Web Analytics Made Easy - Statcounter

موضوع معیشت و گذران زندگی فقط یک روی سکه از داستان پرغصه رانندگان تاکسی در ایام کرونایی است، قشری که به اندازه مهم بودنشان مورد توجه قرار نمی گیرند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریز بیدار حدود شش ماه از شیوع ویروس کرونا در تبریز می‌گذرد. ویروسی که با سایه سنگین خود بر زندگی بسیاری از اقشار، معیشت آنها را تحت تأثیر قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی حوزه‌های مختلف کسب و کار متاثر از شیوع این ویروس قرار گرفت. سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی شهری نیز یکی از حوزه‌هایی بود  که با ظهور کرونا سایه سنگین آن را احساس کرد.

در بخش تاکسیرانی رانندگان به دلیل اینکه معیشت و گذران زندگی آنها ارتباط مستقیمی با حضور مردم در معابر و خیابان‌ها و همچنین تردد در شهر دارد، زندگی آنها تحت تأثیر از کرونا قرار گرفت.

موضوع معیشت و گذران زندگی فقط یک روی سکه از داستان پرغصه رانندگان تاکسی در ایام کرونایی است. حضور حداکثری آنها در سطح شهر به دلیل کسب روزی و استفاده مردم از این وسیله نقلیه عمومی باعث شده است که این افراد با خطر ابتلا به کرونا بیش از دیگران روبرو شوند.

بدنبال رعایت پروتکل های بهداشتی، طرح الزام فاصله‌گذاری اجتماعی و سلامت محیط کار در ناوگان تاکسیرانی شهری ابلاغ شد و رانندگان تاکسی موظف شدند حداکثر سه مسافر در خودروی خود سوار کنند.

این مصوبه اگرچه برای حفظ سلامت رانندگان و مسافران مطرح شد اما بازهم موجب بحث‌هایی بین رانندگان و مسافران بر سر مسایلی چون کرایه شد؛ خبرنگار تبریزبیدار بر همین اساس و برای پیگیری این موضوع و دریافت نظرها و دیدگاه‌های رانندگان تاکسی و مسافران به سراغ آنان رفته است.

چالش مسافر چهارم

در چهارراه لاله با یکی از رانندگان تاکسی تبریز هم صحبت می‌شوم. خود را معرفی کرده و از اوضاع کسب و کار خود حسابی می‌نالد.

آقای لطفی در خصوص مصوبه طبق سازمان تاکسیرانی مبنی بر رعایت پروتکل های بهداشتی و سوار کردن حداکثر ۳ مسافر می گوید: دولت باید رانندگان تاکسی را هم در نظر گرفته و ضررهایی که به وسیله این مصوبه به وجود می آید را جبران کند.

وی می افزاید: این سازمان یک کاور رایگان برای هر راننده داده تا سلامت راننده خدشه دار نشود و همچنین در مقابل حذف یک سرنشین، ۳۱ درصد کرایه را افزایش داده و به رانندگان اعلام کرده که با سرشکن کردن قیمت نفر حذف شده بر نفرات دیگر، ضرر های وارد شده از حذف این سرنشین را جبران کنند.

 

وی در پاسخ به سوال دلیل عدم رعایت نکردن این قانون توسط برخی رانندگان می گوید: اولا برخی رانندگان با اجرای این طرح نه تنها سود نکرده بلکه گاهی ضرر می کنند؛ همچنین بعضی مسافران این هزینه اضافی مصوب را به رانندگان پرداخت نمی کنند.

این راننده تاکسی راهکار این مشکل را اعلام قیمت به صورت نصب تعرفه های جدید در هر تاکسی دانست و افزود: سازمان تاکسیرانی هیچ گونه کمک هزینه مالی برای رانندگان در نظر نگرفته است.

شرایط سلیقه ای بانک ها برای وام کرونایی

لطفی در خصوص ترتیب اثر بخشیدن به بیمه کرونایی رانندگان تاکسی اظهار می کند: سازمان تاکسیرانی در اوایل اعلام کرد که بیمه کرونایی شامل رانندگان تاکسی نیز می شود و ما هم در سایت ثبت نام کردیم ولی بعد ها به بیان اینکه رانندگان تاکسیرانی خویش فرما هستند، زیر حرفشان زدند.

وی تشریح می کند: به تمامی رانندگان سازمان تاکسیرانی توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا مبلغ ۶ میلیون تومان وام تعلق گرفت ولی من شخصا بعد از گذشت یک ماه از اقدام، نتیجه ای نگرفتم و با وعده های سرخرمن بانک، بلاتکلیف شده ام؛ در حالی که این وام کرونایی طبق قانون باید با یک چک یا سفته به ما تحویل داده شود.

نه سیخ بسوزد نه کباب...

این راننده تاکسی درد و دلی هم از زبان تمام رانندگان تاکسیرانی داشته و گفت: راننده هم عضوی از این جامعه است و با جامعه زندگی می کند؛ درخواست داریم با ما همکاری کرده و به قول معروف طوری شود که نه سیخ بسوزد نه کباب...

یکی دیگر از راننده تاکسی ها که در مسیر بازار کار می کند، از وام ۶ میلیونی شکوه کرده و می گوید: بعضی بانک ها براحتی وام را در اختیار تاکسیرانان قرار می دهند ولی بعضی دیگر مانند بانک صادرات بسیار سخت گیر هستند و شرایط سختی اعم از ضامن با چک دارای گردش مالی بالا می خواهند، و سفته و سند ماشین و سند خانه را قبول نمی کنند. ما نمی توانیم به هر کسی رو بیندازیم که  ضامن شود.

 

وی می افزاید: ما از نظر بیمه در مضیقه هستیم؛ خود من ۶ سال است که با تحمل فشار زیاد، بخشی از درآمدم را برای بیمه آزاد واریز می کنم و هیچ کس صدای ما را نمی شنود چون هر کس می خواهد موقعیت خود را حفظ کند. 

این راننده تاکسی تبریزی می گوید: در شرایط کرونایی مسافر کمتر سوار می کنیم و از طرفی استهلاک ماشین و هزینه های آن زیاد است.

وی ضمن تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی و سوار کردن حداکثر ۳ مسافر می گوید: طبق مصوبه تاکسیرانی قیمت نفر حذف شده را به صورت افزایش ۳۱ درصدی کرایه سایر سرنشین ها اعمال می کنیم ولی مردم به خاطر اوضاع کنونی اقتصادی، موقع مطرح کردن نرخ جدید، خشمگین می شوند. 

وی راهکار تعامل مردم با راننده تاکسی ها را چنین بیان می کند: به نظر من راهکار این است که دولت اطلاعیه ای مبنی بر تغییر نرخ تاکسی ها اعلام کند تا ما با مردم راجع به این مسأله اختلاف پیدا نکنیم.

با یکی دیگر از راننده تاکسی ها در مسیر خیابان دارایی همصحبت می شویم. او ابتدا از خدمات دولتی برای جبران خسارات تاکسیرانان می گوید: دولت یک میلیون تومان به حساب هر شخص به صورت یارانه واریز کرد و یک کاور محافظ برای هر راننده تاکسی در نظر گرفته است. همچنین ۶ میلیون تومان وام برای همه تاکسیرانان در نظر گرفته است که من خودم شخصا این وام را با یک سفته از بانک ملت دریافت کرده ام.

وی همچنین در خصوص افزایش مبالغ کرایه با توجه به کم شدن تعداد نفرات مسافر اظهار داشت: ما به دستور دولت فقط برای مسیر مستقیم ۳۱ درصد افزایش قیمت را دریافت می کنیم و دیگر مسیرها به قیمت قبلی خود پابرجا هستند.

 

وی در مورد بروز اختلافات بین مسافرین و رانندگان بر سر هزینه افزایش یافته می افزاید: بعضی شهروندان از فهم برخوردار هستند و شرایط را درک کرده و این مبلغ را پرداخت می کنند ولی بعضی ها پرداخت نمی کنند.

این راننده تاکسی گلایه ای نیز کرده و می گوید: برای ما رانندگان تاکسی تا به امروز بیمه بیکاری تعلق نگرفته است.

برای پیگیری مسایل مطرح شده توسط رانندگان تاکسی بنا بر مصاحبه با مدیرعامل تاکسیرانی شهرداری تبریز داشتیم که او برای عدم پاسخگویی به رسانه ها توجیهاتی را مطرح کرده و امتناع کرد.

بعد از پیگیری های مکرر، به مصاحبه با مدیر روابط عمومی سازمان تاکسیرانی رضایت داده شد.

برزگر مدیر روابط عمومی تاکسیرانی شهرداری تبریز در خصوص گلایه های رانندگان تاکسی مبنی بر سخت گیری های بانک ها در اعطای وام ۶ میلیونی به تبریزبیدار می گوید: هر بانکی برای اعطای وام خود قوانینی دارد و نمی توان از آن قوانین سرپیچی کرد. بعضی رانندگان گلایه دارند که وام ۶ میلیونی نباید ۱۲ درصد سود داشته باشد، ولی هر وامی قوانین و ضوابط خود را دارد و هیچ وامی نداریم که بدون ضامن باشد.

وی در خصوص مشکلات بیمه بیکاری راننده تاکسی ها نیز گفت: این مقوله یک طرح ملی است؛ وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی سامانه ای بنام کارا دارد و ما فقط وظیفه داریم که موضوعات را اطلاع رسانی کرده و اطلاعات رانندگان را در اختیار آنان قرار دهیم.

برزگر در خصوص میزان پایش سلامت رانندگان تاکسی در شرایط کرونایی اظهار داشت: رانندگان در ایستگاه ها به صورت دوره ای غربالگری و چکاب می شوند و اگر دارای علائم باشند برای آزمایشات به بهداشت معرفی شده و در صورت مثبت بودن تست کرونا، تحت مداوا قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: سازمان تاکسیرانی راننده تاکسی راننده تاکسی ها رانندگان تاکسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۷۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا باید از کامیون های تانکردار در جاده دور بمانید (+عکس)

یکی از حوادث که در رانندگی رخ می دهد تصادف با ماشین های سنگین است. چگونه باید از نقاط کور کامیون دور بمانیم؟ ۷۲ درصد افراد که در تصادفات با ماشین سنگین کشته می شوند سرنشینان خودروهای سواری هستند. اکثر افرد بی تجربه و کم سن دچار این حوادث می شوند.

به گزارش دیلزیران، اکثریت مردم فکر می کنند چون سطح کامیون بالا بنابراین براحتی می توانند تمام اطراف خود را ببینند اما این تفکر کاملا اشتباه است. کامیون ها و خودروهای سنگین نقاط کوری زیادی دارند. اگر شمادر نقطه کور قرار بگیرید راننده کامیون شما را نمی تواند ببیند و همین منجر به تصادف می شود. پس لازم است نقاط کور کامیون را بشناسید و از آن دور بمانید.

روش های دور ماندن از نقطه کور کامیون

خودروهای پیشرفته امروزی مجهز به تشخیص نقاط کور هستند. اما فقط کمک می کند تا تقاط کور را بشناسید و کمکی به تشخیص نقاط کور سایر خودرها نمی کند. بنابراین خود فرد باید اطلاعات و آگاهی خود را بالا ببرد.

از کناره های کامیون و خودروهای سنگین فاصله بگیرید

هر چه کامیون بزرگ تر باشد دارای نقاط کور بیشتری است. زمان گذشتن از کنار کامیون به راننده علامت دهید تا او متوجه حضور شما شود. با احتیاط رفتار کنید و تا جایی که ایمنی اجاهز می دهد با سرعت برایند.

مطمئن شوید آینه بغل کامیون در دید شماست

اگر آینه بغل کامیون در دید تان نیست پس مطمیئن شوید راننده کامیون نیز شما را نمی بیند و شما در نقطه کور کامیون قرار دارید. پس سعی کنید با احتیاط و ایمن از این محدوده خارج شوید.

مراقب علائم باشید

زمانی که در پشت کامیون قرار دادید و دید به جلو ندارید نمی دایند در جلو چه اتفاقی افتاده است مانند چراغ راهنما، چراغ ترمز کامیون باشید ت شما نیز سریع واکنش دهید و خود را از دردسر دور کنید.

صبر

قاعدتا کامیون ها سرعت کمتری نسبت به سواری ها دارند. بخصوص در جاده های پر پیچ خم و سربالایی با احتیاط برانید و از پرخاشگری دوری کنید تا موجب حواس پرتی راننده کامیون و خود نشوید.

رانندگی در جلوکامیون و خودروهای سنگین

زمانی که در جلوی یک کامیون هستید فاصله را رعایت کیند کامیون ها نمی توانند به سرعت یک خودرو سواری و موتور سیکلت بایستند. همچنین اگر چراغ های جلوی کامیون را در آینه دید عقب خود می بینید از نقطه کور خارج شده و در یک فاصله ایمن قرار گیرید.

زمانی که در پشت کامیونی فاصله ایمنی را رعایت کنید

ابعاد بزرگ کامیون باعث می شود که راننده از آینه دید عقب محروم شود. بنابراین کل دید عقب ا زاز طریق آینه بغل صورت می گیرد. بنابراین فاصله ایمنی خود را با کامیون حفظ کنید. سعی کنید در موقعیتی قرار داشته باشید که آینه بغل کامیون را ببینید.

پیچیدن

کامیون در هنگام دور زدن قطعا وقت زیادتری را نسبت به سواری ها لازم دارند زمانی که کامیونی در حال دور زدن است با احتیاط از کنار او عبور کنید یا اینکه ممنتظر باید کامل دور بزند.

در هنگام عبور از کامیون علامت دهید

زمانی که شما از منار کامیون می گذرید به مدت هر چند کوتاه شما در نقطه کور قرار دارید. پس حتما به راننده کامیون علامت دهید و مطمین شوید که از حضور شما با خبر شد با چراغ زدن یا بوق زدن و ...

در نقاط کور کامیون تعلل نکنید

تا حد امکان سریع عبور کنید. چرا که اگر راننده کامیون تعالد خود را از دست بدهد و دچار مشکل شود شما نیز در خطر قرار می گیرید. هیچ وقت از سمت راست راننده کامیون سبقت نگیرید که بدترین نقطه کور کامیون است.

سرعت خود را کم نکنید

بعد از برگشت به لاین اولیه با همان سرعت ادامه دهید تا مطمئن شوید بین شما و کامیون فاصله استانداردی است.

معمولا خودورهای سنگین دچار سوانح جدی تر و مرگ بار تری می شوند. چرا که تناژ  و ابعاد آن ها بسیار زیاد و اگر با سواری تصادف کنند قطعا خودرو سواری و سرنشینانش دچار صدمات جبران ناپذیری می شوند. پس برایتان ملزم است که از نقاط کور کامیون آگاه باشید و نکات ایمنی گفته شده را رعایت کنید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • امضای توافقنامه جایگزینی ۲۰۰۰ خودروی برقی مدیران خودرو با تاکسی‌های فرسوده شهر تهران
  • جایگزینی ۲۰۰۰ خودروی برقی با تاکسی‌های فرسوده
  • ◄ گرانی 45 درصدی کرایه تاکسی به نام رانندگان به کام دیگران!
  • قتل راننده تاکسی ترکیه‌ای به دست مسافر ایرانی
  • جنایت یک ایرانی در خیابان‌های استانبول ترکیه به دلیل بی‌پولی!
  • مسافر ایرانی، راننده تاکسی ترکیه‌ای را کشت
  • اثر تورمی در کمین تاکسی‌‌‌ های اینترنتی؟
  • قتل راننده تاکسی ترکیه‌ای به دست مسافر ایرانی | در ایران حسابدار بودم اما...
  • چرا باید از کامیون های تانکردار در جاده دور بمانید (+عکس)
  • تاکسیرانی دررفع ترافیک شهری نقش موثری دارد/تجلیل ازرانندگان منضبط