Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@22:07:22 GMT

کمیته بررسی تبعیض اجتماعی فراگیر در آمریکا تشکیل شود

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۸۵۲۴۵

کمیته بررسی تبعیض اجتماعی فراگیر در آمریکا تشکیل شود

به گزارش روز سه شنبه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این نامه آمده است: امروز با وجود رشد و پیشرفت علم و دانش و یافتن مسیرهای کارآمدتر برای زندگی سالم، عادلانه و برخوردار از کیفیت بهتر زندگی، شاهد فراگیرتر شدن نظام سلطه جهانی و عمیق تر شدن زخم و درد ظلم، تبعیض اجتماعی و تقسیم بندی های نژاد پرستانه و مبتنی بر منافع گروه های خاص بر علیه همه ملت های جهان هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اندیشمندان تصریح کردند: کشتن و آزار ظالمانه سیاه پوستان آمریکا، یک رفتار موردی نیست، بلکه برخاسته از یک تفکر نژادگرایانه اجتماعی است که در آن گروهی کوچک جایگاه بسیار والا دارند و ما بقی افراد جامعه حتی از نازل ترین حقوق اجتماعی هم برخوردار نیستند.

در بخش دیگری از این نامه تاکید شده است: نگرش زورگویانه "یا با ما هستید یا باید بمیرید" و نگاه "یا با ما هستید یا بر علیه ما" در دوران شکل گیری کشوری بنام ایالات متحده آمریکا که با جنگ بر علیه صاحبان سرزمین آمریکا که در واقع بومیان آن سرزمین محسوب می شدند، آغاز شد. این اندیشمندان تصریح کردند: این نگاه استثناء گرایانه دو باره در پایان قرن بیستم توسط بوش بازخوانی شد.

آنان یادآور شدند: در استقرار نظام آمریکای جدید، ضمن نسل کشی های گسترده و سرزمین زدایی از صاحبان اصلی آمریکا، شاهد تبعیض اجتماعی نهادینه بودیم. کسانی که به نوعی "دیگری و غریبه های" سرزمین آمریکا محسوب می شدند از جمله بومیان آمریکا، سیاه پوستان و به نوعی کل جامعه غیر سفید پوست، مصادیق جامعه تبعیض شده هستند.

همچنین در این نامه آمده است: تبعیض و بی عدالتی نسبت به جامعه سیاه پوستان تنوع و گستردگی زیادی دارد و در بسیاری از حوزه‌ها محرومیت و تبعیض را نهادینه کرده است.   هر ساله در آمریکا حدود هزار غیرنظامی توسط مأموران اجرای قانون کشته می شوند و یک سیاه پوست ۲.۵ برابر بیشتر از یک سفیدپوست احتمال دارد که در زندگی خود توسط پلیس کشته شود. همچنین  در سال ۲۰۱۷، آمریکایی های آفریقایی تبار ۴ برابر بیشتر از سفیدپوستان اعلام کردند که زمان رأی دادن یا مشارکت سیاسی، تجربه تبعیض نژادی را داشته اند.

در بخش دیگری از نامه عنوان شده است: نمونه‌های این محرومیت‌ها عبارت است از  بر اساس گزارش «مرکز ملی آمار آموزش آمریکا»، در سال ۲۰۱۷، بالغ بر ۴۵ درصد از دانش-آموزانی که به مدارس دولتی مختص دانش آموزان بسیار فقیر می رفتند، سیاهان بودند و تنها ۸ درصد این دانش آموزان سفیدپوست بودند.

این اندیشمندان ایرانی یادآور شدند: بر اساس گزارش سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۸، آمریکایی های آفریقایی تبار بیش از سفیدپوستان احتمال دارد که دستگیر شوند؛ و در صورت دستگیری، بیشتر احتمال دارد که محکوم شوند و درصورت محکومیت، نسبت به سفیدپوستان بیشتر احتمال دارد که زندان را تجربه کنند. بزرگسالان آمریکایی آفریقایی تبار ۵.۹ برابر بیش از سفیدان احتمال دارد که مجازات شوند. هرچند آمریکایی¬های آفریقایی تبار و آمریکایی های لاتینی تبار ۲۹ درصد جمعیت ایالات متحده را شکل می‌دهند، اما بیش از نیمی از (۵۷ درصد) از جمعیت زندانیان در آمریکا را تشکیل می‌دهند.

همچنین در بخش دیگری از این نامه به نمونه‌ ظلم های به سیاه‌پوستان اشاره و تاکید شده است: در سال ۲۰۱۶، سیاهان ۷ برابر بیشتر از سفیدان به دلیل HIV جان خود را از دست دادند (گزارش آژانس تحقیق و کیفیت خدمات درمانی، ۲۰۱۸: ۷۱). در سال ۲۰۱۷ نیز بر اساس تحقیق مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، سیاهان ۱۳ درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می¬دادند، در حالی که ۴۳ درصد از کل موارد جدید ابتلا به HIV مربوط به آنها بود (گزارش آژانس تحقیق و کیفیت خدمات درمانی آمریکا، ۲۰۱۸: ۷۲).  همچنین بر اساس گزارش APA در میان سیاه پوستان، از هر ۱۲۵۰ نفر مبتلا به کرونا ۱ نفر کشته می¬شود، درحالی¬که از هر ۲۸۰۰ نفر سفیدپوست آمریکایی، ۱ نفر می‌میرد،  درصد توزیع معلمان در مدارس دولتی ابتدایی و دبیرستان در سال تحصیلی ۲۰۱۷-۲۰۱۸ نیز نشان می¬دهد که ۷۹ درصد از معلمان سفید و تنها ۷ درصد معلمان سیاه پوست هستند. همچنین در همین سال تحصیلی، ۷۸ درصد از مدیران مدارس دولتی سفید و تنها ۱۱ درصد از مدیران مدارس دولتی سیاه پوست هستند.

اندیشمندان ایرانی در بخش دیگری از این نامه نوشتند: با گذشت تجارب تلخ جنگ ها، ترورها و کشتارهای جمعی فراگیر که یکی از قربانیان آن نسل کشی مردم آفریقا که منجر به کشته شدن بیش از صد میلیون انسان بی گناه و داغ گذاری حیوانی نسبت به جامعه انسانی و برده داری منتهی به شکنجه و آزار انسان های شریف شد و با کشته شدن بیش از صد میلیون نفر در دو جنگ جهانی اول و دوم، انتظار می رفت وارد دوره عقلانی تر، عادلانه تر و انسانی تری شویم، ولی متأسفانه همچنان خوی استثناگرایانه گروه کوچک ولی قدرتمند و ثروتمند آمریکایی منشاء ظلم های فراگیر، تحریم ها و تحریف های تاریخی و زیر پاگذاشتن حقوق بشر و قیمت گذاری برای ارزش انسانی مبتنی بر ثروث، قومیت، موقعیت جغرافیایی و دین شده است.

در این نامه همچنین آمده است: دیگر پذیرفته شده نیست که جامعه انسانی بخاطر رنگ پوست، نژاد، قومیت، ملیت و یا جنسیت برتری یا ذلتی پیدا کند، این تعبیر فاخر قرآن کریم خطاب به جامعه انسانی در سراسر گیتی است که ملاک اصلی برای مزیت یافتن انسان‌ها اخلاق، خود نگهداری و تقوای الهی است که منتهی به اصلاح رفتار، عمل صالح و رعایت حقوق بشر و احترام به دیگران و نه دیگری سازی همراه با سیاه نمایی و ذلت پروری است. لطفاً به این بیان و پیام زیبای الهی توجه بفرمائید: ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست)، گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! )، اگر امروز جامعه فکری نسبت به قتل، تبعیض و آزار سیاه پوستان واکنش نشان ندهد، این اخلاق شیطانی بصورت گسترده تری ادامه پیدا خواهد کرد و هر روز شاهد فاجعه بزرگتری خواهیم بود و اینگونه فجایع به زندگی فردی و اجتماعی همه ما سرایت خواهد کرد.

در بخش دیگری از این نامه تاکید شده است: تاریخ آمریکا مشحون از جنایات فراگیر و ناعادلانه بوده و هست. در همین قرن۲۱  شاهد رفتارهای خشونت آمیز و ترورهای ضد انسانی از جمله ترور شخصیت آزاده و نماد مبارزه با تروریسم یعنی سردار سلیمانی بودیم. در عین حال بر مبنای ارزش مشترک ادیان الهی کشتن یک نفر بدون آنکه مرتکب ظلم یا فسادی شده باشد به منزله کشتن همه انسان هاست (مائده-۳۲). در واقع با بی تفاوتی نسبت به اینگونه ظلم ها، شاهد سرایت ظلم به همه جهان خواهیم بود.  عدالت و بی عدالتی جغرافیا ندارد و هر کجا که شاهد عدالت باشیم، ارزشمند است و هر کجا با بی عدالتی و تبعیض مواجه باشیم مزموم است.
این اندیشمندان در نامه خود با تأکید بر این که سختی مبارزه با ظلم و فساد برای همه ما روشن است؛ چند نکته را خطاب به جامعه سیاه پوستان، مظلومین جهان و جامعه اندیشمندان و نخبگان علمی و اجتماعی صمیمانه و دلسوزانه به این شرح بیان کردند:
- ما با شما هستیم و در کنار شما هستیم و به یک معنا همه ما سیاه پوست هستیم و خود را در جایگاه شما  می بینیم و هر نوع تبعیض نژادی، قومی، جغرافیایی، ملیتی و دینی را نمونه هایی از دور شدن از ارزش های الهی و ضد حقوق بشر می دانیم و آنرا محکوم می کنیم. خداوند کریم خالق همه ماست و مزیت انسان را بر توانائی در نیکی کردن به دیگران و خیر رساندن به جامعه تعریف کرده است و از جمله بدترین گناهان ظلم به دیگری است.

- از دانشمندان، روشنفکران و علمای دینی جهان تقاضا می شود که از ظرفیت های فکری و علمی و نوآوری های خود درخصوص حل مساله ظلم و نظام سلطه بهره بگیرند و روش و راهکاری نظام‌مند برای از بین بردن ظلم و تبعیض نژادی معرفی کنند و نهادهایی را تدبیر کنند که بتواند به لحاظ حقوقی جایگاه بازدارنده برای ظلم و تبعیض و نابرابری فراهم کند.

- از جامعه هنری، اصحاب رسانه و همه کسانی که توانائی بازنمایی فرهنگ سالم و متعالی را دارند، تقاضا می شود در مسیر خلق فرهنگ عدالت گرایانه و ظلم ستیز و عاری از نژاد پرستی و فرهنگ دوستی و همزیستی مسالمت آمیز، دست به آفرینش های هنری بزنند تا هنجارهای بی عدالتی تبدیل به هنجار و ارزش پذیرفته شده جامعه نشود و الگوهای عدالت گرایانه در مسیر زندگی عموم مردم قرار گیرد.

این اندیشمندان از دبیرکل  سازمان ملل متحد و کمیسر عالی حقوق بشر ملل متحد تقاضا کردند که ظرفیت جهانی را برای پایان دادن به تبعیض اجتماعی و اساسا روحیه نژاد پرستی، خصوصاً تبعیض بر علیه سیاه پوستان تدبیر و نسبت به تشکیل "کمیته بررسی تبعیض اجتماعی فراگیر در آمریکا" خصوصا بر علیه سیاه پوستان اقدام کنند.

محمدرضا عارف، سعید رضا عاملی، فریدون عزیزی، علیرضا اسماعیلی، محمد رضا گنجعلی، مهدی گلشنی، غلامعلی حداد عادل، سید علیرضا مرندی، محمدرضا مخبر دزفولی، سعید سهراب پور و محمد مهدی طهرانچی امضاکنندگان این نامه هستند.

برچسب‌ها جامعه سیاه پوستان آمریکا ایالات متحده آمریکا شورای عالی انقلاب فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جامعه سیاه پوستان آمریکا ایالات متحده آمریکا شورای عالی انقلاب فرهنگی جامعه سیاه پوستان آمریکا ایالات متحده آمریکا شورای عالی انقلاب فرهنگی آفریقایی تبار تبعیض اجتماعی مدارس دولتی سیاه پوستان سیاه پوست بی عدالتی برابر بیش حقوق بشر بر اساس بر علیه همه ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۵۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم برگزار می‌شود

 نرجس نیازمند،عضو شورای شهر قم در نشست خبری روسای کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی شهر قم که در آستانه روز شورا در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد، اظهار داشت: بعد از تشکیل دوره ششم شورای اسلامی شهر، به دنبال مطالبات از سوی اقشار مختلف بانوان جامعه و شهر قم، در ابتدا کمیته بانوان و در اردیبهشت‌ماه سال گذشته کمیسیون زنان و خانواده تشکیل شد.

وی با بیان اینکه قبلاً هیچ موضوع متناسب و متناظر درباره بانوان در شهرداری قم وجود نداشت، افزود: ابتدای امر تشکیل کارگروه‌ها را داشتیم که تمام مواردی که مربوط به حوزه زنان و خانواده است بررسی‌شده و مهم‌ترین سرفصل‌ها مربوط به حوزه شهری پیاده شود.

رئیس کمیسیون زنان و خانواده شورای اسلامی شهر قم با اشاره به عمده فعالیت‌ها در کمیته بانوان و کمیسیون زنان و خانواده تصریح کرد: جوانی جمعیت، حمایت از محافل قرآنی در راستای تربیت دینی فرزندان، حمایت از مشاغل خانگی و تقویت اقتصاد خانواده، ازجمله فعالیت‌هایی بود که در کمیته بانوان و کمیسیون زنان و خانواده انجام شده است.

وی ادامه داد: در راستای ایجاد بازارچه‌های ثابت و موقت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری ۱۳ بوستان را برای ایجاد فضای بازارچه‌ها معرفی کرده است.

نیازمند با تأکید بر ورزش و اهمیت نشاط اجتماعی، عنوان کرد: در راستای افزایش نشاط اجتماعی ورزش صبحگاهی بانوان راه‌اندازی و فضا‌های بوستان بانوان گسترش یافت.

رئیس کمیسیون زنان و خانواده شورای شهر قم از همایش ملی پیاده‌روی بانوان در ۲۱ اردیبهشت‌ماه خبر داد و گفت: در تلاشیم تا ورزش همگانی را در شهر گسترش دهیم.

منبع:تسنیم

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • پنج شنبه سیاه فرودگاه‌های فرانسه
  • تشکیل دوباره کمیته انضباطی برای حواشی لیگ برتر بسکتبال
  • همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم برگزار می‌شود
  • ببینید | جنبش ضداسرائیلی چگونه در دانشگاه‌های بزرگ آمریکا فراگیر و گسترده شد؟
  • تصویبِ تشکیل کمیته تخصصی خلاقیت و نوآوری شهری در کلانشهرها
  • آمارهای عجیب برای بالا بردن شبکه سه/ برمودا و شریفی مقدم ۳۰۰ میلیون بار دیده شدند شما چطور آقای فروغی
  • بیمه فراگیر خانواده ایرانی برای تحقق توسعه پوشش‌های بیمه‌ای در خوزستان
  • تغییر اعتماد جامعه به اقشار مختلف
  • تبعیض جنسیتی در دانشگاه‌های دانمارک/ ۳۷ درصد دانشجویان دکتری دختر تجربه تحقیر کلامی دارند
  • چه بر سر طبقه متوسط آمد؟