Web Analytics Made Easy - Statcounter

2 هفته پس از انفجار بزرگ بیروت در لبنان که باعث کشته شدن 181 نفر و تخریب بسیاری از محلات در نزدیکی بندر این شهر  شد، برخی از مردم هنوز با ترس و وحشت زندگی می‌کنند و با کمترین صدا بر خود می‌لرزند.

رویترز در گزارشی به نام "بحران سلامت روان پس از انفجار بیروت: یادآوری، خستگی و کابوس‌ها" در مورد سلامت روح و روان آسیب‌دیدگان از انفجار بیروت می‌نویسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"ساندرا ابینادر" 18 ساله یکی از ساکنان بیروت است که با کمترین صدایی از جا می‌پرد.

"لوردس فخری" 24 ساله در حال ژست در برابر دوربین در خانه آسیب دیده‌اش در انفجار بیروت - لبنان/ عکس: رویترز

او در  این باره گفت: روز گذشته در حال باز کردن در یک بطری بودم. صدایی از بیرون شنیده شد، جیغ زدم و به عقب پریدم. برای دقایقی فکر کردم که باید فرار کنم.

این دختر 18 ساله علی‌رغم شناختی که از مشکلات و مصیب‌‌های مختلف دارد، به دنبال کمک‌های حرفه‌ای در مورد سلامت روان نیست. او قاطعانه و بدون شکایت از سختی‌ها، می‌گوید: ما عادت داریم به تنهایی با مشکلات خود مقابله کنیم.

نگرش وی در لبنان با سابقه جنگ‌های گذشته، درگیری‌های فرقه‌ای و شرمندگی از درمان‌های مرتبط به سلامت روان مرسوم است.

انفجار بیروت پس از ماه‌ها بحران شدید اقتصادی و شیوع بیماری همه‌گیر ویروس کرونا، لبنان را آسیب‌پذیرتر کرده است.

اینک پزشکان در باره وضعیت اضطراری بهداشت روان در سطح ملی هشدار می‌دهند. به گفته آنها نشانه‌های آسیب ناشی از انفجار به صورت کابوس شبانه، یادآوری، گریه، اضطراب، عصبانیت و خستگی خود را نشان می‌دهد.

کودکان بیروت در کلاس‌های خلاقیت که توسط گروه‌های خلاقیت و از سوی گروه‌های داوطلب برای حمایت روحی و روانی پس از انفجار بیروت برگزار شده شرکت می‌کند/ عکس: رویترز 

روانشناسان می‌گویند این جریان با نمایش مداوم تصاویر ناشی از انفجار و پیامدهای خونینِ پس از آن در تلویزیون ملی و رسانه‌های اجتماعی بدتر می‌شود.

"جد دائو" داوطلب سازمان مردم نهاد "آغوش" به عنوان یک (NGO) سلامتِ روان در لبنان در این باره می‌گوید: هر بار که می‌گوییم در لبنان هیچ‌چیزی از وضع موجود بدتر نمی‌شود، اتفاقی وحشتناک رخ می‌دهد.

او که از کلینیک به صورت تلفنی مشاوره می‌دهد؛ می‌گوید: تعداد زیادی از مردم نسبت به وضعیت موجود در لبنان ناامیدند.

انفجار نقطه مهمی بود. سازمان مشاوره آغوش در هر ماه حدود 120 تا 200 تماس از سوی مردم دارند. این تماس‌ها پس از انفجار بیشتر شده و اکثر مراجعان از ترس‌ها و ناامنی روانی خود پس از انفجار صحبت می‌کنند. گروهی از مشاوران این موسسه با احداث ایستگاه‌هایی در محلات نزدیک به انفجار داوطلبان خود را برای حمایت روحی و روانی به مردم نزدیک‌تر و ملاقات‌های خانگی را آغاز کرده‌اند.

بسیاری از متخصصان بهداشت روان در پی انفجار بسیج شده‌اند تا خدمات خود را ارئه دهند. آنها در پست‌های خود در شبکه‌های اجتماعی مطالبی مرتبط با سلامت روان در این شرایط را منتشر می‌کنند. برخی نیز در تلاشند تا شخصا با اثرات چنین حادثه‌ای مقابله کنند.

کودکان بیروت در حال بازی در خارج از چادر "یونیسف" که برای حمایت روحی و روانی پس از انفجار بیروت احداث شده است / عکس: رویترز 

"ورده بو داهر" روانشناس در این باره  گفت: پس از انفجار صحبت روانشناسانه‌ای نداشتم. ما در حال حاضر آماده چنین گفت‌و‌گوهایی نیستیم. وی افزود: برای چنین گفت‌وگوهایی نیاز به درمان خود دارم و این موضوع زمان لازم دارد.

او گفت: آسیب ناشی از انفجار همگان را تحت تاثیر قرار داده و تیم‌های مشاوره قبل از کمک به دیگران، باید زخم‌های روحی خود را درمان کنند.

در حالیکه "ساندرا" دختر لبنانی 18 ساله اصرار دارد که از زمان وقوع انفجار تا کنون یک بار هم گریه نکرده، دخترعمویش  مرتب به انفجاری فکر می‌کند که 6 هزار نفر را زخمی کرده و نمی‌تواند جلوی بند آمدن اشک‌هایش را بگیرد. انفجاری که موج و لرزش‌های آن 160 کیلومتر آن طرف‌تر در قبرس احساس شده است.

زمانی که انفجار رخ داد، "لوردس فخری" از ترس کشته شدن خانواده‌اش از سوپر مارکتی که در آن کار می‌کرد تا خانه‌اش در منطقه "کارانتینا" در نزدیکی بندر بیروت را دوید.

او می‌گوید: همه جا پر از آوار بود. می‌توانستم  خانواده‌ام را دراز کشیده در کنار هم و زیر آوار خانه‌مان تصور کنم.

والدین و خواهرو برادر لوردس زنده مانده‌اند اما احساس ترس همچنان با او باقی است.

"ساندرا ابینادر" 18 ساله در بالکن خانه آسیب دیده‌اش پس از انفجار بیروت در لبنان/ عکس: رویترز

برای لبنانی‌های مسن‌تر انفجار یادآور جنگ‌های داخلی 1975 تا 1990  و جنگ با اسرائیل در سال 2006 است.

"اولا کودور" روانشناس 25 ساله کودک در این باره گفت: بسیاری از افراد بزرگسال هرگز به درمان آسیب‌های خود نپرداخته‌اند و نمی‌دانند چگونه  پس از انفجار به کودکان خود کمک کنند.

کودور می‌گوید: آنها مرتب به فرزندان خود می‌گویند، اتفاقی نیفتاده و این موضوع یک بازی بوده است. کودکان حق دارند حقیقت را بدانند. جزئیات مهم نیستند. اما لازم است آنها بدانند چه اتفاق افتاده تا با توجه به آن شرایط پردازش کنند و آن طور که لازم است غصه بخورند.

کارشناسان می‌گویند آسیب‌های جدی از یک بحران چند هفته پس از خود اتفاق آشکار می‌شود، زیرا مردم از زیر فشار "استرس حاد" خارج می‌شوند. براساس یک نظرسنجی از سوی یونیسف (صندوق کودکان سازمان ملل متحد) بیش از نیمی از کودکان ساکن بیروت در حال نمایش آسیب‌های روحی ناشی از انفجار بیروت هستند.

___________________________________________

بیشتر بخوانید: 

*بیروتِ پس از انفجار (+عکس)/ لبنان عزای عمومی اعلام کرد *سه نکته درباره انفجار مهیب و عجیب بندر بیروت: آنجا چه خبر است؟ *عروس مشهور انفجار لبنان از جزئیات حادثه می‌گوید لینک کوتاه: asriran.com/0037Xt

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: انفجار لبنان آسیب های روحی و روانی تروما پس از انفجار بیروت ناشی از انفجار سلامت روان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۴۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخلیه آب در کاشان همچنان ادامه دارد/آسیب به قنوات اردستان

منصور شیشه فروش بعد از ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به بارش‌های ۲ روز گذشته در استان اصفهان اظهار کرد: این بارش‌ها به صورت رگباری و باران بوده است.

وی افزود: عمده بارش‌های مطلوب در شمال و شرق استان اصفهان گزارش شد، افزود: به همین تناسب نیز شاهد حوادث مرتبط با سیل در شهرستان‌های این مناطق بودیم.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به جریان آب در رودخانه‌های فصلی در اکثر مناطق استان اصفهان ابراز کرد: حجم سیلاب در برخز از رودخانه‌ها به اندازه‌ای بود که منجر به آبگرفتگی جاده‌ها نیز شد.

وی افزود: در این زمینه باید به خروش رودخانه فصلی در شهرضا و مسدود شدن مسیر شهرضا – اصفهان در منطقه مهیار اشاره کرد که در ساعات صبح امروز منجر به کندی تردد در این محور شد.

شیشه فروش با بیان اینکه کنترل سیل در شهرستان شهرضا همچنان ادامه دارد، افزود: سیل مهیار کنترل شده و آب‌ها به کانال پمپاژ شده است.

وی با بیان اینکه در اردستان نیز در روستاهای مهراندو و ظفرقند و روستاهای تلک آباد شاهد آسیب سیل به قنات‌ها بودیم، افزود: همچنین ۴۰ رأس گوسفند نیز در این شهرستان از بین رفته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به آسیب دیدن چند باب منزل مسکونی قدیمی در اردستان نیز گفت: زیرگذر مقار - زواره و زیرگذر راه آهن نیز درگیر سیل شد که با ورود راه آهن یزد زیرگذر آهن آهن اصلاح و به مدار تردد بازگشت؛ همچنین عوامل مدیریت بحران اردستان تخلیه آب را از زیرگذر مقار – زواره انجام دادند.

وی با اشاره به ریزش کوه در جاده انارک و گردنه زنجیرگاه نیز گفت: این حادثه نیز منجر به تعریف محدودیت تردد شد و در حال حاضر مسیر باز شده و امکان تردد وجود دارد.

شیشه فروش همچنین به قطعی برق در روستاهای حسن رباط، لوشاب و موته و همچنین قطعی خطوط مخابراتی در شهر لای بید بر اثر بارش‌های شب گذشته اشاره کرد و افزود: این مشکلات نیز برطرف شده است.

وی با اشاره به بارش خوب باران در خور و همچنین وقوع سیلاب در کاشان ابراز کرد: در کاشان سیلاب فروکش کرد و همچنان آبگرفتکی و گل و لای وجود دارد چرا که در این شهر شاهد شدت بارش و فعال شدن حوضه‌های آبریز بودیم که بسیاری از خیابان‌های این شهر نیز دچار آبگرفتگی شدند وامدادرسانی به صورت مستمر تا ظهر ادامه داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: جریان رودخانه در کاشان وارد شهر شد و باند فرودگاه و جاده‌های این شهرستان را تحت تأثیر قرار داد و تخلیه آب در کاشان همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اعزام ۴ تیم مدیریت بحران از مرکز استان به شهرستان‌های نطنز، اردستان، شهرضا و کاشان گفت: همچنین تیم‌های ارزیابی به مناطق تحت تأثیر سیل اعزام شدند.

شیشه فروش گفت: ادارات راهداری راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و جهاد کشاورزی برای بررسی اعزام شدند و در این بین بانک کشاورزی در دفاتر خدمات بیمه‌ای خسارات کشاورزی را ارزیابی می‌کتد و صندوق حوادث طبیعی ساختمان نیز تشکیل شده است.

وی ادامه داد: تا فردا بارش‌های رگباری با شدت کمتری ادامه خواهد داشت.

کد خبر 6087956

دیگر خبرها

  • خانواده نقش قابل‌توجهی در سلامت روان افراد ایفا می‌کند
  • تخلیه آب در کاشان همچنان ادامه دارد/آسیب به قنوات اردستان
  • فردا: مصاف نخست شهرداری گرگان در خانه الریاضی
  • آیا رفع بی‌نظمی‌های زندگی در بهبود سلامت روان موثر است؟
  • آماده باش کامل اکیپ‌های مدیریت بحران شرکت آب و فاضلاب یزد
  • آماده باش اکیپ‌های مدیریت بحران شرکت آب و فاضلاب یزد 
  • وزیر دفاع اسبق لبنان: اسرائیل عامل انفجار بندر بیروت بود
  • مطالعات جامعه‌شناسی فاجعه
  • مردم از اتومبیل‌های خودران می‌ترسند؛ آیا صنعت می‌تواند آن را تغییر دهد؟
  • مشاوره به جای مجادله، گام مهم انتظامی استان کرمانشاه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی