Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-28@21:30:34 GMT

کسب و کارهای گردشگری به فکر ادغام افقی عمودی باشند

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۸۴۰۲۴

کسب و کارهای گردشگری به فکر ادغام افقی عمودی باشند

کارشناس گردشگری گفت: اگر کسب و کارهای گردشگری تاکنون چندین فعالیت انجام می‌دادند، این فعالیت‌ها را به یک فعالیت متنوع و خلاق کاهش بدهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از زمان شیوع ویروس کرونا در سطح جهان، مشکلات اقتصادی تقریباً گریبان‌گیر همه کشورها و فعالیت‌های اقتصادی شده اما یکی از بیشترین زیان‌ها در این دوران، به کسب و کارهای فعال در صنعت گردشگری متحمل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این دوران بسیاری از تأسیسات گردشگری ورشکست و تعطیل شدند و دیگر کسب و کارها نیز هیچ آورده مالی ندارند و دیر یا زود به ورشکستگی خواهند رسید.

محمدابراهیم لاریجانی، کارشناس گردشگری درباره چگونگی عبور از این بحران به خبرنگار ایمنا گفت: در نتیجه بحران به وجود آمده، کسب و کارهای گردشگری با مشکل مواجه شدند اما اگر شیوع کرونا هم اتفاق نمی‌افتاد، فعالیت‌های گردشگری ما به دلیل ضعف ساختاری با مشکل مواجه می‌شدند و این بحران شکل می‌گرفت اما زمان آن تا پنج سال به عقب می‌افتاد.

وی ادامه داد: کسب و کارهای گردشگری ایران، به صورت سنتی مدیریت شده، هیچ گونه ذخیره مالی برای بحران نداشته و هیچ ایده و طرح جدیدی برای زمان بحران ندارند. بنابراین بحران این کسب و کارها را از پای در می‌آورد.

این کارشناس گردشگری، اظهار کرد: کسب و کارها باید به اصول فنی و علمی گردشگری بپردازند، زیرا گردشگری علم بوده و مفاهیمی را در خود جای داده که هیچ گاه به آن توجه نمی‌کنیم. مثلاً در گردشگری تنوع سازی محصول تعریف می‌شود، اما هیچگاه کسب و کارهای ما به این اصل بنیادین در علم گردشگری توجه نمی‌کنند. برای مثال، آژانسی که فقط تور به ترکیه دارد، با بحرانی همانند کودتا ترکیه به مشکل بر می‌خورد.

ادغام افقی - عمومی چیست

وی اضافه کرد: یکی دیگر از موضوعات در علم گردشگری، ادغام‌های افقی عمودی است که برای کسب و کارهای صاحب نام توصیه می‌شود. یعنی محصولات را به صورت افقی به مقاصد مختلف بفرستند یا کسب و کارهای همگن یا مشابه کسب و کار خود را ایجاد کنید که توسعه افقی نامیده می‌شود. توسعه عمودی نیز به معنای تولید خدماتی است که پیش از این از دیگران خریداری می‌شدند؛ مثلاً یک آژانس مسافرتی هتل بسازد یا یک اتوبوس برای تورهای خود خریداری کند.

لاریجانی با بیان اینکه در وضعیت فعلی، ادغام‌های افقی عمودی توصیه می‌شود، تصریح کرد: این بدان معناست که اگر تاکنون شرکت‌های حوزه گردشگری چندین فعالیت انجام می‌دادند این فعالیت‌ها را به یک فعالیت متنوع و خلاق کاهش بدهند. به طور مثال، چند اقامتگاه بوم‌گردی با هم ادغام شوند، زیرا هزینه‌های مورد نیاز در شرایط فعلی برای هرکدام زیاد است و باید به کمک هم از این بحران عبور کنند؛ این ادغام با حفظ مالکیت و تمرکز مدیریت است.

وی افزود: هتل‌ها نیز می‌توانند همین کار را انجام دهند که در این زمینه تجربه‌های موفقی هم داریم که قدرت همه آنها ۱۰ برابر می‌شود. پس کسب و کارهای کوچک یا باید ادغام شده یا سهام خود را به شرکت‌های بزرگ‌تر بفروشند. نمی‌توان یک نسخه برای همه پیچید، اما این راه‌ها می‌تواند در وضعیت بحرانی کنونی به شرکت‌ها و کسب و کارها کمک کند.

مدیرکل سابق دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث فرهنگی گفت: در مدیریت استراتژیک تولید خدمات، از اصول علمی مدیریت بی بهره‌ایم. برای مثال، کارخانه‌ای موفق، از برند قدرتمند خود استفاده کرده و با توسعه افقی محصولات دیگری هم تولید می‌کند و به کار خود تنوع می‌دهد. ما در گردشگری نیز برندهای خوش‌نامی داریم، اما آنها توسعه نمی‌دهد تا اقتصادهای کوچکی همانند بوم‌گردی‌ها را نیز از بحران‌ها نجات دهند.

اهمیت جوامع صنفی و تشکل‌ها در بحران

این کارشناس گردشگری در مورد نقش جوامع، سندیکاها و گروه‌ها در جلوگیری از بحران احتمالی، خاطرنشان کرد: اساساً مشکل به وجود آمده، نداشتن تشکل‌ها و سندیکاهای قوی است. اگر سندیکایی قوی و با اصالت به همراه صندوق توسعه و حمایت از کسب و کارها در زمان بحران داشتیم، امروز می‌توانست به اعضای خود خدمات مالی و مهم‌تر از آن خدمات دانشی بدهد. مسئله فعلی ما بیش از پول، دانش است که اگر این تشکل‌ها و سندیکاها وجود داشتند، این مشکل کمتر وجود داشت.

لاریجانی اظهار کرد: اگر به انجمن‌ها و جوامع فعلی نگاه کنید، می‌بینید که از صنفی پنج هزار نفره تنها ۸۰ نفر عضو جامعه مربوطه هستند یا مثلاً از هزار و ۲۰۰ هتل، ۲۰۰ هتل عضو جامعه هستند. گاهاً حتی برای یک صنف دو انجمن داریم که یکی مربوط به وزارت میراث فرهنگی و دیگری مربوط به وزارت کار است و باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود.

وی عنوان کرد: بیش از هرزمانی، باید قانون مصوب وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبنی بر تشکیل جوامع حرفه‌ای را اجرا کنیم؛ زیرا این جوامع حرفه‌ای، می‌تواند نماینده کسب و کارها برای پیگیری مطالبات باشد.

کد خبر 440785

منبع: ایمنا

کلیدواژه: گردشگری جاذبه های گردشگری گردشگری و کرونا گردشگری ایران ویروس کرونا کرونا ویروس خدمات گردشگری تاسیسات گردشگری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق کسب و کارهای گردشگری کارشناس گردشگری کسب و کارها فعالیت ها کسب و کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۴۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۲ خط اتوبوس گردشگری در اصفهان

مسئول کمیته حمل‌ونقل و ترافیک ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان با اشاره به فعالیت اتوبوس‌های گردشگری از روز بیست‌ونهم اسفند سال گذشته تا پایان تعطیلات نوروز گفت: خطوط ۱۰۰ و ۱۰۱ در سطح شهر و نقاط گردشگری فعال هستند.

حمید آقایی با اشاره به مسیر حرکت خط ۱۰۱ اتوبوس‌ گردشگری افزود:  این اتوبوس از باغ فدک با فاصله زمانی یک ساعت یک‌بار به سمت میدان امام حسین (ع) و برعکس حرکت می‌کند.

او با بیان اینکه  خط ۱۰۱ به‌صورت مبدا-مقصدی است و در طول مسیر توقف ندارد گفت: به این دلیل که در دروازه‌دولت اماکن تاریخی و ایستگاه مترو متمرکز است، از این‌رو در راستای دسترسی آسان، مسافران به‌صورت مستقیم به این مکان منتقل می‌شوند، دو دستگاه اتوبوس در این خط فعال است که یکی از آنها اتوبوس برقی است، واولین اتوبوس برقی به‌کارگیری شده در اصفهان در خط گردشگری است.

آقایی  با اشاره به ساعت آغاز فعالیت خطوط گردشگری افزود: ابتدا ساعت آغاز حرکت اتوبوس ۷:۰۰ بود، اما بازخورد خوبی نداشت، از این‌رو به ساعت ۹:۰۰ تغییر پیدا کرد و تا ساعت ۱۹:۰۰ ادامه خواهد داشت.

مسئول کمیته حمل‌ونقل و ترافیک ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان با اشاره به مسیر حرکت خط ۱۰۰ اتوبوس گردشگری خاطرنشان کرد: در این خط دو اتوبوس فعال است که از خیابان باب‌الرحمه حرکت خود را آغاز می‌کند، این دو اتوبوس به صورت ساعت‌گرد و پادساعت‌گرد با مبدا یکسان حرکت می‌کنند.

آقایی ادامه داد ایستگاه نخست، ابتدای خیابان باب‌الرحمه روبه‌روی مسجد است، سپس ابتدای خیابان شمس‌آبادی مقابل هنرستان برای سی‌وسه‌پل - سه‌راه نظر برای دسترسی به جلفا - میدان سهروردی برای پارک ناژوان، کوه صفه، ترمینال صفه، دروازه شیراز، تخت فولاد، ضلع جنوبی پل خواجو، میدان بزرگمهر برای باغ گل‌ها - میدان احمدآباد - زیرگذر میدان امام علی (ع) و سپس از خیابان عبدالرزاق و چهارباغ به سمت باب‌الرحمه برمی‌گردد، اتوبوس بعدی این مسیر را از آخر به اول طی می‌کند.

وی با بیان اینکه روزانه ۱۲۰ نفر از این طریق جابه‌جا شده‌اند، تصریح می‌کند: بیشترین استقبال از خط ۱۰۱ که از باغ فدک عبور می‌کند، صورت گرفته است، البته خط ۱۰۰ در طول سال روز‌های جمعه نیز فعال است، اما خط ۱۰۱ تنها ویژه ایام نوروز است.



بح

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • صنعت نفت در دولت سیزدهم با اقدام‌های جهادی به صنعتی پویا بدل شد
  • کارهای فرهنگی منحصر به چند منطقه شهر نباشد
  • کاهش دید افقی در بعضی محور‌های خراسان رضوی
  • فعالیت ۲ خط اتوبوس گردشگری در اصفهان
  • مایکروسافت تیم‌های ویندوز و سرفیس خود را تحت یک رهبری ادغام می‌کند
  • ابتکار و انجام کارهای جدید که به چشم مردم می‌آیند اولویت مسئولان باشد
  • یک عکس معروف با حضور ۳۰۰۰ نفر!
  • ۱۵۹ لنج و قایق در طرح‌های گردشگری دریایی بوشهر مجوز فعالیت دارند
  • بازگشایی راه‌های گلستان/ صدور هشدار نارنجی برای فعالیت‌های دریانوردی
  • فعالیت ۱۵۹ لنج و قایق در طرح‌های گردشگری دریایی بوشهر