Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@16:25:45 GMT

ریشه آیین «شیرخوارگان حسینی» در رسوم مذهبی همدان

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۸۶۵۰۰

ریشه آیین «شیرخوارگان حسینی» در رسوم مذهبی همدان

ایسنا/همدان آیین‌های ماه‌های قمری که آیین‌های عاشورایی زیرمجموعه آن است، در گوشه و کنار ایران، با زندگی مردم پیوند خورده‌اند و در هر شهر و روستایی با روایت خاص خود برگزار می‌شوند.

این آیین‌ها در استان همدان به سبب پیشینه تاریخی و مذهبی از تنوع بالایی برخوردار است و با گذر زمان جای خود را در دل مردمان این دیار باز کرده‌ به طوریکه در برخی از مناطق تصور عزاداری و ‌سوگواری امام حسین(ع) بدون برگزاری این آیین‌ها مشکل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس مردم‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در این باره به خبرنگار ایسنا می‌گوید: از شاخص‌ترین آیین‌های ماه محرم در استان همدان که ثبت ملی شده، تعزیه شهر مریانج، تعزیه روستای درگزین، مراسم سوم امام حسین(ع) و سنت سقایی در شهر همدان است.

فریبا نعمتی با بیان اینکه به تازگی نیز پرونده برگزاری مراسم شاهزاده علی اصغر(ع) را برای ثبت ملی آماده کرده و به مرکز فرستاده‌ایم، توضیح می‌دهد: این مراسم همان برنامه نمادین شیرخوارگان است که حدود هفت سال است در سراسر کشور برگزار می‌شود، این رسم در همدان پیشینه طولانی دارد و از قدیم‌الایام برگزار می‌شده است بنابراین به علت قدمت طولانی و ریشه داشتن در آداب و رسوم مذهبی همدانی‌ها قابلیت ملی شدن را دارد.

وی شاخص‌ترین مراسم عزاداری در استان همدان را مراسم سوم امام حسین(ع) می‌داند و بیان می‌کند: در روز سوم شهادت سید و سالار شهیدان هئیت‌های شاخص همدان مانند هئیت‌های امامزاده یحیی(ع)، عباسیه جولان و ... در میدان امام(ره) جمع می‌شوند و مراسم سوم را اجرا می‌کنند.

نعمتی ادامه می‌دهد: این مراسم به این صورت است که برخی هیئت‌ها کارهایی که قوم بنی اسد پس از به شهادت رساندن امام حسین(ع) و خاندان مطهرش انجام داده‌اند را به صورت تعزیه و نمادین اجرا و حرکت می‌کنند.

وی درباره سنت سقایی همدان هم شرح می‌دهد: این سنت قدیمی به همت مردان سیاه‌پوش و جام به دستِ عباسیه‌ها و حسینیه‌ها تا امروز زنده مانده است، سقاها با پای برهنه و خلوص و ‌فروتنی با ذکری حزن‌انگیز در دسته‌ها حرکت می‌کنند و به تشنگان آب می‌دهند.

نعمتی با بیان اینکه سقاهای همدان خود را مرید سقای دشت کربلا می‌دانند، می‌گوید: آب به عنوان یک عنصر مقدس و از مهمترین عناصر واقعه عاشورا محسوب می‌شود و در حقیقت حضرت عباس(ع) و امام حسین(ع) به آب تقدس بخشیدند بنابراین عباس‌بن‌علی(ع) یکی از شخصیت‌های اصلی و ‌معنوی این مراسم است و آب دادن نیز به نوعی ادای نذر و احترام به شهدای کربلاست. 

کارشناس مردم‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی استان همدان اضافه می‌کند: سقاها از معدود دسته‌های سوگواری هستند که هنوز هم لباس آیینی به تن می‌کنند و هرگز بدون لباس ویژه خود وارد دسته نمی‌شوند و ذکر نمی‌گویند.

وی درباره شاخصه‌های تعزیه مریانج توضیح می‌دهد: تعزیه مریانج بسیار مفصل است و اجرای آن چند روز طول می‌کشد، تعزیه‌خوانان در هر روز بنا به مناسبت آن روز تعزیه اجرا می‌کنند، مثلاً تعزیه‌های حضرت علی‌اکبر(ع)، حضرت علی‌اصغر(ع)، حضرت قاسم(ع)، تعزیه حر بن ریاحی و ... در مریانج با آب و تاب فراوان برگزار می‌شود همچنین آوردن لشگر و وسایل نمایشی مفصل و آتش زدن خیمه بسیار زیبا نمادین اجرا می‌شود، علاوه بر این تمام خانه‌ها اقدام به نذری دادن می‌کنند.

نعمتی در رابطه با ویژگی ممتاز تعزیه روستای درگزین هم اظهار می‌کند: از گذشته‌ تاکنون تعزیه در این روستا به صورت مستمر و مداوم اجرا و سینه به سینه به فرزندانشان منتقل شده است، اهالی روستا ترک زبان هستند و نوحه‌ها و شعرهای تعزیه را با سوز و گداز خاصی می‌خوانند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری عاشورا استان همدان امام حسین ع آیین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۶۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی مدیر بنیاد مسکن کبودراهنگ

صبح امروز مراسم تودیع و معارفه مدیربنیاد مسکن شهرستان کبودراهنگ با حضور مدیر کل بنیاد مسکن استان همدان، فرماندارکبودراهنگ ومعاونان برگزار شد.

در این مراسم از زحمات و خدمات رسانی ۲ ساله محمد کرم معصومی مدیر بنیاد مسکن پیشین این شهرستان تقدیر و تجلیل شد همچنین محمد داودی به عنوان مدیرجدید این نهاد انقلابی در کبودراهنگ معرفی شد.

مسلم غلامی فرماندار کبودراهنگ در این مراسم با اشاره به نقش مهم تاثیرگذار بنیاد مسکن در ساخت سرپناه به جامعه هدف بیان کرد: این نهاد خدمات ارزنده‌ای به مردم محروم و نیازمند عرضه می‌کند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان هم ضمن تقدیر و تجلیل از زحمات معصومی مدیر پیشین خطاب به مدیر جدید این نهاد افزود: امید است در ساخت مسکن محرومان و نهضت ملی مسکن نیز تلاش‌های جدی را شاهد باشیم و با همکاری دستگاه‌های اجرایی در استان بتوانیم به اهداف موردنظر دست یابیم.

مسعود رضایی اظهار داشت: تمام مدیران گذشته در این نهاد انقلابی تلاش کردند و امیدواریم مدیرجدید این مجموعه نیز بتواند این مسیر خدمت رسانی را ادامه دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • لباس شیرخوارگان حسینی در حرم رضوی دوخته می‌شود.
  • فعالیت مجامع اجلاسیه بین المللی پیرغلامان حسینی
  • تدارک لباس برای شیرخوارگان حسینی 
  • معرفی مدیر بنیاد مسکن کبودراهنگ
  • لباس شیرخوارگان حسینی در حرم رضوی دوخته می‌شود
  • فردا، افتتاح کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد
  • کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود
  • بی‌توجهی مدیریت شهری گذشته به گرامیداشت آیین‌های مذهبی
  • مراسم معارفه استاندار جدید مازندران با حضور وزیر کشور
  • مراسم معارفه استاندار جدید مازندران آغاز شد