Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازمان تاکسیرانی شهر تهران در شرایط کرونایی نسبت به سلامت رانندگانش توجه لازم را نداشته و از حمایت حداقلی هم از رانندگان تاکسی دریغ کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، شیوع کرونا در کلانشهرها به‌ویژه تهران روال روزمره زندگی و کسب و کار را تغییر داده و شهروندان را وادار کرده تا برای انجام امور معمول خود وسواس بیشتری به خرج داده و تا حد امکان از محل سکونت خود خارج نشوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته علیرغم این حساسیت‌ها انجام برخی امور همچون رفتن به سر کار، امری اجتناب‌ناپذیر است که این موضوع تردد شهروندان را در سطح شهر سبب شد.

با توجه به این‌که یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از کرونا جلوگیری از ازدحام و شلوغی در مکان‌های عمومی به‌ویژه سیستم حمل و نقل عمومی بود از ابتدای اعلام رسمی خبر شیوع کرونا تمهیدات ویژه‌ای برای نیل به این هدف اندیشیده شد که لغو موقت طرح ترافیک، فاصله‌گذاری اجتماعی و الزام استفاده از ماسک در ناوگان حمل و نقل عمومی از آن‌ جمله بود.

تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، تعطیلی و دورکاری موقت ادارات و سازمان‌ها هر کدام به نوعی در این بازه زمانی از اسفندماه سال گذشته تاکنون آزمایش شد و در مقاطعی نیز مؤثر بود اما از آنجایی‌که تداوم کرونا به دلیل نامشخص بودن زمان کشف واکسن آن امری بدیهی بود طرح‌های اشاره شده چندان در درازمدت نتوانست مشکل شلوغی در سیستم حمل و نقل عمومی را حل کند.

از سوی دیگر نبود امکانات در سیستم حمل و نقل عمومی و ناتوانی مدیریت شهری در تأمین واگن مترو و اتوبوس را نیز می‌توان به‌عنوان عامل مکمل عدم موفقیت در کاهش شلوغی‌ها در حمل و نقل عمومی تهران دانست.

چرا تاکسی امن‌ترین نوع حمل و نقل مسافر در شرایط کرونایی است؟

مجموع موارد مطرح شده باعث شد تا آن دسته از افرادی‌که از توانایی مالی کافی برخوردار بوده و همچنین به سلامت خود حساس هستند برای ترددهای ضروری‌شان در سطح شهر از تاکسی استفاده کنند.

استفاده از تاکسی برای تردد در سطح شهر از چند ویژگی مهم برای کاهش خطر ابتلا به کرونا برخوردار است مواردی‌که برخی از آنها پیش از اعلام ستاد مقابله با کرونا از سوی خود سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در دستور کار قرار گرفت که برخی از آنها بدین شرح است:

- کاهش تعداد مسافران در صندلی عقب از 3 به 2 نفر

- تشویق مسافران به پرداخت کرایه به‌صورت الکترونیکی

- جداسازی صندلی راننده در تاکسی‌ها

- الزام استفاده مسافران و راننده از ماسک در تاکسی

مجموع این عوامل تاکسی را تبدیل به یکی اشکال امن حمل و نقلی در سطح شهر تبدیل کرده است اما به‌نظر می‌رسد در مدیریت تاکسی‌ها در شرایط کرونایی انتقاداتی وارد است که لازم است سازمان تاکسیرانی برای حفظ سلامت تاکسیرانان و مسافران به آن توجه ویژه داشته باشد.

نقش پشتیبانی‌کننده سازمان تاکسیرانی در تأمین اقلام بهداشتی و ماسک یکی از مواردی است که به‌نظر می‌رسد از ابتدای شیوع کرونا توجه چندانی به آن نشد، به‌طوری‌که علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران در روزهای پایانی سال 98 عنوان کرد که محموله مواد ضدعفونی‌کننده خودرو به دست ما رسیده است که این مواد در پایانه‌ها تحویل رؤسای خطوط و ایستگاه‌های ویژه شده و در تاکسی‌های تلفنی و گردشی به دفاتر تاکسیرانی مناطق تحویل داده شده است.

سازمان تاکسیرانی در حفظ سلامت تاکسیرانان کم‌توجهی کرده است؟

البته برخی از اظهارات مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران حاکی از آن است که در باب این موضوع به‌دلایل مختلفی چندان جدیتی وجود ندارد از جمله این‌که «در مشاهدات میدانی متوجه شدیم بسیاری از تاکسیران‌ها اقلام ضدعفونی کننده را خودشان تهیه کرده‌اند».

بیشتر بخوانید:

بعد از شیوع کرونا استفاده از تاکسی برای تردد در تهران کاهش یافته است

کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی تقاضای سفر در تاکسی‌های پایتخت

حمایت معیشتی سازمان تاکسیرانی از رانندگان کرونایی

افزایش ۲۰ درصدی پرداخت الکترونیکی در تاکسی‌های پایتخت

علاوه بر اظهارات فوق که به نوعی بیانگر کم‌‌توجهی سازمان تاکسیرانی به تأمین مواد ضدعفونی‌کننده است، مشاهدات و گفتگو با برخی از تاکسیرانان هم خود گواهی بر این مدعا است.

تاکسیرانان گردشی که به‌طورکلی هرگونه دریافت مواد ضدعفونی‌کننده از سوی سازمان تاکسیرانی را رد کرده و نسبت به این موضوع گله‌مند هستند و می‌گویند عدم تأمین اقلام بهداشتی در شرایط کرونایی نشان می‌دهد که سازمان تاکسیرانی به سلامت آنها بی‌توجه است.

البته اوضاع رانندگان خطی در این خصوص کمی بهتر است و به این موضوع اذعان دارند که در برخی بازه‌های زمانی به‌ویژه روزهای پایانی و ابتدایی سال جدید مواردی از توزیع اقلام بهداشتی بوده اما میزان آن در حد نیاز و به‌طور منظم انجام نشده است و تنها پشتیبانی تاکسیرانی در حفظ سلامت رانندگان، بازرسی بازرسان سازمان و جریمه آنها در صورت عدم استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در تاکسی است.

طرح جداسازی صندلی رانندگان تاکسی به‌طورکامل انجام نشد

موضوع دیگری که در انتقاد از عملکرد سازمان تاکسیرانی در ایام کرونایی به چشم می‌خورد اجرای یکپارچه و همزمان طرح جداسازی صندلی راننده در تاکسی‌ها است، موضوعی که علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در ارتباط با آن به خبرنگار آنا گفت: طرح جداسازی صندلی راننده در تاکسی‌ها طرح ابتکاری این سازمان بود که بدون هیچ اجبار و دستورالعملی و با استفاده از منابع شهرداری تهران طراحی و اجرا شد.

وی در ارتباط با زمان‌بندی اجرای این طرح نیز عنوان کرد: در فاز اول این طرح بر روی ۳ هزار تاکسی با اولویت خطوط پرتقاضا و شلوغ به ویژه در پایانه‌ها و ایستگاه‌هایی که نزدیک بیمارستان ها و مراکز درمانی و همچنین فرودگاه‌ها به اجرا درآمده است. در صورت بازخورد مثبت این طرح آزمایشی و تأیید تأثیر پیشگیرانه آن به مرور بر روی ۸۰ هزار تاکسی پایتخت به اجرا در خواهد آمد.

به‌نظر می‌رسد تاکسیرانان چه در سرویس‌های خطی و چه گردشی نسبت به این اقدام سازمان تاکسیرانی اظهار رضایت می‌کنند چون این روش به‌طور مؤثری از آنها در برابر مسافرانی‌ که احتمالاً ناقل ویروس کرونا هستند محافظت می‌کند ولی تعلل سازمان تاکسیرانی در تکمیل این طرح در میان کلیه تاکسی‌ها شرایط نارضایتی این قشر زحمت‌کش را فراهم آورده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد عملکرد سازمان تاکسیرانی در مواجهه با ویروس کرونا تا حد زیادی برای مسافران قابل قبول بوده است اما لازم است تا این سازمان بیش از پیش نسبت به سلامت کارکنان اصلی‌ا‌ش یعنی تاکسیرانان اهمیت قائل شود تا بتواند توأمان رضایت شهروندان و رانندگان را کسب کنند.

انتهای پیام/4105/

منبع: آنا

کلیدواژه: سازمان تاکسیرانی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران سازمان تاکسیرانی تاکسیرانی شهر تهران شرایط کرونایی حمل و نقل عمومی ضدعفونی کننده تاکسی ها شیوع کرونا سطح شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۷۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای خروج کودکان کار اتباع از تهران

احمد احمدی‌صدر، مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، با اشاره به پایان طرح تکمیلی ساماندهی اجتماعی که به دستور شهردار تهران به مدت دو هفته در پایتخت برگزار شد، اظهار کرد: «این طرح به‌منظور ساماندهی آسیب‌های اجتماعی شامل معتادان متجاهر، کودکان کار، زباله‌گرد‌ها و متکدیان سطح شهر انجام شده است.»

به گزارش تسنیم، وی افزود: این طرح توسط معاونت جتماعی و فرهنگی، مناطق ۲۲ گانه و ۱۲۴ ناحیه شهرداری تهران، معاونت‌های امور مناطق و خدمات شهری شهرداری صورت گرفته است.

احمدی‌صدر با بیان اینکه در ۵ روز آغاز اجرای این طرح حدود ۲۰۰۰ نفر توسط گشت‌های حامی شهر جمع‌آوری شدند، افزود: از همان ابتدای اجرای طرح تکمیلی ساماندهی اجتماعی ۱۰۰ گشت حامی شهر به طور ویژه به منظور ارائه خدمات به فعالیت کردند.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری درباره جزئیات این طرح عنوان کرد: متکدیان، معتادان متجاهر و کودکان کار و زباله‌گرد پس از جمع‌آوری توسط گشت‌های حامی شهر به منظور غربالگری و ساماندهی به ساختمان فوریت‌های اجتماعی شهر تهران که تحت نظر اعضای قرارگاه اجتماعی فعالیت دارد منقل شده و براساس نوع آسیب تفکیک می‌شوند.

وی با بیان اینکه نیرو‌های گشت‌های حامی شهر در این طرح، اکیپ‌های تخصصی هستند، خاطرنشان کرد: سازمان خدمات اجتماعی درخصوص مددکار و نیرو‌های دیگری که نیاز است اقدامات لازم را با ظرفیت‌های مشخص هماهنگ کرده و با رعایت پروتکل‌های اجرایی با شهرداران مناطق و نواحی همکاری می‌کنند.

احمدی‌صدر ادامه داد: کودکان کار ساماندهی شده به دو گروه دارای خانواده ایرانی و اتباع دسته بندی می‌شوند. آن‌هایی که دارای خانواده هستند تحویل پدر یا مادر شده و از آن‌ها تعهد گرفته می‌شود که در صورت فعالیت مجدد در خیابان‌ها به طور قانونی با آن‌ها برخورد خواهد شد.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباه اتباع جمع‌آوری شده نیز بیان کرد: قرارگاه اجتماعی تمامی تسهیلات را به منظور رد مرز شدن برایشان فراهم کرده و سپس آن‌ها را به اداره مربوطه جهت انجام اقدامات لازم برای رد مرز قرار می‌دهد.

وی با اشاره به ساماندهی متکدیان و معتادان متجاهر نیز افزود: پس از غربالگری، متکدیان حرفه‌ای به دستگاه قضایی معرفی شده و مابقی به سایر نهاد‌ها و سازمان‌های مربوطه معرفی می‌شوند. معتادان متجاهر نیز به منظور درمان اعتیاد و بهبودبخشی با توجه به شرایطی که دارند به یاورشهر‌های مربوطه منقل شده و افراد بی‌خانمان نیز به گرمخانه‌ها و مددسرا‌ها ارجاع داده می‌شوند.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهرن با اشاره به همکاری نیرو‌های خدمات شهری مناطق و نواحی مختلف شهر تاکید کرد: این مجموعه با همکاری گشت‌های حامی شهر شناسایی و رصد زباله‌گرد‌ها را به عهده دارد که تاکنون تعداد چشمگیری از آن‌ها جمع‌آوری و ساماندهی شده‌اند و درخصوص نحوه برخورد با زباله‌گرد‌ها برنامه‌ریزی‌های لازم نیز صورت گرفته است.

احمدی‌صدر با بیان اینکه با اجرای این طرح تعداد زباله‌گردها، متکدیان، معتادان متجاهر و... کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است، مطرح کرد: ساماندهی آسیب‌های اجتماعی ادامه خواهد داشت تا بتوانیم پاکسازی اولیه از این آسیب‌ها را در سطح شهر و مناطق و نواحی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه ساماندهی آسیب‌های اجتماعی نیازمند بستر و زیرساخت مناسب است، خاطرنشان کرد: در دوسال گذشته با تلاش‌ها و اقداماتی که صورت گرفت توانستیم ۸۰ درصد زیرساخت‌های لازم را ایجاد و ۷۷۰۰ ظرفیت را به منظور خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان اجتماعی ایجاد کردیم.

دیگر خبرها

  • تاکسیرانی دررفع ترافیک شهری نقش موثری دارد/تجلیل ازرانندگان منضبط
  • برنامه رادیویی «محبت بی دریغ» از رادیو سلامت
  • تاب‌‌آوری زنانه، قدرت مادرانه
  • منظور از تاب‌آوری زنانه چیست؟
  • ساخت ۳۰ پارکینگ جدید در تهران و اخطار سازمان هواپیمایی به دفاتر متخلف
  • افزایش حداکثر ۴۵ درصدی نرخ تاکسی در تهران/ شهروندان آنلاین پرداخت کنند
  • تاکسی داران همدانی در انتظار تحقق وعده شهرداری
  • ماجرای خروج کودکان کار اتباع از تهران
  • رانندگان قبل از مصوبه ستاد تنظیم بازار حق افزایش کرایه را ندارند
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد