Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سبزینه، نطنز که با روستاهای خوش آب‌ و هوا، طبیعت بکر و باغ‌های گسترده مأمن گونه‌های نادر حیات‌ وحش از جمله یوزپلنگ، بز کوهی و پلنگ است، به‌ دلیل تجمع معادن فراوان آسیب‌های زیست‌ محیطی زیادی متحمل  و سبب شده مردم روستاهای کشه، طرق‌رود، کمیجان و اوره چندین‌ بار دست به اعتراض بزنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تقی خطیری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر نطنز ضمن انتقاد از این‌ که رأی شورای عالی معادن در خصوص تمدید نکردن بهره‌برداری از معادن نطنز و ندادن مجوز جدید بهره‌برداری از معدن در منطقه، مورد بی‌توجهی قرار گرفته است، گفت: بهره‌برداری از این معادن باعث از بین رفتن محیط‌ زیست و حیات‌ وحش منطقه کرکس شده است.

او افزود: زیرساخت‌های گردشگری که عامل توسعه نطنز است، بر اثر بهره‌برداری بی‌رویه معادن درحال نابودی است. برداشت بی‌حساب و کتاب معادن از منابع آبی شهرستان هم باعث کاهش آب قنوات منطقه شده است، اما محیط‌ زیست استان نظارتی بر این امور ندارد.

نظارت ضعیف سازمان صمت

نایب رئیس شورای اسلامی شهر نطنز تصریح کرد: بعد نظارتی سازمان صمت استان اصفهان بسیار ضعیف است و بدون مجوز از نهادهای قانونی برای واگذاری معادن اقدام می‌کنند. چرا بر برداشت بی‌رویه از معادن نظارت نمی‌کنند؟

خطیری ادامه داد: متأسفانه رأی شورای‌ عالی معادن بعد از سه‌ سال هنوز اجرا نشده و لابی‌هایی با حمایت سازمان صمت استان برای لغو رأی شورای‌ عالی معادن اصفهان اقدام کرده‌اند.

او افزود: یکی از بندهای رأی شورای عالی معادن، نصب باسکول در منطقه است که به آن توجهی نشده. پرداخت نشدن ۱۵درصد حقوق قانونی شهرستان از معادن که باعث رونق و توسعه منطقه می‌شد و تخریب زیرساخت‌های شهری ازجمله خیابان‌های شهر نطنز بر اثر تردد روزانه ۷۰ تا ۸۰ دستگاه تریلی سنگ‌کش از دیگر انتقادات ماست.

نظارت محیط‌ زیست زیر سایه لابی معدن‌کاران

ستایش، معاون اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان اصفهان هم گفت: فعالیت ۴۰ معدن از حدود ۷۰ معدن فعال در شهرستان نطنز باعث بروز تنش‌هایی در منطقه شده که بخشی از این تنش‌ها مربوط به اداره محیط‌ زیست است؛ بر همین اساس پیرو شکایاتی که از معادن این منطقه شده بود، محیط‌ زیست در عمل به وظایف خود اقداماتی کرد.

او افزود: بر اساس رأی شورای‌ عالی معادن، سازمان محیط‌ زیست برای اقداماتی که منجر به بهبود کیفیت کار معادن می‌شود، مهلت مشخص کرد که آسفالت و بهسازی معابر دسترسی و نصب غبارگیر روی دستگاه‌های برش سنگ از آن جمله است.

معاون اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان اصفهان ادامه داد: بیش‌تر معادن برنامه زمان‌بندی خود را ارائه کرده و درحال برطرف کردن نواقص هستند، اما پرونده سه‌ معدن که فعالیت‌های مورد نظر محیط‌ زیست را انجام ندادند، برای رسیدگی به دستگاه قضایی ارسال شده است.

ستایش تصریح کرد: ماهیت معادن برداشت است و لازمه آن تخریب سیمای سرزمین است که باید شورای‌ عالی معادن به این موضوع رسیدگی کند. پروانه بهره‌برداری قانونی معادن در سطح گسترده‌ای صادر شده است، در حقیقت پروانه‌های صادر شده بیش از توان زیست‌محیطی منطقه است که ما این موارد را به شورای عالی معادن منعکس کرده‌ایم.

معاون اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان اصفهان در خصوص صدور مجوزهای جدید برای احداث معادن گفت: در مناطق ابیانه، کمیجان، اوره و طرق‌رود مجوز جدیدی صادر نمی‌شود، اما متأسفانه در دهه‌های ۷۰‌ و ۸۰ مجوزهای زیادی برای بهره‌برداری از معدن در این مناطق صادر شده است.

ستایش در مورد تمدید فعالیت این معادن گفت: با وجود رأی شورای‌ عالی معادن بر این‌که مجوز برخی از معادن تا زمان رفع مشکلات آن‌ها تمدید نشود، متأسفانه برای برخی از این‌ها مجوز جدید صادر شده است.

برخورد با متجاوزان به حقوق عامه مردم و اراضی ملی

مرتضی باصریان، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نطنز گفت: به‌ منظور اجرای هرچه بهتر رأی شورای‌ عالی معادن اجازه هیچ‌گونه اخذ مجوز جدید یا شروع فعالیت جدید را نمی‌دهیم و دادسرای عمومی و انقلاب نطنز مانند گذشته پذیرای هرگونه اعلام شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی درباره این معضلات است و با متخلفان برخورد خواهد کرد.

باصریان تصریح کرد: این اطمینان خاطر را به مردم منطقه به‌ویژه مردم طرق‌رود و روستاهای کمیجان و اوره می‌دهیم که همچنان برخورد با متجاوزان به حقوق عامه مردم، اراضی ملی و تخریب‌کنندگان محیط‌ زیست برای حفظ حقوق عامه که از تکالیف دستگاه قضایی است، ادامه خواهد داشت.

او خاطرنشان کرد: به بهره‌برداران معادن شهرستان نطنز اخطار می‌دهیم با در نظر گرفتن کلیه موازین قانونی به‌ویژه رأی شورای‌ عالی معادن و در نظر گرفتن حقوق عامه از هرگونه وارد شدن خسارت به انفال عمومی، محیط‌ زیست و اراضی و باغ‌های مردم خودداری کنند و در صدد رفع معضلات پیش آمده برآیند تا فعالیت‌هایشان سبب رشد و شکوفایی کل منطقه و تحقق شعار جهش تولید شود؛ در غیر این صورت عواقب قضایی سنگینی را متحمل خواهند شد و در این‌ خصوص با هر مسئولی که در ایفای وظایف محوله کوتاهی کند، برخورد خواهد شد.

کشاورزان قربانیان بزرگ فعالیت معادن

یکی از اهالی منطقه کرکس گفت: وجود این معادن باعث نابودی اکوسیستم منطقه حفاظت شده کرکس شده است. قله‌برداری‌ها وقتی انجام می‌شود آب‌ و هوای منطقه و گونه‌های جانوری آن از بین خواهد رفت و باقی‌مانده جانوران نیز از این منطقه فراری شده‌اند. وجود این معادن باعث خشک‌ شدن قنات‌ها، و ریزگردهای حاصل از فعالیت معادن باعث از بین رفتن باغ‌های این منطقه شده است.

فعالیت معادن در چارچوب طرح‌های زیست‌محیطی

محمد سرجوقیان، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان هم گفت: در طرق رود، اوره و ابیانه رأی شورای‌ عالی معادن یک‌سری محدودیت‌هایی را برای این معادن ایجاد کرده تا رفاه ساکنان اطراف این مناطق را افزایش دهد.

سرجوقیان در خصوص میزان بهره‌برداری از معادن گفت: قرار است بر اساس سقف میزان مندرج در پروانه بهره‌برداری این معادن، استخراج و بارگیری صورت گیرد و معادن حق هیچ‌گونه افزایشی بر اساس پروانه بهره‌برداری ندارند. همچنین تمام بهره‌برداران باید مسائل زیست‌محیطی را بر اساس طرح‌های جامع زیست‌محیطی در نظر بگیرند.

او ادامه داد: هر معدنی در استان دارای یک مسئول فنی مستقیم است که نظارت بر عملیات استخراج دارند، در منطقه طرق‌رود باربری مستقر است که تمام معادن فعال در آن منطقه از این دفتر بارنامه دریافت می‌کنند، در منطقه اوره و کمیجان هم باسکول مرکزی مستقر است و میزان بار را کنترل می‌کند.

سرجوقیان درخصوص رأی شورای‌ عالی معادن گفت: در پروانه تمام معادن مدت تمدید و اعتبار آن‌ها درج شده و در مناطق طرق‌رود، اوره و ابیانه بعد از رأی شورای‌ عالی معادن مجوز جدید صادر نشده است.

آنچه از فعالیت چندین ساله معادن نطنز دیده شده، آلایندگی و تخریب‌های زیست‌محیطی است و درآمدی که به رونق اقتصادی و آبادانی منطقه کمک چندانی نکرده است. به نظر می‌رسد حالا وقت آن است که برای پیشرفت این شهرستان در عین توجه به محیط‌ زیست برنامه‌ریزی شود.

کد خبر 543510 برچسب‌ها معدن استان اصفهان محیط زیست ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: معدن استان اصفهان محیط زیست ایران بهره برداری شهرستان نطنز استان اصفهان معادن باعث زیست استان زیست محیطی عالی معادن معادن گفت رأی شورای حقوق عامه منطقه شده مجوز جدید صادر شده طرق رود بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۹۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از ثبت تصاویری از گله بزرگ‌ترین گونه گوزن جنگل‌های هیرکانی در این جنگل‌ها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، حمزه عشوری امروز_ چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ اظهار کرد: کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لنگرود پس از هفته‌ها تلاش شبانه روزی موفق به ثبت تصاویر زیبا از چهار رأس گوزن قرمز (مرال) در ارتفاعات جنگلی این شهرستان شدند.

وی افزود: پایش دوره‌ای و منظم زیستگاه‌ها و همکاری جوامع محلی از مهم‌ترین عوامل افزایش جمعیت این گونه باارزش در استان گیلان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان خاطرنشان کرد: مرال یا گوزن قرمز یکی از نمادهای تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی و از گونه‌های حمایت شده و شکار ممنوع در زیستگاه‌های استان گیلان است.

عشوری با بیان اینکه مرال یا گاو وحشی به طور معمول در دوران حیات خود یک بار زاد و ولد می‌کند، تصریح کرد: امن بودن محیط زندگی این حیوان برای ادامه‌ی بقای آن از اهمیت زیادی برخوردار است و محیط‌بانان با حضور و تلاش شبانه روزی در جنگل‌ها زیستگاه‌ها را برای حیات وحش امن می‌کنند.

وی ادامه داد: زمان جفت‌گیری مرال‌ها از نیمه دوم شهریور تا نیمه دوم مهرماه انجام می‌شود و چنانچه شرایط برای زادآوری مرال‌ها مناسب نباشد، سبب کاهش زادآوری و به‌هم ریختگی در جمعیت مرال‌ها می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان گفت: تنوع سرزمینی و ویژگی‌های آب و هوایی، استان گیلان را به تابلوی متنوع و چشم‌نواز از حیات وحش در شمال ایران تبدیل کرده است.

کد خبر 747472

دیگر خبرها

  • فعال بودن۴۰ درصد معادن نیشابور
  • ضرورت اصلاح قانون معادن به نفع محیط زیست
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • دولت یارانه حمل‌ و نقل عمومی را افزایش دهد
  • ضرورت توسعه حمل و نقل عمومی برای کاهش آلایندگی
  • دولت یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد
  • تقدیر حفاظت محیط زیست اشنویه از دانش آموز حافظ حیات وحش
  • عاملان مرگ پرندگان زنبورخوار در ارسنجان دستگیر شدند
  • مرغ‌های زنبورخوار قربانی زیاده خواهی برخی از زنبورداران سودجو شدند + تصاویر
  • مرغ‌های زنبورخوار قربانی زیاده خواهی برخی از زنبورداران سودجو + تصاویر