Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در حاشیه برگزاری صحن علنی جلسه دویست و سی و سوم شورا در جمع خبرنگاران گفت: سه پروژه اتوبان شهید بروجردی، طرح نیلوفری و داشتن حداقل ۳ تا ۴ کیلومتر مترو و چند ایستگاه از جمله درخواست‌های نماینده شورایاری‌های منطقه ۱۸ و از جمله پروژه‌های حائز اهمیت این منطقه خواند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره کلنگ زنی خط ۱۰ مترو و اینکه یکی از اعضای هیأت دولت قرار است کلنگ زنی کند گفت: دولت براساس قانون ۵۰ درصد از هزینه‌ها می‌پردازد و این کلنگ زنی می‌تواند به تسهیل آن کمک کند.

هاشمی با اشاره به اینکه کلنگ مترو سال ۵۶ بر زمین خورد و هر دولتی هم بعد از انقلاب به توسعه مترو کمک کرده است گفت: احداث مترو از سال ۶۵ و در دولت آیت الله رفسنجانی شروع شد که در ادر دولت خاتمی هم برای توسعه مترو ارز داده شد و هم هزینه‌های توسعه مترو وارد بودجه کشوری شد، در دولت روحانی هم بودجه و اوراق مشارکت‌هایی تصویب کردند که بخشی از آنها باز پرداختش بر عهده دولت است و برای نمونه باید نیمی از مبلغ این اوراق مشارکت که می‌شود هزار ۲۵۰ میلیارد را دولت باز پرداخت می‌کند.

رئیس شورای شهر با اشاره به مصوبه دو میلیارد یورویی دولت برای خرید قطارهای درون شهری و اتوبوس گفت: ما باید مصوبات مثبت دولت را تبدیل به نقد کنیم.

وی افزود: در بودجه از محل صرفه‌جویی از سوخت ۱۶۰ میلیارد تومان به شهرداری پرداخت کرده است، درواقع دولت کمک می‌کند اما کمکش کم است و باید همانطور که سد و نیروگاه می‌سازد به پروژه‌های مترو هم نگاه کند. چون توسعه مترو باعث می‌شود مصرف سوخت پایین بیاید و این وسیله حمل و نقلی عدالت محور است و رضایت مندی در شهروندان ایجاد می‌کند و باید در کلانشهرها از ان حمایت شود.

هاشمی با بیان اینکه درک نمی‌کنم دولت‌ها چرا این را درک نکند با خنده گفت: البته حتی برخی شهرداران مناطق و شهردار تهران هم اهمیت این موضوع را درک نمی‌کند.

وی با بیان اینکه دولت‌ها معمولاً در سال‌های آخر دچار بحران نقد شده و فعالیتشان کند می‌شود و کندکاری بوروکراتیک در سیستم‌ها ایجاد می‌شود، تذکر رهبری را هم برای جلوگیری از این مساله برشمرد و گفت: ما باید تا روز آخری که نشستیم فرض کنیم روز اول است و تمام وقتمان را بگذاریم و کارهایی را که شروع کردیم به نتیجه برسانیم.

رئیس شورای شهر با گلایه از توقف احداث بزرگراه بروجردی گفت: ما در شهرداری زحمت این پروژه را کشیدم و اگر ۴ تا ملک را تملک نکنیم افتتاح آن برای دوره بعدی مدیریت شهری می‌ماند.

وی عمده‌ترین محل برای تأمین اتوبوس تهران را مربوط به بودجه حدود ۴۰ هزار میلیارد تومانی دولت دانست و گفت: شهرداری برای نقد کردن این پول باید اقدام کنند باید فکر و ذکر معاونین شهرداری همین باشد، این مساله همیشه بوده است و ما هم خیلی پیگیری می‌کردیم تا به نتیجه برسیم.

هاشمی با اشاره به تصویب مصوبه ۶۳۰ واگن قراردادی فی ما بین سازمان شهرداری‌ها، چینی‌ها و دولت است گفت: این مصوبه تأمین اعتبار و فایناس شده و به چین اعلام شده و هیأتی باید به چین برود و این را مؤثر کند، قطار ملی هم قرار شد تا پایان سال تکمیل شود اگر مدیران شهرداری پیگیری کنند و بودجه‌ای بیاید.

کد خبر 5007671 سمیرا خباز

منبع: مهر

کلیدواژه: رهبری محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران شهرداری تهران حمل و نقل عمومی محرم 99 ویروس کرونا شورای شهر تهران وزارت آموزش و پرورش شهرداری تهران محسن حاجی میرزایی سال تحصیلی جدید کمیته امداد امام خمینی قوه قضاییه رییس شورای شهر تهران سازمان بازرسی کل کشور وضعیت راهها هلال احمر جمهوری اسلامی ایران پیش بینی وضعیت هوا توسعه مترو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۵۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجود ابهام درباره نحوه صدور تاییدیه‌های فنی قطار ملی مترو توسط ۲ شرکت اروپایی

به گزارش «نماینده»، سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر در پاسخ به این سوال که چرا در هفته‌های اخیر، وزارت کشور و مدیریت شهری پایتخت در موضوع تایید فنی واگن‌های وارداتی مترو که قرارداد خرید ۷۹۱ دستگاه از آن‌ها در سال گذشته میان شهرداری تهران و طرف‌های چینی منعقد شد، با چالش مواجه شده اند؟ توضیح داد: به نظر می‌رسد نوعی اختلاف سلیقه‌ای بین وزارت کشور و شهرداری تهران درباره نحوه دخالت‌ها و تصمیم‌گیری‌های پیرامون موضوع واردات واگن مترو از چین ایجاد شده است و این اختلافات بیش از آن که به مساله تایید فنی ارتباط داشته باشد، به موضوعات ساختاری و نوع تعامل بین وزارت کشور و مدیریت شهری پایتخت ارتباط دارد.

وی افزود: با ورود مقامات ارشد دستگاه‌های ذی‌ربط یعنی وزیر محترم کشور و رئیس محترم شورای شهر تهران، اختلاف نظر ایجادشده قابل حل است، اگرچه در حال حاضر این اختلاف سلیقه باعث شده است که تایید فنی واگن‌های مربوط به قرارداد شهرداری با شرکت چینی با ابهام مواجه شود.

او تصریح کرد: مساله‌ای که پیش آمده است، یک موضوع فنی غیرقابل رفع نیست، بلکه نوعی اختلاف سیلقه است که بخشی از آن به ساختار اداری مربوط به عملی شدن این قرارداد بازمی‌گردد؛ با این حال، با توجه به این که در روزهای گذشته رئیس شورای شهر تهران پیگیری‌هایی را در این زمینه انجام داده‌اند، امیدواریم این اختلاف سلیقه هرچه زودتر حل شود و به مدیران ارشد نیز توصیه می‌کنیم که اجازه ندهند اختلاف نظرهای کاری، باعث وارد شدن آسیب به خدمات مورد نیاز شهروندان شود.

هنوز فرآیند تایید فنی قطار ملی مترو به پایان نرسیده است

تشکری هاشمی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا برخلاف وعده مسئولان شهرداری، سال گذشته قطار ملی مترو وارد خطوط راه‌آهن شهری تهران نشد، اظهار داشت: اصل این مساله که پیشرفت فناوری در کشورمان به حدی رسیده است که می‌توانیم بسیاری از قطعات واگن‌های مترو را در داخل کشور تولید کنیم، ستودنی است؛ رسیدن به این سطح از پیشرفت به صورت ناگهانی به دست نیامده و حدود دو دهه است که تلاش‌هایی در زمینه بومی‌سازی قطعات مترو انجام شده و شرکت‌های داخلی در سال‌های اخیر توانسته‌اند که یکی پس از دیگری قطعات مورد نیاز برای ساخت واگن‌های مترو را تولید کنند؛ بنابراین باید از صنعتگران، متخصصان و شرکت‌های دانش‌بنیان که زحمات زیادی را برای بومی‌سازی صنعت تولید واگن مترو کشیده‌اند، تشکر کرد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: خوشبختانه تا امروز توانسته‌ایم بیش از ۶۰ درصد قطعات مورد نیاز برای ساخت واگن‌های مترو را در داخل کشور به تولید انبوه برسانیم. البته فرآیند کنار هم قرار دادن قطعات تولیدشده و ساخت قطار ملی مد نظر از آن‌ها، زمان‌بر است و اساسا برای تولید یک ابزار صنعتی، آن هم یک قطار مترو که وسیله حمل‌ونقل انبوه‌بر محسوب می‌شود، باید آزمون‌های فنی زیادی طی شود.

وی ادامه داد: البته مدیران شهرداری تهران گفته‌اند که آنچه به عنوان قطار ملی مترو تولید شده، توانسته است آزمون‌های فنی دو شرکت اروپایی را پشت سر بگذارد، اما به نظر می‌رسد که درباره روش انجام آزمون‌ها و نحوه صدور تاییدیه‌های فنی توسط شرکت‌های مذکور ابهاماتی وجود دارد که باید مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد.

او در ادامه خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که نحوه تایید فنی یک قطار مترو با یک خودروی سواری بسیار متفاوت است، زیرا حداکثر چهار تا پنج نفر با یک خودرو جابه‌جا می‌شوند، اما در برخی مواقع، بیش از ۲ هزار نفر با یک قطار مترو جابه‌جا می‌شوند؛ به همین دلیل در فرآیند بررسی فنی و انجام آزمایش‌های لازم پیش از ورود یک قطار مترو به خط، باید مسائل فنی و بخصوص موضوعات ایمنی چندین برابر تولید یک خودرو مد نظر قرار گیرد و باید تست‌های دقیقی را انجام دهیم که تاییدکننده تمام شرایط یک قطار تولیدشده باشد. بنابراین با وجود این که برخی آزمون‌ها برای قطار ملی مترو برگزار شده است، اما هنوز فرآیند تایید فنی این قطار به پایان نرسیده است.

نیاز به واردات برخی قطعات قطار، قابل انکار نیست

تشکری هاشمی با بیان این که هنوز تولید انبوه واگن‌های ملی مترو شروع نشده است، عنوان کرد: در حال حاضر بخش زیادی از قطعات مورد نیاز قطار ملی مترو در داخل کشور تولید می‌شود، اما نمی‌توان انکار کرد که نیاز به واردات برخی قطعات وجود دارد، زیرا برای تولید بعضی قطعات قطار مترو، هنوز دانش فنی لازم در کشورمان وجود ندارد و در برخی موارد نیز تولید قطعه مربوطه از نظر اقتصادی به‌صرفه نیست.

تشکر هاشمی ادامه داد: البته شورای شهر تهران در مجموع به‌شدت از تولید قطار ملی مترو حمایت و استقبال می‌کند، ولی توصیه ما به مسئولان شهرداری این است که فرآیند تولید و وارد کردن این خط به ناوگان متروی پایتخت را بدون عجله کردن، طی کنند.

وی تصریح کرد: تولید قطار ملی مترو یک موضوع فنی و تخصصی است و نباید با آن شبیه یک مساله سیاسی برخورد کنیم یا بخواهیم هرچه سریع‌تر با بُریدن روبان، اعلام کنیم که قطار ملی را تولید کرده‌ایم.

او افزود: در دولت قبل نیز از قطار ملی رونمایی شد و این در حالی است که هنوز این قطار وارد خطوط متروی تهران نشده است. در حال حاضر نیز ظاهرا مسئولان شهرداری به دنبال رونمایی سریع از این قطار هستند، اما از دوستان می‌خواهیم که این رویکرد را کنار بگذارند و در موضوع تولید قطار ملی و سایر مسائل فنی، به‌دنبال انجام دقیق‌تر و تخصصی‌تر کار باشند.

دیگر خبرها

  • تمرکز جدی بر اجرای طرح مولدسازی و مصوبات سفر رئیس جمهور
  • تمرکز جدی بر اجرای طرح مولدسازی اموال مازاد دولت و مصوبات سفر رئیس جمهور
  • وجود ابهام درباره نحوه صدور تاییدیه‌های فنی قطار ملی مترو توسط ۲ شرکت اروپایی
  • واگن مترو از چین نیامد؛ بین شهرداری و وزارت کشور دعوا شد
  • آغاز حضور میدانی و عملیاتی مسئولین استانی و شهری برای رفع مشکلات شهر
  • اجرای بخش مهمی از مصوبات طرح عمرانی منطقه پنج پیش از شروع تابستان
  • نشست پیگیری مصوبات دورنخست سفر رییس جمهور به گیلان
  • نشست پیگیری مصوبات سفر دورنخست رییس جمهور به گیلان
  • آزادراه حرم تا حرم روی ریل اجرا قرار گرفت
  • تکمیل ۴ ایستگاه‌ مترو اولویت شهرداری در خط ۶