

این استاد حوزه با اشاره به تاکیدات بزرگان دین بر تکریم فرهنگ عاشورا، گفت: مراجع عظام و رهبر معظم انقلاب تاکید بسیاری در زنده نگه داشتن این فرهنگ دارند چرا که عصاره فرهنگ قرآنی و اسلامی در فرهنگ عاشورایی متجلی شده است. به بیانی دیگر قرآن مجید به مانند قانون اساسی و دستورالعمل های زندگی است و عاشورا وجهه تحقق نسخه های قرآنی است. بنابراین فضیلت حفظ ارزش های متعالی عاشورا در جایگاه خود بسیار مهم است.

برگزاری عزاداری و رعایت دستورالعمل های بهداشتی تضادی با هم ندارند

وی با تاکید بر واجب بودن حفظ جان انسان ها در کنار برگزاری مراسم عزاداری، گفت: می توان در عین حالی که مراسم عزاداری را برگزار کرد، با رعایت پروتکل های بهداشتی جان انسان ها را هم حفظ کرد و این دو با یکدیگر تضادی نداشته و قابل جمع اند. لذا همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند باید در مورد نحوه عزاداری ها، دستورالعمل های ستاد ملی مقابله با کرونا را به طور کامل رعایت کرد. لذا اگر کسی دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نکند باید پاسخگو باشد.

جوشقانیان گفت: نمی توان عزاداری را تعطیل کرد چرا که این کار باعث کمرنگ شدن و پایمال شدن زحمتی است که شهدای اسلام با فداکردن جان خود در طول هزار و ۴۰۰سال پیش کشیدند. البته از طرف مقابل نمی توان به نکات بهداشتی هم بی توجهی داشت چرا که از اصول فرهنگ عاشورایی این است که باید ضوابط انسانی را رعایت کنیم.

تغییر نذورات غیر متعین جهت بهبود وضعیت سلامت و اقتصاد مردم، تبدیل به احسن است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به امکان همسو سازی برخی نذورات در راستای مقابله با کرونا، گفت: افراد می توانند نذوراتی را که دقیقا تعیین شده نیست به نذوراتی که در جهت سلامتی یا بهبود وضعیت اقتصادی مردم در این روزهای کرونایی است، تغییر دهند که تبدیل به احسن و کار بسیار زیبایی است. ولی نذوراتی که دقیقا تعیین شده است برای تغییر آن باید از مرجع تقلید کسب تکلیف شود. بنابراین اگر فقیه بزرگوار اجازه دادند می توان نذورات را به بسته های معیشتی یا ماسک و اقلام بهداشتی تغییر داد. لذا در تکریم فرهنگ عاشورا می توان به شکل های گوناگون عمل کرد. همچنین توصیه می شود هیئت ها از غذا دادن در فضای هیئت خودداری کرده و توزیع بسته های معیشتی برای محرومین را در دستور کار قرار دهند.

وی با اشاره به لزوم استفاده هیئت های مذهبی از فرصت ماه محرم امسال برای تفکیک و تمایز هر چه بیشتر با جریان شیرازی که با زیر پا گذاشتن مسائل عقلی و شرعی موجب وهن دین می شوند، گفت: نباید با عزاداری غلط آب به آسیاب دشمن ریخته شود بلکه بایستی توجه شود تا با عزاداری در چارچوبی که فقهای عظام تاکید دارند موجب استعلای اسلام و مسلمین شویم.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: قبل از انقلاب در سفارت انگلیس هم برای امام حسین(ع) عزاداری برپا می شد ولی عزاداری ای که مورد پسند دشمنان اسلام بود. لذا نباید با عزاداری غلط از جمله با قمه زدن یا عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی در حین عزاداری باعث شویم تا منفعتی برای دشمن به همراه داشته باشد. بنابراین باید توجه داشت که هر گریه ای برای امام حسین(ع) ارزشمند و مقدس نیست و باید جنس عزاداری در راستای اقامه پرچم مهدویت و عاشورا باشد تا امام زمان(عج) خوشنود شوند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: عزاداری برای سیدالشهدا استاد حوزه علمیه قم رهبر معظم انقلاب یکی از بزرگ ترین فرهنگ عاشورایی برگزاری مراسم مراسم عزاداری انقلاب اسلامی فرهنگ عاشورا امام حسین ع مجالس عزا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۳۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین اختتامیه هفته بزرگداشت سعدی شیرازی برگزار شد

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب،  به کوشش انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از اول اردیبهشت ماه جاری مصادف با روز بزرگداشت سعدی، به مدت یک هفته، رویدادهای مختلف و متنوعی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه سعدیه شیراز، دانشگاه علامه طباطبائی(ره)، موسسه فرهنگی اکو و سفارت هندوستان در ایران، در پاسداشت مقام فرهنگی، ادبی و حکمی این شاعر بلندآوازه ایرانی برگزار شده است.

آیین اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» با حضور و سخنرانی جمعی از استادان برجسته زبان و ادبیات فارسی، پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود.

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در خیابان ولیعصر(عج)، خیابان سرلشکر بشیری پلاک ۷۱ واقع است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ترمیم حرم‌ مطهر ائمه تعظیم شعائر اسلامی است
  • بزرگداشت حمزه سیدالشهدا در کشور کم‌رنگ است
  • بزرگداشت شهیدان برای آینده نظام ضروری است
  • شخصیت و جایگاه حضرت حمزه سید الشهدا(ع) و عزاداری برای او به دستور رسول الله(ص)
  • مصادیق نصرت الهی در جامعه ایران/تقدیر از فراجا بابت طرح نور
  • آیین اختتامیه هفته بزرگداشت سعدی شیرازی برگزار شد
  • بزرگداشت سالگرد ارتحال آیت‌الله بروجردی در قم برگزار شد
  • امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است
  • سالانه ۵۰ موقوفه جدید به موقوفات استان سمنان اضافه می‌شود
  • عزت ایران با ایمان